Gå til innhold

24" 144Hz vs 27" 60Hz

TBJ

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har tenkt å kjøpe nye skjermer til ungene (15 og 17 år), som jeg vil betegne som gamere.

De er flinke å spille, men har neppe peiling på skjermer. Derfor spør jeg her.

Skal ha PC skjerm. Max kr. 3 500,- (pr. stykk).

Sett litt på disse to:

AOC 27" LED Q2778VQE vs BenQ 24" 3D LED XL2411Z

Direkte sammenligning: https://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=836860&sku=807104

Begge ungene kjører oppegående PCer med GTX 970 4GB skjermkort.

Maskinene skal oppgraderes til sommeren, men skjermkortet skal de nok beholde.

Er litt redd for at det kan bli dyrt i lengden med 27" skjerm, da det krever mer av skjermkort.

De har aldri spilt på skjermer som klarer 144Hz, så det er de fra før ikke vant til.

Tanke-eksperiment: Ville man ha byttet ut en 24" 144Hz mot 27" 60Hz etter man hadde vent seg til 24" 144Hz?

Men hva bør gamere ha?

24" 144Hz eller 27" 60Hz?        (ja, det begrenser seg der med tanke på penga)

(kom gjerne med forslag til andre skjermer, hvis noen mener de har bedre forslag)
Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Større skjermer, 20" vs 90" for eksempel, krever ca 0% mer av skjermkortet så sant oppløsningen er den samme. 144Hz krever teknisk sett ikke mer det heller, bare mer for at skjermen skal komme til sin fulle rett, altså 144FPS i spillene.

I FPS/ raske spill så er høyere Hz (FPS) ønskelig da bildet "hakker mindre". Spiller de Sim City så er det ikke vits med 144Hz, i CS er det mye vits med 144Hz.

De fleste FPS spillere vil si at 144Hz 24" er bedre enn 60Hz 27". Du bør gå for en skjerm med G-sync siden FPS fall ikke vil merkes på en skjerm med G-sync, noe som er viktig med en 144Hz skjerm da et GTX 970 sjelden klarer å holde 144FPS stabilt i spill når man bruker høye grafikkinnstillinger.

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Større skjermer, 20" vs 90" for eksempel, krever ca 0% mer av skjermkortet så sant oppløsningen er den samme. 144Hz krever teknisk sett ikke mer det heller, bare mer for at skjermen skal komme til sin fulle rett, altså 144FPS i spillene.

Selvfølgelig. Tenkte det var unødvendig å poengtere at skal 27" med 1080p oppløsning er i utgangspunktet uaktuelt. 

I FPS/ raske spill så er høyere Hz (FPS) ønskelig da bildet "hakker mindre". Spiller de Sim City så er det ikke vits med 144Hz, i CS er det mye vits med 144Hz.

De fleste FPS spillere vil si at 144Hz 24" er bedre enn 60Hz 27". Du bør gå for en skjerm med G-sync siden FPS fall ikke vil merkes på en skjerm med G-sync, noe som er viktig med en 144Hz skjerm da et GTX 970 sjelden klarer å holde 144FPS stabilt i spill når man bruker høye grafikkinnstillinger.

Men skjermer med G-sync koster jo skorta. Over mitt budsjett.

I alle fall for 27"

https://www.komplett.no/search?q=g-sync&category=10392_Skjermer&sort=Price%3AASCENDING

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Den Asus'en så interessant ut. Skal se mer på den.

Edit: Eller kanskje ikke. Kun 1080p. Blir litt stusselig på en 27"?

Endret av TBJ
Lenke til kommentar

Jeg vil si at de kronene du må spare opp for å få 27" og G-sync er verdt pengene, her er den billigste jeg fant i farta https://prisguiden.no/produkt/acer-xb270h-209998

Dette er en investering og det er liten vits å gjøre et relativt stort kompromiss for å spare ca 1.000,- pr skjerm.

Edit; Jeg vil tro de fleste gamere med litt selvrespekt kan si seg enig i det :)

Edit2; Var visst 1080p så bare glem det :)

Endret av Belphegor
Lenke til kommentar

Syntes 27" 1080p er ok, de fleste i norge har gjerne en 50"+ stor TV som ikke har noe mer enn 1080p  ;)

Det er ikke sammenlignbart. Man sitter gjerne 50 cm (eller nærmere) når man spiller PC.
Som regel sitter man godt over metern når man ser på sin 50" TV (for de som har så små TV'er...  :tease: )

Så langt virker AOC 24" LED G-Sync g2460Pg fryktelig interessant, selv om den i utgangspunktet koster mer enn hva jeg så for meg
Endret av TBJ
Lenke til kommentar

For å svare på det du faktisk spør om, 24" 144hz over 27" 60hz any day. Virker som om de sitter på kapable maskiner, så det å bli værende på 60hz virker for meg som et waste av hardware. Gsync hadde vært krem ofc, men å betale den premiumen for noen som ikke kjenner til en annen verden enn 60hz vil jeg påstå er et waste pdd. Gå for 144hz imo.

Lenke til kommentar

ser lett forskjell på 60hz og 144hz + men g-sync av eller på er det verre med, og jo høyere fps/hz jo mindre forskjell klarer jeg og se. bytta nettop til 27" 165hz 1440p skjerm fra 1080p tn 60hz. ganske mye bedre bilde første jeg la merke til og det at bildet er smoothere, etter man har spilt en del på høy oppdateringsfrekvens så blir det ganske tydelig :p så vil man ha bedre bilde 27" 1440p, smoothere bilde 144hz. og klart at høyere oppdateringsfrekvens lar deg se folk på skjermen tidligere :p men tror ikke det er avgjørende mtp skills. da folk flest ikke har så gode skjermer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...