Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trøblete Mage

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

I slutten av 18året så fikk jeg magesår. Jeg antar jeg fikk det i forbindelse med at jeg tok smertestillende og senere på kvelden litt alkohol og generelt mye stress.

Det gikk fint i 1,5 år uten særlig plager, men en helvetes Hangover om jeg dro på fylla. Men da jeg sluttet å drikke like ofte og fikk dame kom plagene igjen.

Nå er jeg 23 og har fortsatt plager.

Jeg gikk 5 måneder på legens råd om å unngå snus, alkohol og krydret mat og somac 2 gang om dagen.

2 år siden (pdd.) så tok jeg min siste alkoholinntak. Jeg tok kanskje 3-4 øl og da begynte jeg å bli kvalm/uvel. Da jeg kom hjem kastet jeg opp, og så spor av blod i oppkastet.

Den siste tiden har tatt gastro, fant ingenting sist.

PH-Metrimåling (pH verdi og test av svelg i 24 timer) og fant ingenting.

Ultralyd av bukorganer og fant ingenting.

Plagene er som følger:

Til tider stikkende smerter langs ribbein buen begge sider.

Sur oppstøt til til tider.

Kvalme / uvel / klump i halsen.

Sjelden gang kan jeg kjenne stikkende smerte venstre del av ryggen midt på i en kort periode.

Jeg kan i dag bruke svak snus og av å til ta en sterk type. Har også stressende hver dag, noe jeg jobber med å komme meg ut av.

Er det noen som kan ha noe råd om hva det kan være, evt generelt tips?

Hilsen fortvila kar

Anonymous poster hash: d2406...921

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva det kan være, men sure oppstøt har jeg slitt med i sikkert 10-15 år. Får litt av de samme symptomene ved stress, sterk mat og sterk alkohol. Reddningen var Ranitidin :) Selges som Zantac i norske apotek.

Hei, jeg bruker ranitidin nå og det har hjulpet på den biten. Men det skulle jo ikke være nødvendig å bruke det til hverdagslig mat osv

Anonymous poster hash: d2406...921

Lenke til kommentar

Det sies det er kostholdsendring som gjelder. Noen blir bedre av sunnere mat mens overraskende mange blir bedre av usunn mat. Grovt brød, grønnsaker og salat gjør ofte ting verre.

Det finnes ett hav av medisiner og kosttilskudd som skal hjelpe. Siden legene ikke vet hva de skal gjøre så anbefaler jeg deg og legen din til å begynne systematisk å gå gjennom medisiner som kan hjelpe. Prøv og feil-strategien er aldri helt feil og veldig mange reseptbelagte medisiner er helt ufarlig.

Moderat inntak av melk/sjokolade kan med fordel testes ut - eller kuttes ut.

Anonymous poster hash: 8977d...db3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...