zeebra Skrevet 25. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2016 (endret) En annen ting er at det er forskjell på å gå ute i en by som må kontrolleres uansett og det å sitte hjemme og ta en kaffe, eller gå i skogen. At politiet tar i bruk kameraer sammen med andre verktøy er en positiv ting så sant det begrenser seg til ting der det er nødvendig, veldig mange steder i storbyer.Jeg sier ikke at vi skal bruke masse penger på ren overvåking, jeg sier at politiet må få bedre verktøy å jobbe med. Det er mange som er redde for sitt privatliv som er helt paranoide når man diskuterer effektivisering og pengebruk når det kommer til kontroll i byene. Selvsagt skal politiet ha bedre verktøy. Politiet er jo ment å skulle beskytte folket og landets lover. Politiet er et forlengende organ av folket, og deltakerne er folket selv. Det er et av de viktigste organene i vårt moderne samfunn. Selvsagt skal politiet ha verktøy til å etterforske og bevise kriminalitet. Datalagringsdirektivet hadde vært et bra kompromiss. Da blir det akkurat nok til at politiet kan etterforske saker, uten at hele folket permanent er underlagt overvåkning fra et politisk organ som etteretning er. Politiet er folkets organ, etteretning er politikernes organ. Det er det folkelige organet politiet som er det viktigste her, og der er de som må tildeles de største resursene, de beste verktøyene og de ypperste metodene. Politiet må også moderniseres, og det bør heller fokuseres på gode verktøy og gode menneskelige resurser for bruk til avansert etterforskning og til overvåkning av mistenkte hvis domstol tillater dette. Normal norsk praksis på området bør iallefall gjelde. Politikeres spesial-lover for å fremme egen makt er ikke løsningen, og politikernes organer trenger ikke å styrkes. Norsk etteretning bør inngå i et europeisk etteretningsorgan, underlagt strenge regler og Europeiske menneskerettighetslover, og andre Europeiske og nasjonale begrensninger og innenfor Europeiske privatlivslover og Europeiske verdier på området. Jeg vet ikke om det handler så mye om balanse så mye som det handler om begrense sikkerheten til å ikke være i strid med frihet og personvern.Det er ikke en svekket stat, eller neoanarkisme jeg ønsker meg. Jeg vil enkelt og greit at staten respekterer vår frihet, og adlyder folket når vi sier at smertegrensen er nådd. PST skal få gjøre jobben sin, og politiet skal få patruljere det offentlige rom. Problemet er hvis PST leser eposten din, politiet er bevæpnet og driver med ulovlig ransaking og trakassering. Nei, det eneste som trengs er at tradisjonelle Norske normer på området blir ivaretatt istedenfor å bli erstattet med Amerikanske normer. Alle må følge Norske lover, og reglene der er klare. Problemet er vel at mange ikke følger Norske lover og normer når de opererer i Norge. Spesielt globale Amerikaske selskaper. De skaper en ny norm, og USA sine myndigheter skaper stadig vekk nye tendenser som Europeiske land følger og som motstrider våre egne verdier. Endret 25. februar 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Jeg ser forskjell på KGB,Stasi og SS/Gestapo, og FO/E / PST. De du gjør ved å trekke frem KGB,Stasi og SS/Gestapo er krisemaksimering. Det er som når kristne trekker frem Mao, Stalin og Hitler i debatten om ateister. Jeg ble f.eks rystet over rabalderet da Berge Furre fant ut at han ble overvåket. Jeg kan ikke tenke meg en eneste grunn til at Furre ikke skulle kunne overvåkes på linje med hvem som helst! Tenk på rabalderet dersom Treholt hadde funnet ut at han var overvåket - før han ble tatt. Han hadde sikkert blitt statsminister etter hvert Jeg gjorde aldri sammenligningen mellom PST og Stasi. Jeg ber dere om å huske på hvordan myndighetene kan gjøre overgrep på menneskerettigheter for å opprettholde orden, slik som Stasi gjorde. Det er lite med PST som minner om Stasi, men det kan fort forandre seg om vi begynner å tillate masseovervåkning og brudd på grunnleggende rettigheter. Det er ingenting som ikke er relevant med Stasi og Gestapo når det kommer til statlig kontroll og overvåkning. Selv om jeg ikke sier at Norge kommer til å innføre et hemmelig politi i løpet av de neste årene så vil jeg minne dere på at myndighetene fortsatt kan være en fiende. Om Godwins lov er relevant nå vet jeg ikke, men Tyskland er ihvertfall en viktig del av Europa sin historie når det kommer til rettigheter. Nå sitter vi jo i den klassiske standoffen der motstanderne flagger med "what if" og forkjemperne flagger med "think of the children". Det jeg forlanger er at vi våkner litt når Amnesty sier at Norge bryter rettighetene, leaks som NSA-skandalen skjer, eller steder som Guantanamo Bay finnes. Det er latterlig naivt å tro at Europa kommer til å være demokratisk og fint de neste 26 årene, siden det er 26 år siden vi sist vi hadde en stat i Europa som forgrep seg på folket. Jeg har ikke mistillit til staten. Norge er et demokratisk og fint land, der jeg har gode rettigheter. Men det kommer ikke nødvendigvis til å fortsette hvis vi mot terror må akseptere ting som masseovervåkning, "midlertidig" bevæpning eller ulovlige politi-razzia. Jeg er ihvertfall villig til å ofre mitt liv for frihet, landet og kongen. Når jeg tenker på det gir det virkelig ingen mening å gi bort friheter for sikkerhet. Spesielt når den sikkerheten er så irrelevant i forhold til andre sikkerhetsjusteringer vi kan gjøre. Angående Breivik har jeg forstått at det var politisk motivert. Å ikke gi opp frihet for sikkerhet er kjernen til argumentet mitt ja. Jeg snakker ikke nødvendigvis om å kastrere staten, men heller at vi reagerer når staten flørter med å bryte personvern og personlig frihet for at de skal stoppe terror. Enda verre er det når de bryter menneskerettigheter, slik som USA gjør med Guantanamo Bay. Lenke til kommentar
Hekate81 Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Amnesty International har akkurat sluppet sin rapport for 2015-2016, og bekrefter ting jeg alltid peker på i forhold til våre egne samfunn og den negative utviklingen vi er i. http://www.amnesty.no/aktuelt/v%C3%A5re-rettigheter-er-i-fare Vi har gått fra å være fredsnasjon til å være en av verdens største bøller. Ja, lille Norge, en av verdens mest ødeleggende krefter. Vårt såkalte "demokrati" står i fare fordi ingen bryr seg om de stadig økende overgrepene fra mynidgheter i Norge, Europa og USA. Det er frosken som koker sakte i vannet som startet på null grader og sakte økte, uten at frosken merket det. Hadde man langt den samme frosken i det varme vannet, hadde den hoppet ut med en gang. Vi er i gaske varmt vann nå, og politikerne og eliten øker stadig temperaturen. Rettighetene dine er i fare. De blir behandlet med forakt av mange regjeringer verden over, sier Salil Shetty, generalsekretær i Amnesty International. Faktisk blir både Frankrike, Storbrittania og Norge nevnt spesifikt. Et eksempel på dette er Frankrikes nye antiterrortiltak som svekker folks rettsvern ved utstrakt overvåkning og utvidede fullmakter til å fengsle folk. Dette er en tendens vi ser i de fleste vestlige land idag, og en tendens folket har vanskelig å kjempe mot, i en hverdag uten valg, eller med få alternativer. Generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty i Norge ser med bekymring på hvordan stadig flere i tillegg er villige til å gi fra seg rettigheter for å forhindre terror, for eksempel i form av økt overvåkning. Institusjonene som skal sikre realiseringen av menneskerettighetene er også under sterkt press, og den internasjonale beskyttelsen av menneskerettigheter er dermed i ferd med å rakne. Storbritannia vil ikke at dommer i den europeiske menneskerettighetsdomstolen skal være juridisk bindende. I Russland kan man nå overprøve dommene fra den samme domstolen, sier Egenæs. Storbrittania kjemper hele tiden for å ikke delta i Europeiske menneskerettigheter, og anser det som en viktig sak for eget land. Det er helt absurd. Det er regler alle burde kunne skrive under på med god samvittiget, med mindre man tenker å bryte disse reglene, noe Storbrittania er blitt veldig gode på. USA angriper stadig vekk gode organisasjoner, blant annet FN, Amnesty osv når det ikke passer USA å følge deres spilleregler. Det har satt en dårlig presedens for alle andre vestlige land, som i varierende grad nå også deltar i alle slags ulovlig internasjonale aktiviteter, utenfor internasjonal lov, utenfor menneskerett og utenfor prinsipp om frihet og demokrati. Blant disse landene er USA, Storbrittania, Frankrike, Norge spesielt, men også andre Europeiske land i stor grad, eller i mindre grad, og noen er med uvillig. Alle land handler mot folkets vilje, mot internasjonal lov, mot menneskerett, mot prinsipper om demokrati og frihet, og sikrer at fred ikke kan skje og at alle land må underlegges et slags USA dominert tyrannisystem, hvor USA har erklært seg selv diktator og hvor alle Europeiske land er slavebundet til å følge USA og hvor landsforræderne som styrer landene i Europa, handler på vegne av USA, ikke folket i egne land, eller egne lands interesser. Norge bidrar til skremmende trend Norge er i stadig større grad del av det denne internasjonale trenden hvor stater søker å undergrave menneskerettighetene. Det er grunn til å rope varsku når man nå sår tvil om de absolutte verdiene Norge har navigert etter siden etter annen verdenskrig: De universelle menneskerettighetene. - Stikk i strid med vår stolte tradisjon som menneskerettighetsforkjemper, velger nå den norske regjeringen å tolke våre internasjonale forpliktelser som anbefalinger, ikke bindende retningslinjer, sier Egenæs. Retorikken som brukes, og lovendringene som foreslås på asyl- og flyktningefeltet, er i ferd med å svekke autoriteten til for eksempel FN. - Norske myndigheter begynner å bruke den samme retorikken som autoritære stater vi ellers ikke ønsker å sammenligne oss med. Dette er skremmende. Vi kan ikke bare la grunnverdiene i vårt samfunn forvitre, sier Egenæs. Her er også en link til den Engelskspråklige internasjonale versjonen, som jeg tok utgangspunkt i, før jeg linket og siterte fra den Norske versjonen. Fullt dokument: https://www.amnesty.org/en/documents/pol10/2552/2016/en/ Oversikt: https://www.amnesty.org/en/latest/research/2016/02/annual-report-201516/ Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Umoralen har visst ingen grenser i amnesty når de får seg til å produsere slikt hyklersk tull. Det er som om man fokuserer innbitt på en forkjølelse mens man ignorerer pasienten som er i ferd med å blø i hjel i nabosengen. Umoralsk og kvalmende. Endret 27. februar 2016 av Hekate81 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Så siden vi har større problemer i midtøsten så skal vi bare glemme problemene her i hjemlandet? Tror du Amnesty er en stor organisasjon som setter seg ned å løser et og et problem? 2 Lenke til kommentar
Hekate81 Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Så siden vi har større problemer i midtøsten så skal vi bare glemme problemene her i hjemlandet? Tror du Amnesty er en stor organisasjon som setter seg ned å løser et og et problem? Amnesty er rimelig politisk korrekte, og ikke så modige som de burde være. Nei, de har ikke fokus på en og en sak som du kanskje mener, men de fokuserer mest på bittesmå problemer i Vesten og ekstremt lite på all den apartheid, rasisme og vold som foregår i den muslimske verden. De burde fokusere kun på de virkelige problemene - og de er de flest av i den muslimske verden. Men det tør ikke amnesty.Latterlig. 2 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Så siden vi har større problemer i midtøsten så skal vi bare glemme problemene her i hjemlandet? Tror du Amnesty er en stor organisasjon som setter seg ned å løser et og et problem? Det morsomme er at i diskusjon om midtøsten der forholdene kritiseres nettopp som vist her, så klages det på at "vi må feie for egen dør først", på urettferdighet i Norge. Uansett hva man klager på, så kommer motsvaret "men hva med ...? Bør vi ikke fokusere på det istedenfor?". Verden er full av problemer, når ett problem belyses så vil alltid noen stille spørsmål med hvorfor ikke andre problem belyses. Endret 27. februar 2016 av Abigor 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 (endret) Amnesty er rimelig politisk korrekte, og ikke så modige som de burde være. Nei, de har ikke fokus på en og en sak som du kanskje mener, men de fokuserer mest på bittesmå problemer i Vesten og ekstremt lite på all den apartheid, rasisme og vold som foregår i den muslimske verden. De burde fokusere kun på de virkelige problemene - og de er de flest av i den muslimske verden. Men det tør ikke amnesty.Latterlig. Så derfor skal vi bare ignorere overgrep på rettigheter i vestlige land? Å kalle de for "politisk korrekte" gjør ingenting annet enn å vanne ut betydningen. Det morsomme er at i diskusjon om midtøsten der forholdene kritiseres nettopp som vist her, så klages det på at "vi må feie for egen dør først", på urettferdighet i Norge. Uansett hva man klager på, så kommer motsvaret "men hva med ...? Bør vi ikke fokusere på det istedenfor?". Nei. Jeg har aldri snakket om prioriteringer. Jeg føler du driver å antar ting om meg. "Feie sin egen dør først" er stikk imot mine standpunkter. En hver opplagt person vil se at poenget ikke handler om hva som er verst, men heller hva som er galt. Selv om barn blir massakrert Afrika så betyr ikke det at justismord i Norge er mindre viktig å ta fatt i. Amnesty har, tro det eller ei, kapasitet til Norge sine problemer også. Amnesty gjør det Amnesty skal gjøre, og det er å opprettholde grunnleggende rettigheter til mennesker. Enten det er retten til frihet eller retten til privatliv. Endret 27. februar 2016 av Gavekort 1 Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Det var ikke kritikk mot deg. Denne diskusjonen handler da om problemer hos oss, og da synes jeg det er meningsløst å skulle dra inn krig og undertrykkelse i midtøsten. For å poengtere dette så nevnte jeg ett stikk motsatt eksempel, som skjedde bare for noen dager siden, i en diskusjon i Syria så ble det nevnt at vi ikke burde kritisere forholdene der fordi en politikvinne og en dommer hadde kjørt i fylla uten straff i Norge. Det er selvsagt et reelt problem det også, men synes det er malplassert å dra inn alle andre problemer i hver diskusjon. Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Jeg ser forskjell på KGB,Stasi og SS/Gestapo, og FO/E / PST. De du gjør ved å trekke frem KGB,Stasi og SS/Gestapo er krisemaksimering. Det er som når kristne trekker frem Mao, Stalin og Hitler i debatten om ateister. Jeg ble f.eks rystet over rabalderet da Berge Furre fant ut at han ble overvåket. Jeg kan ikke tenke meg en eneste grunn til at Furre ikke skulle kunne overvåkes på linje med hvem som helst! Tenk på rabalderet dersom Treholt hadde funnet ut at han var overvåket - før han ble tatt. Han hadde sikkert blitt statsminister etter hvert Jeg gjorde aldri sammenligningen mellom PST og Stasi. Jeg ber dere om å huske på hvordan myndighetene kan gjøre overgrep på menneskerettigheter for å opprettholde orden, slik som Stasi gjorde. Det er lite med PST som minner om Stasi, men det kan fort forandre seg om vi begynner å tillate masseovervåkning og brudd på grunnleggende rettigheter. Det er ingenting som ikke er relevant med Stasi og Gestapo når det kommer til statlig kontroll og overvåkning. Selv om jeg ikke sier at Norge kommer til å innføre et hemmelig politi i løpet av de neste årene så vil jeg minne dere på at myndighetene fortsatt kan være en fiende. Om Godwins lov er relevant nå vet jeg ikke, men Tyskland er ihvertfall en viktig del av Europa sin historie når det kommer til rettigheter. Nå sitter vi jo i den klassiske standoffen der motstanderne flagger med "what if" og forkjemperne flagger med "think of the children". Det jeg forlanger er at vi våkner litt når Amnesty sier at Norge bryter rettighetene, leaks som NSA-skandalen skjer, eller steder som Guantanamo Bay finnes. Det er latterlig naivt å tro at Europa kommer til å være demokratisk og fint de neste 26 årene, siden det er 26 år siden vi sist vi hadde en stat i Europa som forgrep seg på folket. Jeg har ikke mistillit til staten. Norge er et demokratisk og fint land, der jeg har gode rettigheter. Men det kommer ikke nødvendigvis til å fortsette hvis vi mot terror må akseptere ting som masseovervåkning, "midlertidig" bevæpning eller ulovlige politi-razzia. Jeg er ihvertfall villig til å ofre mitt liv for frihet, landet og kongen. Når jeg tenker på det gir det virkelig ingen mening å gi bort friheter for sikkerhet. Spesielt når den sikkerheten er så irrelevant i forhold til andre sikkerhetsjusteringer vi kan gjøre. Angående Breivik har jeg forstått at det var politisk motivert. Å ikke gi opp frihet for sikkerhet er kjernen til argumentet mitt ja. Jeg snakker ikke nødvendigvis om å kastrere staten, men heller at vi reagerer når staten flørter med å bryte personvern og personlig frihet for at de skal stoppe terror. Enda verre er det når de bryter menneskerettigheter, slik som USA gjør med Guantanamo Bay. Du skrev at du skremmes av mine holdninger, jeg forbauses av din naivitet. Du er redd at de hemmelige tjenesten (HT) skal gå helt av skaftet. Det kan de ikke gjøre i Norge idag uansett hvilke friheter myndighetene gir dem. Dette kan dog endre seg. Myndighetene kan bli resultat av et flertall med holdninger vi ikke liker å sammenligne oss med. Poenget er:"Skulle så skje, vil de HT bli Stasi/KGB/Gestapo lignende uansett hva vi vil! Og uansett om vi hadde gitt HT friere tøyler i dag eller ikke. Jeg vet ikke hvor gammel du er og om du husker AKP/ML? Det var et norsk parti som hadde væpnet revolt og innføring av proletariatets diktatur som formålsparagraf. (Heldigvis ombestemte mange av dem seg og fikk jobber i LO. Fine jobber.) Jeg er overbevist om dersom et ekstremist parti som AKP/ML hadde fått flertall på stortinget - da hadde det blitt Stasi tilstander i de HT. Hvorfor ikke la HT få muligheten til effektivt bekjempe bl.a. de "holdninger vi ikke liker å sammenligne oss med" så våre barn slipper å få oss en overraskelse i fremtiden. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 27. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2016 Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Umoralen har visst ingen grenser i amnesty når de får seg til å produsere slikt hyklersk tull. Det er som om man fokuserer innbitt på en forkjølelse mens man ignorerer pasienten som er i ferd med å blø i hjel i nabosengen. Umoralsk og kvalmende. Ærlig talt. Her har du ikke peiling på hva du prater om. Amnesty er imot ALLE brudd på menneskerett, og er nok først ute med å påpeke dem i land som Saudi Arabia og normalen i forhold til menneskerett i midt østen. Det eksluderer alikevel ikke at de skal, bør eller skal gjøre de samme vurderingene i forhold til vestlige land. Lenke til kommentar
Hekate81 Skrevet 27. februar 2016 Del Skrevet 27. februar 2016 Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Umoralen har visst ingen grenser i amnesty når de får seg til å produsere slikt hyklersk tull. Det er som om man fokuserer innbitt på en forkjølelse mens man ignorerer pasienten som er i ferd med å blø i hjel i nabosengen. Umoralsk og kvalmende. Ærlig talt. Her har du ikke peiling på hva du prater om. Amnesty er imot ALLE brudd på menneskerett, og er nok først ute med å påpeke dem i land som Saudi Arabia og normalen i forhold til menneskerett i midt østen. Det eksluderer alikevel ikke at de skal, bør eller skal gjøre de samme vurderingene i forhold til vestlige land. Nei, det er vel heller du som ikke har peiling på hva du prater om her. Amnesty velger å fokusere mer på bittesmå feil i vestlige land, enn de enorme menneskerettighetsbruddene som skjer i muslimske land. Om de var mer konsekvente og modige, ville de for øvrig ha markert motstand mot sharia-lover -det er apartheid og foregår daglig. Men amnesty tør ikke, er mye mer behagelig å bruke mer tid og energi på småting i vestlige land. 2 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 28. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2016 Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Umoralen har visst ingen grenser i amnesty når de får seg til å produsere slikt hyklersk tull. Det er som om man fokuserer innbitt på en forkjølelse mens man ignorerer pasienten som er i ferd med å blø i hjel i nabosengen. Umoralsk og kvalmende. Ærlig talt. Her har du ikke peiling på hva du prater om. Amnesty er imot ALLE brudd på menneskerett, og er nok først ute med å påpeke dem i land som Saudi Arabia og normalen i forhold til menneskerett i midt østen. Det eksluderer alikevel ikke at de skal, bør eller skal gjøre de samme vurderingene i forhold til vestlige land. Nei, det er vel heller du som ikke har peiling på hva du prater om her. Amnesty velger å fokusere mer på bittesmå feil i vestlige land, enn de enorme menneskerettighetsbruddene som skjer i muslimske land. Om de var mer konsekvente og modige, ville de for øvrig ha markert motstand mot sharia-lover -det er apartheid og foregår daglig. Men amnesty tør ikke, er mye mer behagelig å bruke mer tid og energi på småting i vestlige land. Ren løgn. De fokuserer på menneskerettsbrudd verden over. Men selvsagt, når vårt århundrets største fascistiske trussel oppstår i våre egne land og disse flytter mot autoritære tendenser, da er selvsagt folk som deg ute å sprer løgner om Amnesty og "avviser" budskapet. Jeg tenker at alle som bryter menneskerett hever nesen når Amnesty sier noe og tenker "det gjelder ikke oss". Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Jeg tenker at "århundres største fascistiske trussel" er noe du har funnet på. Det er din "kjepphest". 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 Det er klart at tiden vi er inne i er full av utfordringer med tanke på personvern osv. Både fordi informasjon og overvåkning er blitt så tilgjengelig, og på grunn av de endringene og utfordringene vi står ovenfor. Med det sagt har jeg inntrykk av at Amnesty, med flere, har en tendens til å overdrive og hive rundt seg med "menneskerettighetsbrudd" på en måte som gjør at beskyldningene mister noe av kraften de kunne hatt. Lenke til kommentar
Hekate81 Skrevet 28. februar 2016 Del Skrevet 28. februar 2016 (endret) Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Umoralen har visst ingen grenser i amnesty når de får seg til å produsere slikt hyklersk tull. Det er som om man fokuserer innbitt på en forkjølelse mens man ignorerer pasienten som er i ferd med å blø i hjel i nabosengen. Umoralsk og kvalmende. Ærlig talt. Her har du ikke peiling på hva du prater om. Amnesty er imot ALLE brudd på menneskerett, og er nok først ute med å påpeke dem i land som Saudi Arabia og normalen i forhold til menneskerett i midt østen. Det eksluderer alikevel ikke at de skal, bør eller skal gjøre de samme vurderingene i forhold til vestlige land. Nei, det er vel heller du som ikke har peiling på hva du prater om her. Amnesty velger å fokusere mer på bittesmå feil i vestlige land, enn de enorme menneskerettighetsbruddene som skjer i muslimske land. Om de var mer konsekvente og modige, ville de for øvrig ha markert motstand mot sharia-lover -det er apartheid og foregår daglig. Men amnesty tør ikke, er mye mer behagelig å bruke mer tid og energi på småting i vestlige land. Ren løgn. De fokuserer på menneskerettsbrudd verden over. Men selvsagt, når vårt århundrets største fascistiske trussel oppstår i våre egne land og disse flytter mot autoritære tendenser, da er selvsagt folk som deg ute å sprer løgner om Amnesty og "avviser" budskapet. Jeg tenker at alle som bryter menneskerett hever nesen når Amnesty sier noe og tenker "det gjelder ikke oss". Nei, det er vel du som driver med ren løgn her, og usaklig sjikane i tillegg. Er det en fascistisk trussel i våre land? Må nok være i ditt hode det. Det er faktisk slik at så og si hele den muslimske verden består av apartheid-stater, uten at du synes å mene dette er noe særlig negativt. Endret 28. februar 2016 av Hekate81 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 29. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 29. februar 2016 Folk blir henrettet fordi de konverterer fra islam til andre religioner i land som Saudi-Arabia, Pakistan etc., ateisme likestilles med terrorisme i Saudi-Arabia, apartheid er normen i den muslimske verden hvor ikke-muslimer er annenrangs borgere(om de er "heldige"), men neida - amnesty velger å fokusere på overvåking og terrorbekjempelse i vestlige land!!!!! Umoralen har visst ingen grenser i amnesty når de får seg til å produsere slikt hyklersk tull. Det er som om man fokuserer innbitt på en forkjølelse mens man ignorerer pasienten som er i ferd med å blø i hjel i nabosengen. Umoralsk og kvalmende. Ærlig talt. Her har du ikke peiling på hva du prater om. Amnesty er imot ALLE brudd på menneskerett, og er nok først ute med å påpeke dem i land som Saudi Arabia og normalen i forhold til menneskerett i midt østen. Det eksluderer alikevel ikke at de skal, bør eller skal gjøre de samme vurderingene i forhold til vestlige land. Nei, det er vel heller du som ikke har peiling på hva du prater om her. Amnesty velger å fokusere mer på bittesmå feil i vestlige land, enn de enorme menneskerettighetsbruddene som skjer i muslimske land. Om de var mer konsekvente og modige, ville de for øvrig ha markert motstand mot sharia-lover -det er apartheid og foregår daglig. Men amnesty tør ikke, er mye mer behagelig å bruke mer tid og energi på småting i vestlige land. Ren løgn. De fokuserer på menneskerettsbrudd verden over. Men selvsagt, når vårt århundrets største fascistiske trussel oppstår i våre egne land og disse flytter mot autoritære tendenser, da er selvsagt folk som deg ute å sprer løgner om Amnesty og "avviser" budskapet. Jeg tenker at alle som bryter menneskerett hever nesen når Amnesty sier noe og tenker "det gjelder ikke oss". Nei, det er vel du som driver med ren løgn her, og usaklig sjikane i tillegg. Er det en fascistisk trussel i våre land? Må nok være i ditt hode det. Det er faktisk slik at så og si hele den muslimske verden består av apartheid-stater, uten at du synes å mene dette er noe særlig negativt. For noe tøv. Når har jeg sagt at det ikke er negativt? Det er bare ord du legger i min munn. Det blir litt unødvendig å debattere på den måten. https://www.amnesty.org/en/what-we-do/ Amnesty driver kamp for menneskerett verden rundt. Jeg synes iallefall ikke det er merkelig de retter fokus mot vesten nå, i en tid hvor vårt styresett fort beveger seg mot autoritære tendenser. Det er ingenting galt i å påpeke det. Det er heller du som reager med sjokk og fornektelse. Norge er med vår diktator USA verden rundt for å spre vestlig fascisme og implementere et USA styrt tyranni verden rundt og et Amerikansk tyrannisystem alle andre må leve under. Å bli med på det er som å bli med på Hitlers galskap i 1939. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 29. februar 2016 Del Skrevet 29. februar 2016 Hekate81 sin påstand er at Amnesty velger å fokusere på bittesmå feil i vestlige land, heller enn enorme menneskerettighetsbrudd i muslimske land. Er det hold i påstanden? Amnesty sine publikasjoner finnes Her, jeg har gått gjennom alle fra forrige uke (21. februar - 28 februar) og kommer til å vise til alle artikler som omhandler land hvor Islam enten er statsreligion eller den dominerende religionen. - States must stop selling weapons to Saudi Arabia for use in Yemen conflict - BAHRAIN: EBRAHIM SHARIF SENTENCED TO YEAR IN PRISON - MALAYSIA: AUTHORITIES MUST END SUPPRESSION OF MEDIA TO SILENCE CRITICAL REPORTING - IRAN: FURTHER INFORMATION: FILMMAKER'S FLOGGING AND JAIL SENTENCE UPHELD: KEYWAN KARIMI - BAHRAIN: PRISONER OF CONSCIENCE ON HUNGER STRIKE - SUDAN: AMNESTY INTERNATIONAL SUBMISSION TO THE UN UNIVERSAL PERIODIC REVIEW, MAY 2016 - ALGERIA: TIME TO END IMPUNITY FOR PAST AND PRESENT ABUSES- TAJIKISTAN: FURTHER INFORMATION: LAWYER REMAINS IN DETENTION, RISKS UNFAIR TRIAL: BUZURGMEKHR YOROV - QATAR: RELEASE UNFAIRLY IMPRISONED POET MOHAMMED AL-‘AJAMI - Bahrain: Political activist jailed as insidious clampdown continues - BAHRAIN: ALARMING DEPORTATIONS OF THOSE STRIPPED OF THEIR NATIONALITY - UZBEKISTAN: FURTHER INFORMATION: DEFENDER RELEASED UNDER HEAVY RESTRICTIONS: UKTAM PARDAEV - JOINT NGO LETTER: HUMAN RIGHTS COUNCIL: CREATE AN INTERNATIONAL INVESTIGATING MECHANISM FOR YEMEN - IRAN: TORTURED FILMMAKER AND MUSICIANS FACE JAIL Jeg tror det var alle, men kan ha oversett noen. Artikler fra land som hverken er vestlige eller muslimske er utelatt. Som sagt er dette bare fra forrige uke, og det er bare artikler som omhandler spesifikke land. Generelle publikasjoner er ikke inkludert, selv om de nevner muslimske land. Amnesty har forresten nylig gitt ut sin årlige rapport, der de tar for seg 160 land over hele verden. Ja, det betyr også muslimske land. Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 Til og med VG har fått øynene opp for "våre egne" feil. Selv om vestlige medier ikke vil fokusere på våre egne feil, finnes det altså unntak: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/terrorangrepene-i-paris/fremdeles-unntakstilstand-etter-paris-terroren-frankrike-er-en-politistat/a/23620872/ Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 1. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2016 (endret) Her er en liknende sak om UK, som øker overvåkningen av sine borgere og strammer inn friheter og fratar de fleste i mange tilfeller sitt privatliv, i tillegg til det som blir blottet gjennom tjenester som Facebook, gmail osv. http://sputniknews.com/europe/20160301/1035601885/uk-snoopers-charter-revision.html Samler man inn alt dette er profilering enkelt og politiske sikkerhetsorgan kan starte trakassering av individer hvis meninger "er feil" ifølge Britiske myndigheter. Dette kan i ytterste fall bety at folk som er uenig med myndighetene eller snakker mot myndighetene kan bli overvåket, trakassert og ifølge våre økende lover om terrorisme, bli tiltalt for terrorisme på generelt grunnlag og bli kastet i hemmelige fengsel, torturert, eventuelt drept eller bare fengslet for livet utenfor alle verdens rettsystem i diverse hemmelige fengsler verden rundt. Her om samme temaet fra bbc:http://www.bbc.com/news/uk-politics-35689432 Ministers say the new powers are needed to fight terrorism Terrorisme er de maktsykes drømmemetode for å oppnå mer makt. It will also give legal backing to bulk collection of internet traffic. Jim Killock, executive director of the Open Rights Group, said: "On first reading, the revised Bill barely pays lip service to the concerns raised by the committees that scrutinised the draft Bill."If passed, it would mean that the UK has one of the most draconian surveillance laws of any democracy with mass surveillance powers to monitor every citizen's browsing history."Ministers want the new bill to become law by the end of the year, citing the urgent demands of national security and crime prevention. Det er vel rimelig klart at "national security" og "terrorisme" er "newspeak" for økte totalitære tendenser i hjemlige samfunn. Endret 1. mars 2016 av zeebra Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 Jeg tenker at "århundres største fascistiske trussel" er noe du har funnet på. Det er din "kjepphest". Det er min måte å si det på ja. Men for alle som virkelig følger med er det åpenbart at beskrivelsen passer dagens USA. Hvem er det egentlig som driver krig i verden? Hvem driver krig og konflikt? Og hvem tjener mest på det? Hvor er internasjonal lov idag og hvem har svekket den? Hvem svekker menneskerett årlig, og kritiserer organisasjoner som kjemper for menneskerett. Hvem overvåker alle? Hvem er det som kontrollerer finanssystemet? Hvem er det som stort sett fokuserer på gigantiske selskaper og driter i folket og små selskaper? Hvilket land er det? Hvem er det som kontrollerer media og sprer propaganda gjennom disse? US State Dept. Hvilket annet land i verden er en fare for alle folk i verden idag? Ingen. Det er KUN USA som er en fare for alle land og alle personer i verden. USA anser seg selv som unikt, og anser seg selv som eksepsjonelle, og anser alle andre mennesker (og land) som undermennesker med mindre rettigheter enn Amerikanerne. Og hvilke andre land er påvirket av dette? PS. Ikke glem at USA er ansvarlig for over 1.5 million døde side 2001, flere millioner alvorlig skadede, titalls millioner hvis har mistet sitt familiemedlem eller hjem, og rundt 100 millioner mennesker som har fått sine liv ødelagt som følge av USA sin utenrikspolitikk. Det er ingenting i forhold til NAZI Tyskland enda, men fortsetter det slik, vil USA på et eller annet tidspunkt ta igjen NAZI Tyskland. Farten på døde som følge av USA sin utenrikspolitikk er sterk aksellererende generelt. Da skal det ikke mye til for at USA plutselig er ansvarlig for 10 million døde mennesker. USA er også et av få land som virker å blåse i om de starter en ny verdenskrig. USA sin søken etter globalt diktatur styrt av USA og den globale implementeringen av et USA tyrannisystem har ført til at USA er villig til å risikere atomkrig for å oppnå sine syke mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå