Syklofanten Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg kan ikke bore i murtaket mitt. Finnes det andre måter å henge opp taklampe på? Den er relativt liten og lett. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Kort svar; nei. Jeg ville ikke stolt på lim i det lange løp, og jeg tror det uansett ville laget minst like mye "skade" dersom det skulle tas ned en gang i framtida. Er du leieboer og eier sier nei til ett eller to små hull til krok/oppheng? 2 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Eneste alternativet er vel en tverrbjelke fra vegg til vegg om spennet ikke er for stort. Så bruker du den som en festeanordning i taket.. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Er du leieboer og eier sier nei til ett eller to små hull til krok/oppheng?Jeg eier leiligheten selv. Sendte mail til byggherren og spurte om det var trygt å bore der. Fikk til svar: Det er armering noen steder og el. rør i dekke over deg,så hvis du vil bore må du ta risikoen selv. Endret 25. februar 2016 av Syklofanten Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Ville nok ikke stolt på lim i taket i det lange løp jeg heller, men jeg er fryktelig imponert over hvor godt disse holder bilder og ting på veggen: http://www.clasohlson.com/no/Command%20bildeopphengning/Pr349529001 Overtok en ny leilighet i desember, og pr. dags dato er det ikke et eneste hull i veggene - men 4-5 bilder henger oppe. Limet sitter ikke igjen på veggen når man tar de ned. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Er du leieboer og eier sier nei til ett eller to små hull til krok/oppheng?Jeg eier leiligheten selv. Sendte mail til byggherren og spurte om det var trygt å bore der. Fikk til svar: Det er armering noen steder og el. rør i dekke over deg,så hvis du vil bore må du ta risikoen selv. Armeringen kjenner du om du treffer, og den kommer du ikke gjennom uansett (boret gir seg først). Litt verre kan det bli med plastrør med kabler i, det kjenner man ikke før det er for sent, om man er riktig uheldig. Men du trenger ikke bore så dypt, bare nok til å sette en god plugg opp og en krok, eventuelt et par hull og oppheng til lampa. Elektrorørene bør ligge såpass høyt i støpen at du ikke tar de. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg noen gode plugger for mur (Clas Ohlson/Biltema/e.l.) og skruer/krok som passer. Mål deretter hvor mye du må bore opp for å sette i pluggen og at du har nok til å skru skruen eller kroken helt inn. Merk med teip på boret og kjør på. Lampen er jo selvfølgelig med støpsel som plugges i tilgjengelig stikk, eller så skulle du ikke gjort dette selv uansett. I så tilfelle så ville jeg kjøpt med en liten kanalbit som du kan lime/skru opp i taket fra lampe til stikk. Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Ikke mulig å lime opp denne for eksempel? http://m.ebay.com/itm/Round-Shape-Base-Bronze-Tone-2-95-High-Metal-Ceiling-Mount-Hook-/252083509659?nav=SEARCH Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Kroken kan du enkelt lime opp ☺ spørsmålet er hva vekten på lampen du skal henge på kroken Lenke til kommentar
Syklofanten Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Kroken kan du enkelt lime opp ☺ spørsmålet er hva vekten på lampen du skal henge på kroken Lampen veier 700 g, så kommer lyspære, kopp og ledning i tillegg. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Joda, kan godt lime opp kroken, jeg sier bare at jeg personlig ikke ville stolt på det over tid. Vegg er en ting, men når vekten henger vinkelrett vertikalt i forhold til den flaten du limer så er det egentlig verst tenkelig tilfelle. Men det er jo bare å prøve, få tak i noe ordentlig kraftsaker av noe lim (pass på at det limer metall mot malt betong) er sikkert mye heftig to-komponent og en-komponent ute på markedet. Det verste som skjer er at lampa detter ned etter en stund, og om det ikke er så tunge saken så er vel ikke det så store risikoen. Lenke til kommentar
KevinTheSailor Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det går grei, kjøp industriell lim til betong på MAXBO eller bor hull og smekk inn noen plugger, så kan bruke skruer inni dem Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Få lånt deg en spenningsdetektor (billig metalldetektor for vegg og tak). Så kan du borre der du vil uten noen rissiko Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 En spenningsdetektor vil funke dårlig, i hvert fall om du tenker på en slik "penn" som lyser og summer ved spenning. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 En spenningsdetektor vil funke dårlig, i hvert fall om du tenker på en slik "penn" som lyser og summer ved spenning Bør vel helst være en skikkelig "metalldetektor" og ikke en penn man får på Biltema for hundrelappen nei Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Få tak i et flatt taklokk med krok til lampen hvis den har krokfeste. Da kan du bruke tek7 og lime den til taket. Da vil det være godt feste om ikke malingen er dårlig og flasser.. Lenke til kommentar
Smooshball Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Bruk det Magnusalex skrev oppe her, samt trykk på et dråper lim. Om du i tillegg har en plastkanal for kabelen med dobbeltsidig teip på med litt lim på i tillegg. Så må du henge etter lampen for at den skal dette ned. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 En spenningsdetektor vil funke dårlig, i hvert fall om du tenker på en slik "penn" som lyser og summer ved spenning Bør vel helst være en skikkelig "metalldetektor" og ikke en penn man får på Biltema for hundrelappen nei Det ville nok være like villedende som veiledende, den trigger nok raskere på armeringsjernet enn kobberet i en eventuell kabel. Og først må man få tak i en som klarer litt betong, vet ikke hvor heftig maskin man må ha i så fall, man bør kunne klare å holde den opp til taket. 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 En spenningsdetektor vil funke dårlig, i hvert fall om du tenker på en slik "penn" som lyser og summer ved spenning Bør vel helst være en skikkelig "metalldetektor" og ikke en penn man får på Biltema for hundrelappen nei Det ville nok være like villedende som veiledende, den trigger nok raskere på armeringsjernet enn kobberet i en eventuell kabel. Og først må man få tak i en som klarer litt betong, vet ikke hvor heftig maskin man må ha i så fall, man bør kunne klare å holde den opp til taket. Nå er jeg ikke så kjent med spenningsdetetorer, men heller litt ivrig på metelldetektorene, og de skiller mellom kobber og jern rimelig godt når jeg søker... Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg er vel heller motsatt, har ikke tatt i en metalldetektor engang.. Tror du det ville funket i betong, og i så fall hvor dypt? Interessant å vite i grunn. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg er vel heller motsatt, har ikke tatt i en metalldetektor engang.. Tror du det ville funket i betong, og i så fall hvor dypt? Interessant å vite i grunn. Metalldetektoren skiller ikke på jord og betong, stiller inn såkalt "diskrimineringen" den vil trolig reagere på strømførende kabler så dypt som 50cm, mens den ignorerer jern på 0-20cm.. Men den plukker opp sølv og gull på 10-15cm... Mye armeringsjern vil trolig kanskje gi utslag, men jeg har ikke testet den for det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå