kristoffer3110 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hei, skulle koble av batteriet på bilen, og koblet først av den positive kabelen, så kom jeg på at jeg burde heller koblet av den negative først, så jeg gjorde det dumme og koble den positive på igjen, det ble da utviklet litt gnist og røyk, ikke så mye men det knitra litt. Men alt så ut til å fungere etterpå da begge va på, lys gikk på da jeg åpnet dører. Så jeg lurer bare på om batteriet kan være skadet nå av den grunn og om bilen vil starte som før hvis jeg prøver? Takker for svar! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) Helt normalt. Ingen fare. Det er heller ikke farlig å koble av positiv kabel først*. *Man pleier å koble av negativ først så man ikke kortslutter noe hvis fastnøkkelen kommer inntil motor eller gods når en skrur av den positive. Endret 26. februar 2016 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Ok, liker ikke å holde på med batteriet å er ganske red strøm å brannfare rundt motorrommet Takk for svar Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Man forspør seg aldri om man er usikker på noe. Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Etterpå tok jag av den negative igjen, slik jeg skulle egentlig gjøre i starten. Men nå når jeg skal ta den på igjen kom det knitring, den positive er koblet til. Kan jeg ta den negative på selv om dette skjer eller? Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Ja, det er normalt at det knitrer når man setter på polklemmen med den andre tilkoblet. Like ufarlig som overslag med statisk elektrisitet, samme prinsippet. Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Ok takk, så helt ufarlig, hørtes bare litt skummelt ut :DD Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hvis det knitrer å spraker når du tar av batteripolen så er det ofte fordi det er noe som står å trekker strøm. At man har glemt å skru av tenning, cd spilelr står på e.l. er helt vanlig. Hvis du skrur av alt før du kobler av batteriet så er det som regel ingen gnist i det hele tatt. Da blir det litt mer behagelig å skru av batteripolene. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hvis du skrur av alt før du kobler av batteriet så er det som regel ingen gnist i det hele tatt. Da blir det litt mer behagelig å skru av batteripolene. Nye biler har så mye elektronikkfjas at det er umulig. 1 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvilken bil er det TS skrur på? Lenke til kommentar
kristoffer3110 Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Er en gilf mkv, men jeg måtte ha bagasjerommet oppe og der er det et lys som er på nårdet er oppe, tror kanskje det er det som evt. trekker strøm da. For hvis jeg lukker det å kobler fra batteriet får jeg ikke luken opp igjen. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvis du skrur av alt før du kobler av batteriet så er det som regel ingen gnist i det hele tatt. Da blir det litt mer behagelig å skru av batteripolene. Nye biler har så mye elektronikkfjas at det er umulig. Hhehe ja det stemmer jo forsåvidt. Hvis man lukker alle dører, låser bil og skrur av alt, gi den tid til å "sovne", så pleier det fortsatt å ligge under 50Ma. Er man for rask derimot så kommer det "lysbue" At bakluke å kupelys står på er nok til at det spraker litt. Det blir fort mange amp. Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Er mer farlig det en kompis gjorde når han skulle ta av startkabler på en bil og fikk seg litt strøm så det gnistra Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Skal bra gjøres å få strøm i seg av et bilbatteri. Gnister er null problemer. Men 12V er for lite til å kjenne noe med mindre man skjærer opp huden og stikker ledningene ned i såret. Det man derimot kan kjenne er varmen fra metallting som får strøm fra bilbatteriet gjennom seg. 2 Lenke til kommentar
Rolf_X Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Man kjenner 12v, men man kjenner enda bedre det fra coil på en bil Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Kanskje man kjenner 12V hvis man er søkk gjennomblaut av saltvann. Selv da vil det ikke være noe mer enn en svak prikking. Ellers må man stappe ledningene i kjeften eller gjennom huden. Fra coilen har man 10-20.000 volt så det er litt mer. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Spenningen fra coilen har jo i mange tiår blitt brukt som en prank på lærlinger i bransjen. Jeg vet ikke om det er akseptert nå lenger, men tidligere ble ofte lærlinger utsatt for en grei karamell fra coilen. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Dette er heldigvis bare pulser og på langt nær så farlig som f.eks. 230V fra veggen. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Kan være skummelt med gnister på bilbatteriet når det lades grunnet knallgass. Ellers ingen problemer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Kan være skummelt med gnister på bilbatteriet når det lades grunnet knallgass. Ellers ingen problemer. Skummelt og skummelt..... Livsfarlig er vel et bedre ord. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå