Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fagprøve - hjelp med virtuell server og nettverk

Anbefalte innlegg

Nå tror jeg du skal sette deg ned og tegne opp ett nettverkskart før du gjør noe mer.

Har du i det hele tatt en vanlig router plugget i nettuttaket der du sitter? Eller har du bare fått en switch?

Så skal vi sjekke opp dette grundigere, har du en router så skal du bruke Bridged mode i Workstation, og sette IPen jeg nevnte på den VIRTUELLE maskinen du setter opp.

Har du det da satt opp i NAT slik som du har nå, så vil du i praksis få dobbel NAT, NAT i routeren og deretter NAT inn til VMen, og da har vi ikke tatt med NATen du vil ha før routeren, om du medregner denne så har du da trippel NAT.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg du skal sette deg ned og tegne opp ett nettverkskart før du gjør noe mer.

Har du i det hele tatt en vanlig router plugget i nettuttaket der du sitter? Eller har du bare fått en switch?

Så skal vi sjekke opp dette grundigere, har du en router så skal du bruke Bridged mode i Workstation, og sette IPen jeg nevnte på den VIRTUELLE maskinen du setter opp.

Har du det da satt opp i NAT slik som du har nå, så vil du i praksis få dobbel NAT, NAT i routeren og deretter NAT inn til VMen, og da har vi ikke tatt med NATen du vil ha før routeren, om du medregner denne så har du da trippel NAT.

Ja, det er en vanlig router jeg har. 

Oppgaven er egentlig at jeg skal sette opp et eget trådløst nett som de fysiske maskinene har.

Nettverket er satt opp slik: 

- Jobbnett - router - fysisk PC/server

Oppgaven innebærer at de 2 andre fysiske maskinene skal koblet opp mot det trådløse nettverket mitt.

Da skal jeg prøve bridge mode, med mindre dere tror det vil påvirke nettverket her på jobb på noen måte? Jeg fikk egentlig beskjed om å bruke NAT. Men hvis det ikke går så går det jo ikke. 

Lenke til kommentar

Hvordan er routeren satt opp? Det er hele cluet her. Hvis det står med NATing på så påvirker den ikke resten av bedriftsnettet. Dersom den står som et aksesspunkt/switch vil du potensielt bruke samme IP-adresser som andre devicer på det subnettet.

Så; kjører routeren NATing? Går porten fra bedriftsnettet inn i WAN porten eller LAN porten på routeren?

Har routeren en egen DHCP-range, eller hvor får du DHCP-adresser fra?

Endret av TheHaughom
Lenke til kommentar

Hvordan er routeren satt opp? Det er hele cluet her. Hvis det står med NATing på så påvirker den ikke resten av bedriftsnettet. Dersom den står som et aksesspunkt/switch vil du potensielt bruke samme IP-adresser som andre devicer på det subnettet.

Så; kjører routeren NATing? Går porten fra bedriftsnettet inn i WAN porten eller LAN porten på routeren?

Har routeren en egen DHCP-range, eller hvor får du DHCP-adresser fra?

Har ikke så fryktelig peiling så må si jeg ikke er helt sikker.. :p Routeren har egen DHCP-range iallfall, er alternativ for å sette den i bridge mode osv. Routeren har bare 1 gul port, resten er vanlige.. Er en Cisco Linksys e900

Lenke til kommentar

Routeren skal ikke stå i bridge mode.

Høres egentlig ut som om ting er satt opp riktig på den.

Sett den virtuelle maskinen din til DHCP (om den ikke allerede er på det) og endre nettverkskortet på den til bridged.

Da skal den få en IP-adresse. Kjør så en ipconfig /all, så skal du se at det står din routers IP under DHCP Server.

Når du har bekreftet at det stemmer kan du sette en fast IP-adresse med samme parametere som under ipconfig /all.

Lenke til kommentar

Routeren skal ikke stå i bridge mode.

Høres egentlig ut som om ting er satt opp riktig på den.

Sett den virtuelle maskinen din til DHCP (om den ikke allerede er på det) og endre nettverkskortet på den til bridged.

Da skal den få en IP-adresse. Kjør så en ipconfig /all, så skal du se at det står din routers IP under DHCP Server.

Når du har bekreftet at det stemmer kan du sette en fast IP-adresse med samme parametere som under ipconfig /all.

Ok. Nå valgte jeg bridge istedenfor NAT, satt DHCP og tok en ipconfig. Men jeg fikk jo en helt merkelig IP, som er utenfor rangen til routeren? Nå har jeg surra så mye med det nettet her at jeg har sikkert gjort noe rart som jeg ikke klarer å finne ut av.

Lenke til kommentar

Bare så vi er helt sikker på at vi er på samme side her.

Du skal IKKE endre bridge / NAT innstillinger på routeren du har!

Dette skal endres i VMWare Workstation sine nettverksinnstillinger, og da skal du ikke påvirke resten av nettverket FORUTSATT at  routeren din er satt til NAT.

Du ser dette om du sjekker hvilken IP addresse routeren din har fått utdelt, denne IPen skal være i samme range som resten av jobb nettet, og en router vil ikke sende eller svare på DNS forespørsler fra nettverket på WAN siden.

Lenke til kommentar

Bare så vi er helt sikker på at vi er på samme side her.

Du skal IKKE endre bridge / NAT innstillinger på routeren du har!

Dette skal endres i VMWare Workstation sine nettverksinnstillinger, og da skal du ikke påvirke resten av nettverket FORUTSATT at  routeren din er satt til NAT.

Du ser dette om du sjekker hvilken IP addresse routeren din har fått utdelt, denne IPen skal være i samme range som resten av jobb nettet, og en router vil ikke sende eller svare på DNS forespørsler fra nettverket på WAN siden.

Jeg har ikke endret innstillinger på routeren min, men på vmware. I går resatte jeg hele nettverksoppsettet, og plutselig nå fungerer det, med fast IP også. Serveren får IP av routeren, routeren har standard IP som jeg har satt selv. Er det feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...