Mariabella Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hei, jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg? 1 Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hei, jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg? Jeg er en mix, ikke ren innvandrer og det du sier stemmer 100% helt og holdent for meg også. For meg blir det helt umulig å finne noen "gruppe" å tilhøre men for innvandrere og "etnisk rene" barn av disse skal det finnes mange undergrupper i det norske storsamfunnet som man kan ta del i. Verden har fordommer, deal with it. Det finnes for mange andre bedre ting å ta seg til enn å kjempe en endeløs kamp mot vindmøller. Det er de beste tipsene jeg kan gi deg! :-) Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jepp, nordmenn hater alt og alle som ikke har etnisk norsk opphav. Dette har ingenting med norsk eller ikke å gjøre det handler om dumme mennesker. En idiot er en idiot uansett hvor han kommer fra. Det du sier stemmer antagelig veldig godt i andre sammenhenger også, der rasene/ etnisitetene har byttet side 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Er selv vi nordmenn en stereotype nå? 2 Lenke til kommentar
DAM Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Nå vil jeg helst ikke fornærme deg eller å si at noe er galt, men det er litt spesielt at du har hilset på mange etniske norske men ikke blir hildt tilbake på, eller at du ikke har fått en eneste etnisk norsk venn. Jeg tror at det har med at vi holder oss til våre egne, at mennesker er flokkdyr. Mennesker vil nok holde seg til de som er likest mulig selv. "Like barn leker best" er noe man kan si, men jeg tror det er ganske feil. Å dømme noen basert bare på utseende er helt feil, og det er fåtallet av nordmenn som gjør det. Personlig så vet jeg at innvandrer til en grad holder seg til sine "egne" og ikke like mye med etniske norske. Jeg har null problem med innvandrer eller flyktninger, og ser på dem som like mye menneske som etniske nordmenn, men det kommer litt med det at man ser i media at visse folkeslag har "vaner" som man sier, og en annen kultur. 1 Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Er selv vi nordmenn en stereotype nå? Hvilken type nordmenn? Bergenseren som er stor i kjeften? Bergenseren som blir født med paraply? Nordlendingen som banner og steiker over de jææææævla søringan? Eller at vi alle ble født med ski på beina? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 veldig generaliserende, men som alt i livet, noen ødelgger for andre. klag heller på de Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hvilken type nordmenn? Bergenseren som er stor i kjeften? Bergenseren som blir født med paraply? Nordlendingen som banner og steiker over de jææææævla søringan? Eller at vi alle ble født med ski på beina? Du kan føre opp xenofober på den lista også nå. Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Etter min erfaring er det nå heller slik at mange "ikke-hvite" i større grad holder sammen, jfr denne artikkelen: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Ikke-helt-fargeblinde-8009006.html 5 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Det er veldig sant. Innvandrermiljøer er ofte isolerte, og har historisk alltid vært slik i forskjellige grader. Da jeg studerte i Storbritannia så var det ikke uvanlig at vi nordmenn klynget oss sammen, polakkene klynget seg sammen og russerne klynget seg sammen. Så jeg tror ikke det er unikt til innvandrere at de liker å være rundt mennesker de har ting til felles med. Endret 25. februar 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Problemet da er at det blir umulig å blande fordi man ikke kan få noe til felles med noen man ikke blander seg med og ikke blander man seg med noen man ikke har noe til felles med /hodepine Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Problemet da er at det blir umulig å blande fordi man ikke kan få noe til felles med noen man ikke blander seg med og ikke blander man seg med noen man ikke har noe til felles med /hodepine Min mor er Europeisk, min far er Afrikaner, jeg er resultatet med Asiatisk bedre halvdel. Det er slettes ikke umulig å blande. Endret 25. februar 2016 av Thitorkin2 Lenke til kommentar
geita_ Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Dette burde ikke komme som et sjokk da folk som ligner på hverandre har en tendens til å ville være nærmere folk som er lik seg selv. 3 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hei, jeg er født og oppvokst i Norge med foreldre fra et ikke-vestlig land. Jeg har tatt høyt utdanning, og har en god jobb. Etter alle disse årene i Norge så føler jeg at nordmenn ikke inkluderer folk som ikke er "hvite" som dem. Min erfaring er at uansett hvor i Norge du er, om det er jobb eller naboforhold, så vil nordmenn holde avstand fra deg og vise fremmedfrykt. I jobbsammenheng så vil de stole mer på en person med lavere kompetanse enn deg, enn deg, bare fordi du ikke er "hvit". Jeg føler at nordmenn støtter nordmenn, uansett om en nordmann lyver så vil de ha mer tiltro til vedkommende, og de fleste nordmenn vil ikke hilse på deg selv om du hilser på dem. De viser merkelig oppførsel, og etter å ha vært født og oppvokst her så har jeg ikke klart å ha en eneste nordmann som min bestevenn. Nordmenn aksepterer oss ikke som en del av storsamfunnet. Jeg lurer på om andre ikke vestlige ungdommer opplever det samme som meg? Det er holdninger som skiller nordmenn fra de fleste andre steder i verden, noen av de er at vi liker bedre å holde avstand fra andre mennesker, vår "personlige sone" er veldig stor. Vi har også janteloven som sier at man ikke skal overselge seg, og selv om du er høyt utdannet må du passe på å være ydmyk eller så blir du forbigått av noen mindre kvalifiserte. Som nordmann så tar man også bare å hilser på en person med håndtrykk første gang man møtes, det sees på som veldig formelt og kan være fornærmende hvis ikke i veldig formelle sammenhenger. Men dette er ting du sannsynligvis vet hvis du er andre generasjon, så jeg tror det kunne være nyttig hvis du ga en bedre beskrivelse av dine observasjoner. De fleste jeg kjenner har minst en venn med minoritetsbakgrunn så kan ikke si jeg kjenner meg igjen i dette fra andre siden av bordet, nå er ikke de ikke-vestlige en homogen gruppe heller, jeg ser jo at de som kommer fra noen geografiske områder er bedre enn andre til å integreres i det norske samfunnet, og da sammenligner vi jo ikke-hvite med ikke-hvite så det tyder på at det ikke er en viktig faktor. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det siste året har det skjedd en endring i nordmenns holdning, på grunn av alt som har stått i media. Folk som aldri har hatt rasistiske holdninger før, mener nå det begynner å bli greit fordi man i større grad enn før ser på innvandrere som en trussel. Samtidig er det mange ikke-vestlige utlendinger som har viktige jobber i Norge. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Problemet da er at det blir umulig å blande fordi man ikke kan få noe til felles med noen man ikke blander seg med og ikke blander man seg med noen man ikke har noe til felles med /hodepine Min mor er Europeisk, min far er Afrikaner, jeg er resultatet med Asiatisk bedre halvdel. Det er slettes ikke umulig å blande. Selvfølgelig er det ikke umulig å blande. Problemstillingen var "like barn leker best" og hvis man ikke skaper likheter så vil det bli grupperinger som faktisk er problematiske for samfunnet som helhet. Vi vil ikke ha masse forskjellige grupper i et land som skaper splittelse, vi vil ha et fellesskap der vi lærer av hverandre og får positive effekter av mangfoldet. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Dette burde ikke komme som et sjokk da folk som ligner på hverandre har en tendens til å ville være nærmere folk som er lik seg selv. Både ja og nei. Det er faktisk litt interessant hvordan våre preferanser er rundt rase og partnere. http://faculty.chicagobooth.edu/emir.kamenica/documents/racialPreferences.pdf 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Med andre ord så synes nesten alle menn at asiatere er snaskens og at negerdamer er usj Takk for dagens lille. Litt trist at det antagelig er sant Lenke til kommentar
Thitorkin2 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Med andre ord så synes nesten alle menn at asiatere er snaskens og at negerdamer er usj Takk for dagens lille. Litt trist at det antagelig er sant Hvorfor er det trist? Sidenote så er asiatiske damer snaskens. 4 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det er trist siden det er tydelig at svarte damer ikke akkurat har mye å velge mellom, stakkars Asiatiske damer er ofte snaskens hvis vi tar bort indere fra likningen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå