Gå til innhold

Dårlig råd og offentlig transport


Anbefalte innlegg

Jeg traff en persjon på toget idag. Han var gammel og fattig og ba folk om penger for å kjøpe billett. Jeg hadde dårlig samvittighet fordi jeg ikke kunne tilby noe.

Jeg lurer på om dersom en fattig persjon som ikke har råd til å kjøpe billett må reise, er det best å be flok om penger eller bør det være et system der mann kan spørre tog persjonell om å reise billettløs?

Folk kan jo utnytte dette systemet, men hva med de som egentlig ikke har råd? Dessuten er det logisk at tog og busser mister ikke penger hvis de fortsatt har ledige plasser. Er det ikke det?

Hva synes dere? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessuten er det logisk at tog og busser mister ikke penger hvis de fortsatt har ledige plasser. Er det ikke det?

Hva synes dere? 

 

Like logisk som at butikken burde la folk forsyne seg gratis i fruktavdelingen, siden den etter hvert vil bli gammel og måtte kastes likevel.

Eller at taxisjåføren bør skysse deg gratis hjem fra byen om han likevel skal den veien og ikke har andre passasjerer.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bussen brukar meir drivstoff jo meir vekt som er i bussen, samt drivstofforbruket i forbindelse med av- og påstingning. Så sjølv om kostnaden for busselskapet er liten, så vil det fortsatt være ein kostnad for busseselskapet å la folk reise gratis.

 

Ellers så trur eg det er ein dårlig idé med eit "gratissete" for dei aller fattigaste. Er det liksom meininga at dei fattigaste skal sitte der til spott og spe slik at vi andre passasjerane kan peike og le av han som er så fattig at han må sitte på gratisplassen?

 

Systemet som vi har i dag heiter NAV, og det fungerer mykje betre sidan folk får då utbetalt ein fast sum med pengar som ein kan bruke fritt. Blir bussprisane så høge at pengane ikkje strekk til så blir også utbetalinga frå NAV justert på tilsvarande måte alt etter prisstigninga.

Lenke til kommentar

Hvis minstepensjonister i Norge ikke har nok penger til månedskort til offentlig transport er vel det beste vi kan gjøre er å drive lobby for å få økt minstepensjonen. Å gi en enkeltperson penger til billett er nok det minst effektive man kan gjøre, men jeg har litt problemer med å tro at en minstepensjonist ikke har nok til ett månedskort til offentlig transport. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dessuten er det logisk at tog og busser mister ikke penger hvis de fortsatt har ledige plasser. Er det ikke det?

i 1977 ble det avslørt at norske statsråder helt siden 1951 hadde reist gratis med SAS over hele verden på private reiser. Finansminister Per Kleppe uttalte da de udødelige ord: "Flyene går jo uansett!"

"Hedersmannen" med partiboka ble for øvrig senere utnevnt til kommandør med stjerne av St. Olavs orden. Så mye verdt er den gjengen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå deres synspunkter, men saken her er vel litt anerledes ?

Vi slår fast at han bør ha råd som minstepensjonist, han prioriterer ikke, osv men hvis han egentlig har problem, er det enkelte persjoner som bør hjelpe eller de store bedriftene som eier de 'bussene som går likevel'?

også det var en som spurte om han var tigger eller ikke; det var han ikke, men bør svaret til dette spørsmålet påvirke oss?  

Lenke til kommentar

 

Dessuten er det logisk at tog og busser mister ikke penger hvis de fortsatt har ledige plasser. Er det ikke det?

Hva synes dere? 

 

Like logisk som at butikken burde la folk forsyne seg gratis i fruktavdelingen, siden den etter hvert vil bli gammel og måtte kastes likevel.

Eller at taxisjåføren bør skysse deg gratis hjem fra byen om han likevel skal den veien og ikke har andre passasjerer.

 

 

Om å kaste bort mat fordi butikken ikke har solgt alt er jeg helt mot. det er mye sult i verden og vi som har råd kan ikke bare se og ikke gjør noe, det minste vi kan gjøre er er å gi maten bort, selvfølgelig innen forbruksdato. og jeg er glad for at butikkene minst har dato tulbud hvis ikke maten gis bort. 

Lenke til kommentar

 

Dessuten er det logisk at tog og busser mister ikke penger hvis de fortsatt har ledige plasser. Er det ikke det?

i 1977 ble det avslørt at norske statsråder helt siden 1951 hadde reist gratis med SAS over hele verden på private reiser. Finansminister Per Kleppe uttalte da de udødelige ord: "Flyene går jo uansett!"

"Hedersmannen" med partiboka ble for øvrig senere utnevnt til kommandør med stjerne av St. Olavs orden. Så mye verdt er den gjengen.

 

det er rett og slett korrupsjon, men her er det snakk om en mann som virkelig trengte hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg minnes den tiden jeg ikke hadde råd til buss, pga lite lommepenger hjemmefra. Jeg gikk til fots. Jeg har også levd på lånekassen, med et budsjett som får minstepensjonister til å bli krøsuser til sammenligning - og de små hundrelappene et månedskort koster var det plass til likevel. For en pensjonist koster det 879kr for ubegrenset antall reiser i Oslo og Akershus i 30 dager, innad i Oslo 345kr.

Hvis en eller annen ikke har råd til dette må det være fordi vedkommende har rotet bort billetten eller pengene til den der og da, og det kan jo skje den beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan godt forstå deres synspunkter, men saken her er vel litt anerledes ?

Vi slår fast at han bør ha råd som minstepensjonist, han prioriterer ikke, osv men hvis han egentlig har problem, er det enkelte persjoner som bør hjelpe eller de store bedriftene som eier de 'bussene som går likevel'?

også det var en som spurte om han var tigger eller ikke; det var han ikke, men bør svaret til dette spørsmålet påvirke oss?  

 

De bussene kjører i hovedsak på oppdrag (anbud) for det offentlige, - fylkeskommunene og Oslo kommune. Slik sett betyr det ikke en tøddel for "busselskapet" om alle kjører gratis, men det vil få effekt på andre tjenester og kanskje skatteseddelen. Busselskapene tjener det samme uansett - de har betalt pr km kjøring.

 

Busser som Flybussen, mange Ekspressbusser og noen til er ikke med i dette systemet.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan godt forstå deres synspunkter, men saken her er vel litt anerledes ?

Vi slår fast at han bør ha råd som minstepensjonist, han prioriterer ikke, osv men hvis han egentlig har problem, er det enkelte persjoner som bør hjelpe eller de store bedriftene som eier de 'bussene som går likevel'?

også det var en som spurte om han var tigger eller ikke; det var han ikke, men bør svaret til dette spørsmålet påvirke oss?  

 

De bussene kjører i hovedsak på oppdrag (anbud) for det offentlige, - fylkeskommunene og Oslo kommune. Slik sett betyr det ikke en tøddel for "busselskapet" om alle kjører gratis, men det vil få effekt på andre tjenester og kanskje skatteseddelen. Busselskapene tjener det samme uansett - de har betalt pr km kjøring.

 

Busser som Flybussen, mange Ekspressbusser og noen til er ikke med i dette systemet.

 

Jeg forstår poenget. Men det førte til at den mannen måtte tigge. Er dette akseptabel?

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært borti en person som spurte om penger til bussen. Ga han først ikke, men angret meg, gikk tilbake, og ga han. En halvtime senere sto han der fortsatt og spurte folk om penger til bussen.

Lenke til kommentar

Jeg forstår poenget. Men det førte til at den mannen måtte tigge. Er dette akseptabel?

 

Det førte ikke til at denne mannen måtte tigge. Det at det meste av buss, tog etc er offentlig gjør at billettprisene er subsidiert (betydelig subsidiert). I tillegg har alle som er pensjonister etc ca halv pris.

 

Hvorfor han måtte tigge vet vi ikke, men realiteten er at trygdeytelser etc kan være i minste laget. Så grunnen kan være at ytelsene er for små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...