hajjal Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 For godt over en måneds tid siden leide jeg et lokale en helg i sammenheng med en årsfest. Utleieren har enda ikke sendt noe regning på dette. Hvor lang tid må det gå for at utleiere faktisk ikke kan kreve inn leien lenger grunnet at det er for lenge siden? Noen som vet dette? Er det mitt ansvar å purre på regningen? Takk for svar! Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hvor lang tid må det gå for at utleiere faktisk ikke kan kreve inn leien lenger grunnet at det er for lenge siden? Tre år, jf. foreldelsesloven § 2. 1 Lenke til kommentar
hajjal Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Hvor lang tid må det gå for at utleiere faktisk ikke kan kreve inn leien lenger grunnet at det er for lenge siden? Tre år, jf. foreldelsesloven § 2. Hm, OK, takk for svar ?? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 § 14 om erkjennelse vil også være rellevant: "Foreldelse avbrytes når skyldneren overfor fordringshaveren uttrykkelig eller ved sin handlemåte erkjenner forpliktelsen, så som ved løfte om betaling eller ved å betale rente." I tillegg så er det slik at etter § 10 i samme lov at; dersom den som leigde ut lokalet manglar informasjon om pengekravet eller skyldnaren så vil ikkje foreldelsen begynner å telle før tidligast 1 år etter at fordringshavaren fikk eller burde skaffa seg den informasjonen. Så litt avhengig av kva som blei avtalt og opplyst så kan ein i teorien tenke seg at eit slikt krav blir ståande lenge dersom utleigaren f.eks. ikkje kjenner identiteten eller kontaktinformasjonen til den som skal betale. I dagens samfunn med internett og muligheiter til å søke opp folk så burde ikkje dette være eit problem i praksis. Tilsvarande blir også foreldelsen satt på vent etter samme paragraf dersom skyldnaren forlater landet og derfor ikkje kan motta betalingskravet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Det skal svært mye til før en anser at en utleier ikke "burde skaffa seg" informasjon om sin leietaker... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Om utleier har sendt deg faktura i posten og den ikke har kommet frem er det ditt ansvar og sørge for å få en ny. Du vet du har kjøpt en tjeneste og dermed venter på en faktura. Anonymous poster hash: ca404...25d Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå