Gå til innhold

Erfarer de andre andre generasjonsinnvandrer barn det samme som meg?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". 

Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg?

dette her er ikke bare noe innvandrere føler, dette er nok desverre sånn kulturen er her. veldig "kald". I USA og canada har jeg hørt det er normalt at fremmede setter seg ned på en parkbenk og begynner å snakke sammen, i norge blir man sett på som gal om man gjør det. norge består også av klikker/klaner, litt merkelig siden nordmenn er veldig påpasselig med å påpeke at innvandrere ofte kommer fra klankulturer men sånn er det her også, men kanskje på en litt annen måte. vi ansetter ofte bare folk vi kjenner osv.

så generelt, så er vel nordmenn preget av klimaet.. innemennesker som drikker hardt for å være sosiale blandt folk vi ikke kjenner godt. vi vil ikke trenge oss på og holder avstand og blir man for pratsom får man gjerne en kald skulder, sånn er jeg også.

det var ikke sånn blandt besteforeldrene mine, men mine foreldre og i enda større grad meg ("foreldregenerasjonen" nå) og de yngre tror jeg er sånn. aktiviteter skal være organisert nå, i regi av jobben, fotball (som er en veldig stor greie her i norge) eller den obligatoriske flatfylla på lørdag, spontane besøk osv skjer omtrent ikke mer, alt må forhåndsavtales på telefon. og det er like mye selvkritikk som kritikk av andre nordmenn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". 

Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg?

Jeg er en mix, ikke ren innvandrer og det du sier stemmer 100% helt og holdent for meg også.

For meg blir det helt umulig å finne noen "gruppe" å tilhøre men for innvandrere og "etnisk rene" barn av disse skal det finnes mange undergrupper i det norske storsamfunnet som man kan ta del i.

Verden har fordommer, deal with it. Det finnes for mange andre bedre ting å ta seg til enn å kjempe en endeløs kamp mot vindmøller. Det er de beste tipsene jeg kan gi deg! :-)

det er kanskje litt i at man grupperer seg med folk man føler er like seg selv, men det gjelder da også nordmenn imellom mot andre nordmenn. det blir klikker/klaner, 4-5 stk eller fler som holder sammen i en gruppe, og i en klasse, på fritid eller på jobb har du kanskje 2-3 sånne klikker, de som ikke er med i sånne klikker er ofte nordmenn i samme situasjon som du snakker om, "outsiders". det er bare sånn det fungerer her. norge er mildt sagt ikke verdens enkleste land på den sosiale fronten, vi er verdenskjent for det. nordmenn og svensker er kjent verden over for å være innesluttet og kjedelige, tradisjonalister med A4 hobbyer som lever og har meninger sånn staten forventer at vi skal leve og mene, og kappes i å være best på det. gjør du ikke sånn og sånn, passer du ikke inn her, da vil vi ikke kjenne deg. ikke fordi vi tror vi kommer til himmelen om vi lever etter disse normene, gud glemte de fleste for lenge siden, men fordi det er sånn det skal være. vi bor tross alt i norge.

men jeg har inntrykk av at det er det samme blandt innvandrere, og der er det mye storfamilier.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg har hatt merkelige opplevelser med nordmenn, der de har oppført seg på en måte som er uakseptabelt. Når jeg har talt sannheten i en sak, så har de hatt større tiltro til en etnisk nordmann enn meg. Dette syns jeg er bare fordi de har fremmedfrykt, og ønsker å verne sine egne.

Jeg vurderer å flytte ut av Norge, for det er så kaldt og trist her. Jeg ser ingen rikdom her, når folk er så kalde og ikke hilser tilbake. Når de viser fremmedfrykt og hat, og hverdag så står det negativt om muslimer, tenk på de muslimer som har bodd her i over 50 år og har betalt skatt og vært pliktoppfyllende borgere, hvordan de blir fornærmet av f.eks Hege som skriver svada i avisene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle ønske det fantes en beskyttelse for dem som kom tidlig til Norge, f.eks. på 70-80-tallet. Og de som har blitt adoptert til Norge fra fjerne land... Disse føler visst også at rasismen øker. Det er ikke sånn det bør være.

Men hvis det ikke hadde vært millioner av muslimer som ønsket å bosette seg i Norge (uten å si fra seg sin muslimske tro), ville det ikke være nødvendig for noen å skrive bøker om det.

Muslimene burde selv skjønne at de oppfører seg veldig dominerende når de er i flertall. Og de blir dermed upopulære.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har hatt merkelige opplevelser med nordmenn, der de har oppført seg på en måte som er uakseptabelt. Når jeg har talt sannheten i en sak, så har de hatt større tiltro til en etnisk nordmann enn meg. Dette syns jeg er bare fordi de har fremmedfrykt, og ønsker å verne sine egne.

Jeg vurderer å flytte ut av Norge, for det er så kaldt og trist her. Jeg ser ingen rikdom her, når folk er så kalde og ikke hilser tilbake. Når de viser fremmedfrykt og hat, og hverdag så står det negativt om muslimer, tenk på de muslimer som har bodd her i over 50 år og har betalt skatt og vært pliktoppfyllende borgere, hvordan de blir fornærmet av f.eks Hege som skriver svada i avisene.

Hva er der "Hege" har skrevet som er svada da? Virker som du sprer hat selv, du tåler ikke noen mener noe annet om islam enn deg selv. Ingen har invitert muslimer til Norge, eller Europa for den del, så da må de tåle kritikk når så mange av dem er rasistiske mot Europas urbefolkning (sjekk kriminalstatistikkene).

• Liker 6
Lenke til kommentar

Flyktningekrisen har gjort sitt, desverre. Men det er mange problemer og det har ikke blitt tatt opp slik som nå og problemene har ikke vært så store heller. Det er naturlig for mennesker å (mer eller mindre) dra alle over en kam. Men vær så snill å husk rasismen som går andre veien også. Det er faktisk like mye rasisme fra begge sider, hvertfall etter mine egne erfaringer fra skole og ellers.

Hadde bare integreringen fungert bedre.. Integrering går dog begge veier, alle parter må samarbeide. En muslim/ neger/ midtøstenperson/ hvasomhelst som kommer og gjerne vil integreres blir ikke integrert hvis vi som bor her alerede ikke hjelper til. Hvis vi som bor her alerede vil hjelpe til og en muslim/ neger/ midtøstenperson/ hvasomhelst ikke har noen interesse av å tilpasse seg det nye landet så blir det stopp.

Alle mann er fanget mellom en stein og et hardt sted for tiden. Mediaoppslag og politikk tar knekken på oss. Det går ikke an å holde på slik vi holder på nå. Det beste hadde vært om det var fred overalt og de som byttet land gjorde det for å oppleve nye kulturer og blande seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når thailandske kvinner får importert en svær Buddha-statue til Møre og Romsdal (eller hvor det nå var), støtter jeg ikke det heller. Det er meget betenkelig.

Men islam har dessverre noen særegne karaktertrekk som gjør at det virker umulig å integrere religionen. Det eneste man kan gjøre er å sørge for at det ikke blir altfor mange muslimer.

For eksempel kreves det at en person som er født muslim, alltid må forbli muslim. Dette er karaktertrekket til en ekstrem bevegelse, eller til en sekt.

Skal det bli mange muslimer i alle land, innebærer jo det at de som har vært modige og tatt steget ut av islam, må frykte hver dag at de blir angrepet for sin tankefrihet.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn.

Dette tror jeg har mer med deg å gjøre enn med nordmenn generelt. Og da tenker jeg ikke på hudfargen din eller etnisk opprinnelse, men på personligheten. Ikke at du har en dårlig personlighet som gjør at folk ikke hilser eller vil ha noe med deg å gjøre. Nei, folk er ikke sånn. Jeg tror du har emosjonelle vansker som gjør at du tolker andre mennesker i verste mening. Det er du som har fordommer mot nordmenn, du trekker deg litt vekk og er utilnærmelig i samvær med nordmenn, og da blir det vanskelig for oss å bygge en nær relasjon til deg, selv om viljen er der. Det er egentlig du som mangler viljen.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Mine godt integrerte ex-muslimske venner har brukt hodet sitt og forstått at islam ikke kan overleve i nært kontalt med moderne vestlige verdier. Da måtte de legge islam på skraphaugen.  Dette har kanskje gjort dem ekstra våkne intellektuelt sett og de går rett inn i jobb og norske sosiale sammenhenger.

Det er klart at dersom man setter en anti-intellektuell religion, "tro på julenissen" og "klanmessige holdninger" forran felles vestlige verdier - så bare *må* man være utafor :-) Første steg for deg som ikkevestlig utlending er å få parkert dine foreldre og besteforelde i "skammekroken" :-) Ta oppgjør med deres holdninger og vis dem null-tolleranse ! Det nytter ikke å vise "forståelse".

Endret av lada1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du misliker nordmenn slik, hvorfor blir du her da?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Skulle ønske det fantes en beskyttelse for dem som kom tidlig til Norge, f.eks. på 70-80-tallet. Og de som har blitt adoptert til Norge fra fjerne land... Disse føler visst også at rasismen øker. Det er ikke sånn det bør være.

Men hvis det ikke hadde vært millioner av muslimer som ønsket å bosette seg i Norge (uten å si fra seg sin muslimske tro), ville det ikke være nødvendig for noen å skrive bøker om det.

Muslimene burde selv skjønne at de oppfører seg veldig dominerende når de er i flertall. Og de blir dermed upopulære.

Alle mennesker er av samme rase. Det er tro og levesett som er utfordringen.

Lenke til kommentar

Alle mennesker er av samme rase. Det er tro og levesett som er utfordringen.

Alle mennesker er av samme art, ikke rase.

Tro og levesett er jeg derimot enig at det er hovedårsaken til problemene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Speak for yourself.

Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn.

Dette tror jeg har mer med deg å gjøre enn med nordmenn generelt. Og da tenker jeg ikke på hudfargen din eller etnisk opprinnelse, men på personligheten. Ikke at du har en dårlig personlighet som gjør at folk ikke hilser eller vil ha noe med deg å gjøre. Nei, folk er ikke sånn. Jeg tror du har emosjonelle vansker som gjør at du tolker andre mennesker i verste mening. Det er du som har fordommer mot nordmenn, du trekker deg litt vekk og er utilnærmelig i samvær med nordmenn, og da blir det vanskelig for oss å bygge en nær relasjon til deg, selv om viljen er der. Det er egentlig du som mangler viljen.

Lenke til kommentar

Speak for yourself.

Jeg vet ikke hvor du er født og oppvokst, Maiabella, men er det riktig å anta at det var i en storby? Og at din familie var en del av et større innvandrermiljø? Som til dels isolerte seg fra nordmenn og det norske samfunnet?

Eller er du en av de heldige innvandrere som ikke risikerer liv og helse om du presenterer en norsk kjæreste for familien din?

Hvordan kan det ha seg at innvandrere som bosetter seg ute i distriktene stort sett har helt andre erfaringer. Kan det ha med viljen til integrering å gjøre. I distriktet hvor det er få innvandrere har de ikke annet valg enn å tilpasse seg norsk kultur og samfunn.

Kanskje er det din egen kultur og holdninger du trenger å ta et oppgjør med.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Speak for yourself.

Jeg vet ikke hvor du er født og oppvokst, Maiabella, men er det riktig å anta at det var i en storby? Og at din familie var en del av et større innvandrermiljø? Som til dels isolerte seg fra nordmenn og det norske samfunnet?

Eller er du en av de heldige innvandrere som ikke risikerer liv og helse om du presenterer en norsk kjæreste for familien din?

Hvordan kan det ha seg at innvandrere som bosetter seg ute i distriktene stort sett har helt andre erfaringer. Kan det ha med viljen til integrering å gjøre. I distriktet hvor det er få innvandrere har de ikke annet valg enn å tilpasse seg norsk kultur og samfunn.

Kanskje er det din egen kultur og holdninger du trenger å ta et oppgjør med.

vel som min gode venn sa, bygdene er et fint utgangspunkt om man som innvandrer vil komme i kontakt med norske, og han sa, og det stemmer godt med det jeg føler, at innvandrere som kjøper store fine hus til en billig penge på bygdene, dvs ute på bondelandet blandt pottiter, kuer og menn med dialekt, snurrebart og dress fra felleskjøpet, gjør det fordi de vil at ungene skal lære seg norsk, og de blir vist både tatt imot bra og oppfører seg bra. sånn blir man ganske enkelt norsk. istedet velger mange innvandrere merkelig nok å klynge seg sammen i overprisede leiligheter i innvandrerghettoer hvor "allah achbar" jevnlig runger over hustakene.

ta hun politikeren fra pakistan, hadia tajik, som et eksempel. brei vestlandsdialekt, sikkert erfaring både med å måke møkk og luke i grønnsaksåkeren før hun havnet på stortinget og har tydelig mange norske venner som lever ute i "virkeligheten". hun endte opp på landsbygda utenfor stavanger da flyet fra pakistan landet, og endte opp med å bli der. hvis du vil lære norske å kjenne, gjør som hun.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...