Gå til innhold

Erfarer de andre andre generasjonsinnvandrer barn det samme som meg?

Anbefalte innlegg

Det er trist siden det er tydelig at svarte damer ikke akkurat har mye å velge mellom, stakkars :( Asiatiske damer er ofte snaskens hvis vi tar bort indere fra likningen :ph34r:

Forstår ikke hva du mener. Kan du forklate dypere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og spesielt muslimene isolerer seg selv fra resten av samfunnet, det har nok mer med kultur og religion å gjøre enn hudfarge.

Hvorfor spesielt muslimer? Det er ingenting som tyder på at dette er noe unikt til Islam og muslimer. Folkeslag har som nevnt klumpet seg sammen siden tidenes morgen. Det er en grunn til at vi har Chinatown i New York.

Lenke til kommentar

TS, ikke tro at det ikke er sånn at utlendinger henger lettere sammen heller. Jeg hadde en periode der jeg var eneste hvite personen i en gutte-gjeng og jeg merket raskt at når en utlending (mørk i huden) møtte en annen utlending, så var det en instant connection fordi de ikke var etnisk norsk. Det samme skjer når nordmenn drar på ferie til syden. Man får møter andre norske personer og har allerede mye til felles, så man finner tonen raskt.

Helt objektivt: hvem tror du at du blir raskest kjent og venn med av en nordmann eller en andre generasjons innvanderer som deg selv? Det svaret sier seg jo selv fordi dere har mer til felles.

Om du skal bryte gjennom den norske muren, så må du jobbe meget hardt for det. Kjenner flere som har gjort det og det har mye med hvilke verdier som er fellesnevner. en person som er adoptert fra et annet land inn i en etnisk norsk familie vil ha det enkelt med å finne seg etniske norske venner fordi verdiene og grunnlaget er ca det samme.

Endret av insomeseriousproblems
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)

Sier du at det er førstegangsinnvandrere som skaper problemer for at barna deres blir ordentlig integrert?

Andregenerasjonsinnvandrere burde ha masse til felles med de som har etnisk norske foreldre.

Ja, jeg tror majoriteten av førstegangsinnvandrere har problemer med å tilpasse seg det norske samfunnet og oppdrar ofte barna på den måten de ble lært. Særlig om familien bor i områder med andre som tenker på samme måte. Folk trekker jo ofte sammen, så det virker naturlig. 

De har uten tvil masse til felles, men likevel er du ikke norsk og du er ikke helt utlending, men det blir uansett ofte enklere å klikke med andre ikke etnisk norske personer. 

Jeg prøver bare å si at dette ikke er unaturlig og det er slik for de fleste uansett land de bor i. Likevel, finnes det jo de som klarer det og jeg kjenner flere av andregen. innvandere som har fått seg "hvite" bestevenner, men det krever ofte at du bryter litt med det miljøet du vokste opp.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hei,

jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". 

Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg?

Det er nok en riktig observasjon du gjør deg her dessverre. Det du sier vil jeg nok tro stemmer.

Uansett hva multikulturalistene vil ha deg til å tro, søker de fleste mennesker mot ting som likner seg selv og som de er godt kjent med, trygge og deler et eldgammelt fellesskap med. Da kan ting som hudfarge være nok til at mange mennesker ikke finner at denne personen er "lik" dem selv og at de derfor automatisk trekker vekk.

Det er faktisk veldig mange jeg kjenner godt, som ikke vil innrømme det, men som faktisk er rasister på diverse måter og ser ned på folk med annen hudfarge, fra andre kulturer eller andre samfunn. Selv folk man aldri ville trodd var rasist kan komme med utsagt full av forakt om "andre", enten det er hudfarge, kultur, opphavsland, religion eller andre ting. Det er en slags hverdagsrasisme jeg tror er vanlig i Norge og andre land, ja de fleste. Andre land er rasistiske mot hvite folk, på samme grunnlag. Folk søker som regel det som er mest likt seg selv, og hvis du er svart, så er ikke det hvit.

Det er derfor jeg alltid sier at rasisme er naturlig. Vi trenger ikke å benekte det. Men, vi kan unngå at det blir til et problem, og vi kan være realistiske i forhold til dette og handle basert på prinsipp som er klare og tydelige, og unngå denne "benektelsen" av realiteten, som faktisk bare gjør ting vanskeligere. Om vi ikke erkjenner at rasisme er naturlig, da kan vi ikke gjøre de rette tiltakene for å håndtere dette på best mulig måte.

Så ja, jeg tror du har rett i det du sier, og at det uansett alltid er vanskeligere for personer som på en eller annen måte ikke er som alle andre, å passe inn i samfunnet på en naturlig måte sammen med alle andre, uten forskjellsbehandling.

Ps. Jeg kunne dog forestilt meg at jeg lett kunne gått ut med ei heit eksotisk dame

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har akkurat vært i Korea i to uker. Merket at hver gang jeg gikk forbi en annen hvit (brite, russer, svenske, whatever) så var det en felles reaksjon og smil på begge, gjerne med et "Hello" når man går forbi hverandre. Mennesker søker naturlig folk som er like som dem selv og har mye enklere for å asosieres med andre som er like.

Regner med akkurat det samme opplever arabere, muslimer og svarte som kommer til Norge. Det handler like mye om at de klynger til sine egne som det handler om at vi hvite "ikke vil være med dem".

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tror andregenerasjons innvandrere hadde nyt godt av innvandringsstopp til Norge. Grunnen til man antar at folk med utenlandsk utseende er utlending til det motsatte er bevist er fordi det kommer nye innvandrere hele tiden. Og antallet øker. Med en stopp eller kraftig innskrenking over flere år ville man etterhvert anta at utlendinger som man møtte kanskje var norsk.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hei,

jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". 

Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg?

Hvordan er det i dine foreldres hjemland? Hvordan behandles hvite der? Om de kommer fra et muslimsk land, så blir hvite/ikke-muslimer garantert utsatt for massiv rasisme og fremmedfrykt som sprenger alle skalaer her hjemme.

Du burde ikke klage over nærmest ikke-eksisterende rasisme mot mørke innbyggere i Norge. Det meste av rasismen her i landet, er det hvite/etniske nordmenn som blir utsatt for -se f-eks. på voldtektsstatistikkene hvor hovedsakelig norske/hvite jenter blir utsatt for rasistisk motiverte voldtekter/hatkriminalitet av hovedsakelig rasistiske "menn" med bakgrunn fra muslimske land. Du og andre mørke er trygge, men ikke jeg og andre som tilhører Norges urbefolkning. Det er rasistisk, veldig rasistisk.

Endret av Hekate81
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har akkurat vært i Korea i to uker. Merket at hver gang jeg gikk forbi en annen hvit (brite, russer, svenske, whatever) så var det en felles reaksjon og smil på begge, gjerne med et "Hello" når man går forbi hverandre. Mennesker søker naturlig folk som er like som dem selv og har mye enklere for å asosieres med andre som er like.

Regner med akkurat det samme opplever arabere, muslimer og svarte som kommer til Norge. Det handler like mye om at de klynger til sine egne som det handler om at vi hvite "ikke vil være med dem".

Arabere og muslimer som kommer til Norge, er enormt mye mer rasistiske enn vanlige nordmenn er. Det er bare å følge med i nyhetsbildet, se på voldtektsstatistikker m.m. Det er etnisk norske jenter som hovedsakelig blir utsatt for (pervers og seksualisert) rasisme og hat i Norge - og overgriperne er hovedsakelig muslimske "menn." Denne rasismen er det største problemet i Norge i dag. At media heller fokuserer på at noen ikke-vestlige føler seg "redde" fordi noen gir dem stygge  blikk på bussen etc., er utrolig provoserende og rasistisk i seg selv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Du har ofte større vansker med å bli ein del av "gruppa", dersom du ser annerledes ut eller har ein annen kultur. Det er slik folk oppfører seg og er sikkert litt som instinkter. Det ein må gjøre er å prøve å overbevise om at "nei, eg er ein del av dykk sin gruppe og er et godt individ". Det er slik det er, selv om en kanskje burde bli akseptert uansett dersom ein er ein god person.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Da jeg studerte i Storbritannia så var det ikke uvanlig at vi nordmenn klynget oss sammen, polakkene klynget seg sammen og russerne klynget seg sammen. Så jeg tror ikke det er unikt til innvandrere at de liker å være rundt mennesker de har ting til felles med.

Nå glemmer du jo det faktum at alle de forskjellige nasjonalitetene du nevner faktisk var innvandrere i Storbritannia der og da... ;)

Lenke til kommentar

(...)Det er derfor jeg alltid sier at rasisme er naturlig. (...)

Rasisme er feil ord å bruke når du sier dette, xenophobia er det vi alle har bygd inn fra naturen sin side.

Vel, jeg er ingen ekspert. Det kan godt hende det er en mer presis beskrivelse. Poenget er uansett det samme.

Lenke til kommentar

Her er forresten en bra artikkel i dagbladet om temaet..

http://www.dagbladet.no/2016/02/27/kultur/debatt/meninger/kronikk/rasisme_and_johannessen/43299960/

Det alle nordmenn bør spørre seg selv om er: "hvordan hadde det vært for meg å være en av få hvite som bor i Nigeria?"... F.eks.

Lenke til kommentar

Hei,

Viktig innlegg!

Du beskriver oss slik vi, ikke tror vi er, men som vi virkelig er - i vår perfekte navlebeskuende verden. Tenk om Ola Dunk kunne innse hvor dårlig han oppfører seg ovenfor innvandrere! 

Det synes å være umulig. Og for å gjøre det verre - så lukker han øynene og  gjør det samme ovenfor 2. generasjon!

Av og til frustreres jeg over at de som står lengst unna meg, politisk, er de flinkeste til å "gå med åpne øyne".

Endret av Thonord
Lenke til kommentar

Tillat meg å være Ola Dunk, og spørre hvor jeg kan oppservere dette som påstås.

I tidligere post ga jeg eksempler på hvordan å missforstå norsk kultur kan få det til å virke som det trådstarter erfarte, hvis det er så ille må det da finnes noe empiriske data eller dokumenterte hendelser.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...