Gå til innhold

Hvorfor skal jeg gidde å ta bussen?


Anbefalte innlegg

Normalt sett kjører jeg de totalt ca 40 kilometerne til jobben og tilbake. Tidlig på morgenen flyter trafikken praktisk talt alltid veldig fint og jeg bruker rundt 17 minutter til jobb. Hjemover går det gjerne litt tregere hvis jeg drar i rushtiden. Da tar det vanligvis en halvtime, og helt opp mot en time i ekstreme tilfeller. I forbindelse med at det nylig ble startet et 16 måneder langt vedlikeholdsprosjekt av en 300 meter lang tunnel i Oslo, kjøpte jeg meg en ukesbillett til bussen bare for å teste om det er et ok alternativ å reise kollektivt. Min foreløpige erfaring tilsier at jeg bruker totalt ca tre kvarter mer i reisetid hver dag, og jeg tror jammen jeg blør penger samtidig. Det er ikke et alternativ å kvitte meg helt med bilen og dermed må jeg uansett betale alle de faste utgiftene jeg har ifm å eie denne.

 

Jeg har gjort et forsøk på å regne ut hva det faktisk koster meg å kjøre til og fra jobben. I mitt regnestykke har jeg med utgifter til drivstoff og til bompassering. Det som ikke er med i regnestykket mitt, er utgifter forbundet med vedlikehold av bilen og verditap. Det går ca tre år mellom hver gang jeg kjøper helt ny bil, og det er knapt noen utgifter til vedlikehold i løpet av disse tre årene. Hvis jeg tar bussen hver eneste arbeidsdag i tre år, vil naturligvis bilen bli veldig lite brukt og det vil ha litt betydning på restverdien når den skal selges. Hvis jeg derimot bare parkerer bilen i et halvt års tid for å heller reise kollektivt til jobben, mener jeg dette vil ha nærmere null betydning. Det er ingen lineær sammenheng mellom kilometerstanden til en bil og dens verdi. Når man kjøper en bruktbil, bryr man seg ikke om den har rullet 40.000 eller 45.000 km.

 

Med mitt enkle regnestykke, brenner jeg 2,2 liter diesel hver dag og jeg betaler kr 28,80 for å passere bommen. Ukesbilletten jeg har til bussen er ikke i nærheten av å være lønnsom, men det ser i det minste litt bedre ut hvis jeg heller kjøper en 30-dagersbillett. Da må dieselen koste ca kr 12,20 per liter for at jeg skal gå i null. Nå for tiden er det mer realistisk at jeg fyller for kr 10,50. Det gir en total på ca kr 1.140 i måneden, noe som betyr at jeg taper kr 80 i måneden i tillegg til at jeg pisser bort 16,5 timer på ingenting. Dette timeantallet er riktignok basert på normaltrafikk. Det kan fort blir litt mer kaotisk på veiene neste uke når vinterferien er over og da kan det hjelpe på litt med bussfiler. Likevel kommer jeg til å bruke mer tid enn når jeg kjører.

 

Hvorfor skal jeg gidde å ta bussen når det koster kr 1.224 for et to-soners 30-dagerskort? Det virker meningsløst.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den store fordelen med å reise med buss i staden for å kjøyre sjølv er vell fyrst og fremst at du i større grad kan bruke pendlartida på det du vil i staden for å være låst bak rattet.

Mange bruker tida på kollektivtransport til lese bøker, sjekke nyheitene, høyre musikk, streame film, sove middag, osv. Så dersom du klarer å finne deg ei slik rutine så vil ikkje reisetida være heilt vekkasta. På 16,5 time i måneden får du f.eks. lest bra mange bøker som du kanskje ikkje hadde hatt tid til dersom du skulle ha brukt tida bak rattet.

 

 

Ellers så er eg enig i at dersom du ikkje kan kvitte deg med bilen slik at du uansett har utgiftene og det økonomiske tapet som høyrer med for bileigarar, så skal det litt til før det er mykje å hente reint økonomisk på å ta bussen. Som du sjølv påpeiker så er dine reiseutgifter når du likevell må ha bil stort sett drivstofforbruket, bompengane, pluss litt forbruk og slitasje av diverse bildelar.

 

Klarer du å kvitte deg heilt med bilen, slik at du kan klare deg med f.eks. leigebil dei få gongane du treng bil til andre ting så vil det være billegare å reise kollektivt.

 

 

Men som sagt er nok det viktigaste trikset å finne ein måte som gjer at reisetida på bussen blir til "bonustid" og ikkje berre vekkasta tid. Når eg gjekk på skule så brukte eg stort sett reisetida på henholdsvis soving på veg til skulen, og leksene på veg heim.

På den måten hadde eg kveldane heilt fri fordi eg var ferdig med leksene, og sidan eg sov litt ekstra om morgonen så kunne eg også være oppe seinare på kveldane.

Kanskje du har nokre faste oppgåver som du kan gjere medan du reiser på bussen? Kanskje du er i ein posisjon som gjer at du kan jobbe på bussen slik at du får betalt eller avspasert mykje av reisetida? Kanskje du kan sitte på bussen å gjere litt heimekontorarbeid som å betale rekningar i nettbanken og slikt?

 

Om du finn ei rutine som gjer at du får utnytta reisetida så vil det være langt meir produktivt å sitte på ein buss enn det er å sitte bak rattet på ein bil.

Lenke til kommentar

Har du regnet på om det sparer seg å leie bil det lille du bruker den om du alltid tar bussen?

Foruten kjøring til og fra jobb, kjører jeg ca 6.000 km i året. Riktignok blir mange av disse kilometerne kjørt kun fordi jeg faktisk har mulighet til å kjøre. Hvis det tar meg 40 minutter å gå til og fra et sted, tar jeg bilen, men det hadde ikke vært noe stress å gå heller.

 

Leiebil hadde i så måte absolutt vært lønnsomt, men det er litt upraktisk. Til de små tingene som plutselig krever bil, er det helt håpløst å leie, men taxi er jo et fullgodt alternativ i disse tilfellene. Jeg vet at det kan lønne seg, men det er en fantastisk deilig luksus å ha bilen tilgjengelig til enhver tid. Hadde jeg vært helt alene kunne jeg kanskje lettere klart meg uten, men jeg har et barn, og det taler for at jeg bør beholde bilen.

 

Den store fordelen med å reise med buss i staden for å kjøyre sjølv er vell fyrst og fremst at du i større grad kan bruke pendlartida på det du vil i staden for å være låst bak rattet.

Absolutt, og dette var det største argumentet jeg brukte ovenfor meg selv da jeg kjøpte busskort. Jeg har en Kindle som jeg sjeldent gidder å bruke når jeg er hjemme. Det er så mye annet jeg vil gjøre da.

 

Det kan virke smålig at jeg klager på at jeg taper kr 80 i måneden på å reise med buss, for jeg lider ingen nød, men det er prinsippet jeg reagerer på. Hadde jeg aldri hatt bil, ville jeg sikkert ikke reagert på prisen, men jeg synes det er for dyrt. Det burde være et dugelig incentiv til å la bilen stå når du skal på jobb, men jeg synes ikke dette er stort nok for min egen del. I det minste kunne beløpet jeg bruker på kollektivtransport vært fradragsberettiget, men det er sikkert store praktiske utfordringer knyttet til slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man bruker vel den aktuelle brukskostnaden som ett vanlig eksempel, ikke reisekostnad.. dette er er satt av staten for kjøretilskudd.. Her får man 2 kroner og 42 øre pr kilometer.. For noen biler tjener man ekstra godt på slik tilskudd, for andre taper man..

 

I utgangspunktet koster det uansett 25kroner mila når man kjører egen bil, gjerne vesentlig dyrere i bystrøk og på salte veier hvor man må stå mer i kø og på vinterstid som sliter på verdien på bilen..

 

Man vil spare penger på å bruke kollektiv transport fremfor å eie en bil i de fleste sammenhenger.. Men man sparer derimot ikke nødvendigvis tid, som for noen burde regnes inn..  Man må inkludere forsikring, EU-kontroller og ellers service på bil og ikke minst verditap.. Det å kjøpe en bil til 40K kroner er jo som regel vrakpant når den blir avlegg..  og skrines som en total utgift...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at det kan lønne seg, men det er en fantastisk deilig luksus å ha bilen tilgjengelig til enhver tid. Hadde jeg vært helt alene kunne jeg kanskje lettere klart meg uten, men jeg har et barn, og det taler for at jeg bør beholde bilen.

 

Disse to er grunnen til at jeg har bil, så jeg skal ikke argumentere mot det. :p

 

Om du bor et sted som har et slik billag så kan det jo hende at de har standby-biler. Mulig det er et alternativ til taxi.

Lenke til kommentar

Man vil spare penger på å bruke kollektiv transport fremfor å eie en bil i de fleste sammenhenger.. Men man sparer derimot ikke nødvendigvis tid, som for noen burde regnes inn..  Man må inkludere forsikring, EU-kontroller og ellers service på bil og ikke minst verditap..

Ja, det er naturligvis lønnsomt å kvitte seg med bilen helt dersom man har denne muligheten. Bilen min kostet meg totalt ca kr 140.000 i direkte utgifter de første to årene og jeg kunne kjørt mye taxi for de kronene. Jeg skal ikke gå så langt som å si at jeg er avhengig av bil (for mange folk gjør den overdrivelsen), men det ville vært en vesentlig ulempe for meg å være foruten. Det er derimot "greit nok" å komme seg til og fra jobben med bilen stående igjen i garasjen, men jeg synes av prinsipp at dette burde medføre en besparelse uansett om jeg gjør det permanent, eller bare for en måned. 

Lenke til kommentar

Man bruker vel den aktuelle brukskostnaden som ett vanlig eksempel, ikke reisekostnad.. dette er er satt av staten for kjøretilskudd.. Her får man 2 kroner og 42 øre pr kilometer.. For noen biler tjener man ekstra godt på slik tilskudd, for andre taper man..

 

I utgangspunktet koster det uansett 25kroner mila når man kjører egen bil, gjerne vesentlig dyrere i bystrøk og på salte veier hvor man må stå mer i kø og på vinterstid som sliter på verdien på bilen..

25 kroner mila kommer man ofte ikke i mål med om man har en nyere bil.

Med en gammal haug kan det nok hende, særlig dersom man skrur selv.. Men på en nyere bil er ofte verditapet alene ganske nære denne summen om man har et normalt bruksmønster.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Når en skal sammenligne buss og bil så synes jeg det er rett å ikke ta med vedlikehold, årsvgift og forsikringer da det ikke har noen betydning så lenge en bruker bilen like mye eller mer til annet enn jobbkjøring, så i OTs tilfelle så blir det jo billigere å kjøre selv

 

Selvsagt blir det billigere med buss om han hadde hatt mulighet til å kvitte seg med bilen da en må regne inn alle kostnader

Lenke til kommentar

De fleste(?) eksperter er enig i at statens kilometersatser er for lave til å dekke den reelle kostnaden av å kjøre en ekstra kilometer med en bil du allerede eier om den er relativt ny. Disse satsene er på rundt 3 kr kilometeren. Virker som et noenlunde realistisk nivå å legge seg på når kostnader skal beregnes.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener at svaret er "nei, for all del". Du burde absolutt ikke gidde å ta bussen!

 

Selv tar jeg bussen eller sykler hver eneste dag til jobb, men det er fordi jeg ikke har bil. Dessuten er jeg heldig som bor slik til at det ikke har så mye å si, selv om jeg taper potensielt 10-30 minutter hver dag alt etter hvilken buss jeg tar. Hvis jeg sykler "taper" jeg 10-15 minutter hvis det ikke er snø, is eller slaps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...