Zeph Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Har ein MacBook Pro 15" Mid 2010 som ofte restartar heilt av seg sjølv. Det er montert ein ny SSD med heilt ny installasjon av El Capitan, men det skjer likevel. Den har vore inne hos Eplehuset, som sa hovudkortet måtte skiftast. Eg ser at det kan vere mogleg å få til på eiga hand og spare nokre kroner der. Å betale 6000 for reparasjon er for mykje. Nokon som har vore borti liknande? Er det sannsynleg at nytt hovudkort vil fikse problemet? Eventuelt andre ting me kan forsøke først? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) Bruttern har tilsvarende problem på ca. samme maskin om jeg husker riktig. Det er en feil i grafikkbrikken som er loddet fast. Må bytte hele hovedkortet. Det er dyrt å kjøpe nytt hovedkort, og den er utenfor garantitiden. Et nytt hovedkort av samme type vil også sannsynligvis ha samme feilen. Rådet min bror fikk var å kjøpe ny. Apple påtar seg intet ansvar for en "vintage" maskin som er over 5 år gammel. Min brors maskin er fortsatt brukbar til å surfe på nettsider. Men videoredigering er umulig. iMovie får straks maskinen til å reboote, og Filmora hakker som om maskinen var veldig svak, enda det er en kraftig maskin. Desverre var nettopp videoredigering grunnen til at maskinen ble kjøpt, så nå blir ikke den hobbyen utført så ofte. Den fungerer greit forå lese nettaviser, men en så dyr og lekker maskin burde få leve videre i litt mer krevende jobber om den hadde klart det. Nå redigerer brutter´n video på min Macbook Air en sjelden gang. Endret 26. februar 2016 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Ser vel kansje at det vil svare seg å kjøpe en ny / brukt maskin, en så gammel maskin er ikkje verdt å spandere for mye på. Du får mye for 6000 på bruktmarkedet idag. Finn kjøp og salg grupper for området du bor i på facebook - der selges det mye billig i forhold til finn.no. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Macrep i Bergen ville ha 2800 for å reparere hovudkortet, men om det er riktig sak som blir reparert veit eg ikkje, dersom GPU-en ikkje er mogleg å skifte. Ikkje noko garanti for kor lenge det vil vare heller. Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 GPU sitter fast på hovedkortet, så det må byttes hovedkort... :-( Gjør et søk på google på din modell og skrive mainboard - og du vil finne detaljer om det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå