Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til komplett anlegg(Har null peiling)

joda93

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på utkikk etter et anlegg som spiller helt ok. Har ingen peiling fra før av men som jeg har forstått så burde jeg gå for noe sånt som:

- Front høytalere

- Sub

- Forsterker

- Ny hovedenhet

Bilen er en corolla 2003(Den lille 5 dørs varianten). Tenkte å bytte ut hovedenheten til en pioneer AVH-X3800DAB da det passer bra med en 2-din spiller i bilen og jeg får den billig.

Tenkte å bruke ca 3000kr på resten. Vet det er litt lite, men er ikke ute etter et kjempe rått anlegg, bare noe som spiller greit.

Så jeg lurer på om noen med peiling kan anbefale meg noen komponenter av det jeg mangler? Kan også gå for en annen hovedenhet om den jeg hadde tenkt ikke er noe å satse på.

På forhånd takk for eventuelle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel i utgangspunktet rimelige greie diskant og mellomtone høytalere med de orginale som er i bilen.. Så det rimeligste alternativet er vel bare å bruke penga penga på en god sub, og justere opp frekvensområdet for alle de andre høytalerne i bilen :)

Med budsjett på 3000,- kroner er det ikke mye mer man får råd til..  Blir kjapt den prisen alene for en rimelig forsteker og en sub...

Lenke til kommentar

Og du blir lurt trill rundt som mange andre. Den effekten er omtrent som de gamle PC-høyttalerne som hadde kanskje opp til 1000W PMPO.

Spilleren har en sikring på 10A. Dette gir en absolutt maks totaleffekt på 140 watt. Mer enn dette så ryker sikringen.

La oss si at virkningsgraden er på 60%. Da sitter vi igjen med 84 watt.

Del dette på 4 (4 kanaler) og man får 4x21 watt. Så må man tenke på at en del effekt går med til prosessering, display, GPS, radio og annen elektronikk. Da sitter man trolig igjen med rundt 4x15 watt pér kanal.

Det er ikke rare greiene som skal til for å få en markant forbedreng. Selv en 2-kanals fra Biltema vil levere betydelig mer effekt pér kanal. Den har 30A sikring og kan med samme utregning gi ca. 126 watt pér kanal. (Oppgitt til 2x90W i 2 ohm. Jeg er trolig "for snill" med virkningsgraden.)

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...