Gå til innhold

Bachelor oppgave, Elektro/automasjon

Salvesen.

Anbefalte innlegg

Da er snart første år omme og jeg vet det er lenge til men ønsker å starte å tenke litt på bachelor oppgaven, men jeg er usikker på hvordan dette foregår og ønsker tips og gjerne høre om andre sine erfaringer. 

Som nevnt går jeg elektro ved fordypning i industriell automasjon på UiS, ønsker å starte så smått å planlegge nå for å ha noe kjekt å skrive om som gir mening for meg, orker ikke å levere inn en random oppgave. Vurderer å gjerne ta permisjon siste halvår for å skrive da jeg pr i dag jobber 100%. 

Noen som har noen erfaringer å dele og gjerne hvordan selve oppgaven gis? Gjerne fra samme fagfelt men all info er god info :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trodde da du allerede var ingeniør? :)

Jeg skrev om å integrere batterier på hybride skip. Dette er jo noe som nå er veldig i vinden for å kutte utslipp og kostnader relatert til offshorevirksomhet og fergedrift. Det jeg spesifikt gjorde var å modellere et diesel-elektrisk fartøy i Python, og beregnet besparelser med batteri i forskjellige driftsmoder. 

Jeg tipper at det i dag fortsatt finnes utfordringer med det å effektivisere kontrollalgoritmene for hvordan batteriene benyttes. I tillegg vil jeg anta at det finnes muligheter for å effektivisere landstrømsalternativer for både konvensjonelle, hybride og helelektriske skip. Dette innebærer god kunnskap innen både programmering, frekvensomformere, batteri og klassisk fysikk - noe som er mye verdi å sette seg inn i i tider som disse. Skulle du finne interesse for dette, så anbefaler jeg sterkt å sette deg inn i hvordan Li-ion batterier fungerer mtp lading og utlading da dette er avgjørende i forhold til kostnad og bærekraftighet. En av de største utfordringene er temperaturutvikling i battericellene, noe som begrenser både inn/ut-effekt og levetid.

Jeg skrev hovedoppgaven min ferdig på ca 2,5 mnd, og brukte de siste 3 mnd på renskriving og finjustering av programmet jeg hadde laget. Bestod med god margin. Så lenge du har interessen og kunnskapen så er det lite poeng i å ta 100% permisjon for en bacheloroppgave.

Lenke til kommentar

Avsluttet ingeniørudanningen for et halvt hundre år siden, men skulle jeg gjort noe slikt i dag, så ville jeg syntes det var interessant å sette meg inn i hvordan man automatiserer innenfor havbruk og fiskerioppdrett. Det er vel neppe så spesielt komplisert, mht selve automasjonsteknologien, men det er jo en produksjonsprosess som er ganske forskjellig fra tradisjonell industriproduksjon. Det finnes jo også en hel del forskjellige produksjonsanlegg som skal automatiseres. Her vil det nok være nokså viktig og utfordrende å forstå "prosessen" og så finnes det sikkert noen måletekniske utfordringer, for eksempel "hvor mange kilo fisk er det som svømmer rundt i en tank". Et par linker med to helt forskjellige produksjonsanlegg:

http://www.hitra-froya.no/havbruk/article9263215.ece 

http://www.automatisering.org/artikler/apner-for-mer-landbasert-fiskeoppdrett/224631

Dette skulle vært utrolig gøalt å sette seg inn i.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her noe av det samme som er linket inn over. Dette er jo eksempel på et ganske sammensatt prosessanlegg som må automatiseres. "Vanlig offshoreteknologi" skulle jo kunne fungere, men man vil måtte sette seg inn i selve produksjonsprossen, hva som skal automatiseres og hvordan den daglige driften skal gjennomgå. Ved å bygge opp en eller annen automatisert modell rundt et slikt anlegg, så kan man jo være med på noe som er tidsaktuelt og man kan være med på å "se inn i framtiden". Framdrift, navigasjon og posisjonering er jo også en problemstilling.

http://www.dagbladet.no/2016/02/29/nyheter/innenriks/fisk/oppdrett/43328718/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg utviklet en kontroller for et medisinselskap. Det var ganske spennende, da man jobbet med produkter for et selskap som kanskje skulle tjene penger på dette i fremtiden.

Selv har jeg jobbet 2 år i oljen og snart 1 år i byggebransjen med automasjon. Jeg kan anbefale deg dette:

- Fisk og havbruk (som nevnt over). Når Oljen går nedover, så har vi fisk. Dette er også et veldig spennende tema.

- Byggautomasjon: Ettertraktet og vil alltid være nyttig. Det skal bygges mye og energieffiktivitet stiller krav til nye bygg

- Tunnelldrift (Trafsys er et selskap som driver med slikt)

- Jernbane og signal (Bybanen, Jernbaneverket)

Tips til fremgangsmåter:

- Skriv oppgaver for bedrifter! Send mail til mange bedrifter og tilby deg å komme på besøk for å ta en prat og eventuelt en omvisning og fremstå som løsningsorientert og interessert. 

- Man bør helst være 2-3 personer i en bachelor-gruppe. Det er SVÆRT mye jobb å skrive en god oppgave for et tema man egentlig ikke har peiling på. Da hjelper det å være et godt team. 

Ta kontakt med selskaper som driver med dette .Sannsynligvis så har de ingen bacheloroppgaver til deg, men tilby deg likevel. Få frem at de ikke har noe å tape på dette, men alle har noe å vinne her. Spør om de har noen oppgaver til deg som de har hatt lyst å løse lenge, men ikke hatt tid til dette. Svært mange selskaper har planer om å gjøre noe annet, men de har ikke ressuerser til dette (Lønn, tid, ledig kapasitet). Du er så og si gratis når du skriver oppgave.

Lykke til, det er VELDIG gøy å skrive bachelor da man endelig får brukt kunnskapen sin skikkelig :)

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Takke for tilbakemeldinger folkens! Har hatt litt dårlig tid i det siste, så beklager sent svar. 

Dette med bruk av batterier i industrien er jo veldig spennende! Er ganske interessert i feltet allerede og har grei kunnskap rundt emnet, men i tillegg finner jeg kjemi veldig kjedelig, så spørs om jeg "orker" å ta det som oppgave av den grunn, da jeg ikke vill bruke for mye tid på å lese/skrive om kjemi. 

Flere nevner fiskeoppdrett og det er jo litt spennende å aktuelt for området, bedriften jeg jobber i har ansvar for styringen av ett test prosjekt av en lukket merd så her er det jo muligheter for å gå inn å jobbe med denne spesifikt og se på forbedringer og problemer med slik den brukes i dag. Var faktisk borte å kjørte den i gang for noen uker siden og de skal straks til å sette fisk inn for andre gang. 

Det som interesserer meg mest er roboter og selvkjørende biler, dette er spennende temaer og veldig tidsaktuelt, men det er liksom for avanserte greier til å skrive en bachelor om føler jeg, så det får la vente på seg tror jeg.

Er så heldig å allerede ha jobb som ingeniør og jobbe med automasjon så bedriften har jeg sikret, så spørs det bare om jeg finner noe kjekt å skrive om her. Tror jeg skal se litt nærmere på fiskeoppdretten i første omgang :) 

Lenke til kommentar

Det skulle vært veldig interessant om en slik oppgave hadde blitt publisert og gjort offentlig tilgjengelig når den var ferdig. Har aldri sett noen slik oppgave som går på automatisering av oppdrettsanlegg.

Det skal jeg absolutt ha i tankene når den lages, nå er det jo ett par år til om ikke mer. Spørs om jeg klarer å holde en normal studieprogresjon fremover, men jeg skal iallefall prøve. Forhåpentligvis har de ikke kommet så langt at de er ferdig med testprosjektet til da slik at det kan bli vår oppgave(vi er to kolleger som studerer sammen).

Lenke til kommentar

Spørs om de som utleverer oppgaven tillater det :)

På våres måtte vi skrive taushetserklæring.

Der ser du, jeg trenger alle tipsene jeg kan få :) Hvem leverer ut denne og hvem skriver en taushetserklæring med? :)

Taushetserklæring skrives mellom firma som gir oppgaven, dere som skriver den og skolen (sensor og veileder). Det er det som er mest vanlig. 

Lenke til kommentar

Det er vel snakk om et samarbeid mellom firma, student og skole.

Firmaet har vel et oppgave tema eller en oppgave, studiestedet godkjenner oppgaven og opplegget rundt, eventuelt ber om nødvendige endringer.

Hvem er så faglig veileder? - Si det. Det er vel i alle fall studiestedet som vurderer til sist og som gir karakter for utført oppgave.

Taushetsplikt. Det kan nok godt tenkes at det vil være aktuelt, men ikke nødvendig vis. Det vil jo være noe som bedriften eventuelt krever. Hvis det er snakk om ny teknologi og konkurranseutsatt næring, så kan det vel være aktuelt å kreve taushetsplikt. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Taushetserklæring skrives mellom firma som gir oppgaven, dere som skriver den og skolen (sensor og veileder). Det er det som er mest vanlig. 

Så oppgaven blir gitt av firma og ikke skolen?

Når det er taushetsplikt inn i bildet så kommer oppgaven fra et firma (enten de har sendt inn oppgaven til skolen eller dere har kontaktet firmaet selv).

Skolene pleier ikke å lage oppgaver som innebærer taushetsplikt. 

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Det er nok best for ens egen del å ta kontakt med bedrifter selv. Da får du bygget litt nettverk samtidig, og får kanskje også litt mer oversikt i markedet.

Et tips: Ikke ta deg vann over hodet. Med det så mener jeg at du ikke bør ta sikte på en for stor problemstilling. Du nevner at du er mest interessert i kybernetikk, og da bør eksempelvis ikke problemstillingen (satt på spissen) være å lage en selvstyrende bil, men heller for eksempel å optimalisere en kontrollalgoritme. Gå heller i dybden på noe spesifikt enn å skrape overflaten på et større tema.

Forresten, kunne dette være av interesse? Interessant prosjekt DNV holder på med. Det er sikkert mange problemstillinger der som ennå ikke er løst.

Lenke til kommentar

Det som står nevnt over omkring å utarbeide et automatisert system for kontroll av et oppdrettsanlegg, eller en modell av dette, det bør vel i utgangspunktet ikke noe mer enn det som man kan forvente at de fleste automasjonsingeniører kan få til. Dette skulle ikke være spesielt vanskelig, men man kan selvfølgelig løse oppgaven med forskjellig grad av "finesse".  

Innenfor automasjonsfaget så kan man jo pr i dag løse automatisering av de fleste "langsomme prosesser i ordinære omgivelser" ved hjelp av "standard hyllevare" som man så setter sammen etter et slags "byggeklossprinsipp" og ved bruk av standardiserte funksjonelle grensesnitt.

Automatisering av skip, er jo også et eksempel der det meste kan løses ved hjelp av "standard hyllevare". Her vil vel utfordringen kanskje i større grad gå på problemstillingen: "Hvordan bygger man et skip som kan seile mannskapsfritt og vedlikeholdsfritt".

Noe annet vil det være hvis det dreier seg om svært hurtige prosesser eller prosesser i spesielle omgivelser, for eksempel under vann, Ex områder, ute i rommet osv, men det finnes jo etterhvert en del "hyllevare" innenfor dette området også.  

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...