Bill7 Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg skal på en lengre reise i Sør-Øst Asia og Australia, og tenkte å ha med DSLR'en. Jeg har lightroom som jeg bruker på en stasjonær pc,og så har jeg et nettbrett i tillegg (samsung galaxy tab s). Tenkte å ta med en ekstern harddisk som jeg fører bildene over til underveis. Er det noen som har erfaring/kommentarer/tips i forhold til det å bruke lightroom på nettbrett i forbindelse med reise? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Har du netttilgang kan Adobe cloud systemet være en fin løsning, da får du en fin lightroom mobile nettbrettløsning på kjøpet. Du kan også laste ned en prøveversjon. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Mitt Android nettbrett har dessverre for gammel OS-versjon til at LR Mobile skal fungere. Har imidlertid testet litt på mobilen, og det kom en oppdatert versjon for et par dager siden med forbedret funksjonalitet. På mobilen synes jeg det blir knotete med LR, men noe enkel justering for å lage bilder som skal ut på FB eller mailes fungerer. Et nettbrett vil sikkert fungere bedre, men du må nesten teste selv for å se om det dekker det du vil gjøre. Mulig du har testet allerede, men jeg ville i hvert fall sjekket: - Hvordan få bildene inn på nettbrettet og over på ekstern disk, eventuelt rett til ekstern disk. - Klarer nettbrettet å aksessere bilder på den eksterne disken. LR Mobile tror jeg du kan laste ned gratis hvis du ikke har den allerede. Hvis jeg har forstått det korrekt er det synking mot PC-versjonen som krever at du har abonnement. Lenke til kommentar
Bill7 Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Mitt Android nettbrett har dessverre for gammel OS-versjon til at LR Mobile skal fungere. Har imidlertid testet litt på mobilen, og det kom en oppdatert versjon for et par dager siden med forbedret funksjonalitet. På mobilen synes jeg det blir knotete med LR, men noe enkel justering for å lage bilder som skal ut på FB eller mailes fungerer. Et nettbrett vil sikkert fungere bedre, men du må nesten teste selv for å se om det dekker det du vil gjøre. Mulig du har testet allerede, men jeg ville i hvert fall sjekket: - Hvordan få bildene inn på nettbrettet og over på ekstern disk, eventuelt rett til ekstern disk. - Klarer nettbrettet å aksessere bilder på den eksterne disken. LR Mobile tror jeg du kan laste ned gratis hvis du ikke har den allerede. Hvis jeg har forstått det korrekt er det synking mot PC-versjonen som krever at du har abonnement. Ja, det var dette jeg lurte litt på også. Jeg må vel uansett belage meg på å overføre bildene til harddisken på en internettcafe e.l. Med mindre det går an å overføre bildene til harddisken ved hjelp av en usb-hub til nettbrettet? Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Ja, det var dette jeg lurte litt på også. Jeg må vel uansett belage meg på å overføre bildene til harddisken på en internettcafe e.l. Med mindre det går an å overføre bildene til harddisken ved hjelp av en usb-hub til nettbrettet? Mitt gamle Samsung-nettbrett har USB-controller innebygd så jeg kan koble til harddisk "direkte", antar nyere også har den muligheten. WD har forøvrig en interessant disk med innbygd SD-slot (og WiFi). Der kan du kopiere inn direkte fra minnekort inn på disken, men du får jo ikke "sett" at alt er OK. http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=1330 Lenke til kommentar
Bill7 Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Ja, det var dette jeg lurte litt på også. Jeg må vel uansett belage meg på å overføre bildene til harddisken på en internettcafe e.l. Med mindre det går an å overføre bildene til harddisken ved hjelp av en usb-hub til nettbrettet? Mitt gamle Samsung-nettbrett har USB-controller innebygd så jeg kan koble til harddisk "direkte", antar nyere også har den muligheten. WD har forøvrig en interessant disk med innbygd SD-slot (og WiFi). Der kan du kopiere inn direkte fra minnekort inn på disken, men du får jo ikke "sett" at alt er OK. http://www.wdc.com/en/products/products.aspx?id=1330 Nå er ikke jeg så veldig datakyndig, men kunne du forklart litt nærmere hvordan denne usb-controlleren fungerer? Funker det når nettbrettet bare har en micro-usb inngang? Den harddisken fra WD hadde vært gull verdt om den ikke var så dyr. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg ville nok heller satset på en haug med minnekort istedenfor en harddisk, det er to grunner for det. Minnekort er lettere og gjemme så de blir ikke stjålet så fort og går et minnekort i stykker har du flere på lager. Og ville nok også overføre bilder til en netttjeneste som takler raw-filer så fort anledningen byr seg, aberet med nettkaferer, etc. er at de kan ha en lav hastighet på overføring så det blir mange kaffekopper. Hvis du skal bruke bildene underveis så ville nok lightroom mobile/adobe cloud være en god løsning på redigering/lagring og du kan overføre bildene direkte til FB, world press, etc. Lenke til kommentar
Bill7 Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Jeg ville nok heller satset på en haug med minnekort istedenfor en harddisk, det er to grunner for det. Minnekort er lettere og gjemme så de blir ikke stjålet så fort og går et minnekort i stykker har du flere på lager. Og ville nok også overføre bilder til en netttjeneste som takler raw-filer så fort anledningen byr seg, aberet med nettkaferer, etc. er at de kan ha en lav hastighet på overføring så det blir mange kaffekopper. Hvis du skal bruke bildene underveis så ville nok lightroom mobile/adobe cloud være en god løsning på redigering/lagring og du kan overføre bildene direkte til FB, world press, etc. Jo, jeg er forsåvidt enig i det. Haken er bare at jeg kommer til å reise med kun en ryggsekk, så hvis noe blir stjålet ser jeg for meg at alt vil forsvinne uansett. Det var grunnen til at jeg vurderer sterkt en ekstern harddisk. Hva med denne?:http://m.lightinthebox.com/no/3-port-hoeyhastighets-usb-2-0-otg-hub_p2492891.html?currency=NOK&litb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=90863439914&adword_kw=&adword_pos=1o3&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=1810908567_303456434_21775426394_pla-93802934913&gclid=Cj0KEQiAxrW2BRCFidKbqKyq1YEBEiQAnMDWxgKK0oyPM5kalbBpVR9tnG99xcEQ3kvRV5tD14SpJ9IaAlAH8P8HAQ Tror dere det vil fungere å overføre bilder fra nikon d7100 til harddisk gjennom nettbrettet ved hjelp av denne? Vurderer å ha ekstra backup gjennom skylagring. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Minnekort tar ikke mye plass, kan feste et holde på beltet, eller et vanntett etui til lommen, etc. Uansett burde du ha med ekstra batterier, omformer/universal-støpsel til laderen og betal ferien med kredittkort for da får du en "gratis" reiseforsikring på toppen av den vanlige forsikringen. Anbefaler også og formatere kortene i kameraet for problemfri bruk og gjør det relativ ofte. Men alt dette vet du sikkert allerede Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Nå er ikke jeg så veldig datakyndig, men kunne du forklart litt nærmere hvordan denne usb-controlleren fungerer? Funker det når nettbrettet bare har en micro-usb inngang? Den harddisken fra WD hadde vært gull verdt om den ikke var så dyr. En del Android devicer har USB Host controller innebygd. Det gjør at man kan koble til USB-enheter på samme måte som man gjør til en PC eller Mac. På mitt måte jeg kjøpe et USB connection kit som ble plugget inn i nettbrettet og ga en vanlig USB-kontakt i andre enden. Der kunne jeg koble til f.eks. en harddisk. Har også en tilsvarende som har en vanlig SD-kortplass. Antar det finnes tilsvarende til ditt, men Samsung gikk bort fra sin spesialkontakt og over til en vanlig mikro USB-port for noen år siden og jeg vet ikke hva som finnes av utstyr til disse, men har du navnet på ditt nettbrett kan jeg alltids google litt. Å først kopiere bilder inn på nettbrettet og så ut igjen på en disk vil jeg imidlertid tro er en ganske treg prosess og du har vel også begrenset med plass til mellomlagring på nettbrettet. Godt mulig Internett cafe er en enklere og bedre løsning. Lenke til kommentar
Bill7 Skrevet 24. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2016 Aha. Jeg har en samsung galaxy tab s 10.5. Har prøvd å google litt selv, men finner dessverre ikke noen konkrete svar på overføring av bilder til harddisk gjennom nettbrettet. Det er nok mest sannsynlig en ganske treg prosess ja.. spørs om det ikke er enklest å overføre gjennom nettkafeer, evt. skaffe en billig laptop. Lenke til kommentar
se# Skrevet 24. februar 2016 Del Skrevet 24. februar 2016 Aha. Jeg har en samsung galaxy tab s 10.5. Har prøvd å google litt selv, men finner dessverre ikke noen konkrete svar på overføring av bilder til harddisk gjennom nettbrettet. Det er nok mest sannsynlig en ganske treg prosess ja.. spørs om det ikke er enklest å overføre gjennom nettkafeer, evt. skaffe en billig laptop. Billig laptop gir selvsagt større muligheter mht bilder osv. Til Taben din er det nok noe slikt du trenger for å koble disk eller kortleser direkt til (finnes mange versjoner): http://www.amazon.com/Micro-USB-Data-Transfer-connecting-compatible-Accessory/dp/1061883736 Sjekk også denne vidoen: https://www.youtube.com/watch?v=iTFdJ956jgY Lenke til kommentar
TGB Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Selv iPaden min kan jeg overføre Nikon NEF (raw) til; og importere inn i lightroom etterpå. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. februar 2016 Del Skrevet 25. februar 2016 Skal du fotografere i RAW, så blir det for tregt med eldre nettbrett. Og plassen blir veldig fort et problem. Jeg selv har tatt med en liten laptop på tur de siste 10 årene da det har vært den mest effektive løsningen for meg. I TS sitt tilfelle, så tror jeg den beste løsningen er den hardisken som det har blitt linket til. Jeg ville vært skeptisk til å bruke internet-cafe PC-er til å kopiere bilder til nettskyen - mange steder er USB porter disablet, og man er aldri trygg på om maskinene er virus-befengte eller ikke. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå