mrdalesen Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Lynrask og svindyrt. Samsung Galaxy S6 128GB kostet rundt 11000kr, mens 32GB kostet bare rundt halvparten.Det stemmer jo ikke i det hele tatt. 1: Denne er ikke i noen eksisterende produkter 2: Du ser på prisen av et helhetlig produkt. Dette er bare lagring. Prisen på denne kommer du eller jeg sannsynligvis aldri til å vite. De selger jo kun til OEM bedrifter. Så hva koster den i innkjøp? Det vet jeg ikke, men ikke i nærheten av 4000 kr hvertfall. Husk at Apple tjener utrolig godt på 128 GB modellen, altså ekstra godt. Som betyr at de kjøper 128 GB for en langt lavere pris enn det forbrukere betaler ekstra for den. Altså er det ikke lagringen som koster mye mer, det er selskapene som tar langt mer for produkter med mer lagring. Stor forskjell. Tror det var akkurat det han mente. Hvorvidt det er chippen som er dyr eller om det er produsentene som tar for mye betalt er jo irrelevant for oss som forbrukere. Telefonen blir uansett dyrere. Lenke til kommentar
mrdalesen Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Lynrask og svindyrt. Samsung Galaxy S6 128GB kostet rundt 11000kr, mens 32GB kostet bare rundt halvparten.Det stemmer jo ikke i det hele tatt. 1: Denne er ikke i noen eksisterende produkter 2: Du ser på prisen av et helhetlig produkt. Dette er bare lagring. Prisen på denne kommer du eller jeg sannsynligvis aldri til å vite. De selger jo kun til OEM bedrifter. Så hva koster den i innkjøp? Det vet jeg ikke, men ikke i nærheten av 4000 kr hvertfall. Husk at Apple tjener utrolig godt på 128 GB modellen, altså ekstra godt. Som betyr at de kjøper 128 GB for en langt lavere pris enn det forbrukere betaler ekstra for den. Altså er det ikke lagringen som koster mye mer, det er selskapene som tar langt mer for produkter med mer lagring. Stor forskjell. Tror det var akkurat det han mente. Hvorvidt det er chippen som er dyr eller om det er produsentene som tar for mye betalt er jo irrelevant for oss som forbrukere. Telefonen blir uansett dyrere. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Usikker på hvordan du vet hva noen andre mener. Jeg svarte bare på det han skrev, og der var det ingen mening slik som du tydet. Kan godt være det stemmer, men står ikke i det originale innlegget. Du kan og si kult med lynrask Snapdragon 820, men det blir jo svinedyrt i mobiler som har den kontra 615. Samtidig kommer Xiaomi med Snapdragon 820 til litt over 3000 kr. Hvem sier at det ikke finnes noen som kan tilby denne i en mobil til en god pris? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Lynrask og svindyrt. Samsung Galaxy S6 128GB kostet rundt 11000kr, mens 32GB kostet bare rundt halvparten. Det stemmer jo ikke i det hele tatt. 1: Denne er ikke i noen eksisterende produkter 2: Du ser på prisen av et helhetlig produkt. Dette er bare lagring. Prisen på denne kommer du eller jeg sannsynligvis aldri til å vite. De selger jo kun til OEM bedrifter. Så hva koster den i innkjøp? Det vet jeg ikke, men ikke i nærheten av 4000 kr hvertfall. Husk at Apple tjener utrolig godt på 128 GB modellen, altså ekstra godt. Som betyr at de kjøper 128 GB for en langt lavere pris enn det forbrukere betaler ekstra for den. Altså er det ikke lagringen som koster mye mer, det er selskapene som tar langt mer for produkter med mer lagring. Stor forskjell. Nå har da prisene på S6 rast ned siden den ble lansert. Men når de ble gitt ut kostet varianten med 128GB lagring 11000kr, men varianten med 32GB kostet ca. 6000kr. Samsung bruker nok sine egne brikker for lagringen i mobiltelefonene. Jeg kan ikke tenke meg det koster noe mer å lage en mobiltelefon med 128GB lagring som det gjør med 32GB lagring enn kun kostnaden på selve lagringsbrikken. Hva ellers kan utgjøre den ekstra prisen enn lagringsbrikken som ble brukt. Det var omtrent 5000kr ekstra for 96GB lagring. Endret 27. februar 2016 av DJViking Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Nå har da prisene på S6 rast ned siden den ble lansert. Men når de ble gitt ut kostet varianten med 128GB lagring 11000kr, men varianten med 32GB kostet ca. 6000kr. Samsung bruker nok sine egne brikker for lagringen i mobiltelefonene. Jeg kan ikke tenke meg det koster noe mer å lage en mobiltelefon med 128GB lagring som det gjør med 32GB lagring enn kun kostnaden på selve lagringsbrikken. Hva ellers kan utgjøre den ekstra prisen enn lagringsbrikken som ble brukt. Det var omtrent 5000kr ekstra for 96GB lagring. Du har helt rett i at den ekstra produksjonskostnaden er ekstra NAND, det er ikke noe annet som blir dyrere. Muligens litt mer DRAM pga økt mengde NAND, men det koster sikkert kun et par kroner ekstra. Det betyr ikke at den ekstra kostnaden for 128 GB er kostnaden for ekstra NAND. NAND koster ikke så mye å lage. Du kan få 128 GB SSDer for 500 kroner, da med kontroller og alt inkludert. Det er og nyeste produksjonsteknikk. Godt mulig at det er ekstra kostnader med mobil, men det er nok stort sett for dyre og raske løsninger, noe S6 selvfølgelig har. Likevel, jeg kan love deg at det ikke koster 5000 kr for 96 GB lagring. Ikke i nærheten engang. Sikkert ikke 10% engang. Det som er tingen med modeller som 128 GB er at selskapene ofte tar langt større marginer. Så når Samsung selger S6 for så mye ekstra for 128 GB versjonen betyr det bare at de tar ekstra mye penger i direkte inntekt. Hvorfor tror du S6 selges for langt mindre nå enn før? Den koster ikke 11000 kr å lage. (pluss de har dekket utviklingskostnader, så de kan på en måte ha lik margin med lavere pris). Det er og det jeg mener med at noen, som Xiaomi, kan kjøpe denne 256 GB brikken fra Samsung, og deretter plassere det i en mobil til 6000 kr, og ikke si 15.000 kr. De vil ikke tjene penger på den, men Xiaomi tjener ikke penger på noen mobiler de selger. Så det er akkurat som jeg sa tidligere. Eneste grunnen til at denne kan bli dyr er hvis selskaper som kjøper av Samsung utnytter at hvis du vil ha den største lagringen på markedet må du betale mye ekstra over prisen det koster ekstra for å få mer lagring. Samtidig som Samsung selvfølgelig kan selge den dyrere til andre, siden de er den eneste som har en slik brikke. Andre produsenter kommer med 3D NAND i år også, men om det tar like lang tid for andre som det har for Samsung å få dette til mobiler.... da vil Samsung være eneste med 256 GB i 2-3 år. Og monopoltilstander er jo lik høyere pris. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Høres ut som Samsung driver med det man anklager Apple for. Lenke til kommentar
TKongen Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Høres ut som Samsung driver med det man anklager Apple for. Det er mange selskaper som driver med inntjeningsmodeller som folk anklager Apple for. Apple derimot har alltid drevet med det, gjør det på alt og er klart størst. Dermed har Apple den klar største blinken på skytebanen. Dermed skyter de fleste på den blinken. Det største problemet jeg har med prisnivåer og sånt for Apple går på utvalgte modeller, og prisfall. Noen ganger har de produkter som faktisk bare er ekstra dyre i forhold til alt annet, selv om det meste av Apple produkter faktisk ikke ligger veldig mye over tilsvarende andre premium produkter. Forskjellen på S6 og iPhone 6S derimot er prisfall. S6 koster nå 5000 kr. 6S koster det samme som S7. De setter ikke ned pris før neste modell blir lansert. En 16 GB iPhone 5S koster mer enn en 32 GB Galaxy S6.... Der ligger den store forskjellen ville jeg sagt mellom Apple og selskaper som Samsung. Apple tvinger jo og i praksis butikker til å holde prisen. 3 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) Helt korrekt det ift. privatmarkedet og derav kjøper man ikke de største utgavene om ikke pengene brenner i lomma og man virkelig trenger så mye offline-lagring. I bedriftsmarkedet virker det dog som det er en vesentlig større frihet ift. prissetting. Prispolitikken på iPhone gjør den dog til et veldig godt kjøp om man hele tiden vil ha den nyeste modellen hvert år og samtidig få mest mulig igjen for den gamle når den selges ved neste lansering. Ergo taper man ikke nødvendigvis på en slik prispolitikk. De som skal kjøpe en ny Samsung får en større kostnad på neste modell. Ift. produktkvalitet. på laptop siden har jeg fortsatt til gode å se noe som er i samme divisjon som Macbook Pro, flere kandidater nærmer seg dog. iMac har jeg ingen erfaring med. Endret 29. februar 2016 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg