Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Asus AC66U - Skriver med fast ip?

Anbefalte innlegg

Driver å skal montere inn ny router på kontoret, da det gamle systemet ikke takler den nye hastigheten vår.

Har fått til alt utenom å få skriveren til å fungere. Det er en større skriver via kablet nettverk. Denne er koblet til en standard 24port switch, og så blir Asusen stående foran denne switchen (altså mellom boksen fra IPS og switchen). Asusen tar seg av det trådløse.

Er det noe jeg må stille inn for å få den til å funke?

Snakket så vidt med de som vi leier skriveren av, men det var ikke så veldig mye til hjelp som jeg hadde håpet. Men fikk innloggingen for den hvis jeg må endre IP adressen i skriveren.

Han mente det burte holde med å ta strømmen på switchen, noe jeg ikke har gjort. Har bare koblet meg i mellom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må sette opp ip settet på nytt, evt bruke det som er foreslått i asus'en. Forandre dhcp rangen til 192.168.0.50-250 feks, og sette skriveren til en statisk ip adresse som er under rangen 192.168.0.20

Den vil da ikkje få noe problem med ip konflikter.

Du kan og gå inn og reservere den ip adressa for skriveren - men de må være på samme nett....

Lenke til kommentar

Da har jeg testet litt videre, og får ikke skriveren til å spille på lag.

Problemet ser ut til å være at routeren og switchen har 2 forskjellige "IP adresse"

Asus en bruker 192.168.1.1-254, mens skriveren har 192.168.157.x.

Når jeg skrudde av DHCPen i Asusen, så funket det med en gang, men da funker selvfølgelig ikke tildelingen av IP adresser for alle som kobler seg til Asusen.

Testet det jeg fikk tips om i fra skriver leverandøren, eller nett leverandøren, og det var å ta strømmen på switchen, slik at den koblet seg inn mot routeren igjen. Men det hjalp ikke.

Vil alt løse seg hvis jeg kobler skriveren direkte i Asusen?

Vil det da fungere mot alle som er koblet på switchen?

Det store problemet er at jeg kun får noen minutter å teste med om morgenen før folk dukker opp på jobb.

Lenke til kommentar

Det er bare en Google ;) Uansett, det fungerte å søke med MIL-S24T2GPA, men ikke Milan S24T2PGA.. Teit...:p

Uansett, switchen har ikke noe med IP adressering eller DHCP å gjøre. Hvis skrivern får 192.168.157.x adresse, så har du enten en annen DHCP server i nettet ditt, eller så er den adressen satt statisk på skriveren, noe som er sannsynlig da det er vanligst å gjøre.

Sjekk opp dette...

Lenke til kommentar

Aner ikke hva slags skriver det er snakk om, men pleier det ikke være slik på morderne nettverkskrivere i dag, har man navn på skriveren (Merke\modell) så kan kan søke opp nettverkskriver driveren som bruker mac adressen for å finne skriveren så installerer man administrasjon programvaren for så å endre skriveroppsettet?

Vertfall slik nye laserskriver\blekkskriver funger, hvis dettte ikke er første skriverne som kom på markedet før 2000 tallet?

Lenke til kommentar

Det fungerer kanskje slik på hjemmegreier, men her er det en som leies av et servicefirma(høres det ut som)

Synes det er veldig rart at du ikke har fått noe særlig til hjelp. Der jeg jobbet så kunne vi sånt. Har du i det heletatt prøvd å endre innstillinger på printeren? Du kan enten sette statisk IP på printeren i seg selv eller sette den opp til å bruke DHCP. Da må du i tillegg konfigurere routeren til å gi ut en statisk IP til printeren. Førstnevnte er enklest i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Det er en leid skriver ja.

Har mulighet til å endre IP på selve skriveren, så det skal ikke være noe problem. Men ønsker ikke å kødde for mye til heller.

Fikk akkurat testet i noen minutter i lunsjen. Da plugget jeg skriveren direkte i Asusen, og den skrev da ut uten problemer.

men fikk da ikke Asusen ut på nettet, så det er ett eller annet underlig som skjer. Koblet alt opp akkurat slik som i dag morges, med eneste forskjell at jeg flyttet skriveren fra switchen og inn i Asusen.

På Asusen så kan jeg sette en fast IP ved å sette MAC adressen og en IP adresse innen for Asus sitt område, slik at jeg må ha skriveren koblet i Asusen. Men det skal ikke være noe problem da alt uansett er på samme sted.

Prøvde å fjerne skriveren fra Asusen, og kom fortsatt ikke på nettet før jeg fjernet Asusen helt, og koblet opp som det var.

Lenke til kommentar

Det er bare en Google ;) Uansett, det fungerte å søke med MIL-S24T2GPA, men ikke Milan S24T2PGA.. Teit... :p

Uansett, switchen har ikke noe med IP adressering eller DHCP å gjøre. Hvis skrivern får 192.168.157.x adresse, så har du enten en annen DHCP server i nettet ditt, eller så er den adressen satt statisk på skriveren, noe som er sannsynlig da det er vanligst å gjøre.

Sjekk opp dette...

IP adressen ser ut til å være satt i skriveren.

Underlig at det ikke funket å søke på Milan S24T2PGA hos deg, fordi det var det jeg søkte på. bare la til manual bakerst

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Da var ting testet igjen i dag morges.

Fikk alt til å funke fra min PC (trådløst), men når jeg skulle få en annen opp å gå, så fikk den ikke kontakt med internett, selv om den har kontakt med lokalt nett, og ser alle PCer som er tilkoblet osv.

Mulig det er serveren som vi uansett skal ha ned som kan skape noe problemer her på en eller annen måte.

Har nettopp bestilt inn hjelp av han som kan den for å få den fjernet etter hvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...