Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fagprøve - hjelp med virtuell server og nettverk

Anbefalte innlegg

Hei! Sitter å holder på med en "test-fagprøve", og jeg har noen problemer her. Har sitti å tulla med det her så lenge at det er sikkert bare en liten ting eller ti som er feil, men jeg sitter mentalt bom fast her.

Her er saken:

Jeg har koblet en router til nettverket her på jobb, så jeg får mitt "eget" nettverk innenfor jobbnettverket. Jeg har en stasjonær pc med vmware som jeg har installert windows server 2012 på. Og 2 bærbare maskiner jeg etterhvert skal melde inn i domenet jeg ikke enda har fått oppretta engang. Jeg har et NAT virtuelt nettverkskort med samme IP-innstillinger som på den virtuelle serveren. Men jeg får altså ikke satt fast IP! Uansett hva jeg gjør eller ikke gjør får jeg bare begrenset tilgang. Hva må jeg gjøre? Jeg vet at ip-en jeg bruker skal fungere, og ikke kollidere med routeren osv. 

Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er router konfigurert korrekt?

Kan du pinge ut med ESXi-serverne?

Hvis du setter en standard laptop på den routeren, kan du da sette statisk IP på denne og få internett?

Hva mener du med at du har et NAT nettverkskort med samme IP som på den virtuelle serveren?

Lenke til kommentar

Er router konfigurert korrekt?

Kan du pinge ut med ESXi-serverne?

Hvis du setter en standard laptop på den routeren, kan du da sette statisk IP på denne og få internett?

Hva mener du med at du har et NAT nettverkskort med samme IP som på den virtuelle serveren?

Jeg er litt usikker på hvordan jeg eventuelt skal konfigurere routeren. Har prøvd litt forskjellig uten å komme noen vei, du må gjerne komme med tips.

Ja, jeg kan pinge ut. Og så lenge jeg har på DHCP så har jeg nett. Med en gang jeg prøver statisk IP får jeg begrenset tilgang. Må hosten også ha fast IP? Mener at det ikke er nødvendig?

Lenke til kommentar

Vell det første du må begynne med er å egentlig skru av DHCP serveren på routeren.

Deretter skal du bestemme deg for ett sett med IP Addresser som du vil bruke (192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16.x.x) med passende subnet.

Deretter må du sette en IP Addresse på routeren som matcher denne IP Addresse serien du har valgt, eks 192.168.1.1 / 255.255.255.0

Og nå kan du sette opp interfacet med fast IP på Win serveren din, i eksemplet jeg valgte så er 192.168.1.2 en brukbar IP addresse.

For å få internett er det godt mulig at du må sette Gateway IPen til 192.168.1.1 og slenge på en DHCP server på Windows boksen.

Lenke til kommentar

Vell det første du må begynne med er å egentlig skru av DHCP serveren på routeren. Deretter skal du bestemme deg for ett sett med IP Addresser som du vil bruke (192.168.x.x eller 10.x.x.x eller 172.16.x.x) med passende subnet. Deretter må du sette en IP Addresse på routeren som matcher denne IP Addresse serien du har valgt, eks 192.168.1.1 / 255.255.255.0 Og nå kan du sette opp interfacet med fast IP på Win serveren din, i eksemplet jeg valgte så er 192.168.1.2 en brukbar IP addresse. For å få internett er det godt mulig at du må sette Gateway IPen til 192.168.1.1 og slenge på en DHCP server på Windows boksen.

Takk for svar.

Nå fikk jeg det til her, før jeg rakk å lese svaret ditt. Har ikke skrudd av DHCP på routeren vel og merke..

Slik ser det ut nå:

Ip router: 192.168.1.1

Ip virtuell server: 192.168.1.10 

GW/DNS server: 198.168.1.2

IP lokal maskin: dhcp

Det virtuelle netterkskortet som ligger på nettverkstilkoblinger lokalt står også på dhcp. Det var etter at jeg endra det til dhcp at jeg plutselig fikk nett på serveren med fast IP. Men, jeg skjønner ikke helt hvorfor det plutselig funker...

Lenke til kommentar

Hvor er dette "virtuelle nettverkskortet som ligger på nettverkstilkoblinger lokalt" definert?

Er det en virtuell switch/kernel i VMware?

Ja, det er vel en virtuell switch. Det ligger under nettverkstilkoblinger, du ser det på den lokale maskinen også, der det lokale nettverkskortet ligger.

Lenke til kommentar

Daaa skjønner jeg mer.

Hvilken innstilling har du på nettverkskortet?

Bridged? NAT? Host-only?

NAT.

Må vel det for å ikke forstyrre nettverket til jobben på noen måte? Men uansett så fungerer det jo slik det skal nå, uten at jeg er helt sikker på hva som faktisk løste problemet da :p

Men jeg har kun gjort dette med virtuelle maskiner før. Vil de fysiske maskinene kunne koble seg opp mot nat nettverket?

Endret av Shantara
Lenke til kommentar

Siden du har egen router kjører vel denne NATing, slik at du ikke forstyrrer resten av nettet.

Om du velger NAT vil det kjøre et eget subnet (eget DHCP innad i VMware Workstation) og det kan derfor være utfordrende for utenforstående maskiner å koble seg inn mot VMene.

Lenke til kommentar

Siden du har egen router kjører vel denne NATing, slik at du ikke forstyrrer resten av nettet.

Om du velger NAT vil det kjøre et eget subnet (eget DHCP innad i VMware Workstation) og det kan derfor være utfordrende for utenforstående maskiner å koble seg inn mot VMene.

Ok. Hva ville du gjort da? For at det skal bli lett for de fysiske maskinene å koble seg til nettet.

Lenke til kommentar

Kjørt nettverkskortet i Bridge Mode, slik at VMene også er på samme subnet som hosten.

Men du må nok få sjekket at routeren er satt opp med egen NAT. At den ikke bare fungerer som en switch/aksesspunkt.

Ok. Og du er sikker på at det ikke vil påvirke nettverket til jobben på noen måte? Er et kommunenett med flere 1000 brukere, så er redd for å gjøre noe feil her :p 

Har bare gjort en serverinstallasjon og det er snart 2 år siden, så er ganske grønn på det her. Og den gangen var det kun virtuelle maskiner.. Usikker på hvordan jeg går frem

Lenke til kommentar

Skal du sette statisk ip for den virtuelle maskinen? Eller den fysiske du har VMware på?

Hvis du skal ha en egen ip til den virtuelle serveren må du vel sette den til bridge?

Eller missforstår jeg hva du spør etter nå? :p

Jeg skal sette statisk ip for den virtuelle serveren ja. Akkurat nå har jeg statisk IP og NAT, og det ser ut til å fungere. Men er usikker på hvordan det da blir for de fysiske maskinene å koble seg opp mot nettet til den virtuelle serveren.. :p

Lenke til kommentar

Skal du sette statisk ip for den virtuelle maskinen? Eller den fysiske du har VMware på?

Hvis du skal ha en egen ip til den virtuelle serveren må du vel sette den til bridge?

Eller missforstår jeg hva du spør etter nå? :p

Du kan sette statisk IP med NAT også. Men den vil være i et helt annet subnet som VMware Workstation oppretter automatisk.

Kjørt nettverkskortet i Bridge Mode, slik at VMene også er på samme subnet som hosten.

Men du må nok få sjekket at routeren er satt opp med egen NAT. At den ikke bare fungerer som en switch/aksesspunkt.

Ok. Og du er sikker på at det ikke vil påvirke nettverket til jobben på noen måte? Er et kommunenett med flere 1000 brukere, så er redd for å gjøre noe feil her :p

Har bare gjort en serverinstallasjon og det er snart 2 år siden, så er ganske grønn på det her. Og den gangen var det kun virtuelle maskiner.. Usikker på hvordan jeg går frem

Nei, det er derfor jeg sier du bør få sjekket routeren først.

Alternativt om en nettverkskar hos dere kan gi deg et eget VLAN, så slipper du den ekstra routeren og eventuelle komplikasjoner i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...