LN0629 Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hei! Jeg skal få hjelp av en god venn til litt snekkerarbeid. Vet han er nøyaktig og kommer til å gjøre en veldig bra jobb. Synes det er vanskelig å sette en rimelig timepris for arbeidet. Jeg vil ikke være kjip og det samme vet jeg gjelder for vennen min. (Han er ikke fagarbeider, men vet han er både dyktig og effektiv) Er jeg som har spurt om hjelp. Setter stor pris på innspill! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Par hundrelapper i timen er vel ikke ille for snekkerarbeid i forhold til hva man må betale hvis man skal ha et firma til å hjelpe til. Eller kanskje nedi 150,- timen hvis dere er gode venner og du spanderer en øl etterpå Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Gi han lønn etter tariff som hjelpearbeider? Det bør være greit for han og greit for deg ift pris. Lenke til kommentar
LN0629 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Gi han lønn etter tariff som hjelpearbeider? Det bør være greit for han og greit for deg ift pris. Takk for tipset - men har du også noe tips om hvor jeg kan finne ut hva tariffen er for hjelpearbeidere? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Gi han lønn etter tariff som hjelpearbeider? Det bør være greit for han og greit for deg ift pris. Takk for tipset - men har du også noe tips om hvor jeg kan finne ut hva tariffen er for hjelpearbeidere? http://www.bnl.no/globalassets/dokumenter/tariff/overenskomst--fob-2014-20161.pdf Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Det vil vell også ha litt betydning på korleis din venn oppgir inntekta og om han skatter av den. For småjobbar så kan han tjene opp til 6000 kr per oppdragsgivar skattefritt. Så det kan kanskje være greit å vurdere det opp mot kor omfattande jobben er. I tillegg så vil det være litt forskjell på om du hyrer inn kompisen din til å gjere ein jobb i vanlig forstand, eller du spør om han vil være med og hjelpe deg å snekre nokre kveldar. Når det er snakk om kompisar så synest eg det er vanskelig å lønne arbeidet fordi ein person som du betalar på timespris også vil innebære at du setter krav både bevist og ubevist. Det er ikkje akkurat bra for venneforholdet dersom du blir gåande som ein oppdragsgiver som gir uttrykk for at arbeidet går for seint, eller er for dårlig utført. I ein slik situasjon så blir dere ikkje lenger likeverdige kompisar, dere blir arbeidgiver og arbeidstakar. Min foretrukne måte å løyse slik ting på er å ta det som ein sosial happening der nokre kompisar utfører eit arbeid saman. I staden for lønn i vanlig forstand kan du i staden legge til rette for ei trivelig arbeidsøkt. Kanskje dere tar nokre øl medan dere arbeider, kanskje nokre fleire øl etter jobben? I så tilfelle så ordner du med både både øl og mat, samt at du dekker eventuell taxi-rekning og slikt. Er arbeidet meir omfattande enn berre nokre timar ein kveld så kan det være aktuelt å betale eit mellomlegg, eller at du kjøper inn verktøy og utstyr som kompisen treng til arbeidet og som han får med seg heim etterpå. Om kompisen din er arbeidsledig eller på andre måtar treng pengane så blir det ein litt anna situasjon, men mitt råd er uansett å tilstrebe å ikkje gjere dette til eit arbeidsforhold. Du treng ikkje å være kjip og forvente gratisarbeid, men mellom to kompisar så fungerer det betre om du klarer å betale meir indirekte. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) @Avatar; Sier det seg ikke selv at man skal være litt fleksibel når man gjør en kompis en tjeneste h*n får betalt for? Setter "grunnlønn" og tilpasser litt i forhold til hva som blir gjort. Eksempel; Har man et firma/ "ekte snekker" som gjør arbeidet og man står og prater (forstyrrer) arbeideren i et par timer så skal de selvfølgelig ha betalt for de timene. Er det en kompis så blir det mer frivillig i forhold til forstyrrelsene og bør tilpasses deretter Edit; Er klar over at du er inne på noe av det samme, prøvde å gi et enklere eksempel. Er også fullstendig enig i at en middag eller fotballkveld som er sponset av "arbeidsgiveren" også bør vurderes. Viktig å ikke bli kranglete når man gjør vennejobber. Endret 26. februar 2016 av Belphegor Lenke til kommentar
Kai_g Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Gi han skikkelig betalt , hvis dette er det han driver med til daglig , er det nok ikke så fryktelig lystbetont.. Du kan jo å hjelpe han med noe andre veien , hvis det skulle være nødvendig? Lenke til kommentar
LN0629 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Setter stor pris på alle svar :-) Prøvde å skrive det litt "objektivt", men for å klargjøre litt så er det en ex-kjæreste som jeg har et spesielt godt forhold til - og som jeg ønsker å fortsette å ha et godt forhold til. Blir nok ikke snakk om noe skatt, han jobber ikke som snekker til daglig og jobben er på ca 60 timer. Jeg har jo som folk flest ikke ”for mye” penger, men det siste jeg vil er at han skal føle seg utnyttet på noen måte. Derfor veldig fint med innspill fra utenforstående :-) Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 TS. Vennetjenester, er jo gennerelt noe en ikke krever betaling for. Men bytter tjenester, alla´ dugnad. "Den ene tjenesten, er den andre værdt". Det vil si, at de bør jo stå litt i forhold til hverandre. Hvis det ikke er noe du kan hjelpe han med i fremtiden (som dere vet om), kan du jo spørre han direkte, hva han mener er ok betaling. Lenke til kommentar
LN0629 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 TS. Vennetjenester, er jo gennerelt noe en ikke krever betaling for. Men bytter tjenester, alla´ dugnad. "Den ene tjenesten, er den andre værdt". Det vil si, at de bør jo stå litt i forhold til hverandre. Hvis det ikke er noe du kan hjelpe han med i fremtiden (som dere vet om), kan du jo spørre han direkte, hva han mener er ok betaling. Gjorde det, men vi syntes vel det var like vanskelig begge to :-) Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 En kald en i timen (Bør begrenses til 6 timers arbeidsøkter av naturlige årsaker) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå