Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vannlekasje som leietaker. Hjelp

Heidetermeg

Anbefalte innlegg

Hei. Vi er 3 unge mennesker som flyttet sammen i et kollektiv i august.

I November fikk vi beskjed om at det var vannlekasje på badet og at vi måtte stoppe å bruke det øyeblikkelig. Etter en måned var problemet midlertidig fikset og utleier ville pusse opp på nyåret.

Vi fikk da en halv måneds husleie som kompensasjon for dette.

I slutten av januar nå måtte vi slutte å bruke dusjen igjen. Etterhvert dukket det opp rørleggere og rovere som flyr inn og ut av den vesle leiligheten vi leier.

Rørleggeren satt nå forleden opp en midlertidig dusj nede i fellesvaskekjelleren som vi kan benytte oss av. Det syntes vi var positivt siden det er veldig dyrt og måtte reise rundt for å få dusjet.

Fikk mail idag om at siden vi nå har fått mulighet til dusj får vi ikke kompensasjon lenger. Dette syntes vi er veldig frustrerende og rart siden for det første er dusjen nedi en iskald kjeller, det er et fellesrom der alle vasker klær og ikke noe mulighet for å få låst på. For det andre fikk vi beskjed om at vi skulle bli kompensert helt til badet var ferdig.

Deres tanker om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klar du skal ha kompensasjon. Slik jeg har forstått det skal man ha kompansasjon som dekker differansen mellom hva dere betaler full pris og hva en tilsvarende leiligheten hadde blitt leid ut for hvis man visste det var dusj i felles vaskekjeller og rørleggere som løper inn og ut av leiligheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke så mye peiling på det juridiske, men jeg synes ikke det virker urimelig å kreve halv husleie all den tid dusjen på hovedbadet ikke er i orden. Hadde dette vært meg tror jeg bare jeg ville ha holdt tilbake halve leien til dette var ordnet. Men noen som har peiling får svare på om dette er lovlig. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Husleieloven § 2-11:

§ 2-11.Avslag i leie

Stilles ikke husrommet til leierens disposisjon til riktig tid, er ikke leieren forpliktet til å betale leie for den tid forsinkelsen varer. Gjelder forsinkelsen bare en del av husrommet, kan leieren kreve et leieavslag for den tiden forsinkelsen varer som svarer til forholdet mellom leieverdien av husrommet og av den forsinkede delen.

I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-11

Om rett til å holde tilbake leie:

§ 2-15. Rett til å holde leie tilbake

Leieren kan holde tilbake så mye av leien at det sikrer de kravene leieren har mot utleieren som følge av mangel eller forsinkelse.

http://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§2-15

(Se også § 3-8, om deponering av omtvistet leie.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...