Gå til innhold

Skal kjøpe ny TV, er denne bra i forhold til pris? Samsung UE48JU6475XXE

Anbefalte innlegg

Ser meg desverre nødt til å kjøpe ny TV da jeg får vondt i øya når jeg ser på den jeg har nå etter bare 1-2
timer med bruk,
til sammenligning kan jeg sitte forran PC skjermen i 6-7 timer i strekk uten at det plager øya mine,
det samme gjelder TVen til kompisen min.

Ser at Elkjøp har tilbud på Samsung UE48JU6475XXE til 5.995,-

http://www.elkjop.no/product/tv-lyd-og-bilde/tv/UE48JU6475XXE/samsung-48-smart-led-tv-ue48ju6475xxe

Samme TV koster 11995,- hos Lefdal,
men skal nevnes at dette er en modell bare de to fører.

Så er det bare løp å kjøp,
eller burde jeg kjøpe en annen TV til 6000,- eller mer?

TV skal brukes til 60% spilling og 40% filmtitting.

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke love noe, men serg egentlig ut som en grei TV til en rimelig pris. Er personlig fan av Samsungprodukter. Prøv å finn ut om det er matt eller gloss-skjerm. Kjøpte en TV for noen år siden med gloss-skjerm.. Kunne bare drømme om å se på TV på dagtid. Alt lys reflekterte i tvn.

Lenke til kommentar

Kjedene stripper ofte ned specen for å få ned prisene. Det kan være unødvendige ting du ikke har bruk for som f.eks ekstra obskure innganger som ikke er så veldig nødvendig, men det kan også være viktig prossesering av bildekvalitet. Det som stort sett skiller TV'ene i dag er hvor sofistikerte de er i graden av bildeforbedring. Dette er spesielt viktig hvis du ønsker at bildet skal være skarpt og fint med fin flyt i bevegelsene. Det er svært lite som sender 4K-signaler i dag, så alt må sånn sett oppskaleres av innsignaler som ikke er fra f.eks en PC eller noe annet som har oppskalering native. Når det er sagt er oppskaleringen i de rimelige Samsung TV'ene jeg har testet vært rimelig bra.

Lenke til kommentar

Den har ihvertfall nok av innganger og den koster vanligvis 11995,-,
er ihvertfall fornøyd hittil, er veldig mye bedre enn den jeg hadde før som var en LG plasma-TV fra 2008/09.

For min egen del hadde jeg ikke tenkt å skaffe meg 4K før det hadde gått noen år,
kunne selvfølgelig ha kjøpt Sony sin 1080p TV til lignende pris,
men aner ikke om det hadde vært ett bedre kjøp.

Nå har vel bla. Netflix begynt å lage ting i 4K,
men det krever vel at man velger det dyreste abonnementen for å nyte det,
aner ikke om jeg har rask nok nettlinje for det for øyeblikket. (40/10 Mbps)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar

Netflix var i alle fall før kjent for å skru ned båndbredden så mye at man omentrent like greit kunne skippe det. Gikk lei av innholdet der så jeg kutta abo så har ikke mulighet for å teste det nå. Prøv det gjerne selv og switch mellom 4K og 2K. Det du virkelig har noe igjen for er å kjøre PC eller 4K Blu-ray (her snakker vi bitrate som yter TV'en rettferdighet).

Lenke til kommentar

Ja, ser det makser ut nå på 15,6 Mbps for 4K. Det er rimelig bra og burde vise litt forskjell fra 2K, HEVC (h.265) er ganske mye mer effektiv enn h.264 på høye oppløsninger som også var en del av målet med designet. En 4k Blu-ray ligger vel rundt 50-60 med tak på ca 100 Mbps. Fint at de endelig ordner colorspace med Rec. 2020 som gir 10-bits farger. Til sammenligning har jeg et SX-1 superzoom-kamera fra Canon og hvis jeg hacker det med CHDK tar det opp 2K video i 50 Mbps. Kvaliteten er ikke merkbart bedre enn 24 Mbps som det bruker levert fra fabrikk, men det er helst kameraet sin svakhet utenom video-encoderen som gjør dette.

rec2020-vs-rec709-001.png

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...