Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Henge opp taklampe uten å bore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du leieboer og eier sier nei til ett eller to små hull til krok/oppheng?

Jeg eier leiligheten selv. Sendte mail til byggherren og spurte om det var trygt å bore der. Fikk til svar:

Det er armering noen steder og el. rør i dekke over deg,så hvis du vil bore må du ta risikoen selv.

Endret av Syklofanten
Lenke til kommentar

Ville nok ikke stolt på lim i taket i det lange løp jeg heller, men jeg er fryktelig imponert over hvor godt disse holder bilder og ting på veggen: http://www.clasohlson.com/no/Command%20bildeopphengning/Pr349529001

Overtok en ny leilighet i desember, og pr. dags dato er det ikke et eneste hull i veggene - men 4-5 bilder henger oppe.

Limet sitter ikke igjen på veggen når man tar de ned.

Lenke til kommentar

Er du leieboer og eier sier nei til ett eller to små hull til krok/oppheng?

Jeg eier leiligheten selv. Sendte mail til byggherren og spurte om det var trygt å bore der. Fikk til svar:

Det er armering noen steder og el. rør i dekke over deg,så hvis du vil bore må du ta risikoen selv.

Armeringen kjenner du om du treffer, og den kommer du ikke gjennom uansett (boret gir seg først). Litt verre kan det bli med plastrør med kabler i, det kjenner man ikke før det er for sent, om man er riktig uheldig. Men du trenger ikke bore så dypt, bare nok til å sette en god plugg opp og en krok, eventuelt et par hull og oppheng til lampa. Elektrorørene bør ligge såpass høyt i støpen at du ikke tar de.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg noen gode plugger for mur (Clas Ohlson/Biltema/e.l.) og skruer/krok som passer. Mål deretter hvor mye du må bore opp for å sette i pluggen og at du har nok til å skru skruen eller kroken helt inn. Merk med teip på boret og kjør på. Lampen er jo selvfølgelig med støpsel som plugges i tilgjengelig stikk, eller så skulle du ikke gjort dette selv uansett. :p I så tilfelle så ville jeg kjøpt med en liten kanalbit som du kan lime/skru opp i taket fra lampe til stikk.

Lenke til kommentar

Joda, kan godt lime opp kroken, jeg sier bare at jeg personlig ikke ville stolt på det over tid. Vegg er en ting, men når vekten henger vinkelrett vertikalt i forhold til den flaten du limer så er det egentlig verst tenkelig tilfelle. Men det er jo bare å prøve, få tak i noe ordentlig kraftsaker av noe lim (pass på at det limer metall mot malt betong) er sikkert mye heftig to-komponent og en-komponent ute på markedet. Det verste som skjer er at lampa detter ned etter en stund, og om det ikke er så tunge saken så er vel ikke det så store risikoen.

Lenke til kommentar

En spenningsdetektor vil funke dårlig, i hvert fall om du tenker på en slik "penn" som lyser og summer ved spenning

Bør vel helst være en skikkelig "metalldetektor" og ikke en penn man får på Biltema for hundrelappen nei ;)

Det ville nok være like villedende som veiledende, den trigger nok raskere på armeringsjernet enn kobberet i en eventuell kabel. Og først må man få tak i en som klarer litt betong, vet ikke hvor heftig maskin man må ha i så fall, man bør kunne klare å holde den opp til taket. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

En spenningsdetektor vil funke dårlig, i hvert fall om du tenker på en slik "penn" som lyser og summer ved spenning

Bør vel helst være en skikkelig "metalldetektor" og ikke en penn man får på Biltema for hundrelappen nei ;)

Det ville nok være like villedende som veiledende, den trigger nok raskere på armeringsjernet enn kobberet i en eventuell kabel. Og først må man få tak i en som klarer litt betong, vet ikke hvor heftig maskin man må ha i så fall, man bør kunne klare å holde den opp til taket. :p

Nå er jeg ikke så kjent med spenningsdetetorer, men heller litt ivrig på metelldetektorene, og de skiller mellom kobber og jern rimelig godt når jeg søker...

Lenke til kommentar

Jeg er vel heller motsatt, har ikke tatt i en metalldetektor engang.. Tror du det ville funket i betong, og i så fall hvor dypt? Interessant å vite i grunn.

Metalldetektoren skiller ikke på jord og betong, stiller inn såkalt "diskrimineringen" den vil trolig reagere på strømførende kabler så dypt som 50cm, mens den ignorerer jern på 0-20cm.. Men den plukker opp sølv og gull på 10-15cm...  Mye armeringsjern vil trolig kanskje gi utslag, men jeg har ikke testet den for det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...