Gå til innhold

15 år og jobb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mulig, men da er det ikke snakk om å kunne sitte i kassa, man må være 18 år for det. Og dette gjør det forholdsvis vanskelig å få jobb i butikk, særlig de mindre butikkene, der butikksjefene gjerne ønsker at de ansatte kan gjøre det aller meste. Ville forsøkt å søke på de store matbutikkene (eks. Meny/Ultra/Spar/Mega/Rema), der kan det nok være jobb nok for de som ikke kan sitte i kassa i tillegg. Som sagt, er man under 18 er det vanskelig, men ikke umulig. Ha en god holdning, skriv en CV, møt opp og forsøk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Har ikke dere hatt en arbeidsuke eller noe sånt på skolen? Hvor jobbet du da?
Du kan jo høre med butikk sjefen, og omså tilby deg å jobbe litt gratis, så får de et inntrykk av hvordan du er i arbeid og om de vil ansette deg.

Lenke til kommentar

Er 15 år og lurer på om jeg kan jobbe? Kanskje 4 timer hver dag? Har veldig lyst til å tjene egne penger. Jeg vil ikke klippe plen, tenker mer på jobb på Kiwi eller Coop Extra.

I den alderen må du nesten ta det du får hvis du virkelig har lyst til å tjene penger. Jeg vil dessuten si at gressklipping er å foretrekke fremfor å være løpegutt i dagligvare.

Lenke til kommentar

Tjente selv meget gode penger som 15/16 åring med plenklipping, men så bodde jeg på bygda med store plener overalt.

Søk som ekstrahjelp på alt av butikker i nærheten, møt opp personlig med CV og si du er veldig interessert i å jobbe litt utenom skole. :)

Lenke til kommentar

Du kan sjølvsagt klippe plen, men då kun i privat regi.

Arbeidsmiljølova § 11-1 tredje ledd:

(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år.

Arbeid med maskiner vil ofte falle under bestemmelsen om arbeids som kan utgjere ein sikkerheitsrisiko.

Uansett så er det berre å søke overalt. Butikkjobbar vil ofte ikkje være den mest optimale arbeisplassen pga reglane rundt salg av alkohol, tobakk og legemiddel.

Eg vil derfor anbefale at du kanskje fokuserer meir på andre butikk- eller lagerjobbar der dette ikkje er eit problem.

Lenke til kommentar

Du kan sjølvsagt klippe plen, men då kun i privat regi.

Arbeidsmiljølova § 11-1 tredje ledd:

(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år.

Arbeid med maskiner vil ofte falle under bestemmelsen om arbeids som kan utgjere ein sikkerheitsrisiko.

Uansett så er det berre å søke overalt. Butikkjobbar vil ofte ikkje være den mest optimale arbeisplassen pga reglane rundt salg av alkohol, tobakk og legemiddel.

Eg vil derfor anbefale at du kanskje fokuserer meir på andre butikk- eller lagerjobbar der dette ikkje er eit problem.

Aldri hørt om dette før men jeg jobbet med plenklipping som ansatt i kommunen når jeg var 16, maskinen jeg brukte var en Honda sitteklipper blant annet. Er nærmere 10 år siden så ting kan selvfølgelig ha endret seg, men var ingen problem den gang.

Lenke til kommentar

HMS-fokuset har nok blitt langt større på berre nokre få år. For ikkje å snakke om HMS forståelsen blant arbeidsgiverane.

Vanligvis vil det nok ikkje være eit problem å sette ein 16 åring til å klippe plen, men arbeidsgiver tar ein langt større risiko sidan det er arbeidsgiver som sitter med nesten alt ansvaret dersom ein arbeidstakar under 18 år skadar seg på jobb. I alle fall når det er snakk om skader som er direkte relatert til arbeidsoppgåvene som vedkommande er ansatt for å utføre.

Nå har riktignok arbeidstilsynet utarbeida ei eiga veiledning rundt plenklipping der dei har lagt til grunn definisjonen av motorredskap.

Dette fører til at arbeidstilsynets generelle betraktningar er:

under 15 år: Kan ikkje jobbe med plenklipping dersom arbeidets art faller inn under arbeidsmiljølova.

15-16 år: Kan klippe plen med plenklippar utan motorisert framdrift (ikkje definert som motorredskap)

Over 16 år: Kan bruke plenklippar med motorisert framdrift, som er definert som motorredskap med 16 års aldersgrense etter førarkortforskrifta.

I tillegg må arbeidsoppgåvene risikovurderast og det må kunne dokumenterast at arbeidstakaren har fått tilstrekkelig med opplæring.

Trådstarter seier han er 15 år, noke som medfører at han kun kan jobbe med kantklippar eller skyveklipper. Skal klipperen være motorisert med fremdrift så må han være minst 16 år.

Lenke til kommentar

Bor du i en liten kommune, så kan du søke om jobb der.

Selv jobbet jeg først som rydde/vaskegutt et par kvelder på en brannstasjon. Senere fikk jeg jobb som badevakt i en lokal svømmehall. 

Kjenner veldig mange som jobbet med som "vaktmestere" ved å klippe plen, hjelpe til der det trengs i kommunen, male. Ett sted må man jo begynne. Vil du ha penger, så må du være ydmyk og ta det du får i første omgang. Husk at det sannsynligvis bare er midlertidig måte å tjene litt ekstra cash på. 

Jeg begynte med vasking for ca 8-9 år siden på siden av skolen, men hver eneste gang jeg har byttet jobb så har jeg fått en bedre jobb. Og nå jobber jeg endelig med det jeg ville i første omgang, som ingeniør. Er du 15 er det bare å ta tak i en ende og vise at du er en person som er aktiv og som gidder å gjøre noe :)

Lenke til kommentar

Haha hva slags CV har man når man er 15..ungdomsskolen.

Avhenger nok litt av personen hva det står i CV-et når man er 15, men da jeg selv var knapt 13 (16 nå) og søkte et arbeid det ikke var spesielt viktig å kunne begynne i før etter at jeg var fylt 13 puttet jeg følgende i/vedlagt CV-et mitt:

UTDANNELSE

6,5 år på barneskole X (telefonnummer og for sikkerhets skyld også adresse siden sjefen hos mulig ny arbeidsgiver bodde i nabokommune), klasse Y, klassestyrer ZZ.

ARBEIDSPRAKSIS

Div oppdrag i nabolaget siste fem år iflg liste (Inneholdt maling av diverse hagegjerder/lekehytter/hundehus, snekring av et par hundehus, rustpussing/behandling av noen tørkestavier, en del plenklipp, luking av bed og innkjørsler, en del bærhenting, et par klippende hekker, et par vedlikeholdsoppdrag for plenklippere, en sykkelreparasjoner, en del snømåking, "trillebårfører" ved muring av to "firemannsgarasjer" og en del slikt. Alt med måned/år og det meste med navn/telefonnummer, resten med navn/e-postadresse eller navn/adresse. Mor og far hadde heldigvis gitt meg en pen bok som ekstragave til åtteårsdagen, tenkt til å notere ned slikt til senere. Selv om boken var pen nok virket den litt meningsløs å ha da jeg var åtte, men den var veldig nyttig å ha da jeg nærmet meg 13 og skulle skrive min første søknad!)

XX måneder som assistent i vaskegruppen ved X kirke/forsamlingshus (vedlagt en bekreftelse med navn/telefonnr)

Salgs-/serverings-/ryddehjelp i 17. mai-kafeen ved X barneskole år 1, 2 og bestilt for år 3 (vedlagt en bekreftelse med navn/telefonnummer)

ANDRE RELEVANTE KOMPETANSER

Faste oppgaver hjemme iflg vedlagt overikt inkl antall måneder med ansvar for dem (attestert av mor og med telefonnr til henne og far). Logikken min var at faste oppgaver hjemme forteller litt om kompetanse i arbeidslivet også, dersom oppgavene betyr betyr bittelitt mer ansvar enn bære ut en avfallspose etter først å ha blitt mast på åtte ganger, så fått marsjordre + posen plassert over fingrene på datatastaturet. I hvert fall dersom oppgaver på slik liste faktisk også er utført ordentlig og uten mas, ikke bare oppgaver man skal utføre. At man som åtteåring faktisk kan skrelle poteter hver søndag uten å komme på legevakten med avkuttede fingre, som niåring kan sortere tøy til vask uten å lage garderoben multifarget, som tiåring kan vaske trappen i en firemannsbolig første fredag hver måned uten å verken få naboer som klager på glemt arbeid, lage flom eller lage skøytebane av grønnsåpe så gamle fru NN faller og brekker lårhalsen, som elleveåring kan koke risgrøt hver lørdag uten å verken lage rissuppe, måtte bruke sandpapir for å få fjernet restene fra bunnen av gryten eller utløse uventet brødmåltid for familien pga "oisann, glemte det"og som tolvåring kan lage brød hver lørdag uten å verken steke mursteiner eller noe som vokser slik at de trenger en halv stekeovn i stedet for en brødform er ting jeg tror faktisk interesserer mulige arbeidsgivere å vite når man skal søke arbeid fra man er 13!

Konstituert patruljefører for småspeiderpatrulje X i foreløpig Y måneder, fra dato til ? (attestert av troppsfører og telefonnr til ham). Antatt nytting info for mulig arbeidgiver ut fra at jeg innimellom ville få en time vikaransvar for en slags "barneparkering" mens foreldrene var opptatt og særlig nytting når jeg ikke kunne vise til mindre søsken jeg hadde hatt ansvar for. I tillegg forteller patruljelederansvar innen man er 13 generelt at man har en hjerne tilkoblet og påslått, har to øyne som ser og at man tar ansvar uten å hele tiden få matet med teskje hva man nå skal gjøre for at det skal skje noe rundt en. Slike ungdommer (og voksne også!) blir selvfølgelig mer vrine å ha med å gjøre enn roboter dersom sjefer vil ha dem til å gjøre noe ulovlig eller plutselig oppfører seg slik at ungdommen mistenker sjefen for å ha fått akutt mangel på oksygen til hjernen. Jeg tror likevel det er langt flere sjefer som vil ha slike ungdommer ansatt enn ungdommer som f eks står ved siden av søppelbøtte så full et sjokoladepapir mer i den nå kan få søppel til å rase over kanten uten overhodet å reagere før sjefen programmerer "gå ut og tøm den den søppelbøtten". (Finner de så også på å spørre om hvor søppelbøtten skal tømmes har de virkelig fortalt om tankeevner på fireårsstadiet! Normalt utrustet 13-åringer vet godt at søppelbøtter tømmer man i søppelcointainere med riktig merking i forhold til innholdet i bøtten (evt sjekker innhold i conteineren om merkingen er dårlig), verken i blomsterbedet eller bak sjefens bil!)

REFERANSER

NN (adresse og telefonnummer), oppdragsgiver for X (større oppdrag på listen under arbeidspraksis)

OO (adresse og telefonnummer), troppsjef speidertropp Y

PP (adresse og telefonummer), lærer Z skole

Å søke stilling da jeg var 15 var ikke aktuelt for da hadde jeg så mye arbeid jeg hadde lov til, hyggelig sjef, hyggelige kollegaer, lærerike arbeidsoppgaver med så mye ansvar folk under 18 kan forvente og helt OK betingelser. Skulle jeg gjort gjort det hadde jeg likevel minimum tilføyd første stilling i XX måneder + økt tiden i vaskegruppen og 17. mai-kafeen + oppdatert barneskoletiden til 6 år og lagt til 1,5 år i ungdomsskolen.

Jeg kan også si at det CV-et + søknaden/salgsbrevet jeg skrev hvor jeg anbefalte meg selv som leverandør av arbeid var nok til sjefen der jeg søkte syntes det var verdt å bruke tid på et par samtaler med meg. Etter de samtalene hadde jeg overbevist sjefen nok til å få arbeid som 13-åring, først på prøve fire uker, så seks måneder og så like fast som alle andre. Alt til tross for at både 14-åringer, 15-åringer og en 16-åring også søkte arbeidet, så det var neppe alderen min som sikret arbeidsavtalen.

Selvfølgelig finnes det 15-åringer som ikke kan føre opp særlig annet enn i CV-et sitt enn "sovet X år i barneskolen og vært lærerværelsets pest Y år ungdomsskolen, vært ZZZ ganger på kontoret for skulk/forsovelse/umulig oppførsel, siste tre år spilt AAAA timer dataspill med 18-årsgrense 95 % av tiden, halsovet BBBB timer foran TV, spist CCC ulovlige snuspakker, hatt promille i blodet DD ganger og blod i promillen EE ganger, blodtrimmet F mopeder og kjørt dem ulovlig i forhold til både alder og fart GGG km, samt vært i klammeri med politifolk HH ganger". Det er likevel ikke slik ungdom som får arbeid når de er 15 - håper jeg inderlig i hvert fall.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...