Gå til innhold

Netcom blir Telia.

Anbefalte innlegg

Netcom har nå annonsert at selskapet endrer navn til Telia 01.03.2016.

https://netcom.no/telia

Hva syns befolkningen om dette, og hvilke tanker har dere om produktlinjene/tjenestene som kan tilbys fremover? Vil samme priser gjelde på tvers av landegrensene i norden, eller vil ting være prikk like som før, samme skiten med nytt navn?

Nysgjerrig her, selv om jeg ikke har vært kunde hos Netcom/Telia det siste året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Not to worry. Alt er som før, bortsett fra at e-posttjenesten deres, @netcom.no, legges ned. NetCom (Ja!) vil fortsette å utvikle produkter, øke dekningen på 4G (jeg har pers på 235 megabit/sek) og fortsette å ta høye priser til spesialnummer og utland. Jeg tror til og med at jeg kan beholde nummeret mitt, som jeg har hatt i 22 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Har sett litt rundt på nettet, dette er foreløpig et non-event. Kun et par småspydige kommentarer hist og her fra folk som klager på dekning og ønsker seg lik pris i Norden.

Lenke til kommentar

For min del håper jeg at Telia kommer med en lignende app som Telenor nå gjør, VoWIFI. Tale over wifi når dekningen er fraværende. Det er i hovedsak derfor jeg har byttet til en annen operatør. Prisene og servicen er lik, men det er tilgangen i griselent strøk som nå står for mine valg.

Det finnes faktisk mange bedrifter og privatboliger som fortsatt mangler dekning, men som til gjengjeld har fastlinjebredbånd og tilbyr WIFI. Skypeout er ikke noe alternativ for min del. Vil ha SIP fra operatøren min så jeg kan faktureres fra kun ett sted og forholde meg til kun en tilbyder. :)

Lenke til kommentar

Følg med på nettsidene til Netcom/Telia den 1 mars du, da blir noen ting gjort offentlig som er del av 'bedre' i "blir det samme som før, bare bedre". ;)

Får håpe det blir litt svenske takter over abonnementene deres med mer data i pakkene, bruk av datamengden uten ekstra kostnad  i Norden slik som de har i Sverige med mer.

Lenke til kommentar

Det blir naturligvis mye likt som før, men regner med at de kommer til å pushe på med noe for å skape litt blest rundt det nye navnet. Merkevarebygging.

Her har NetCom fremdeles ikke GPRS/EDGE-dekning, mens Telenor tilbyr 4G. Så valget videre er fremdeles enkelt å forklare når NetCom-selgere ringer.

Lenke til kommentar

Kvifor er det hastigheitsbegrensing og mindre og dyrare datapakkar om ein går inn på https://telia.no/privat/mobilt-bredband i forhold til http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/produkt/telia-mobilt-bredband ? Eg kunne godt ha tenkt meg 20 GB for 199 kr. Kor tid får eg det? Eg legg merke til at dei svenske abonnementa har lik pris i heile Norden. Finst det nokon måte å skaffe seg "svensk" mobilt breibandabonnement når ein ikkje har svensk personnummer?

Lenke til kommentar

Eg spurte Netcom ..., nei, Telia om kvifor det var billegare med svensk MBB-abonnement i Norge. Utgangspunktet mitt var eit utgått MBB-abonnement med 10 GB for 229, og eg ynskte meg (kort oppsummert) meir data for lågare pris. Svaret er som følgjer:

Hei Torbjørn!

Takk for din henvendelse!

Vi skal gjerne hjelpe deg med å endre abonnement.

For å forklare prisforskjeller i Norge og Sverige så er for det første Sverige et helt annet land å bygge ut dekning i, enn i Norge. En av grunnene til dette er landskapet, men også at kost- og inntekstnivået er et annet enn i Norge. I tillegg har den svenske stat subsidiert både mobiltelefoni- og bredbåndsutbygging kraftig sammenlignet med hva det har blitt gjort i Norge.

Det kan vi kan tilby om du ønsker er vår 15 GB 4G Bredbånd med en 10 GB datapakke mot en avtaletid på 12 måneder. Dermed får du 25 GB sammenlagt til 299 kroner. Eventuelt kan du få en 5 GB ekstra datapakke på vårt 7 GB 4G Bredbånd til 199 kroner - dvs. 12 GB til 199 kroner. Begge disse abonnementene inkluderer Roam Like Home, som gjør at du kan benytte det 4G Bredbåndet uten ekstra kostnad i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia og Litauen.

Dersom vi skal legge inn et av disse tilbudene vil vi be om at du bekrefter med din fødselsdato og adresse, samt abonnementet/avtalen du ønsker.

Ha en fin dag videre!

Med vennlig hilsen / Best regards,

xxxxxxxxxxxxxxx

Digital Interactions

Telia Norge AS

Sandakerveien 140, 0484 Oslo, Norway

www.telianorge.no

Telia Norge AS, Oslo, NO 981 929 055 MVA

Eg veit ikkje om eg er heilt einig i at topografien er så mykje annleis i Sverige enn i Norge, og eg er også usikker på om skilnaden i lønns- og prisnivået er så stor at det forsvarar prisskilnaden. Eg trur vel heller at mangel på konkurranse er ei vel så viktig årsak.

Eg har uansett vurdert å oppgradere ei tid, og har difor takka ja til tilbodet om 25GB og 12 mnd. avtaletid. Så vert det spennande å sjå kva som skjer dei neste 12 mnd. både når det gjeld pris og dekning. Verken Telenor eller Netcom tilbyr 4G der eg bur.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om eg er heilt einig i at topografien er så mykje annleis i Sverige enn i Norge, og eg er også usikker på om skilnaden i lønns- og prisnivået er så stor at det forsvarar prisskilnaden. Eg trur vel heller at mangel på konkurranse er ei vel så viktig årsak.

Det er nok definitivt vanskeligere/dyrere å bygge ut i Norge. Vi har veldig mye fjell i Norge, og ikke så rent lite fjorder heller. Og det bor folk der også. Det er byer og tettsteder overalt innimellom diverse fjell og fjordhull. Sverige har litt fjell også, men ikke i nærheten av hva vi har. En større andel av svensker bor også i byer, i forhold til nordmenn. Har vel en del med distriktspolitikk å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett litt rundt på nettet, dette er foreløpig et non-event. Kun et par småspydige kommentarer hist og her fra folk som klager på dekning og ønsker seg lik pris i Norden.

Synes de egentlig fortjener litt ros for dekninga, iallefall når det gjelder Nord-Norge. Er jo selvsagt helt avhengig av hvor befinner deg, men bor selv oppi Alta, Finnmark, hvor NetCom Telia tidligere brukte å være en vits med tanke på dekning og hastighet, selv innenfor byen. Nå kan de (til en viss grad) faktisk konkurrere med Telenor. De har fortsatt en del hull i dekninga, men det er blitt så mye, mye, bedre.  

Nå mangler bare VoLTE, så kan det bli fristende å bytte over.

Endret av tiefling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er mer fornøyd med dekninga til Netcom/Telia enn Telenor.

Jeg klager ikke mye på dekninga lengre. Den er grei nok de fleste steder jeg oppholder meg.

På toget streamer jeg Youtube i HD-kvalitet med få avbrudd. Tunneller er ikke et stort problem pga. bufring. Når dekninga kommer tilbake, er det rask 3G eller 4G, så den klarer å laste inn flere minutter video før det blir brutt igjen.

Bruker såklart hodetelefoner, så ikke andre passasjerer trenger å høre noe.

Dekninga begynner absolutt å komme seg, og mitt inntrykk er at Netcom/Telia har tatt igjen Telenors forsprang.

Dere som bor i nord har kanskje andre erfaringer pga. teleselskapenes ulike prioriteringer.

Utfordringen nå er å slippe datakvotene fri.

Telia Danmarks største abonnement for mobiltelefon har 100 GB.

Telia Norges største abonnement for mobiltelefon har 20 GB.

Telenors største abonnement for mobiltelefon har 25 GB.

Mye større datakvoter er tilgjengelige fra begge aktører, men ikke i samme abonnement som du ringer med.

Telia har 200 GB!

Hvorfor kan vi ikke få ringe med dette abonnementet? Det er bare ment for routere og nettbrett.

Folk som trenger stor datakvote må altså ha to abonnement, og dra med seg en lommerouter. En bedre løsning er kanskje å kjøpe en mobiltelefon med dual-SIM.

Skillet mellom mobil-abonnement og router-abonnement må fjernes.

Jeg vil ha den store datakvoten med meg i telefonen, ikke i en router.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...