magiga Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Tester ulike sammensetninger av strøsand.Vil sikre vinterveiene med kokende sand Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Der jeg bor kan jeg velge å kjøre på en nedsaltet hovedvei eller en ikke-saltet godt trafikkert sidevei. Jeg foretrekker absolutt sideveien da den har svært godt vinterføre. Jeg kjører med piggfrie vinterdekk, som jeg har gjort nå i over tyve år uten et eneste uhell. Jeg har kjørt over hele landet, fra kyst til innland og høyfjell. De absolutt beste veiene å kjøre på vinterstid er gode gamle vinterveier, ikke nedsaltede, slapsete veier. 9 Lenke til kommentar
Jan Gunnar Garshol Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Forsøk med varm sand er utført tidligere, uten å bli tatt i bruk. Det samme kommer til å skje nå. Statens vegvesen VIL ha salt. Jeg mistenker at hensikten er å produsere en rapport som sier at varm sand er testet, men forkastet til fordel for veisaltet. Et annet forsøk, Salt Smart, inneholder tiltak for å redusere mengden salt, men blir ikke etterlevd. Det saltes fremdeles i regnvær og plussgrader og på veier som renner over av saltlake fra før. 1 Lenke til kommentar
Stopp veisaltingen Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hvordan koker man sand? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Hvordan koker man sand? Med ekstremt høy temperatur. Lenke til kommentar
Jan Gunnar Garshol Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Statens vegvesen definerer "samfunnets krav" på vegne av oss trafikanter. Når kravet er svart asfalt til enhver tid betyr det salt. Så jeg må nok fremdeles kjøre med livet som innsats på E18 i salttåke med tillatt hastighet på 110 kilometer i timen. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Forsøk med varm sand er utført tidligere, uten å bli tatt i bruk. Det samme kommer til å skje nå. Statens vegvesen VIL ha salt. Jeg mistenker at hensikten er å produsere en rapport som sier at varm sand er testet, men forkastet til fordel for veisaltet. Et annet forsøk, Salt Smart, inneholder tiltak for å redusere mengden salt, men blir ikke etterlevd. Det saltes fremdeles i regnvær og plussgrader og på veier som renner over av saltlake fra før. Helt riktig. Svaret er satt to streker under for mange år siden. Nå lager man forskjellige "regnestykker" som skal gi svar. For noen år siden brant de inne med store mengder salt pga en mild vinter. Da be det kjørt ut salt i enorme mengder på alle veier. Som Satans veivesen sa: Saltet kunne ikke lagres til neste vinter. Så da så. Dette elendige svineriet ødelegger biler for milliarder hvert eneste år. Disse utgiftene er ikke tatt med i "regnestykket" som viser at det er lønnsomt å salte. Og nå saltes det både i mildvær og frost, og ofte saltes det istedenfor å brøyte. Det må vel væpna revolusjon til, som AKP m-l skrek om, for å få gjort slutt på vanviddet. Jeg blir provosert hver gang jeg ser en saltbil på veien, og det knyter seg i meg når jeg tenker på hva bilen min utsettes for. Er problemet at folk ikke kan kjøre på vanlige vinterveier, burde det settes mye strengere krav til utdeling av sertifikater. Men nå skal man ta høyde for "kjøreferdighetene" til folk som stryker titalls, og gjerne hundretalls ganger før de får sertifikat for livet. Sertifikat er ingen menneskerett som mange later til å tro. Fjern 15-20% av sjåførene, fjern den uvettige saltingen, og ulykkestallene vil gå ned. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Dette elendige svineriet ødelegger biler for milliarder hvert eneste år. Disse utgiftene er ikke tatt med i "regnestykket" som viser at det er lønnsomt å salte. Utgift og utgift.... Det genererer jo noen skattekroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå