Gå til innhold

[Løst] Boligfotografering - hvilket objektiv av disse to bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta bilder inne i et stort hus med mange rom som skal legges ut til salgs (fordeler og ulemper ved å gjøre sånt selv diskuteres i en annen tråd, så nå gjelder det bare det rent tekniske), og da har jeg kommet fram til at det er ett av to objektiver jeg vil satse på til Nikon D3100-kameraet:

Sigma 10-20 F/3.5 og Sigma 10-20 F/4.0-5.6. Begge kan finnes til grei pris på Finn, det første ca. 1000 kroner mer enn det andre. Er det egentlig noen praktisk forskjell for mitt formål her? Jeghar lest dene testen:

http://www.pentaxforums.com/reviews/sigma-10-20-comparative-review/the-bottom-line.html

Det gjelder riktignok Pentax-versjonen, men jeg går ut fra at det ikke har noe å si. På den ser det ut til å være hovedsakelig detaljer som skiller dem, og jeg kan like godt ta det rimeligste. Men er det noe jeg ikke forstår som burde tilsi at jeg heller skal ta det dyreste? Prisforskjellen har ingen betydning (annet enn gjerrigknarkens "jeg fikk mest for pengene"-triumf, selvsagt....). Jeg er bare ikke helt sikker på hvilket av dem som vil gi det beste resultatet, eller om det kanskje ikke vil være noen merkbar forskjell.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er viktig er en vidvinkel som er retttegnende så du slipper tønne-fortegning av rette streker, eller et redigeringsprogram som har mulighet til og fikse dette enten automatisk eller manuelt.

Sigma 10-20mm eller Sigma 8-16mm funker bra....

Et eksempel @ 10mm - som gir en indikasjon på linjene

post-226353-0-75570700-1456432218.jpg

post-226353-0-75570700-1456432218_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Sigma 10-20mm eller Sigma 8-16mm funker bra....

Et eksempel @ 10mm - som gir en indikasjon på linjene

Her har du lagt linjene så de peker inn mot sentrum, og så blir det ikke særlig synlig distorsjon. Hvis du vil gjøre det tydelig hvordan distorsjonen er så vis heller linjer ute i bildekanten som er parallelle med kanten - ikke linjer mot og gjennom sentrum. :)
Lenke til kommentar

Begge Sigmas 10-20 har fått OK kritikker, men 8-16 regnes som ennå bedre. En ting å tenk på i bruk er at objektivet er horisontalt. Da blir det mindre fortegnings-/perspektiv-problemer (men det passer selvsagt ikke for alle bilder).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for innspill! Et Sigma 10-20 er på vei til meg i posten. :) Jeg vet at 8-16 er enda litt bedre, men gjerrigknarken i meg orker ikke betale minst dobbelt så mye når forskjellen ved mitt bruk blir så minimal at den ikke vil ha noen innvirkning. Og det skal være kamera i vater, med stativ og full pakke, så det burde gå veldig greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...