Gå til innhold

Hjemmenettverk Pc og TV

kocmoc

Anbefalte innlegg

Jeg trenger noen innspill ift hvordan jeg skal sette opp et hjemmenettverk.

De enhetene jeg ønsker å ha i nettverket er:

1. Samsung TV HU7505,

2. En stasjonær PC med Win10 

3. Bærbar PC med Win10

Begge pcene er kobla trådløst til ruteren, mens tven er kablet til ruter (men har også trådløs wifi mulighet).

Det jeg ønsker er å kunne ha tilgang til musikk og annet som jeg har på pcene  og spille av dette på tven (som er koblet til musikkanlegget) 

Hvordan går jeg frem for å få det til?

Burde jeg bruke det som heter Homegroup eller Network? Og hva er egentlig forskjellen?

Håper noen kan gi noen gode råd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/what-is-the-difference-between-a-domain-a-workgroup-and-a-homegroup

Vet ikke om tven du har bruker android, men vet vertfall windows 10 (Windows 7) og senere har en del sikkerhet som passordpålogging, kryptering, brannmur sikkerhet etc.

Så er ikke direkte rett frem å sette opp fildeling.

Godt mulig minnepenn\NAS er enklere å få og fungere, ikke like mye sikkerhet.

Lenke til kommentar

Jeg ville delt ut en katalog på den stasjonære maskina med avansert deling.

Du trenger da passord på brukeren (samme passord og brukernavn på begge maskinene). 

Lag et enkelt navn på pc'en som deler ut filer, som feks Media. Finn mappen du vil dele ut filer fra, høgre klikk mappen og velg sikkerhet => deling og avansert deling. 

Så legger du inn ditt brukernavn og gir den fulle rettigheter. 

Om du kallte mappen og media, så kan du nå finne denne fra hvilken som helst enhet med å skrive følgende / mappe den opp som nettverks mappe med følgende bane:

\\Media\Media

på tv'en blir du bedt om brukernavn og passord om den støtter share i nettverk. På din laptop så kobler den seg opp automatisk fordi du har samme brukernavn og passord.

Du bør og da forandre strøm instillingene på den stasjonære slik at den ikkje skrur seg av etter 30 min.

Endret av Uffda
Lenke til kommentar

http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/what-is-the-difference-between-a-domain-a-workgroup-and-a-homegroup

Vet ikke om tven du har bruker android, men vet vertfall windows 10 (Windows 7) og senere har en del sikkerhet som passordpålogging, kryptering, brannmur sikkerhet etc.

Så er ikke direkte rett frem å sette opp fildeling.

Godt mulig minnepenn\NAS er enklere å få og fungere, ikke like mye sikkerhet.

Jeg har tenkt litt på NAS, men hvordan vil tven "håndtere" en NAS som er koblet til ruter?

Lenke til kommentar

Jeg ville delt ut en katalog på den stasjonære maskina med avansert deling.

Du trenger da passord på brukeren (samme passord og brukernavn på begge maskinene). 

Lag et enkelt navn på pc'en som deler ut filer, som feks Media. Finn mappen du vil dele ut filer fra, høgre klikk mappen og velg sikkerhet => deling og avansert deling. 

Så legger du inn ditt brukernavn og gir den fulle rettigheter. 

Om du kallte mappen og media, så kan du nå finne denne fra hvilken som helst enhet med å skrive følgende / mappe den opp som nettverks mappe med følgende bane:

\\Media\Media

på tv'en blir du bedt om brukernavn og passord om den støtter share i nettverk. På din laptop så kobler den seg opp automatisk fordi du har samme brukernavn og passord.

Du bør og da forandre strøm instillingene på den stasjonære slik at den ikkje skrur seg av etter 30 min.

Høres ut som en god ide, men det er dette med hjemmegruppe eller nettverk som jeg ikke helt skjønner forskjellen på. Eller hva jeg burde bruke i mitt tilfelle?

post-403128-0-43699600-1456513063.jpg

Lenke til kommentar

Se om du finner plex app på tv'en din. Med den så kan du spille av filmer, serier og videoer som du har lagret på pc'en. Må sette opp en plex server på pc'en din først, og den er litt knotete, men funker bra.

Hvis du bruker spotify så ville jeg foreslått å fortsette å bruke den til musikk. Plex drar også musikk, men den bytter tregt, i hvertfall på min tv.

Chromecast er like mye verdt som appene på tv'en tenker jeg. Har selv Chromecast til min 65JS9505, men det er fordi twitch.tv ikke har app på tv'en min. Utenom det så hadde Chromecasten vært bortkasta (Kjøpte den pga forige tv som ikke hadde apper)

Jeg ville også foreslått å sette ledning til stasjonære pc'en din. Du får raskere og mer stabilt nett med kabel (test med speedtest.net og pingtest.net)

Jeg tror ikke du trenger å gjøre noe med hjemmegruppe eller nettverk greine. Her i huset fungerer alt som det skal, og vi har aldri rørt nettverksnavn osv. kjører 4 pc'er, en hjemmekino reciever, 2 xboxer, 2 tv'er på kablet nett, og 1 bærbar, 3 mobiltelefoner og ett par pad'er på trådløst. Ser film og serier på tv gjennom plex appen på tv'en, ser på youtube gjennom egen app på tv'en, ser twitch streams gjennom chromecast montert på tv'en (styres med mobilen)

Den kanskje helt letteste løsninga vil være å plugge en hdmi kontakt fra stasjonær pc til tv'en og dele skjermen og sette film/serier på tv'en som "skjerm nr. 2"

Lenke til kommentar

Se om du finner plex app på tv'en din. Med den så kan du spille av filmer, serier og videoer som du har lagret på pc'en. Må sette opp en plex server på pc'en din først, og den er litt knotete, men funker bra.

Hvis du bruker spotify så ville jeg foreslått å fortsette å bruke den til musikk. Plex drar også musikk, men den bytter tregt, i hvertfall på min tv.

Chromecast er like mye verdt som appene på tv'en tenker jeg. Har selv Chromecast til min 65JS9505, men det er fordi twitch.tv ikke har app på tv'en min. Utenom det så hadde Chromecasten vært bortkasta (Kjøpte den pga forige tv som ikke hadde apper)

Jeg ville også foreslått å sette ledning til stasjonære pc'en din. Du får raskere og mer stabilt nett med kabel (test med speedtest.net og pingtest.net)

Jeg tror ikke du trenger å gjøre noe med hjemmegruppe eller nettverk greine. Her i huset fungerer alt som det skal, og vi har aldri rørt nettverksnavn osv. kjører 4 pc'er, en hjemmekino reciever, 2 xboxer, 2 tv'er på kablet nett, og 1 bærbar, 3 mobiltelefoner og ett par pad'er på trådløst. Ser film og serier på tv gjennom plex appen på tv'en, ser på youtube gjennom egen app på tv'en, ser twitch streams gjennom chromecast montert på tv'en (styres med mobilen)

Den kanskje helt letteste løsninga vil være å plugge en hdmi kontakt fra stasjonær pc til tv'en og dele skjermen og sette film/serier på tv'en som "skjerm nr. 2"

Jeg bruker Spotify appen på tven til å spille av musikk, og det er en lignende mulighet jeg ønsker, men med tilgang til til all musikken jeg har på pcen. Jeg prøvde å dele media mappene jeg har på pcen (windows media player) men synes alt blir så rotete og uoversiktlig på tven og skjønte ikke helt hvordan jeg kan organisere filene selv. Dessuten er jeg avhengig av å ha på pcen for å kunne spille musikk, så det var derfor en NAS kanskje hadde fungert bedre i mitt tilfelle. En smart Backupløsning er også noe jeg virkelig trenger og burde investere i nå føler jeg. Når det gjelder filmer så er ikke det så viktig fordi jeg bruker Netflix og diverse andre filmapper på tven. Så med en NAS så kan tven spille av "lokale" musikkfiler uten at pcen trenger å stå på og samtidig sørge for at det alltid finnes en backup disk, noe som er veldig praktisk. Jeg har ingen erfaring med NAS, så derfor litt vanskelig å velge ut en som er best egnet til organisering/håndtering av musikkfiler og har bra software i forhold til dette.

Pcen står på soverommer så det er ikke aktuelt med noen kabeltilknytning for hdmi til tv eller netverkskabel.

Jeg har plexappen på tven så skal prøve å se hvordan den fungerer.. 

Lenke til kommentar

Så du tenger forslag til NAS, ferdigbygd eller bygge selv?

Har du noe gammel hardware du kan bruke?

Hvis jeg forstår det riktig så kan jeg koble en NAS full av musikk til ruteren og spille av filer/betjene denne via min samsung smart tv med en musikkavspiller på tven? Hvis det er tilfelle så tenker jeg en todiskers NAS med 4x4TB

Har ingenting av leftover hardware igjen etter storopprydning i fjor, men orker uansett ikke no nytt prosjekt for øyeblikket.

Spørsmål:

Er det det software programmet som følger med NAS disken som blir vist på tvskjermen når man feks spiller av musikk? Har alle NAS disker egne medieavspillingsprogrammer som ligger i softwaret som følger med?

Endret av kocmoc
Lenke til kommentar

Det vil fungerer slik ja så lenge du har et program å spille av musikkfilene på TVen med. Har ikke Samsung tv så vet ikke noe om dette.

Du kobler til NASen din via nettverket på TVen, via f.eks SMB share.

Trenger jeg bruke SMB share så lenge tven er dlna kombatibel og kobler seg rett på nettverket?

Lenke til kommentar

Det vil fungerer slik ja så lenge du har et program å spille av musikkfilene på TVen med. Har ikke Samsung tv så vet ikke noe om dette.

Du kobler til NASen din via nettverket på TVen, via f.eks SMB share.

Trenger jeg bruke SMB share så lenge tven er dlna kombatibel og kobler seg rett på nettverket?

Vet ikke, men du trenger vel en upnp server for det? Aldri testet det. 

Lenke til kommentar

I ditt eksempel er det TVen som legger lista og bestemmer hvor enkelt det er å få til, da denne er "klienten" i det du ønsker å oppnå.

Det vil si at det er TVen som skal avspille innhold som ligger ett annet sted og er "servitøren" / serveren.

Første trinnet  jeg vil begynne med er å sjekke hva TVen har av avspilling over nettverk, her må du bla i noen menyer på TVen og se om du finner SMB for eksempel, da kan du bruke nettverksdelingen til Windows.

Foreløpig kan du glemme "Hjemmegruppen", dette er noe Microsoft only ræl som neppe vil hjelpe deg i ditt eksempel.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Det står i manualen på tven at jeg kan spille av medieinnhold som er lagret på en usbenhet, en smarttelefon, et kamera, en datamaskin eller en nettskytjeneste. Videre står det " du kan koble til en datamaskin eller mobil enhet på en hvilken som helst DLNA DMC-enhet. Det står ingenting om SMB. Har prøvd Plex og det funker fint med musikk fra pc, men vil helst slippe å måtte ha pcen på hele tiden.

Lenke til kommentar

Det står i manualen på tven at jeg kan spille av medieinnhold som er lagret på en usbenhet, en smarttelefon, et kamera, en datamaskin eller en nettskytjeneste. Videre står det " du kan koble til en datamaskin eller mobil enhet på en hvilken som helst DLNA DMC-enhet. Det står ingenting om SMB. Har prøvd Plex og det funker fint med musikk fra pc, men vil helst slippe å måtte ha pcen på hele tiden.

Installer plex på NAS?

Plex støtter også DLNA hvis du heller vil bruke dette.

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Installer plex på NAS?

Er det enten SMB eller DLNA? Hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar

Installer plex på NAS?

Hva mener du?

Du kan dele mapper via SMB fra NAS'en. Eller sette opp en DLNA server via plex. 

Lenke til kommentar

Installer plex på NAS?

Hva mener du?

Du kan dele mapper via SMB fra NAS'en. Eller sette opp en DLNA server via plex. 

Skjønner. Jeg bare stussa over at du skrev "Plex støtter også DLNA hvis du heller vil bruke dette".

Hvis DLNA er det eneste tven støtter så har jeg vel ikke noen annen mulighet? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...