ChiaroScuro Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Folk forteller meg at det er innlysende. Lys kommer fra alle retninger og derfor blir det et slags gjennomsnitt lys inne i hetta. Så vidt jeg forstår, så flytter ikke sensoren på seg ved måling på den ene eller andre måten. Derfor er ikke sensoren inne i hetta, den er bak hetta. Jeg vet at det er forskjell på måling med og uten hette, men hva er forskjellen? Mens jeg holder på, hva heter måling med og uten hette på norsk? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Sensorer er best på å ta i mot rettet lys, og med en diffuser får man tatt i mot lys fra mange retninger, og sendt det inn til lysmåleren. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Sensorer er best på å ta i mot rettet lys, og med en diffuser får man tatt i mot lys fra mange retninger, og sendt det inn til lysmåleren. Javel, men hvordan påvirkes denne rettningsvirkningen til sensoren (+/- 3dB) av difuseren. Lys fra siden er lys fra siden inne i hetta også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Lys fra siden spres gjennom hetta og lyser opp store deler av hetta. Stå foran en punktlyskilde. Hold et ark tørkepapir foran øynene. Er det fremdeles et punkt som er lyskilden, eller kommer det nå lys fra stort sett hele arket? Hint: sistnevnte. Diffuser en sørger for jevn belysning og utjevnede farger, så ikke lysmåleren blir lurt av punktlys som kommer i "feil" vinkel. Endret 25. februar 2016 av Trondster 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 En difuser er for og dempe skarp lys som kommer fra en spesifikk retning og spre det lyset over en større flate og samtidig blir lyset softere i den spesifikke retningen. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Lys fra siden spres gjennom hetta og lyser opp store deler av hetta. Stå foran en punktlyskilde. Hold et ark tørkepapir foran øynene. Er det fremdeles et punkt som er lyskilden, eller kommer det nå lys fra stort sett hele arket? Hint: sistnevnte. Diffuser en sørger for jevn belysning og utjevnede farger, så ikke lysmåleren blir lurt av punktlys som kommer i "feil" vinkel. Takk for godt svar, og lyset er Like sterkt hvorsomhelst på baksiden av tørkepapiret. Og nå vet jeg også hvorfor lysteltet mitt virker så bra:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå