Dr.Peedee Skrevet tirsdag kl 17:51 Del Skrevet tirsdag kl 17:51 ps5 skrev (3 minutter siden): Fixed foveated rendering testet med Quest 3. (max overklokket 5080). Dette ble for meg særdeles plagsomt med synlig border på høyre og venstre side. Fungerer om man holder hodet 100% i posisjon men da blir liksom litt av vitsen borte. For å unngå kræsj må man slå av hdr både i windows 11 og også i flatskjerm innstillingene i fs. Men selv uten foveated rendering ble ytelsen overraskende bra med native dlss nå. Det låter bra! Ja, fixed foveated rendering byr på kompromisser som ikke alle liker. Jeg har Crystal OG med eye tracking, og vil vel da få dynamic foveated når ting funker etterhvert. Lenge siden jeg har vært inne i MSFS 2024 nå, så vet ikke personlig hvordan ståa er. Uansett, jeg bruker dynamic foveated, dvs Quad views foveated med eye tracking i DCS, og der har jeg oppløsningen perifert bilde ganske lav, men ser det ikke pga eye trackingen. Jeg aner ikke når jeg får min 5090 baserte PC. Blir uansett etter Påske vil jeg tro. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet torsdag kl 09:16 Del Skrevet torsdag kl 09:16 (endret) Kampanje på Crystal Light på Proshop nå, 10599 for full pakke (eller 10097 for de samme delene i komponenter). Dette frister litt når man så den usannsynlige prisen på Super og alternativene krever basestasjoner. Noen som har denne og er godt fornøyd? Og hvor får man tak i DMAS som man vel må ha praksis? https://www.proshop.no/VR-utstyr/Pimax-Crystal-Light-komplett-sett-kontroller-inkludert/3297387 https://www.proshop.no/VR-utstyr/Pimax-Crystal-Light-kun-headset/3297379 Endret torsdag kl 15:32 av ps5 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet torsdag kl 12:12 Del Skrevet torsdag kl 12:12 (endret) Gunfreak skrev (På 4.4.2025 den 23.16): Første fulle video med 5090. Nice. Skal ta en ny runde med DCS nå til påsken. Ble ikke helt fenget tidligere, men har nå oppgradert til 5080, så får vi se. Det jeg synes er litt slitsomt med DCS er at alt koster ganske mye penger, og litt usikker på hva som er riktige stedet å starte. Liker egentlig best å bare fly, så MSFS har vært min greie frem til nå. Ellers er jeg utrolig glad akkurat nå. Hadde litt halvveis ytelse med mitt 3080ti i MSFS 2020, og oppgraderte nå nettopp til 5080. Men opplevde etter oppgraderingen mye dårligere ytelse!! Hadde ekstrem hakking og ting gikk ikke så smooth. Måtte skru ned settingene noe voldsomt. "Har jeg oppgradert for dette"? Holdt på å rive av meg håret. Men så.... Tittet litt på om det kunne være at jeg måtte oppgradere min 5800x3D, noe jeg helst vil slippe. (Måtte da også bytte MB og minnet) Ramlet da over en tråd om stuttering når CPU begynte å throttle grunnet for høy temp. Dette viste seg å være spot on for min del. CPUen nådde aldri topp MHz under kjøring i MSFS, og temperaturen surfet rund 90 grader(!!) SÅ: etter å ha byttet til nye kabinettvifter, undervoltet min 5800x3D, samt blåst vekk støv fra CPU-kjøleren, ramlet temperaturen minst 15 grader, og jeg er nå superhappy. Sjekket også i 3DMark, og fra at grafen over CPU-hastigheten var ganske "skrukkete", noe jeg ikke hadde reagert på tidligere, var den nå blitt ganske rett og fin. Så nå opplever jeg utrolig god ytelse. Alt ser veldig bra ut, og bare digger MSFS2020. (Kjører med TAA, for synes fortsatt at DLSS gir noe uskarpheter og artefakter. Liker enn så lenge bedre bildet jeg får med TAA. Men skal nå teste litt mer nå som systemet mitt har blitt mer "stabilt".) PS: Relevansen til tråden er at jeg selvsagt kun flyr i VR. Å gå tilbake til 2D er en ekstrem nedtur Endret torsdag kl 12:13 av KalleKanin Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet torsdag kl 13:16 Del Skrevet torsdag kl 13:16 53 minutes ago, KalleKanin said: Nice. Skal ta en ny runde med DCS nå til påsken. Ble ikke helt fenget tidligere, men har nå oppgradert til 5080, så får vi se. Det jeg synes er litt slitsomt med DCS er at alt koster ganske mye penger, og litt usikker på hva som er riktige stedet å starte. Liker egentlig best å bare fly, så MSFS har vært min greie frem til nå. Om du bruker ED sin egen butikk og registerer deg, kan du prøve 2 moduler i 2 uker gratis, så 2 nye moduler i 2 uker osv, tror det resetter seg hver 6 måned eller en gang i året, sånn kan du teste hva du liker. Om du er vandt til å fly andre simulatorer kan du jo fly hva som helst. Om du liker utfordringer er jo F-14 sammen med Super carrier en fantastisk combo. Super carrier legger til animerte mannska som leder deg fra parkering til katapulten og så hjelper deg for å komme riktig på katapulten. Sleng på litt dårlig hver og vind, så kan du sikker bruke 100+ timer bare på å bli ekspert på å lande og ta av med F-14 på super carrier uten å fyre av et eneste skudd. F-14 har også en kampanje som heter Speed and Angels som er laget sammen med ekte F14 piloter, og mer eller mindre gir deg ekte opplæring i å fly F-14, den krever Nevada kartet, kampanjen bruker også stemmene til ekte F-14 piloter. Her lærer du å fly med ekstrem nøyaktighet. Så liker du å mestre fly og bli god til å fly er dette noe for deg. F-4 er jo også fantastisk bra laget, men om noe enda mer analog enn F-14, her har du også 2 kampanjer som går å mestre flyet, du har Top gun kampanjen der du følger den ekte opplæringen F-4 piloter fikk på slutten av 60 tallet i den orginale top gun, lærer å sammarbeide med wingman osv. Og snart kommer en Red flag kampanje til F-4 der du flyr F-4 i en ekte Red Flag trenings sak fra tidlig 80tallet. Begge disse krever også nevada kartet. Her kan du se noen av features som er i kampanjen F4 og F14 er perfekte om du liker å fly og vil ha en utfordring i å fly. Og fordi de har kampanjer som handler om å mestre flyene. F-16 har jo egentlig bare en "vanskelig" ting å mestre og det er luft til luft tanking, den er vrien, ellers handler jo alt om å putte missiler og bomber på fiender. Du bør unasett bare kjøpe på salg, Og de er ofte på salg i ED sin egen butikk. Er vel salg hver 3 måned eller noe, med 1 eller 2 store salg i året, med opp til 50% på selv ganske nye moduler. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet torsdag kl 13:20 Del Skrevet torsdag kl 13:20 ps5 skrev (4 timer siden): Kampanje på Crystal Light på Proshop nå, 10599 for full pakke. Dette frister litt når man så den usannsynlige prisen på Super og alternativene krever basestasjoner. Noen som har denne og er godt fornøyd? Og hvor får man tak i DMAS som man vel må ha praksis? https://www.proshop.no/VR-utstyr/Pimax-Crystal-Light-komplett-sett-kontroller-inkludert/3297387 Endte med å kjøpe DMAS fra unboundxr. 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet torsdag kl 19:06 Del Skrevet torsdag kl 19:06 (endret) 19 hours ago, ExcaliBuR said: Endte med å kjøpe DMAS fra unboundxr. Ikke på lager nå men hva ble totalpris med mva og shipping? Slo til på en CL så får se om jeg klarer meg med over-ear til å begynne med. Med CL på vei (totalt kr 10097) utgår denne (kr 25699) for meg, men man må jo likevel få med seg reviewene som kommer i dag 1600: Endret fredag kl 09:06 av ps5 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet fredag kl 11:15 Del Skrevet fredag kl 11:15 ps5 skrev (På 10.4.2025 den 11.16): Kampanje på Crystal Light på Proshop nå, 10599 for full pakke (eller 10097 for de samme delene i komponenter). Dette frister litt når man så den usannsynlige prisen på Super og alternativene krever basestasjoner. Noen som har denne og er godt fornøyd? Og hvor får man tak i DMAS som man vel må ha praksis? https://www.proshop.no/VR-utstyr/Pimax-Crystal-Light-komplett-sett-kontroller-inkludert/3297387 https://www.proshop.no/VR-utstyr/Pimax-Crystal-Light-kun-headset/3297379 Grei pris på Crystal Light det der. Du MÅ ikke ha DMAS. Ikke med en gang i hvert fall. Lyden er ok på de som følger med. Men får klart løft med DMAS ja 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet fredag kl 11:17 Del Skrevet fredag kl 11:17 (endret) 3 hours ago, Dr.Peedee said: Grei pris på Crystal Light det der. Du MÅ ikke ha DMAS. Ikke med en gang i hvert fall. Lyden er ok på de som følger med. Men får klart løft med DMAS ja Ser ut som jeg fant et lite "hull" i prisingen og sparte 500 da separate kontrollere forsvant sporløst etter jeg kjøpte (gikk fra 15+) Gleder meg til å teste. Ikke gjennom Super reviewene ennå, men de har et katastrofalt problem: Mura. Og også black smearing og fringing. Så CL kjøpet føles enda mer fornuftig nå, vi får se mandag / tirsdag. (Mura er noe man blir allergisk mot om man har psvr2). Endret fredag kl 14:49 av ps5 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet fredag kl 18:52 Del Skrevet fredag kl 18:52 Da har jeg fått summet meg til å teste 2024 med Pimax og 5090. Syns fremdeles spillet kunne sett bedre ut med tanke på hvor mye det krever. Jeg tror noe av problemet er at i VR ser man alle skavanker. Det er rett inn your face. Jeg har jo nå sett på denne videoen på tv og selv på en 55" 4k tv. Er jo disse smelta monopol blikkene mye mindre synlig. Jeg kjører med høy/ultra på det meste, bruker beta 2. DLSS 4(profil K) jeg tviler på det hadde kjørt bra i New York feks. Selv i lille Oslo var det i grenseland. Men så for mab kommer på landsbygda kjører det ganske smooth. 1 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet fredag kl 19:34 Del Skrevet fredag kl 19:34 ps5 skrev (7 timer siden): Ser ut som jeg fant et lite "hull" i prisingen og sparte 500 da separate kontrollere forsvant sporløst etter jeg kjøpte (gikk fra 15+) Gleder meg til å teste. Ikke gjennom Super reviewene ennå, men de har et katastrofalt problem: Mura. Og også black smearing og fringing. Så CL kjøpet føles enda mer fornuftig nå, vi får se mandag / tirsdag. (Mura er noe man blir allergisk mot om man har psvr2). Sett flere reviews av Crystal Super. Tydelig variasjoner, enten av unitene de har sendt ut eller øya til folk eller begge deler. MRTV Sebastian klager veldig over mura, til og med med striper synlig. VR Flightsimguy sier det er noe Mura, men heldigvis ikke striper av det slik som et annet headset med tilsvarende paneler. Han er jevnt over mer positiv angående muraen som er til stede, låter ikke så galt der. Men han sier også at det vil kunne variere fra enhet til enhet hvor mye det er. Omniwhatever også på YouTube, klager over lydkvaliteten på mikrofonen, men er også langt mer positiv enn MRTV over bildekvaliteten. Han sier mura er subtle, og at han brukte litt tid på å se det. Good sign compared to the PSVR2, sier han videre. Han nevner også Motion resistance blur når man beveger hodet fort, men det fant han bare i ett av spillene han testet, så det er mer spillet enn headsettet. Jeg er i tenkeboksen. Faktisk. Alle nevner veldig god FOV, til og med VoodooDE VR i sitt review. Han måler vanligvis veldig lav FOV sammenlignet med andre, pga hode fasongen sin, sier han. På Crystal Suprr fikk han 124 degrees horizontal faktisk. Han fikk 100 degrees på vanlig Pimax Crystal og Quest 3 til sammenligning, og 106 på Valve Index. Et annet review målte 128 degrees horizontal. Edge to edge clarity skal også være ganske så bra ifølge reviews jeg har sett. Jeg hadde en del Mura på et HP Reverb headsett jeg hadde før. Men jeg så det bare når jeg så etter det, og glemte det fort igjen under spilling. PSVR2 har mye av det, synes jeg. Så er det betydelig mindre enn PSVR2 kan jeg leve med det. Chromatic abberation, color fringing, på kantene vil du også finne på Crystal Light. Bare ikke se etter det. Spill - og det blir usynlig for deg. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet fredag kl 19:42 Del Skrevet fredag kl 19:42 Gunfreak skrev (42 minutter siden): Da har jeg fått summet meg til å teste 2024 med Pimax og 5090. Syns fremdeles spillet kunne sett bedre ut med tanke på hvor mye det krever. Jeg tror noe av problemet er at i VR ser man alle skavanker. Det er rett inn your face. Jeg har jo nå sett på denne videoen på tv og selv på en 55" 4k tv. Er jo disse smelta monopol blikkene mye mindre synlig. Jeg kjører med høy/ultra på det meste, bruker beta 2. DLSS 4(profil K) jeg tviler på det hadde kjørt bra i New York feks. Selv i lille Oslo var det i grenseland. Men så for mab kommer på landsbygda kjører det ganske smooth. VR Flightsim guy fikk 40-45 over New York i TAA mode i Crystal Super som Han kjørte i native 6240x6280 resolution per eye! Han testet ikke med dlss en gang! Dette med AMD 9800X3D og RTX 5090. Det var i MSFS 2024 Beta. og med Quadviews og High end graphic presets, som han kalte det. Og det var mens han gjorde opptak… Skal sjekke videon din nå Lenke til kommentar
ps5 Skrevet fredag kl 19:53 Del Skrevet fredag kl 19:53 (endret) 25 minutes ago, Dr.Peedee said: Sett flere reviews av Crystal Super. Tydelig variasjoner, enten av unitene de har sendt ut eller øya til folk eller begge deler. MRTV Sebastian klager veldig over mura, til og med med striper synlig. VR Flightsimguy sier det er noe Mura, men heldigvis ikke striper av det slik som et annet headset med tilsvarende paneler. Han er jevnt over mer positiv angående muraen som er til stede, låter ikke så galt der. Men han sier også at det vil kunne variere fra enhet til enhet hvor mye det er. Omniwhatever også på YouTube, klager over lydkvaliteten på mikrofonen, men er også langt mer positiv enn MRTV over bildekvaliteten. Han sier mura er subtle, og at han brukte litt tid på å se det. Good sign compared to the PSVR2, sier han videre. Jeg var mest opptatt av at jeg ikke gikk glipp av vr-himmelen til 26000 når jeg la 10 på bordet for å forhåpentlig klare meg et års tid. Jeg har levd med psvr2 et par måneder nå og mura vil jeg kalle fullstendig uakseptabelt i denne prisklassen. Spesielt at det er plagsomt på "blå himmel" blir raskt et irritasjonsmoment i lengden (selv himmelen i gt7 irriterer og der er det definitivt action som nevnes som noe som vil ta oppmerksomheten bort). Men uansett tenker jeg oled er fremtiden men spesielt pris og avhengighet til legacy tracking og svært lite fov gjør at jeg utsetter dette ihvertfall en generasjon. Hadde håpet på at Valve skulle redde oss her men de går tydeligvis i helt feil retning nå med konkurrent i q3 segmentet. Det skal sies at jeg vil beholde q3 for det meste av roomscale, snubling i kabel med en kilo på hodet vil kun bli forbeholdt Alyx og lignende Endret fredag kl 20:00 av ps5 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet fredag kl 20:08 Del Skrevet fredag kl 20:08 ps5 skrev (5 minutter siden): Jeg var mest opptatt av at jeg ikke gikk glipp av vr-himmelen til 26000 når jeg la 10 på bordet for å forhåpentlig klare meg et års tid. Jeg har levd med psvr2 et par måneder nå og mura vil jeg kalle fullstendig uakseptabelt i denne prisklassen. Spesielt at det er plagsomt på "blå himmel" blir raskt et irritasjonsmoment i lengden (selv himmelen i gt7 irriterer og der er det definitivt action som nevnes som noe som vil ta oppmerksomheten bort). Men uansett tenker jeg oled er fremtiden men spesielt pris og avhengighet til legacy tracking og svært lite fov gjør at jeg utsetter dette ihvertfall en generasjon. Hadde håpet på at Valve skulle redde oss her men de går tydeligvis i helt feil retning nå med konkurrent i q3 segmentet. Jepp. Egentlig enig i alt. Men det er også kompromisser på alle headsettene der ute. Så man må nok velge hva man kan leve med egentlig. Jeg tåler noe Mura, men ikke Sebastian MRTV nivå eller PSVR2 nivå.Får du et bra eksemplar av Crystal light så tror jeg du blir fornøyd. Men du vill finne ting å pirke på hvis du vil Lenke til kommentar
ps5 Skrevet fredag kl 20:15 Del Skrevet fredag kl 20:15 (endret) 9 minutes ago, Dr.Peedee said: Jepp. Egentlig enig i alt. Men det er også kompromisser på alle headsettene der ute. Så man må nok velge hva man kan leve med egentlig. Jeg tåler noe Mura, men ikke Sebastian MRTV nivå eller PSVR2 nivå.Får du et bra eksemplar av Crystal light så tror jeg du blir fornøyd. Men du vill finne ting å pirke på hvis du vil Jeg ønsker meg micro oled 3840x2 oppløsning med beyond2 formfaktor, super fov, 100% overlapp, q3 pris og tracking. Kan det være så vanskelig 😄 Endret fredag kl 20:18 av ps5 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet fredag kl 20:47 Del Skrevet fredag kl 20:47 ps5 skrev (29 minutter siden): Jeg ønsker meg micro oled 3840x2 oppløsning med beyond2 formfaktor, super fov, 100% overlapp, q3 pris og tracking. Kan det være så vanskelig 😄 Hehe! Vi er nok en del år unna…. Beyond 2 frister faktisk. Større FOV enn min Crystal, grei oppløsning også med tanke på at den ikke har eye tracking. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet fredag kl 20:58 Del Skrevet fredag kl 20:58 (endret) 14 minutes ago, Dr.Peedee said: Hehe! Vi er nok en del år unna…. Beyond 2 frister faktisk. Større FOV enn min Crystal, grei oppløsning også med tanke på at den ikke har eye tracking. Jeg ville nok gått for b2 om det ikke var for kravet om 2 basestasjoner som alene er 5000 og knuckles som man vel ikke får kjøpt og er ute av produksjon. Skjønner ikke hvorfor de ikke har gått over til inside out men får tror det kommer med b3. Og fov blir vel praktisk den samme ihvertfall hvis du har light? Endret fredag kl 21:03 av ps5 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet fredag kl 22:09 Del Skrevet fredag kl 22:09 Inside out tracking burde være default. Så kan base stasjoner være et tillegg. Spesielt hvis headsettet er retta mot sims. Da trenger du ikke en gang mange veldig bra Inside out tracking. G2 hadde ganske dårlig controller tracking, men var aldri et problem i sims med bare head tracking. 1 Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden ps5 skrev (11 timer siden): Jeg ville nok gått for b2 om det ikke var for kravet om 2 basestasjoner som alene er 5000 og knuckles som man vel ikke får kjøpt og er ute av produksjon. Skjønner ikke hvorfor de ikke har gått over til inside out men får tror det kommer med b3. Og fov blir vel praktisk den samme ihvertfall hvis du har light? I VoodooDe VR sine målinger er det ikke rare forskjellen på Crystal Light og Bigscreen B 2, nei. Flightsimguy målte 108-110 horisontalt på BB2. MRTV annerledes. Og produsenten har oppgitt 118 eller noe sånt. Tallene varierer med face shape og IPD innstillingen gjort på linsene. Så ingen klar standard virker det som. VoodooDE VR i bildet har målt forskjellig på Pico 4 (96 både horisontalt og vertikalt) og Pico 4 Ultra (90 horisontalt og 94 vertikalt) selv om de bruker akkurat samme face gasket. Så vindforhold og hva man hadde til frokost spiller nok også noe inn Men disse målingene gir jo indikasjoner. Men f.eks jeg har større FOV på min Pico 4 enn på min Quest 3. Hos VoodooDE VR er det motsatt. Og jeg har klart klart større FOV på Crystal OG (ikke light) både i forhold til Pico 4 og Quest 3. Quest 3 er som en litt trang dykkermaske for meg enda VoodooDE VR måler Quest 3 og Crystal begge til 100 horisontalt. Det er meg en gåte… Jeg synes Crystal og light begge har grei FOV. Får ikke dykkermaskefølelsen som med min Quest 3. Crystal super frister litt stadig, kjenner jeg. Man får større fartsfølelse også med såpass FOV. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg sa jo fra meg de 42pp linsene til crystal for å kunne få avslag på de større FOV linsene. Men nå som linsene har kommer har de ingen preorder. Du må sitte oppe på natta Kina tid når de slipper de. Elles går du glipp. Og de skal vist bare lage 3 små opplag. Så er mulig jeg aldri får sjansen til å få de. Helt idiotisk. Det burde være automatisk når man har sagt fra seg de 42pp linsene så skal man kunne få kjøpt de større FOV linsene. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Flere her som har slik plass rundt riggen sin? Er det et 5090 jeg ser der? Det ser så sinnssykt svært ut! Er det mye større enn et 4090 eller blir jeg litt lurt av perspektivet her? lol Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå