Heljar75 Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Vi har hatt litt server-problem på jobben, så det ble kjøpt inn en ny server, en MyCloud EX4. Sjefen synes det gikk altfor tregt å jobbe mot den så han bestemte seg å kjøpe en ny server. Etter å ha rådført seg med noen på komplett valgte han å gå til innkjøp av en server av typen QNAP Turbo NAS. Dette er bare et skall så han måtte også kjøpe 4 løse disker. Diskene er hver på 4 TB fra WD av typen SATA/64Mb cache WD40EFRX. Etter å ha montert discene og slått på nye serveren fikk jeg kontakt med den og gjennom QNAP sin setup fra nettet formaterte jeg discene, jeg valgte å bruke RAID5. Etter alt var klart valgte jeg å begynne den store jobbe med å kopiere over ca. 5 Tb data fra MyCloud-serverern over på QNAP-serveren. Det gikk veldig tregt. På overførsel-hastighet fikk jeg bare ca. 5 Mb/s og etter å ha stått og jobba i ca. 16 timer i natt hadde den bare greit å flytte ca. 314 Gb. Det sier seg jo selv at dette vil ta litt tid. Er det bare sånt jeg må regne med, eller er det noe feil en plass? Er det måter jeg kan få ting raskere på? Serverne er tilkoblet samme LAN. Jeg tror egentlig like det er et giganett, så det er vel kanskje der problemet ligger? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Prøvd først iperf gjennom 2 pcer for teste nettverkhastighet. Har lite greie på NAS, men personlig ville jeg heller hatt server f.eks linux\windows istedenfor hvis det ikke koster mye mere. Mere fleksibelt med tanke på SFP+. Nå vet jeg ikke MTU instillingene kan ha noe å si, eller instillingene på nas-et da man skulle tro enten netverket låses til 100 mbit. Lenke til kommentar
Kjetil_hp Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Du sier det jo selv, det er ikke et 1 GBPS nettverk? Så 100 MBPS da antakeligvis? Da har du maks teoretisk hastighet på 12 MB / Sec, så kommer det raskt ned på det nivået du opplever i praksis. Når jeg ser på enheter dere har kjøpt både i denne tråden og i tidligere tråder du har postet og under antakelsen om at nettverket er satt opp litt i samme stil og hvor gammelt det må være, så er jeg ikke overasket av en overføringskapasitet på 5 MB/S. Lenke til kommentar
Heljar75 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Takk. Det var vel egentlig det jeg frykta. Får vel snakke med sjefen om han kanskje bør få sett på nettverket her og mulighetene til å oppgradere til noe raskere. I mellomtida må jeg vel ta tida til hjelp og og kopiere på kvelden og i helgene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 11. mars 2016 Del Skrevet 11. mars 2016 Dårlig hastighet på nettverk (eller treg hastighet mellom fysisk server og SAN) er oft grunnen til slike problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå