Gå til innhold

Problem

Anbefalte innlegg

Jeg har en del bilder tatt med mitt digitale kamera. Det er på 2mpx, noe som burde holde opp til ca. A4.

Men jeg har et problem. Utskriftene er dårlige og bærer preg av pixler. Spesielt i detaljerte områder.

Skriveren er en HP Photosmart 7960, så jeg tror ikke det er den som er problemet.

Det jeg lurer på er om det finnes et sted på nettet hvor man kan laste ned et eller fler veldig bra bilde® som ikke er komprimert etc.

Slik at jeg kunne sammenligne utskriftene. Dette for å få bekreftet om det er skriven, digital kameraet eller fotografen som har feilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil da tro et bilde på 1024x768, er mer en stort nok for å skrive ut et bilde i A4 format, uten å bli plaget av å se pikslene.(hvis du ikke ser de på skjermen da).

Har faktisk tro på at det ikke er pikslene, men blekkprikkene J-Oh tenker på, siden han/hun nevner utskriftskvaliteten.

Man ser jo ikke flere piksler på utskriften enn de du allerede ser på skjermen, og da er jo gjerne bildet enda større enn A4.

Det sies jo ingenting om dårlig kvalitet når bildet vises på PC skjermen.

Lenke til kommentar

Har fått løst litt av problemet. Ved å "ikke røre" bildet før jeg skriver ut.

Programvaren som fulgte med skriveren er slik at man kan se bildene og velge hvem man vil skrive ut og i hvilken størrelse (opp til A4).

Men så fort bildet har vært innom f.eks. Photoshop så blir det dårlig.

Skriveren er en 1 dag gammel HP Photosmart 7960. Skulle liksom være bra den i følge tester etc.

Lenke til kommentar
Har fått løst litt av problemet. Ved å "ikke røre" bildet før jeg skriver ut.

Programvaren som fulgte med skriveren er slik at man kan se bildene og velge hvem man vil skrive ut og i hvilken størrelse (opp til A4).

Skriveren er en 1 dag gammel HP Photosmart 7960. Skulle liksom være bra den i følge tester etc.

Når du skal lagre bildet i Photoshop kan du selv velge hvor mye komprimering du vil ha. Trykk "Save as..." og deretter "Options.." og velg f.eks. 90% kvalitet, da skal det være mer enn bra nok for utskriften din.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Hei,

dersom du har bruk for store bilder som vi blant annet benytter i tester av blekkskrivere, kan du gå inn på Akams galleri..

Der finner du også en mengde bilder tatt med ulike kameraer, slik at du eventuelt kan sammenligne med utskrift via andre kameraer.

Bildene er komprimerte, men vi bruker som sagt disse til testing av blekkskrivere, og har ikke noen problemer med kvaliteten på kildebildene.

Lenke til kommentar
Jeg har en del bilder tatt med mitt digitale kamera. Det er på 2mpx, noe som burde holde opp til ca. A4.

2mpx holder IKKE opp til A4.. Du må opp på mellom 3-4 mb før det går sånn

passe greit, men da du må uansett jobbe med interpoleringen og pixelknusing

for et godt resultat. 2mb holder maks til A5.. ville selv ikkje kjørt det ut høyere

enn a6.

1024x768 (72dpi) = utskrift 8,67 cm x 5,65 i 300 dpi ... så kan du presse dette

noe... men A4 vil se helt forjævlig ut.

Da roter du rundt uten å vite helt hva du gjør, eller du har helt feil oppsett

i Color Settings. Hvordan dårlig blir bildene?

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...