Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Spent jeg også.. Fordi:

 

I dag dro jeg til byen og kom hjem med ny PC:

Asus ROG Strix Z390-F Gaming Motherboard

Intel i9-9900K 8-core, 16 thread CPU

NZXT Kraken X72 CPU vannkjøler, 360mm, 3x120mm vifter

G.Skill Sniper X DDR4 32GB 3600 Mhz RAM

Samsung 970 EVO Plus 500GB SSD PCIe Gen 3.0 x 4, NVMe . hdd

MSI Geforce RTX 2080 SUPER Ventus OC  grafikk

Lian LI PC-011 Air "der8auer" kabinett

850 W strømmforsyning, FSP Hydro G 850W

 

:D :D

 

Og en par timer etter jeg kom hjem, så tikket det inn en tekstmelding om at pakken fra Elkjøp, nemlig min HP REVERB kunne hentes i lokalbutikken! Det må være rekord for min del. Bestilte i går kveld, framme i ettermiddag her på "bygda".  Så da har jeg alt!

 

Sjekket serienr på VR headset og så på koblinger , og det ser absolutt til at dette er fra den nye batchen med headsets. Så sjansen for feil er mindre i hvert fall. Spent på hvordan det blir :) Laster ned oppdateringer og div ting til den nye pcn nå.

Woah, grattis med en ganske så fin ny PC også! Ble tidlig jul på deg da :D

Gleder oss til å høre inntrykkene.

 

 

EDIT:

Og der leste jeg en god og detaljert post. Når jeg ser festeanordningen på Reverb så forstår jeg at den kan oppleves ubehagelig. Det jeg liker best med Rift S er nettopp hvordan den sitter på hodet. Festeannordningen for Vive Pro ser minst like behagelig ut og kanksje noen hakk bedre.

 

Egentlig burde headset som disse nesten sette en standard for hvordan VR headset skal være.

 

En av de store årsakene til at Rift S føles mye bedre enn CV1 er en mye bedre festeannordning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Førsteinntrykk etter ca drøy time med fikling med oppsett av programmer +++ Eneste spill som jeg har testet så langt er Project cars 2.

 

Tidligere har jeg hatt HTC Vive, og HTC Vive Pro (som jeg fortsatt har). Har også Playstation VR.

 

Må si inntrykket er litt blandet. Bildekvaliteten er mye, mye bedre enn HTC Vive. Lenge siden jeg har brukt det da riktignok, men slik jeg husker det. Mem jeg kjørte noen runder i Project Cars 2 med HTC Vive Pro ca en par timer før jeg prøvde på HP Reverb, så det er litt lettere å sammenligne der. Og det er skarpere bilde på HP Reverb, skulle bare mangle. Men jeg syntes det var mindre komfortabelt å ha på enn Vive Pro. Må prøve å justere reimer og sånn senere når jeg har bedre tid. Men Vive Pro sitter godt på mitt hode. HP Reverb i går kveld, ikke så godt...

 

Det er screendoor å se fortsatt. Litt som å sitt litt for nærme enn 1080p skjerm. Ikke så mye, men ikke vanskelig å se. Mindre plagsomt enn på vive pro.

 

Det er merkbart lettere å ha på hodet enn Vive Pro, det var veldig positivt. Så jeg håper jeg får tilpasset det etterhvert.

 

Det er litt forvirrende at jeg må ha i gang tre ulike programmer for å få spilt spillene jeg har via Steam VR. Det er nytt for meg, og skjønte egentlig ikke helt rekkefølgen på det. Men fikk igang Project Cars 2 tilslutt. :)   Måtte ha i gang Windows mixed reality programmet, Steam (selvsagt) med SteamVR, og i der programmet Windows Mixed reality for SteamVR. OG - anbefalingen på div forum var at jeg skulle bruke sistnevnte i betaversjon. Rakk ikke lese helt hvorfor.. Åkke som, da kunne jeg starte spillet. 

 

I Windows Mixed Reality programmet (som er innebygget i Windows 10 nå), så er det en settings meny der jeg kan stille bildekvalitet, oppløsning og referesh rate. Oppløsning og refreshrate gir seg selv, men hva som endres ved å sette bildekvalitet til Automatisk, Lav, Middels, Høy eller Svært høy (som står som beta versjon av alle ting) vet jeg ikke. Refresh rate er gjemt bort i en undermeny som heter "Alternativer for opplevelse", ikke akkurat selvforklarende at det finnes der. Den kan stå som automtisk, 60 eller 90h. Jeg endret fra automatisk til 90hz tvunget fordi jeg har lest at en mulig forklaring på at folk opplever flimring er at den svitsjer mellom 90 og 60 av en eller annen grunn iblant hvis den står på automatisk. Bildekvalitet satte jeg til Veldig høy, og oppløsning til 4320x2160 som er native. Alternativet er Automatisk oppskalering (best ytelse). Deretter inne i en sånn Windows Mixed reality portal med headsettet på hodet stilte jeg avstand til gulvet. 

 

I steam VR er det jo også settings som jeg kjenner litt fra min HTC Vive Pro. Men hva som lønner seg å sette der på mitt HP Reverb nå er jeg ikke sikker på ennå. Reprojection står som "on" uten at jeg ser noen måte å endre det på i menyene. Men leser at enkelte endrer en .ini fil for å gjøre den "bedre" for HP Reverb DCS (en flight combat flysimulator), uten at jeg har orket lese alt det. For HTC Vive Pro var det vel noe som het Motion smooting som jeg brukte med hell på bilspill/simulatorer når jeg slet med nok fps. Den ser ut til å være borte med HP Reverb. Jeg er på ingen måte ekspert i dette. Har spilt en del på min Vive Pro, men bare plottet inn noen settings en gang for alle da i starten og lot de stå der. Nå må jeg sjekke ting på nytt. Og i tillegg så er innstillinger inne i hvert spill også... så puh... 

 

Skal poste mer om bilde og lydkvalitet når jeg får testet mer. Til nå, blandet inntrykk. Skal jeg sitte i lengre sim sessions og i bilspill, så må det ha en viss komfort. Hjelper ikke å ha det skarpt bilde hvis det er så vondt at det virker forstyrrende. Digga Vive Pro løsningen og komforten der. 

Har et års tids erfaring med en Samsung Odyssey (kjøpt på ebay via USA før den kom hit til landet) kjenner igjen noen av problemstillingene her med WMR. Oppløsning var stort sett det Odyssey var god på sammenlignet med andre headset på den tiden (originale Rift og Vive). Virker litt som om det er det samme med Reverb i forhold til dagens VR sett, hovedsakelig Rift S og valve Index.
 
Og ja oppløsning virker noe bedre i forhold til Rift S og Index basert på denne videoen:
 
I grunn ser de alle ganske ræva ut der :p men det oppleves jo også bedre i VR, særlig hvis man øker supersampling! Akkurat nå vil jeg heller ha enda mer rå kraft fra grafikkkort enn høyere oppløsning på VR settene. Supersampling og andre innstillinger var også et knot å få til på tvers av windows mixed reality, SteamVR og spillenes egne innstillinger husker jeg. Så lykke til med det rotet!  :confused:
 
Reverb var vel også ment til bedriftsmakredet i utgangspunktet så at komfort ikke er så viktig der kan jeg forstå. For gamere som ønsker å bruke mange timer i et spill så er komfort essensielt, særlig nå når vi begynner å få mye større å lengre spill. 
 
Lang tids komfort på både hode og øyner er i hvert fall stort sett løst for min del når det kommer til spill. Og et bra underlag å stå på gjør også underverker. Vurderer også å investere i en skikkelig god sakkosekk. Det må jo være det forfekte møblet for VR hehe.
Lenke til kommentar

Woah, grattis med en ganske så fin ny PC også! Ble tidlig jul på deg da :D

Gleder oss til å høre inntrykkene.

 

 

EDIT:

Og der leste jeg en god og detaljert post. Når jeg ser festeanordningen på Reverb så forstår jeg at den kan oppleves ubehagelig. Det jeg liker best med Rift S er nettopp hvordan den sitter på hodet. Festeannordningen for Vive Pro ser minst like behagelig ut og kanksje noen hakk bedre.

 

Egentlig burde headset som disse nesten sette en standard for hvordan VR headset skal være.

 

En av de store årsakene til at Rift S føles mye bedre enn CV1 er en mye bedre festeannordning.

 

Ja, ble tidlig jul. Veldig fornøyd med PCn. RTX 2080 kortet er sånn "super" versjon, med noen flere kjerner til ditt og datt og klokket litt raskere fra fabrikk. Så pittelitt raskere enn vanlig RTX 2080, men absolutt ikke på RTX 2080Ti nivå. Synes Ti kortet er for dyrt. Neste generasjon så, når de har fått mer dreis på dette med raytracing og bedre ytelse også for vanlige spill, så skal jeg oppgradere igjen. Og da kansje toppmodell--- Ikke fulgt med i timen siste årene da jeg har spilt konsoll for det meste. Men ble litt overrasket da jeg så at i vanlig rendering så holder 1080Ti godt følge med vanlilla RTX 2080. 

 

Så... HP Reverb: Det jeg ikke fatter er at du altså har putta inn et såpass skarpt panel, men så skorter det på det elementære, at man orker å bruke den over tid. Jeg har i ettermiddag løsnet litt på reimene og kjører den ikke så tett mot øyenene. Litt mindre vondt i panna, men får i sted litt følelse at den glir nedover. Skal prøve og tilpasse videre.

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har et års tids erfaring med en Samsung Odyssey (kjøpt på ebay via USA før den kom hit til landet) kjenner igjen noen av problemstillingene her med WMR. Oppløsning var stort sett det Odyssey var god på sammenlignet med andre headset på den tiden (originale Rift og Vive). Virker litt som om det er det samme med Reverb i forhold til dagens VR sett, hovedsakelig Rift S og valve Index.
 
Og ja oppløsning virker noe bedre i forhold til Rift S og Index basert på denne videoen:
 
I grunn ser de alle ganske ræva ut der :p men det oppleves jo også bedre i VR, særlig hvis man øker supersampling! Akkurat nå vil jeg heller ha enda mer rå kraft fra grafikkkort enn høyere oppløsning på VR settene. Supersampling og andre innstillinger var også et knot å få til på tvers av windows mixed reality, SteamVR og spillenes egne innstillinger husker jeg. Så lykke til med det rotet!  :confused:
 
Reverb var vel også ment til bedriftsmakredet i utgangspunktet så at komfort ikke er så viktig der kan jeg forstå. For gamere som ønsker å bruke mange timer i et spill så er komfort essensielt, særlig nå når vi begynner å få mye større å lengre spill. 
 
Lang tids komfort på både hode og øyner er i hvert fall stort sett løst for min del når det kommer til spill. Og et bra underlag å stå på gjør også underverker. Vurderer også å investere i en skikkelig god sakkosekk. Det må jo være det forfekte møblet for VR hehe.

 

 

Det som overrasker meg i dag, når jeg har fått brukt det enda mer, er at det virker å være større forskjell mellom spillene, hvor bra et spill ser ut i forhold til et annet - mer enn slik jeg husker at forskjellene var på Vive Pro. Kanskje den større oppløsningen virker avslørende på grafikken.

 

Testet litt flysimualtor i dag, Aerofly FS2 - det ser helt fantastisk ut på Reverb. Virker veldig klart og fint! Det så greit ut på Vive Pro også, men her synes jeg det er en fin oppgradering som gjør at det føles verdt det.

 

I andre programmer, spill, så forbedringen fra Vive pro mindre..  Jeg hadde forventet at windows desktop skulle vært enda klarere, men... det skuffer meg litt. Kanskje det er der hvor jeg oppdager best dette med begrenset sweetspot. Ikke det at jeg synes sweet spot er mindre på Reverb, men.. tja. Vet ikke helt hva som gjør det.

 

Skyrim VR... Ikke brukt så mye tid i det på Vive Pro i det siste.Så ikke lett å sammenligne direkte. Testet på Reverb i dag. Men her synes jeg oppgraderingen ble mindre slående. Man ser tydligere lengre ut, helt klart. Og det kan jo være viktig. Men det ble ikke sånn Wow! - følelse som jeg fikk på den flysimulatoren. 

 

Screendoor... stadig tema. De som sier at det ikke finnes på Reverb juger. De som sier at man kun ser det når man leter etter det...juger kanskje. Nå er jeg rimelig videofil, med avansert hjemmekino, og hatt det som hobby siden starten av 2000 tallet. Så mulig jeg er overkritisk. Screendoor var jo et stort problem tidligere på projektorer. Så jeg er jo dritalei det. Men altså... det ER screendoor effekt. Trenger ikke å se etter det. Det er der. MEN, fordi det er markant mindre av det, så glemmer man det raskere enn på headsett med lavere oppløsning og teknologi (oled). På første generasjon HTC Vive som ble sluppet for allmennheten, så var det så mye av det at jeg ikke orket bruke headsettet til noen ting. Det ble en gimmick som jeg dro fram for kompiser men aldri gadd bruke selv. På Vive Pro.. tja.. I bilspill og simulatorer så greide jeg glemme det fordi jeg ble engasjert. På Reverb er det enda lettere å gjøre det, altså glemme det. Og jeg synes ikke screen door er hindrende for gameplay og innlevelse i spillet på noe vis. 

 

Tracking: Er jo ingen kamera ala PS4 VR eller ekstern sensor type HTC. Har testet med Skyrim, og vært på hjortejakt i dag med pil og bue.. Æææææ... det funker., det funker. Men... det merkes at det ikke er eksterne sensorer. Fikk skutt noen hjort, men bommet også noen ganger fordi håndkontrollerne gjorde rare ting når jeg spant opp buen. Selve headsettet følger bra, godt, perfekt( til nå) i bilspill,simulatorer og Skryim- til nå. 

 

Disse through the lens videoene på youtube.. jeg så ørti av dem før jeg bestemte meg. Det viste seg at de sa nada når jeg endelig fikk spent på meg headsettet. Jeg anbefaler folk å prøve å teste selv. Men vanskelig når butikkene ikke har det i demo. Så.. spør en kompis som har det headsettet du er interessert i. Noen på youtube har agendaer, tror jeg. Sweviver postet en video med kommende Pimax 8KX (noe sånt) sammenlignet med HP Reverb.. Pimaxen så fantastisk ut. Reverb så ganske dårligere ut. MEN hadde min Reverb sett sånn ut som i hans videosammenligning hadde den vært på vei tilbake til Elkjøp i dag allerede. Den er bedre enn det der altså!! Han må ha en agenda. Ellers så er han talentløs. Men det tror jeg ikke han er.. Men uansett så viser det også at through the lens video ikke greier vise hvordan det er. 

 

Ingen ekspert, men Suspersampling kan vel "only take you this far"... det hjelper innen oppløsningen du har. Men altså reell oppløsning vil jo trumfe det? Hvis ikke kan jeg bare avbestille mitt 61megapiksel fullformat Sony kamera... ;)  Men høy reell oppløsning OG supersampling er vel det man drømmer om. Men vanskelig med riktig framerate. Men hjelper supersampling mot "shimmering" på en måte som reell oppløsning/native ikke greier alene?

 

Min Reverb er ikke PRO versjonen!! Proversjonen har en annen, og ut fra hva jeg har lest, en bedre padding for hode/panne! Jeg har konsumerversjon, så langt jeg kan forstå.

 

Ingen sakkosekk her heller, ennå, men bruker Racing Playseat for bilspill og flysimulatorer. Det har funket bra for Vive Pro før, så blir bra her også. Men til nå har jeg hatt den nye PCn og headsett nede i stua, og sitti på en kjøkkenstol for bilspil/sim og stått på gulvet for skyrim. Flytter opp på gutterommet med simulatoroppsettet over helgen...

 

Godrays!! MYE mindre av det enn på Vive og Vive pro! Hurra. MEN... det som skjer at det lille som er oppleves som en artifact i bildet! hehe... Trodde det var noe galt, var littegranne greier der, vred hodet rundt, endret vinkel og skjønte at det var pittelitt godray som hadde dukket opp i den scenen/vinkelen jeg sto i. 

 

Farger - litt blassere, men det jeg bryr meg om minst. Er det blassere??? Det er bra nok. Mer enn bra nok. For flysimulator opplevedes som mer realistisk fargenivå. Sortnivå? Til nå oppleves det bedre enn jeg har lest på forum ellers. Nesten så jeg mistenker at folk som har semipeil kommenterer dårlig sortnivå automatisk fordi de veit det ikke er OLED. Men skal installere Elite Dangerous senere, space sim, og se hva jeg synes.  

 

Detta ble langt. De som har lest alt, kan gå i kjøleskapet og hente seg en øl. Hvis de er over 18. ;) Jeg er over 50 og har henta meg to allerede :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse through the lens videoene på youtube.. jeg så ørti av dem før jeg bestemte meg. Det viste seg at de sa nada når jeg endelig fikk spent på meg headsettet. Jeg anbefaler folk å prøve å teste selv. Men vanskelig når butikkene ikke har det i demo. Så.. spør en kompis som har det headsettet du er interessert i. Noen på youtube har agendaer, tror jeg. Sweviver postet en video med kommende Pimax 8KX (noe sånt) sammenlignet med HP Reverb.. Pimaxen så fantastisk ut. Reverb så ganske dårligere ut. MEN hadde min Reverb sett sånn ut som i hans videosammenligning hadde den vært på vei tilbake til Elkjøp i dag allerede. Den er bedre enn det der altså!! Han må ha en agenda. Ellers så er han talentløs. Men det tror jeg ikke han er.. Men uansett så viser det også at through the lens video ikke greier vise hvordan det er. 

Sweviver er ansatt hos Pimax så det kan jo ha noe å si ;)

 

Og ja man må prøve VR før en kan gjøre seg opp en mening. Har man prøvd en type så har man ikke prøvd alle, langt derifra. Pimax 5k+ som jeg også har var helt ubrukelig på mine øyner! Hadde det vært min første VR opplevelse så ville jeg vært bekymret. For andre så kan den nok funke bra, hvordan VR oppleves kan variere stort fra person til person. I grunn er det beste å benytte seg av åpent kjøp ordningen som enkelte butikker har eller besøke noen man kjenner som har VR. 

Lenke til kommentar

 

 

‘Microsoft Flight Simulator’ Dev: “we will try our darnedest to make [VR support] happen”

https://www.roadtovr.com/microsoft-flight-simulator-dev-will-try-darnedest-make-vr-support-happen/

 

Tror det kan bli et problem med ytelsen hvis det skal portes til VR. Men jeg vil likevel at de prøver! Gahh!! Hvor blir det av øyesporing med foveated redering som standard i alle VR sett! :p Og hvor er NVIDIA sin neste generasjon med grafikkkort!

 

 

Også dette:

 

 

Asobo reps also made clear that VR is not currently in the cards for this version of MSFS, in spite of pretty much every member of the attending press asking that exact question. "Maybe one day, Flight Simulator will," Asobo CCO and co-founder David Dedeine told Ars. "It's not a commitment at all," he added with a laugh. "But we're already thinking about VR... We've worked on HoloLens, so we're familiar with [VR]'s types of problematics."

https://arstechnica.com/gaming/2019/09/the-new-ms-flight-simulator-taught-me-how-to-fly-an-actual-plane/

Lenke til kommentar

Er det noen i Norge som har Valve Index? Vil gjerne vite hvordan man bestiller den, siden den ikke er tilgjengelig for kjøp i Norge. Ser at er tilgjengelig i Sverige og Danmark.

Tror det bare er meg foreløpig her i tråden som har den. Men har hørt om andre nordmenn på reddit som har fikset seg en: https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/cxkz03/wasnt_easy_getting_this_one_to_norway_but_i/

 

Noen tips her:

https://www.reddit.com/r/ValveIndex/comments/butdax/import_valve_index_to_norway_any_pitfalls/

 

Det er ikke helt rett rett frem enkelt, men absolutt mulig. Enkleste og sikreste løsningen er få noen noen du kjenner og stoler på til å kjøpe den for deg og så sende den som gave eller at de tar den med over grensen for deg.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

https://www.roadtovr.com/microsoft-flight-simulator-dev-will-try-darnedest-make-vr-support-happen/

 

Tror det kan bli et problem med ytelsen hvis det skal portes til VR. Men jeg vil likevel at de prøver! Gahh!! Hvor blir det av øyesporing med foveated redering som standard i alle VR sett! :p Og hvor er NVIDIA sin neste generasjon med grafikkkort!

 

 

Også dette:

 

https://arstechnica.com/gaming/2019/09/the-new-ms-flight-simulator-taught-me-how-to-fly-an-actual-plane/

Ikke sikkert ytelsen blir så stort problem som man automatisk kan tro. Flere grunner til det. Det ene er at nåværende simulator ikke utnytter flere kjerner så godt. Og ytelsen i simulatorer også godt avhengig av CPU kraft, ikke bare GPU. DCS World 2.5, som jeg spiller en del, bruker faktisk bare en CPU kjerne! Litt usikker på X-Plane 11 som er nåværende hardcore simulator for sivil luftfart. Uansett så har jeg lest at nye MS flightsim 2020 skal utnytte flere kjerner. 

 

I tillegg er det slik at deler av arbeidet skal gjøres i Azure, Microsoft skyen, når man spiller på høy grafikkinnstilling. Ved offline spilling vil grafikken justeres ned. Jeg vet ærlig talt ikke hvordan det her skal fungere, men så video av forskjellene mellom god nettilgang, og uten nett, og det var gode forskjeller. Så kanskje VR ytelsen vil få hjelp ved at noe gjøres i skyen? Lov å håpe i hvert fall. 

 

Dette er en simulator som skal leve i mange år. Blir mer og mer imponert når jeg ser intervjuer med utviklerne, hvor dedikert de er til hard core publikumet. Og om dagens hardware ikke kan levere det vi har sett på video i VR, så vil vi i fremtiden oppleve at det skjer.. Og gud bedre... :D :D

Endret av Dr.Peedee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen i Norge som har Valve Index? Vil gjerne vite hvordan man bestiller den, siden den ikke er tilgjengelig for kjøp i Norge. Ser at er tilgjengelig i Sverige og Danmark.

https://www.amazon.com/Valve-Index-VR-Full-Kit-PC/dp/B07VPRVBFF/ref=sr_1_1?keywords=Valve+Index&qid=1572193110&sr=8-1#customerReviews

 

Ser at den blir solgt på Amazon nå. Så da blir vel det den enkelste og tryggeste måten å kjøpe den på. Fortsatt ikke optimalt men du har i det minste en garanti fra Amazon

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Fristende å legge til noen av disse i spillet mitt.

 

 

Akkurat nå ser min ganske beskjedne mod liste slik ut etter noen dagers spilling:

post-56355-0-42957300-1572558283_thumb.jpg

 

Har delvis fulgt instruksjonene fra denne kanalen: https://www.youtube.com/user/sanosuke1981

 

Er litt redd for å bli overivrig og legge inn alt for mange mods inntil noe kræsjer som har skjedd flere ganger. Må nesten bare si stopp på et tidspunkt og kose meg med spillet.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...