sindredl Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Halois! Blitt litt småsyk og tenkte jeg skulle lage meg litt te med honning osv. Fant ut at vi faktisk ikke har noen vannkoker for øyeblikket. Så mitt spørsmål er om jeg kan varme vann i moccamasteren vår? Altså om den vil ta noe skade av det? Kan da ikke skjønne det skal være noe problem. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Kan ikek jeg skjønne heller, men det er ikke vanskelig å varme opp vann i mikroen eller på komfyren heller. Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg kan langt på vei garantere at det ikke vil ta skade, for det eneste stedet det renner noe annet enn vann gjennom maskinen er jo i bunnen av holderen der hvor du har filteret. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Kjør på, er jo akkurat dette kaffetrakteren gjør ellers også. Om det er kaffe i filteret eller ikke er likegyldig. En kaffetrakter varmer bare opp vann og lar det dryppe ned ett sted der man kan ha f.eks kaffe Men, jeg ville heller kokt vann i kjele/micro, fordi rørene i kaffetrakteren er ikke akkurat helt rene med mindre du nylig har renset den. Det er ikke noe skadelig, men det kan sette en smak på vannet. Bare vær forsiktig om du koker i micro ettersom det kan starte å koke nærmest eksplostivt når du tar ut vannet/tar oppi te. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Har du ordentlig, løs te, og ikke de elendige teposene, er det bare å tømme te oppi filteret og skru på. Men stor fare for bismak av kaffe, dessverre. En omgang i oppvaskmaskina anbefales. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Dersom kaffitraktaren har blitt brukt før så vil det garantert sette smak på vatnet, men det treng ikkje å være noke problem i seg sjølv. Det går heilt fint å kjøyre kaffitraktaren utan både filter og kaffe. Og dersom vatnet skal brukast til te så er det ikkje sikkert at det er eit stort problem at vatnet smaker svakt av kaffe. Det blir litt som med ein termos, ein termos som har blitt brukt til kaffe kan fint brukast til andre ting også, men for smaken sin del så er det best å ha ein dedikert termos kun til te, kakao, eller kva du no vil drikke utan kaffesmak. Dersom du skal lage te med honning så kan du jo til og med eksperimentere med å legge teen i kaffefilteret slik at du får produsert ferdig te. I teorien kan du sikkert tilsette honningen i filteret også, men eg trur nok det blir mest kliss og rot. Dersom du berre skal koke litt vatn så reknar eg med at det går minst like fort å koke opp litt vatn i ein kjele. Ei svakheit med å bruke kaffetrakataren som vannkokar er at den er konstruert slik at det skal dryppe ein og ein dråpe med varmt vatn, dette tek berre unødvendig med tid dersom du kun skal ha varmt vatn. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Moccamaster deler skal ikke i oppvaskmaskin i følge manualen. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 En vanlig kaffetrakter er bare en vannkoker med filterholder og kannevarmer Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Moccamaster deler skal ikke i oppvaskmaskin i følge manualen. Filterholderen er så eksklusiv og sart at den ikke tåler 65°C oppvask? Kjøp heller en trakter til 199. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Moccamaster deler skal ikke i oppvaskmaskin i følge manualen. Ikke helt korrekt. I manualen står det: "Glasskanne og termokanne er ikke oppvaskmaskinsikre". At termokannen ikke tåler det er greit, men glasskanna tåler nok både varmt såpevann og varm kaffe. Poenget er nok å unngå skade på glasset hvis ting flytter på seg i oppvaskmaskinen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hvis man har brukt kaffetrakteren slik man skal fra første stund - altså med egen, ren vannmugge til å ha i vann, og ikke kaffemuggen - skal ikke trakteren sette mer smak på vannet enn en vannkoker. 1 Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Hvis man har brukt kaffetrakteren slik man skal fra første stund - altså med egen, ren vannmugge til å ha i vann, og ikke kaffemuggen - skal ikke trakteren sette mer smak på vannet enn en vannkoker. Men hvem gjør nå det? haha. Vel, jeg gikk for microovnen mens denne diskusjonen gikk, funket ganske bra. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Jeg gjør. Endret 25. februar 2016 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hvis man har brukt kaffetrakteren slik man skal fra første stund - altså med egen, ren vannmugge til å ha i vann, og ikke kaffemuggen - skal ikke trakteren sette mer smak på vannet enn en vannkoker. Vanskelig å unngå at filterholderen og glassmugga kommer i kontakt med kaffe, vel? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) Ikke på en moccamaster. Bare å ta vekk begge deler. De litt dyrere modellene har også en filterholderholder som man kan sette tekoppen på. Det funker som faen. Endret 25. februar 2016 av Isbilen Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Uansett bare en nødløsning. God te får en ved å røre 15 ml te ned i ½ l kaldt vann, koke opp og la trekke i 5 min, Voilà! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 God te kommer helt an på. Noen typer skal bare trekke i 20 sekunder. Noen skal ha 95 grader, andre 80. Noen skal skylles først. Å ha teen i vannet under oppvarming er noe uortodoks. Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 Uansett bare en nødløsning. God te får en ved å røre 15 ml te ned i ½ l kaldt vann, koke opp og la trekke i 5 min, Voilà! Kudos, men det høres ut som mer bry enn det er verdt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå