Gå til innhold

Diffusjonshette på "incident" lysmåler, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Folk forteller meg at det er innlysende. Lys kommer fra alle retninger og derfor blir det et slags gjennomsnitt lys inne i hetta.

Så vidt jeg forstår, så flytter ikke sensoren på seg ved måling på den ene eller andre måten. Derfor er ikke sensoren inne i hetta, den er bak hetta.

Jeg vet at det er forskjell på måling med og uten hette, men hva er forskjellen?

Mens jeg holder på, hva heter måling med og uten hette på norsk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lys fra siden spres gjennom hetta og lyser opp store deler av hetta. Stå foran en punktlyskilde. Hold et ark tørkepapir foran øynene. Er det fremdeles et punkt som er lyskilden, eller kommer det nå lys fra stort sett hele arket? Hint: sistnevnte.

how_to_image1.jpg

Diffuser en sørger for jevn belysning og utjevnede farger, så ikke lysmåleren blir lurt av punktlys som kommer i "feil" vinkel.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lys fra siden spres gjennom hetta og lyser opp store deler av hetta. Stå foran en punktlyskilde. Hold et ark tørkepapir foran øynene. Er det fremdeles et punkt som er lyskilden, eller kommer det nå lys fra stort sett hele arket? Hint: sistnevnte.

how_to_image1.jpg

Diffuser en sørger for jevn belysning og utjevnede farger, så ikke lysmåleren blir lurt av punktlys som kommer i "feil" vinkel.

Takk for godt svar, og lyset er Like sterkt hvorsomhelst på baksiden av tørkepapiret. Og nå vet jeg også hvorfor lysteltet mitt virker så bra:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...