Redaksjonen. Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Blir verdens dypeste punkt for personbiltrafikk.Her sprenger de tunnel 292 meter under havet Lenke til kommentar
acidgoat Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Solbakktunnelen, som er den lengste, krysser ikke Høgsfjorden. Det er det ingen av tunnelene i Ryfast som gjør, til manges frustrasjon. 1 Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Solbakktunnelen, som er den lengste, krysser ikke Høgsfjorden. Det er det ingen av tunnelene i Ryfast som gjør, til manges frustrasjon. Samt det er mange som er glad for at den ikke kommer til å gjøre det. Når skal dere innse at slaget er tapt? Begynn heller å jobb for tunnelen til Frafjord nå. 1 Lenke til kommentar
khun Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det tar ikke mange sekunder å google "verdens dypeste punkt", som er ved Dødehavet, 408muh. Så vidt jeg skjønner kan man kjøre helt frem dit, så da er vel påstanden om at denne tunnelen er verdens dypeste punkt med personbiltrafikk direkte feil? 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 De må tusen meter dypere for å komme på nivået til de dypeste gruvegangene i UK, som delvis går under Nordsjøen: https://en.wikipedia.org/wiki/Boulby_Mine Vi gleder oss til tunnelene blir ferdige, i dag er Stavangers veinett en stor byggeplass. Lenke til kommentar
khun Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 De må tusen meter dypere for å komme på nivået til de dypeste gruvegangene i UK, som delvis går under Nordsjøen: https://en.wikipedia.org/wiki/Boulby_Mine Vi gleder oss til tunnelene blir ferdige, i dag er Stavangers veinett en stor byggeplass. Jo, men der er det vel ikke personbiltrafikk? Lenke til kommentar
Knut Erik_370616 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Det ser ut som at vegvesenet endelig har sett at det er mulig å gjøre flere ting samtidig. Får inderlig håpe at de tar med seg den erfaringen over på nye prosjekter. det er jo jammen på tide. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) De må tusen meter dypere for å komme på nivået til de dypeste gruvegangene i UK, som delvis går under Nordsjøen: https://en.wikipedia.org/wiki/Boulby_Mine Jo, men der er det vel ikke personbiltrafikk? Nei, det er ikke biltrafikk på 1400 meters dybde, kun personer og gruvekjøretøy. Lokalt har det vært litt bekymring for at det kan bli lekkasjer og problemer i Ryfast-tunnelen når man kommer så dypt som 293 meter under havet. De samme personene er også bekymret for kjøring i lange tunneler, og bratte bakker. Det er likevel ingen som klager på lange rassikringstunneler eller like bratte bakker ellers i distriktet vårt... Endret 26. februar 2016 av Frobe Lenke til kommentar
Tore Aurstad Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hei. Jeg lurer på om noen her vet hvilke temperaturer vi snakker om i denne undersjøiske tunnelen? Mange steder i jordoverflaten ca. 11 varmegrader ned til ca 60 meter under bakken, før den øker lenger ned enn 120 meter med en temperaturgradient på ca. 15-30 varmegrader per km. Dette vil vel tilsi at denne tunnelen på 292 meter under bakken vil ha en temperatur på ca. 20 varmegrader ganske konstant året rundt? Vil det være problemer med dugging og høy luftfuktighet i en slik tunnel? Lenke til kommentar
acidgoat Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hei. Jeg lurer på om noen her vet hvilke temperaturer vi snakker om i denne undersjøiske tunnelen? Mange steder i jordoverflaten ca. 11 varmegrader ned til ca 60 meter under bakken, før den øker lenger ned enn 120 meter med en temperaturgradient på ca. 15-30 varmegrader per km. Dette vil vel tilsi at denne tunnelen på 292 meter under bakken vil ha en temperatur på ca. 20 varmegrader ganske konstant året rundt? Vil det være problemer med dugging og høy luftfuktighet i en slik tunnel? Basert på hva jeg husker fra Rennfast (233muh), er det ikke mange grader varmere i tunnelen enn utenfor. Må huske at det er en tunnel, med god lufting (åpen i begge ender, pluss vifter). Havet kan nok og kanskje ha en kjølende effekt. Tror det ville vært annerledes om en bare gravde et 300m dypt hull, men jeg svarer egentlig uten å vite hva jeg snakker om Lenke til kommentar
Eivind Toreid Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Kanskje verdens dypeste tunnel for offentlig vei, men ikke verdens dypeste punkt åpent for biltrafikk. Det går vei til Dødehavet, ca 400 muh. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Husker ikke noe om dybde, men den tunnelen som planlegges bygget snart mellom en øy nær københavn og over til tyskland, som skal spare en 3-4 timers kjøretur, vil vel få verdens lengste-stempelet ihvertfall en stund. Og hvor langt og dypt blir det over beringsstredet? Endret 28. februar 2016 av G Lenke til kommentar
acidgoat Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Husker ikke noe om dybde, men den tunnelen som planlegges bygget snart mellom en øy nær københavn og over til tyskland, som skal spare en 3-4 timers kjøretur, vil vel få verdens lengste-stempelet ihvertfall en stund Den blir 5km lengre, men er i motsetning til Ryfast en senketunnel. Altså betongelementer lagt på havbunnen. Lenke til kommentar
G Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Husker ikke noe om dybde, men den tunnelen som planlegges bygget snart mellom en øy nær københavn og over til tyskland, som skal spare en 3-4 timers kjøretur, vil vel få verdens lengste-stempelet ihvertfall en stund Den blir 5km lengre, men er i motsetning til Ryfast en senketunnel. Altså betongelementer lagt på havbunnen. Fordi det ikke er skikkelig fjell i havbunnen der, elns.? Lenke til kommentar
acidgoat Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Det er det nok, langt nede, men det øverste laget i havbunnen er leire. Men hvorfor gjøre det vanskelig når en kan gjøre det lett? Nå kan en bygge tunnelen på land, og senke den i havet siden. Dybden på stedet er bare 30-40m. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå