Gå til innhold

Videreutdanning fra Elektriker

harlaut1

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte litt på om noen kunne hjelpe meg litt med mulighetene jeg har for videreutdanning?

Jeg har gått Elektro vg1 å vg2, før jeg gikk 2.5 år i lære å fikk meget bestått på fagprøven i fjor. I August i fjor startet jeg på skole som privatist. Jeg tar R1,R2,Fysikk,Historie,Naturfag og Norsk. Planen er å søke Elkraft til høsten, men hvis jeg stryker på bare 1 eksamen så har jeg ikke studiekompetanse. 

De mulighetene jeg ser er, teknikken? Hvis jeg kommer inn på y-veien, kan jeg få fritak det første året i noen fag? Siden jeg har tatt en del i år...

Stemmer det at hvis jeg har teknikken, kan jeg ta en bachelor innen elektro på bare 2 år?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Lurte litt på om noen kunne hjelpe meg litt med mulighetene jeg har for videreutdanning?

Jeg har gått Elektro vg1 å vg2, før jeg gikk 2.5 år i lære å fikk meget bestått på fagprøven i fjor. I August i fjor startet jeg på skole som privatist. Jeg tar R1,R2,Fysikk,Historie,Naturfag og Norsk. Planen er å søke Elkraft til høsten, men hvis jeg stryker på bare 1 eksamen så har jeg ikke studiekompetanse. 

De mulighetene jeg ser er, teknikken? Hvis jeg kommer inn på y-veien, kan jeg få fritak det første året i noen fag? Siden jeg har tatt en del i år...

Stemmer det at hvis jeg har teknikken, kan jeg ta en bachelor innen elektro på bare 2 år?

Håper på svar!

Hei, 

du er da godt på vei, bare til å stå på så ordner dette seg. 

Men Y-veien: 

Lite sannsynlig at du får fritak i noen fag, spørs hvordan løpet er lagt opp. Om de har sommer kurs i matematikk/fysikk uten studiepoeng får du nok fritak der i de fagene du har, om de gjør som oss(UiS) og baker det inn i vanlige fag med studiepoeng får du ikke fritak. Har selv tatt forkurs hvor det er samme pensum som ett fag vi hadde sist semester og ett vi har i år, får ikke fritak pga forkurs ikke gir studiepoeng, det gjør disse fagene. 

Om du tar teknikken og har realfag får en ofte fritak fra første året ja, men dette må sjekkes med faktisk skole. Ofte avtaler mellom teknikken og høyskolen som avgjør. 

Lykke til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Y-veien er vanligvis for å slippe de fagene du tar som privatist. Du begynner studiene litt før, og har noen fag ekstra det første året.

Ikke stryk, og søk på vanlig grunnlag. Du har bra fordel når du kommer inn med R1, R2 og fysikken friskt i minnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Y-veien er vanligvis for å slippe de fagene du tar som privatist. Du begynner studiene litt før, og har noen fag ekstra det første året.

Ikke stryk, og søk på vanlig grunnlag. Du har bra fordel når du kommer inn med R1, R2 og fysikken friskt i minnet.

Dette gjelder ikke for alle Y-vei retninger, vi begynner ikke før og har ingen ekstra fag. 

Lenke til kommentar

Om du får fritak må du snakke med skulen om. Eg tok forkurs og gjekk Y-veien, men fekk ikkje fritak. Realfaga var derimot ganske lett gjort sidan eg hadde vore gjennom det meste på forkurset først. Det vart berre repetisjon.

Samme erfaring her, irriterende men gjør første året lett. 

Lenke til kommentar

Om du går teknikken i Stavanger får du ta en Bachelor på 2år, etter inntak sender du en mail til linjeforeningen i elektro og får en egen utarbeidet plan.
Om du har noen av de fagene, kan du sende mail til skolen og be om å få et individuell plan tilpasset fagene det gjelder.

Har du R1/R2 FY1 etc, så skal en slippe å måtte ta de opp igjen.
Jeg gikk teknikken, og med R1/R2/Fy1 kan jeg søke bachelor, master og Y-veien. 
Etter opptak sender jeg bare en søknad om en individuell plan.

Lenke til kommentar

Bare sånn tilleggsinfo: 

Jeg er selv ingeniør med bachelor, men har svært mange kollegaer som har tatt fagbrev og gått på teknisk fagskole i automasjon/elektro eller lignende. Hvis du skulle ombestemme deg ang. bachelor, så er hvertfall teknisk fagskole et bra alternativ hvis du ser etter en jobb innenfor feltingeniør/serviceingeniør eller lignende. Men du stiller selvsagt også sterkt med fagbrev + bachelor i elkraft, så begge veier burde gi deg et bra utngangspunkt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Jeg ville ha gått forkurset hvis man bare har lyst å bli ingeniør og ikke noe annet. Da fokuserer du deg på de aller viktigste fagene og du kommer inn med forkurs kvoten isteden for studiekompetanse+privatist/realkvoten.

Noe som er lettere og du blir rustet til å takle videre matematikk/fysikk raskere og trent til å tåle mer intenst læring.

Det er et stort behov for elkraft ingeniører, selv om data/IT ingeniører det mest behov for føler jeg akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...