Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette DNS server funger kun over VPN?

Anbefalte innlegg

Noen som har greie på DNS?

Siden setter man manuel DNS adresse f.eks for å ungå DNS leaks på VPN funger det ikke om man avslutter VPN klienten.

Er det slik DNS server:

https://support.syse.eu/hc/no/articles/200690881-DNS-servere-for-norske-Internettleverand%C3%B8rer

Kun er tilgjengelig over VPN?

Bruker man feil DNS server en hva man har som ISP får man ikke nett?

Har ikke satt fast ip adresse.

Edit tror jeg forstår det nå .8.8.8 and 8.8.4.4 virker som er google sine DNS server.

Så kanskje det er slik adressen må være public for å fungere på hvilken som helst ISP.

Ellers er man låst i den ISP man har VPN klienten hos.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt utydlig tekst her? 

En DNS er bare et navneoppslag, som oversetter IP adressen til navn som de fleste lettere forstår. Du står fritt til å bruke hvilken som helst DNS server, og kan endre dette både i modeme (lettest) (gjelder da alle PCer på LANet ditt) eller bare endre på enkelte PC/duppeditt med nettverk. 

Trenger ikke bruke DNS som blir tildelt i fra ISP. Nettet vil derimot fungere dårlig hvis man ikke har riktig DNS server, eller ingen DNS.

Lenke til kommentar

Det stemmer at 8.8.8.8 og 8.8.4.4 er Google sin DNS server. 

VPN og DNS har ingenting å gjøre med hverandre. 

Som Nexx sier, så er DNS sin oppgave å oversette URL'er til IP-adresser. Eksempelvis går du inn på vg.no, men det som skjer er at det blir gjort et navneoppslag til DNS-Server som returnerer 195.88.55.16 (som er IP-adressen til VG). 

VPN er derimot noe helt annet igjen. 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

Ja det kan jeg, men DNS brukes vel ofte for å blokkere sider slik jeg forstår?

Internetlevrandørene peker vel f.eks piratebay som blacklisted derfor får man feilbeskjed der.

Slik gjør enkelte firmaer også.

Men slik jeg forstår det kan man endre DNS server f.eks å få tilgang til netflix i usa, men så sant netflix USA ser det er norsk ISP i bildet ser de fort at personen ikke bor i usa og kan fjerne kontoen som eksempel.

Men hvis både DNS\IP adressene stammer fra usa blir dette vanskeligere.

Lenke til kommentar

Alt en DNS server gjør er å svare på en forespørsel fra maskinen din som for eksempel: "Hei, hva er IP addressen til Google.com?"

Nå har de fleste DNS servere til ISPer blokkeringer på hvem de vil svare til, for eksempel Telenor sine DNS servere svarer ikke til hvem som helst, kommer du ikke fra deres nettverk så får du ikke svar fra dem.

Blokkeringen som er gjort i DNS er å forhåndsdefinere hva som skal svares om du spør etter Piratebay, den IPen du får til svar er serveren med "Sperret" siden.

Enkelt og greit, du kan si at ISPenes DNS server "Lyver" til deg om hva som korrekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre får jeg kun svar som jeg vet fra før.

Prøvde pure VPN men den er bare å styre unna, useriøs VPN klient skal du lete lenge etter, vær fornøyd med mellom 25-50 mbit eller lavere. Folkene der anbefaler å koble direkte til modem og påstår de har ipv6 leaks aktivert, men så sant ipv6 er aktiv på clienten får man sin egen ISP på utvidet test der, må sette DNS manuelt. Da tester jeg kun norske\svenske servere får 500\50 mbit hastighet der uten VPN eller med ipv6 aktivt men ipv6 blir vel brukt der det virker, så det er litt for mye å håpe på med pptp. Så om noen vet hva jeg får best hastighet og mist kluss kom gjerne med forslag. Eller si litt mere om DNS server.

Get fast unlimited premium bandwidth, with no restrictions or download caps. Buy the best VPN service for both privacy and performance.

Dette sier de alle opp mot 1 gigabit\s per bruker ubegrenset kapasitet felles for de alle VPN klientene jeg har testet ingen klarer ipv6 problemfritt. Så ville vært glad om dere sa erfaringen deres også der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...