Gå til innhold

Hjemmenettverk Pc og TV

kocmoc

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn gjør jeg det:

- Installert Serviio (upnp/dlna server) på PCen som deler ut media.

- Delt en mappe via Serviio

- På fjernkontrollen til Tv-en trykker jeg på Source knappen.  Da dukker Serviio opp som et eget valg (sammen med HDMI1 osv).

- Velger Serviio med fjernkontrollen og blar gjennom all media jeg har delt ut via Serviio.

Hadde en Asus NAS før.  Der installerte jeg et upnp plugin og konfigurerte hva jeg ville dele.  Da dukket den opp på source lista sammen med Serviio.

Lenke til kommentar

Har gjort en liten test nå med plex installert på laptop og tv og lagt til en mappe med musikk.

Plex dukker opp under source menyen på tven og jeg kan spille av musikk via tven.

Filformater jeg har testa er MP3, WAV, M4A, FLAC, WMA og AAC. Til og med 24Bit og 48Khz går greit.

Så da er egentlig spørsmålet om jeg kan forvente det samme resultatet hvis jeg kjøper og installerer Plex på en NAS istedenfor

at Plex er installert på en laptop pc som under dette forsøket. Eller om det er begrensninger alt ettersom hvilken og hvordan type NAS jeg kjøper? 

Det er kun jeg som skal bruke den og primært til musikk og backup.

Trenger jeg en NAS til 5000,- for dette formålet eller vil det gå fint med en til rundt 2000,-? 

Lenke til kommentar

Har gjort en liten test nå med plex installert på laptop og tv og lagt til en mappe med musikk.

Plex dukker opp under source menyen på tven og jeg kan spille av musikk via tven.

Filformater jeg har testa er MP3, WAV, M4A, FLAC, WMA og AAC. Til og med 24Bit og 48Khz går greit.

Så da er egentlig spørsmålet om jeg kan forvente det samme resultatet hvis jeg kjøper og installerer Plex på en NAS istedenfor

at Plex er installert på en laptop pc som under dette forsøket. Eller om det er begrensninger alt ettersom hvilken og hvordan type NAS jeg kjøper? 

Trenger jeg en NAS til 5000,- for dette formålet eller vil det gå fint med en til rundt 2000,-? 

Bruker du Plex appen eller DLNA? 

Hvis du bruker plex appen, transcoder pcen din? Bruker den noe/mye cpu?

Hvis den ikke gjør det holder det med en billig NAS, men hvis du vil at den skal transcode, så trenger du en kraftigere. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker Plex med dlna "enablet" i programmet på pcen.

Så jeg bruker vel både plex og dlna? Godt spørsmål om hva som transkoderer, er det pcen , plex eller tven?

Litt forvirrende det her  :hmm:

Jeg vet at tven kan spille av både mp3 og wav og støtter de aller fleste lydformater, så det er vel ihvertfall et bra utgangspunkt.

Så siden tven direkte støtter de lydformatene jeg trenger, så tenker jeg at jeg kanskje ikke trenger å legge så fryktelig mye penger i en NAS som kan transkodere? Eller vil man være avhengig av det uansett om tven støtter de forskjellige lydformatene? 

Lenke til kommentar

Jeg bruker Plex med dlna "enablet" i programmet på pcen.

Så jeg bruker vel både plex og dlna? Godt spørsmål om hva som transkoderer, er det pcen , plex eller tven?

Litt forvirrende det her  :hmm:

Jeg vet at tven kan spille av både mp3 og wav og støtter de aller fleste lydformater, så det er vel ihvertfall et bra utgangspunkt.

Så siden tven direkte støtter de lydformatene jeg trenger, så tenker jeg at jeg kanskje ikke trenger å legge så fryktelig mye penger i en NAS som kan transkodere? Eller vil man være avhengig av det uansett om tven støtter de forskjellige lydformatene? 

Du bruker nok kun DLNA delen av plex da, og transkoder ikke på pc'en. Hvis du bruker plex så kjører du en plex app.

Den ser slik ut.

Home_tvshow.png

Lenke til kommentar

Bruker du Plex appen eller DLNA? 

Hvis du bruker plex appen, transcoder pcen din? Bruker den noe/mye cpu?

Hvis den ikke gjør det holder det med en billig NAS, men hvis du vil at den skal transcode, så trenger du en kraftigere. 

Prøver en gang til.

På tven bruker jeg Plex appen og ikke DLNA.

Har tatt litt tid men har nå skjønt at hvis jeg bruker DLNA dukker plex opp på source listen på tven og jeg må forholde

meg til samsungs/tvens fil/folder system når jeg skal browse og spille av media. Det er derfor bedre for meg å bruke Plex appen som er tusen ganger bedre å bla i osv. Så da er det vel kanskje sånn at jeg egentlig IKKE ønsker å bruke DLNA?

Som nevnt av bjonness her tidligere så kanskje det hadde vært like greit med å bygge en HTPC. 

Også et megateit spørsmål. Hva er egentlig forskjellen på en HTPC og en NAS?   

Lenke til kommentar

HTPC er noe du setter under tven og spiller av filmer på den, eller surfer på. 

En NAS er noe du kan sette vekk med masse harddisker i som du har tilgang på via nettverket. Network Attached Storage. 

Ville gått for en NAS, siden du har en plex app på tven din.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

En NAS er noe du kan sette vekk med masse harddisker i som du har tilgang på via nettverket. Network Attached Storage. 

Kan man kjøpe komponenter til en NAS og sette sammen selv på samme måte som med en pc? Og vil det bli billigere og mer kostnadseffektivt?

Lenke til kommentar

Kan man kjøpe komponenter til en NAS og sette sammen selv på samme måte som med en pc? Og vil det bli billigere og mer kostnadseffektivt?
Det vil nok ikke bli billigere, men det vil bli kraftigere og lettere å utvide senere.

Jeg har en egenbygd NAS selv, veldig fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...