schoolgirl Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Sett bort fra lønn og status er det verdt å bli lege? Altså det har alltid vært min drøm å jobbe med mennesker og hjelpe mennesker. Men vi alle hjelper jo mennesker. Men si meg om jeg har feil, men altså det ser ut for meg at leger ikkje gjør noe annet enn å sitte på kontoret og skrive hele tiden. Er det da verdt å streve for noe som ikke ser ut til å være like spennende som jeg trudde? Verdt tiden og energien ? 1 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 men altså det ser ut for meg at leger ikkje gjør noe annet enn å sitte på kontoret og skrive hele tiden. Og hva er det du heller vil jobbe med? Mennesker? Det er som regel mennesker i de kontorene ved mindre de er forskere. 1 Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 (endret) Nå er det jo ganske stor forskjell på å være fastlege og sykehuslege, problemet er vel heller om man er innstilt på å jobbe mye og hardt over lang tid. Jeg som er oppvokst med blant annet en overlege i nær familie vil si at yrket er veldig glorifisert, bak den "perfekte" fasaden med høy lønn ligger mange sene arbeidskvelder og netter med lite søvn. Er ikke rent få leger som angrer yrkesvalget sitt i voksen alder. Undersøkelser viser også at hele 25 % av dagens nyutdannede leger angrer på sitt yrkesvalg En ting jeg mener folk burde ha i bakhodet om de vurderer å studere medisin, er konkurransen fra utenlandsstudenter. I dag er det faktisk langt flere som studerer i Polen, Ungarn osv enn det er i hele Norge tilsammen. Jeg tror det vil legge press på arbeidsmarkedet, tilbud større enn etterspørsel osv. Endret 24. februar 2016 av Marcus Halberstram Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Verdt det, tja det spørs jo kva du trivest med. Mange legar sitter mykje på kontor, men andre legar jobbar med å springe rundt på sjukehus, reise ut med redningshelikopter, osv. Forskjellane er store. Det å hjelpe folk kan ein gjere i mange forskjellige yrker, ikkje alle yrka er like glamorøse. Men sjølv om enkelte fastlegar sitt mykje på kontoret så redder og forlenger dei nok langt fleire liv enn mange andre yrker. Mitt inntrykk når du skriver at du vil hjelpe folk, men ikkje dersom det medfører papirarbeid, er at du er mest ute etter statusen som yrket har. Sidan du tydeligvis vil ha meir spenning så trur eg at du bør sjå meir på andre yrker. Som nemnt så er det legar som har veldig actionfylte jobbar også, f.eks. innanfor nød- og redningstjenesten. Men dei fleste legane jobbar andre plassar. Kva med å utdanne deg meir målretta mot blålysetatne? Eller kanskje finne ein heilt anna jobb og heller bruke fritida di som medlem av Røde kors, Norsk folkehjelp, Norske redningshunder eller liknande? Lenke til kommentar
schoolgirl Skrevet 26. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2016 Verdt det, tja det spørs jo kva du trivest med. Mange legar sitter mykje på kontor, men andre legar jobbar med å springe rundt på sjukehus, reise ut med redningshelikopter, osv. Forskjellane er store. Det å hjelpe folk kan ein gjere i mange forskjellige yrker, ikkje alle yrka er like glamorøse. Men sjølv om enkelte fastlegar sitt mykje på kontoret så redder og forlenger dei nok langt fleire liv enn mange andre yrker. Mitt inntrykk når du skriver at du vil hjelpe folk, men ikkje dersom det medfører papirarbeid, er at du er mest ute etter statusen som yrket har. Sidan du tydeligvis vil ha meir spenning så trur eg at du bør sjå meir på andre yrker. Som nemnt så er det legar som har veldig actionfylte jobbar også, f.eks. innanfor nød- og redningstjenesten. Men dei fleste legane jobbar andre plassar. Kva med å utdanne deg meir målretta mot blålysetatne? Eller kanskje finne ein heilt anna jobb og heller bruke fritida di som medlem av Røde kors, Norsk folkehjelp, Norske redningshunder eller liknande? Når jeg mente at de sitter mye i kontoret, ment jeg at det høres lite spennende og action fylt ut. Ikkje at det er et problem i det hele tatt med papirarbeid, for det vil bli papirarbeid uansett. Ellers fikk du meg til og tenke og takk for svaret Lenke til kommentar
hean Skrevet 26. februar 2016 Del Skrevet 26. februar 2016 Hvis det å hjelpe mennesker er hoveddrivkraften tror jeg at lege rett og slett er ett dårlig valg. Lenke til kommentar
lesles Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Hvis det å hjelpe mennesker er hoveddrivkraften tror jeg at lege rett og slett er ett dårlig valg. Nei, for leger hjelper ikke mennesker. Bli lege hvis du kun er etter status og penger.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Hvis det å hjelpe mennesker er hoveddrivkraften tror jeg at lege rett og slett er ett dårlig valg. Nei, for leger hjelper ikke mennesker. Bli lege hvis du kun er etter status og penger.. Når selve jobben er å hjelpe så hjelper du selvsagt... gjør du ikke den jobben så finnes det andre som gjør den. Om legen heter Per, Pål eller Espen så spiller det ingen trille så lenge de vet omtrent hva de gjør og det må man nesten gå ut i fra at enhver praktiserende lege vet. Tar du med en varm jakke, ett ullpledd og noe varmt å drikke til noen som står på gata og fryser i kulden... da gjør du en forandring, for er ikke du der så kommer det ingen andre med dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå