Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp taklampe uten å bore

Anbefalte innlegg

Skaff 3M VHB, se an hvor mye som må til for at det i teorien skal holde, og så ta i ekstra sånn at du får litt sikkerhetsmargin. Rengjør godt, og det vil holde såpass at det blir problematisk den dagen du er lei taklampa.  :w00t:

Ville kostet på det lille ekstra det koster for "rett" sort monteringstape om du først ender opp med tape. Med VHB får du oppgitt løftekapasitet per cm teip, og de holder virkelig det de lover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vel heller motsatt, har ikke tatt i en metalldetektor engang.. Tror du det ville funket i betong, og i så fall hvor dypt? Interessant å vite i grunn.

Metalldetektoren skiller ikke på jord og betong, stiller inn såkalt "diskrimineringen" den vil trolig reagere på strømførende kabler så dypt som 50cm, mens den ignorerer jern på 0-20cm.. Men den plukker opp sølv og gull på 10-15cm...  Mye armeringsjern vil trolig kanskje gi utslag, men jeg har ikke testet den for det :)

Snasent, hadde kommet inn hendig i jobbsammenheng enkelte ganger, men kanskje mer for en kjerneborer. 

Lenke til kommentar

Bruk det Magnusalex skrev oppe her, samt trykk på et dråper lim.

Om du i tillegg har en plastkanal for kabelen med dobbeltsidig teip på med litt lim på i tillegg. Så må du henge etter lampen for at den skal dette ned.

Skal jeg bruke tapen til å feste noe som dette, mener du?

http://www.clasohlson.com/no/Taklokk-med-krok/36-1068

Om du får tapen til å sitte godt i taket da den er konet, så har den et stort Areal til festing som igjen gjør at du får mer tape til å feste den i taket.

Kontra den du linket :

http://www.ebay.com/itm/252083509659

Som har et lite areal som igjen gjør at du ikke kan bruke like mye tape. Ergo tåler mindre.

Husk dog et par dråper lim, og pass på at taket er rent/ litt ru  og maling som ikke flasser av.

Om ledningen er lang, så vil jeg anbefale en list som du fester på samme måte slik at den holder ledningen.

Dette er dog ikke å anbefale til en stor glasskuppel med x^2 lyspærer som veier 10kg

Men som du nevnte, er denne kun ca 1kg.

Om du bruker lokket du nevnte med denne:

http://www.clasohlson.com/no/Super-monteringsteip/31-1633

Som du fyller lokket med før du trykker alt (med et par dråper lim) oppi taket, så ramler ikke det ned om du har et solid tak som ikke er porøst/ flassete maling etc...

Endret av Smooshball
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Du kan bruke http://www.tec7.be/en/products/x-tack

Den er helt ekstrem, Vi bruker den til at lime aluminium terskler samt aluminium foringer ved spesielt dører ved offentlige steder.

hvis ikke maxbo har den x-tack kan den fås på alshell fest og beslag butikker.(OBS de har også bare elektro butikker)

Den kan helt sikkert holde en 2 kilo lampe.

den skal fjernes mekanisk etterpå(slipes etc)

hver obs på at den tørker veldig fort, så press hva du skal lime med det samme. Den er gjennom tørket på et døgn, og da for du aldrig den av uten av bruke værktøj.

Angående metal detektore skal du op i en litt dyr model før du kan se alt innom 20 cm , vi har et par stykker og de ligger på en 5000-6000 kr, men de kan se alt jern vann plastic etc.

Siden byggherre lyder som et idiot, da vil jeg be om fdv samt tegninger på skjulte installasjoner, det er din rett å få dette.
Mange byggherre gider ikke utarbeide fdv siden det tar veldig mye tid, men siden han er en tulling vil jeg be om full fdv samt tegnings dokumentation, og spesielt på skjulte installasjoner.

Da kan du i prinsippet bore løs, og hvis du rammer nået som ikke er vist på tegning, er det byggherre der må fikse dette selv  :)

Endret av Storm Shadow
Lenke til kommentar
Tec-7 eller Wurth MS40 eller andre typer industrielt monteringslim ville duge til å holde ei bra tung lampe etter det festet, utfordringen er hvor mye malingen i taket sitter mot betongen.

Har limt gitterbanefester på stålkontruksjoner med MS40 og det som har skjedd er at lakken slipper, så det er risikoen ved å lime selv om limet er sterkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...