Gå til innhold

Hatt en ordentlig jobb, men jeg og eks sjefen har et dårlig forhold. Hvem kan jeg bruke som referanse?

Anbefalte innlegg

Skal nå søke jobber til i sommer og lurer på hvem jeg jeg kan bruke som referanser? 

Har hatt en ordentlig jobb der jeg jobbet i ca 3 år. I den perioden ble det byttet sjef og den nye sjefen kom jeg aldri noe særlig godt over ens med, noe som førte til at jeg ikke fikk ny kontrakt i fjor høst. Hadde aldri noen problemer med den første sjefen, og arbeidsinnsatsen var den samme om ikke bedre etter den nye sjefen kom.

Før det har jeg bare hatt sommerjobber hos min farfar som er byggmester og klippet fotballbane og gjort litt vaktmesterarbeid i et samfunnshus sammen med min onkel.

Så hvem kan jeg bruke som referanser på cv/jobbintervju? Vil ikke bruke han sjefen da han mest sannsynlig ikke vil komme med noe positivt, og nær slekt er kanskje ikke det beste det heller 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere ting du kan gjøre her:

1. Få referanse fra den forrige sjefen du hadde

2. Bruk kollegaer som referanse

3. Bruk sjefens sjef som referanse

Mitt argument mot å bruke nærmeste leder som sjef, er at jeg ikke ønsker at de skal vite at jeg er på intervju, da jeg gjør en kjempgod jobb og i verste fall kan min nærmeste leder velge å ikke skryte av meg for å beholde meg. 

Lenke til kommentar

Det er ryddig og greit å bruke kollegaer som referansepersonar. I tillegg til det StatusQuo seier om at det ofte kan være ein fordel å ikkje informere din nærmaste ledar om at du leitar etter ny jobb, så vil det i mange bedrifter være slik at nærmaste leder kun har oversikt over kva du har produsert, og ikkje korleis du fungerer i jobben i forhold til kollegaer.

Din nye arbeidsgiver er nok meir interessert i å få referanser som kan gå god for at du er ein person som bidrar til å bygge opp eit godt og konstruktivt arbeidsmiljø (i motsettning til å være ein slik konfliktskapar som til tross for god arbeidsinnsats bidrar til å dra ned produktiviteten til resten av arbeidarane).

Det som ein ledar som ikkje kjenner deg personleg kan komme med som referanse er vanligvis akkurat det same som du kan legge fram anna dokumentasjon på i form av timelister, produksjonsresultater, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...