Gå til innhold

Muslimkafeén

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-401307

I første linje skriver du "Her kan dere ikke-muslimer spørre åpne religiøse spørsmål om Islam". Men så i reglene skriver du "kristne, jøder, ateister eller andre ikke-muslimer kan ikke spørre spørsmål". Så kan vi, eller kan vi ikke?

Geir :)

Fullstendig enig.

Lenke til kommentar

Bare av ren nysgjerrighet, hvorfor begynne en tråd på et diskusjons forum som ingen kan svare på eller spørre noe i?

For det kunne faktisk vært OK å hatt en tråd med muslimske svar som det gikk an å stole på... Gitt at det er lov for muslimer å lyve til ikke-muslimer i følge koranen så kan jeg ikke akkurat si at trangen til å stille spørsmål og bli jugd til har vært så stor heller... Man kan spørre, men får man ærlige svar?

Endret av RWS
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da bare en spøk? En slags satire over det en mener er muslimsk intoleranse? 

Eller?

Jeg lurer på om pedofili straffes i islam ved å velte en vegg over overgriperen og hvor denne straffen er hjemlet? Dette ble sagt på en dokumentar på NRK for noen dager siden: Talibanistan. 

Lenke til kommentar

Hei, siden jeg hører at vi har mange fordommer når det kommer til andre kulturer og religioner, så hilser jeg tråden velkommen. Er det muslimer her som kan svare på spørsmål de ikke vil svare på så hadde det vært storartet.

Jeg har kommet over nedenstående regel eller fatwah for hvordan man skal oppføre seg på WC og mitt spørsmål blir om dette er korrekt i forhold til koranan og om muslimer flest bruker den?

Oppførsel for å gå på toalettet

Bønn før du går inn
Når du går på toalettet så vil Allahs sendebud, (måtte Allah velsigne ham og gi ham fred) at du har på fottøy. Han vil at du skal dekke til hodet, og før du går inn i rommet vil han at du skal lese:

'Bismillah' 'Allah-Hum-ma Inni A'oodhu-bika Minal Khu-buthi Wal-kha-baith'

'O Allah jeg søker beskyttelse fra de mannlige og kvinnelige djevler.

Vi bør prøve å lære disse korte bønner og praktisere dem også. Hvis vi ikke søker Allahs (Den Opphøyde) beskyttelse mot onde ånder, så er det en sjanse for at vi kan pådra oss psykiske lidelser utgått fra djevlene. Vi kan ikke se djevler, og når du ikke kan se din fiende er de enda farligere. Måtte Allah (Den Opphøyde) beskytte oss og gi oss muligheten til å følge Sunnah, Ameen.

1. Dekk hodet.
2. Gå inn med venstre fot.
3. Enhver gjenstand (f.eks ring, medaljong etc.) som har navnene: Allah (Den Opphøyde) eller Hans elskede Budbringer (måtte Allah velsigne ham og gi ham fred) eller noen vers fra Koranen på seg, bør fjernes før du går inn på toalettet. En amulett (Ta'weez) kan brukes så lenge den er tildekket.
4. Det er forbudt (haram) å ha ansiktet eller ryggen vendt mot Mekka mens man letter seg.
5. Det er best å senke seg så mye som mulig før man kler av seg..
6. Sett litt press på venstre ben det gjør oppgaven enklere.
7. Man bør være svært forsiktig med sprut av urin (dette er en alvorlig synd). Man skal sitte å urinere.
8. Man skal ikke snakke på toalettet uten at det er absolutt nødvendig, men hvis en person utenfor ringer og ikke vet hva du gjør, så host tre ganger for å gjøre dem oppmerksomme. Dette inkluderer bruk av en mobiltelefon og SMS, dette er ikke stedet for å bruke slike ting.
9. Ikke snakk, hvis to mennesker snakker sammen når kroppen er avkledt blir Allah (Den Opphøyde) misfornøyd.
10. Hold penis i høyre hånd men tørk og vask med venstre.
11. Den høyre hånd skal ikke brukes til å tørke seg med. Med mindre det er et problem med venstre hånd da kan man bruke høyre hånd.
12. Bruk venstre hånds tre midterste fingre for rengjøring.
13. Kvinner skal tørke seg med nedre flaten på venstre hånd og ikke skille bena mer enn nødvendig.
14. Tørk deg i oddetall dvs. 1, 3, 5 eller 7 ganger.
15. Når man skal vaske seg selv, bør menn holde sin penis fra toppen med venstre pekefinger og tommel. Forsiktig jobbe deg nedover (som om man melker et dyr) så hvis det er dråper igjen vil de komme ut.
16. Etter å ha utført vannlating, hvis du føler at enda en dråpe urin vil komme, så er det wajib for deg å utføre 'Istibrao' som betyr at: etter urinering må man ikke utføre noen handling som vil tvinge urin som er igjen, å komme ut.
17. Vask deg foran og deretter bakover.
18. Etter vasking med vann kan du tørke deg selv med papir.
19. Når du er ferdig, vask hendene opp til håndleddene tre ganger.
20. Hvis det ikke er nødvendig skal du ikke se på dine private deler, det er da en sjanse for at du blir svak i tanken..
21. Ikke sitt på toalettet i for lang tid, det er da en sjanse for å få hemoroider.
22. Ikke lek med klærne eller kroppen, og ikke se her eller der, se heller oppover, og ikke berør kroppen uten at det er nødvendig.
23. Du skal ikke spytte eller tørke nesen på toalettet.
24. Når du har tørket deg, dekk deg til så snart som mulig.
25. Når du forlater toalettet bør du gå ut med høyre fot først.

Bønn ved utgang

Når du står utenfor toalettet kan du lese denne bønnen:

'Ghuf-raa-naka Al-skinke-du-Lil-la-HIL-ladhi Adh-haba' An-nil Adhaa Wa-'Aa-faani '

'O Allah jeg søker din tilgivelse. All ros skyldes Allah som har tatt fra meg ubehag og gitt meg lettelse.

Ps: Min oversettelse fra Engelsk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, siden jeg hører at vi har mange fordommer når det kommer til andre kulturer og religioner, så hilser jeg tråden velkommen. Er det muslimer her som kan svare på spørsmål de ikke vil svare på så hadde det vært storartet.

Jeg har kommet over nedenstående regel eller fatwah for hvordan man skal oppføre seg på WC og mitt spørsmål blir om dette er korrekt i forhold til koranan og om muslimer flest bruker den?

Bønn før du går inn

Når du går på toalettet så vil Allahs sendebud, (måtte Allah velsigne ham og gi ham fred) at du har på fottøy. Han vil at du skal dekke til hodet, og før du går inn i rommet vil han at du skal lese:

Vi bør prøve å lære disse korte bønner og praktisere dem også. Hvis vi ikke søker Allahs (Den Opphøyde) beskyttelse mot onde ånder, så er det en sjanse for at vi kan pådra oss psykiske lidelser utgått fra djevlene. Vi kan ikke se djevler, og når du ikke kan se din fiende er de enda farligere. Måtte Allah (Den Opphøyde) beskytte oss og gi oss muligheten til å følge Sunnah, Ameen.

1. Dekk hodet.

2. Gå inn med venstre fot.

3. Enhver gjenstand (f.eks ring, medaljong etc.) som har navnene: Allah (Den Opphøyde) eller Hans elskede Budbringer (måtte Allah velsigne ham og gi ham fred) eller noen vers fra Koranen på seg, bør fjernes før du går inn på toalettet. En amulett (Ta'weez) kan brukes så lenge den er tildekket.

4. Det er forbudt (haram) å ha ansiktet eller ryggen vendt mot Mekka mens man letter seg.

5. Det er best å senke seg så mye som mulig før man kler av seg..

6. Sett litt press på venstre ben det gjør oppgaven enklere.

7. Man bør være svært forsiktig med sprut av urin (dette er en alvorlig synd). Man skal sitte å urinere.

8. Man skal ikke snakke på toalettet uten at det er absolutt nødvendig, men hvis en person utenfor ringer og ikke vet hva du gjør, så host tre ganger for å gjøre dem oppmerksomme. Dette inkluderer bruk av en mobiltelefon og SMS, dette er ikke stedet for å bruke slike ting.

9. Ikke snakk, hvis to mennesker snakker sammen når kroppen er avkledt blir Allah (Den Opphøyde) misfornøyd.

10. Hold penis i høyre hånd men tørk og vask med venstre.

11. Den høyre hånd skal ikke brukes til å tørke seg med. Med mindre det er et problem med venstre hånd da kan man bruke høyre hånd.

12. Bruk venstre hånds tre midterste fingre for rengjøring.

13. Kvinner skal tørke seg med nedre flaten på venstre hånd og ikke skille bena mer enn nødvendig.

15. Når man skal vaske seg selv, bør menn holde sin penis fra toppen med venstre pekefinger og tommel. Forsiktig jobbe deg nedover (som om man melker et dyr) så hvis det er dråper igjen vil de komme ut.

16. Etter å ha utført vannlating, hvis du føler at enda en dråpe urin vil komme, så er det wajib for deg å utføre 'Istibrao' som betyr at: etter urinering må man ikke utføre noen handling som vil tvinge urin som er igjen, å komme ut.

17. Vask deg foran og deretter bakover.

18. Etter vasking med vann kan du tørke deg selv med papir.

19. Når du er ferdig, vask hendene opp til håndleddene tre ganger.

20. Hvis det ikke er nødvendig skal du ikke se på dine private deler, det er da en sjanse for at du blir svak i tanken..

21. Ikke sitt på toalettet i for lang tid, det er da en sjanse for å få hemoroider.

22. Ikke lek med klærne eller kroppen, og ikke se her eller der, se heller oppover, og ikke berør kroppen uten at det er nødvendig.

23. Du skal ikke spytte eller tørke nesen på toalettet.

25. Når du forlater toalettet bør du gå ut med høyre fot først.

Bønn ved utgang

Når du står utenfor toalettet kan du lese denne bønnen:

'Ghuf-raa-naka Al-skinke-du-Lil-la-HIL-ladhi Adh-haba' An-nil Adhaa Wa-'Aa-faani '

'O Allah jeg søker din tilgivelse. All ros skyldes Allah som har tatt fra meg ubehag og gitt meg lettelse.

Nei, har aldri hørt om det heller. Hvilket vers i koranen har du fått informasjonen fra?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-401307

Du sa:

Bønn før du går inn

Det forundrer meg ikke hva som er årsaken at muslimer er psykisk sterke med vers #4, 14, 20, 22, 24.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...