Gå til innhold

Atlas har fått kuttet kabelen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

" Dette gir flere av oss en litt ueffen følelse, ettersom noe i vår natur sier at maskiner ikke skal bevege seg som folk"

 

Nei, det er ikke derfor. Vår natur sier at vi er øverst på næringskjeden og en maskin laget av metall, sterk som stål, truer vår posisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er vel helst det at dette treffe ganske greit på uncanny valley som gjer at det føles litt rart?

 

Gjør det? Synes ikke det likner særlig mye på et menneske.

 

AtW

 

Ser litt ut som en som har "skippet leg day" for ofte... :-)

 

Ligner ikke særlig mye på ett menneske på utsende, men har endel menneskelige fakter.

 

Selv merker jeg "uncanny valley" effekten, litt fordi den oppfører seg og beveger seg så pass menneskelig. Med litt vridd tanke, kunne jeg tro at det var ett menneske i en robot drakt. En skapning med følelser.

 

Måten den "smooth" går gjennom en dør, vandrer som en full person i skogen, blir "mobbet" når den kun uskyldig har lyst til å plukke opp pakken, og ikke forstår hvorfor mennesker plager den.

 

Fikk forøvrig litt frysninger at klippet hvor den ble dyttet i ryggen, prøver å holde balansen, men er for topp tung og faller, tryner skikkelig, blir slått ut av spill. Tanken på at den nå er "død", og er i ett scenario de fleste roboter regnes som "game over".

Når den plutselig bare ble re-aktivert (gjenopplivet?) og reiste seg.. da kom ubehaget.. helt klart stilig og tøft, men allikevel..

Endret av keramikklampe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha. Syns den var søt når den traska gjennom skogen. Men kanskje han karen ikke skulle vært så slem med den. Plutselig en dag kan det hende at robotene tar igjen

 

Dette. Om 100 år, når vi har skikkelig AI, kommer robotene til å se disse videoene og da er vi ille ute.

 

:p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med Ex Machina?

Tenk om noen kan lage slike roboter? Det vil koste mye.

Det kommer...

 

 

Ellers synes jeg videoen var interessant. Det å få en maskin til å gå på to ben i ulendt terreng er ganske bra gjort. Ligger mye programmering bak det der. Roboten klarer tydeligvis også å holde balansen om noen dulter borti den, med tanke på hvor hardt de måtte ta i for at den faktisk skulle gå over ende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Er vel helst det at dette treffe ganske greit på uncanny valley som gjer at det føles litt rart?

Gjør det? Synes ikke det likner særlig mye på et menneske.

 

AtW

Ser litt ut som en som har "skippet leg day" for ofte... :-)

 

Ligner ikke særlig mye på ett menneske på utsende, men har endel menneskelige fakter.

 

Selv merker jeg "uncanny valley" effekten, litt fordi den oppfører seg og beveger seg så pass menneskelig. Med litt vridd tanke, kunne jeg tro at det var ett menneske i en robot drakt. En skapning med følelser.

 

Måten den "smooth" går gjennom en dør, vandrer som en full person i skogen, blir "mobbet" når den kun uskyldig har lyst til å plukke opp pakken, og ikke forstår hvorfor mennesker plager den.

 

Fikk forøvrig litt frysninger at klippet hvor den ble dyttet i ryggen, prøver å holde balansen, men er for topp tung og faller, tryner skikkelig, blir slått ut av spill. Tanken på at den nå er "død", og er i ett scenario de fleste roboter regnes som "game over".

Når den plutselig bare ble re-aktivert (gjenopplivet?) og reiste seg.. da kom ubehaget.. helt klart stilig og tøft, men allikevel..

At du har empati for roboten når den "plages" tyder jo på at det er utenfor uncanny valley. Hele hypotesen er jo at denne empatien stiger gradvis før den forsvinner om roboter er svært men ikke helt menneskelige. AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Er vel helst det at dette treffe ganske greit på uncanny valley som gjer at det føles litt rart?

Gjør det? Synes ikke det likner særlig mye på et menneske.

 

AtW

Ser litt ut som en som har "skippet leg day" for ofte... :-)

 

Ligner ikke særlig mye på ett menneske på utsende, men har endel menneskelige fakter.

 

Selv merker jeg "uncanny valley" effekten, litt fordi den oppfører seg og beveger seg så pass menneskelig. Med litt vridd tanke, kunne jeg tro at det var ett menneske i en robot drakt. En skapning med følelser.

 

Måten den "smooth" går gjennom en dør, vandrer som en full person i skogen, blir "mobbet" når den kun uskyldig har lyst til å plukke opp pakken, og ikke forstår hvorfor mennesker plager den.

 

Fikk forøvrig litt frysninger at klippet hvor den ble dyttet i ryggen, prøver å holde balansen, men er for topp tung og faller, tryner skikkelig, blir slått ut av spill. Tanken på at den nå er "død", og er i ett scenario de fleste roboter regnes som "game over".

Når den plutselig bare ble re-aktivert (gjenopplivet?) og reiste seg.. da kom ubehaget.. helt klart stilig og tøft, men allikevel..

At du har empati for roboten når den "plages" tyder jo på at det er utenfor uncanny valley. Hele hypotesen er jo at denne empatien stiger gradvis før den forsvinner om roboter er svært men ikke helt menneskelige. AtW

 

Ah, forstår at jeg har missforstått :-)

 

Trodde uncanny valley var det område når du plutselig ikke liker skapningen lengre og føler avsky, at du føler det har gått for langt, at det ikke er kjekt lengre fordi du får problemer å plassere en "skapning".

 

Med den (galne) forståelsen, var innlegget mitt mer ment som at jeg føler for roboten når den var uskyldig, tydelig en morsom robot, søtt når den trasker rundt, og etterligne ett menneske, en maskin som mennesker har full kontroll over, og klarer å forutsi avgjørelser og forventet utfall.

 

Når den da plutselig gikk enda lengre, og reiste seg (overraskende, mer avansert/menneskelig enn forventet) etter å ha blitt slått ut, kom den uhyggelige følelsen.

 

Var det jeg trodde var uncanny valley.

Lenke til kommentar

Dette er fantastisk!

 

Ser frem til den dagen vi får ennå mere avanserte roboter til alle eldre og uføre som sliter med å gå, kjøre, handle, rydde, vaske, støvsuge eller lage mat selv. Da kan de som ønsker bo hjemme å få et mere verdig liv enn å bli stuet bort på sykehjem for å bli forsømmet.

Lenke til kommentar

Trodde uncanny valley var det område når du plutselig ikke liker skapningen lengre og føler avsky, at du føler det har gått for langt, at det ikke er kjekt lengre fordi du får problemer å plassere en "skapning".

 

Jo, det er riktig det. Men teorien er vel at vi kan akseptere roboter som ser ut som roboter og som vi vet er roboter, mens når de blir så realistiske at de blir vanskelig å skilne fra mennesker, så vil det utløse sterke følelser og kanskje tilogmed hat.

 

Kan absolutt forstå Uncanny Valley teorien fra et biologisk perspektiv, mennesker og dyr er jo fra naturens side laget for å raskt kunne avgjøre hva som er potensielt farlig eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ser den er avhengig av QR koder for å vite hva den skal gjøre/kjenne igjen objekter... Jeg er lite imponert... Men ikke helt avvisende.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Ser den er avhengig av QR koder for å vite hva den skal gjøre/kjenne igjen objekter... Jeg er lite imponert... Men ikke helt avvisende.

 

Du er "lite imponert"? Jeg kommer til å bli utestengt fra forumet hvis jeg påpeker alt denne kommentaren sier om deg ...

 

Roboten holder balansen gjennom ulendt terreng, den plukker opp objekter og stabler i hyller, den plukker objekter opp hvis den mister den osv.

 

Det går helt fint å scanne objekter og sammenligne siluetten med andre objekter for å finne ut hva som er hva. Men hvis du skal utvikle et produkt, så blir du aldri ferdig hvis du ikke fokuserer og jobber med ett sett problemer av gangen. Den bruker QR-koder som en enkel løsning fordi det er ikke objektgjenkjenning som er poenget her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...