Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Jeg må si jeg er ganske fornøyd med kontrollene til crystal. Kunne ønske meg bedre tracking. De er vel på nivå med G2 V1. Altså ikke fantastisk. Og kan påvirke spill som Blade and Sorcery. Spesielt når man flytter våpen over hodet. Bak skulderene osv. Men det jeg virkelig liker er at man lader de med USB C. Ikke mer dritt med AA batterier og batteri lader. Når de er lada varer de også lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke klage på Quest 3 kontrollerne heller 😉

Tracking virker å være solid i alle forhold, som er litt utrolig siden de ikke har sensorringer som ellers er vanlig på alle andre kontrollere. I forhold til mine gamle Index kontrollere så liker jeg dem mye bedre, var aldri noe fan av Index kontrollere. De bruker standard AA batterier som jeg synes er positivt i og med at jeg kan skifte til nye når de er tomme og slipper å vente på lading slik jeg måtte med Index. Har to sett med oppladbare batterier så batteri er aldri et problem.

Noen bilder jeg tok for litt siden. Quest 3 har en utrolig fin og liten formfaktor!20240604_113737.thumb.jpg.d0fbcf425a01ecb5b9c7d4737436dfa6.jpg

20240604_113818.thumb.jpg.93d538acb5491349d2da431c03e51d40.jpg

20240604_114222.thumb.jpg.efdc8c9a86d6f6d86d8e302fa5b1d340.jpg

Lenke til kommentar

Dårligste kontrollerne jeg har hatt var til Samsung Odyssey WMR. De var fæle på alle mulige måter. Frustrerende tracking, dårlig ergonomi og plassering av knapper. Led lys trackingen slukte batteri samt at hver kontroller krevde 2 batterier hver. Quest krever bare et AA batteri til hver kontroller. Trackingringen var også altfor stor og kom ofte i veien.

samsung_hmd_odyssey_controller_01.thumb.jpg.a49660b83b72b10fcc5b23e2956929fe.jpg

 

Index og Vive wands har bare vært sånn middels gode, men også til tider frustrende på ulike måter. Tracking pad på Vive ble fort utslitt og Index slet med drifting på stikka.

Oculus/Meta kontrollere har jeg hatt lite å utsette på, som regel alltid gode.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Har nå hørt mye bra om Riven fra flere hold. Det frister å prøve! Særlig siden jeg også har litt barndomsminner fra det, men da kun å ha sittet å sett på når andre spilte det.

Jeg er ikke sånn veldig stor på puzzles da... Jeg liker puzzles slik de var i Talos Principle. Myst og Riven har andre typer puzzles...

https://store.steampowered.com/app/1712350/Riven/

Lurer på om jeg burde spille Myst før Riven? Er et bundle tilbud på Myst og Riven nå
🤔

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Dette var nytt for meg. Hadde ikke tenkt tanken at jeg kunne skifte miljø i Virtual Desktop.

Og det løser faktisk problemet mitt med at jeg ikke har skikkelig skjerm for tiden til flate spill som f.eks. Spelunky.

Og det mest overraskende med dette var en sånn filleting som utsikten ut vinduet... med levende trafikk! Ser veldig realistisk ut! Jeg tror det må være et videoopptak som de har bøyd halveis rundt bygningen. Det er ikke 360 video. Første gangen jeg har sett akkurat dette. Et fint lite triks som hadde mye å si for innlevelsen.

Men seriøst! Sjekk den utsikten når jeg vandrer bort til vinduet! Føles som om jeg faktisk er i den leiligheten! Syke greier.

Edit:

Og ja faen, var en ubehagelig P.T. korridor der også, vet ikke om jeg var helt fan av den 😅 lol.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dr.Peedee skrev (På 5.6.2024 den 1:11 PM):

HDR på PSVR2 med PS5 er faktisk litt imponerende - slik jeg husker det. Dessverre ligger headsettet og støver... jeg spilte en del Grand Turisimo i VR med det - og lysstyrken er noe av det som jeg husker som imponernede. Men de dårlige (fresnel) linsene, for lav oppløsning på grafikken - noe som gjorde det til en grøtete opplevlse...  gikk tilbake til bilspill i VR på PC, Pico 4 via Virtual Desktop men mest da Pimax Crystal. Men egentlig, ikke spilt noe særlig bilspill heller. Det går i DCS når jeg bruker (PC) VR :) . 

Når jeg skriver lav oppløsning på PSVR2 så syntes jeg nok den native oppløsningen på panelene ikke var så gale i seg selv. Men PS5 har ikke muskler til å rendre det skikkelig med antialiasing løsning - tross eyetracking på spill som Grand Turisimo. Derfor håpet jeg at PSVR2 kunne bli en grei HP Reverb G2 erstatter, samme type linser (yuck, men ok da, samme i hvert fall), oppløsning ikke langt fra G2, kablet løsning til PC, god passform/komfor, grei lyd, eyetracking, HDR og med en oppløsning som gjorde at selv svakere PC kunne rendre spill greit. Den gang ei. 

Kommer jeg til å kjøpe adapteret? Tenkte først jeg skulle, greit med et headset nr 2 til min PC nr2, men... vanskelig å gå tilbake til fresnell linser etter å ha blitt vant til Pico 4, Quest 3 og ikke minst Pimax Crystal - i hvert fall når de andre tingen kommer til å mangle til PC for PSVR2. 

Når det gjelder Oled  og Elite Dangerous type spill.... Man kommer forbausene langt med Pimax Crystal sine Qled paneler og local dimming faktisk :) Koster *litt* mer, men.. jaja. Pimax Crystal Light kan jo være en løsning.

For oss som ikke har mulighet eller interesse for å kjøpe flere headset, men som har en PSVR2 er adapteren helt nydelig. Har nettopp konvertert til PC gaming (4080 super, i7- 14700f) og kjøpte HL alyx, FO4 vr, Skyrim VR (selv om jeg har på psvr1) og subnautica. 

 

Men jeg finner ingen som ser ut til å ha lyst å selge adapteren i norge til release!! ÆSJ vil sikre meg snarest mulig!

Eneste jeg fant var maxgaming som har "overvåk".......

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 3.7.2024 at 12:07 PM, BakaBerg said:

Men jeg finner ingen som ser ut til å ha lyst å selge adapteren i norge til release!! ÆSJ vil sikre meg snarest mulig!

Eneste jeg fant var maxgaming som har "overvåk".......

Dette er vel fordi den ikke er lansert enda? Vil tro den blir mer tilgjengelig i august når den faktisk slippes. Er jo tross alt et offisielt accessory fra Sony, så at det blir vanskelig å få tak i tviler jeg på.

Jeg er veldig spent på å høre hvordan folk trives med PSVR2 på PC sammenliknet med Pico4 og Q3. Hvis de hadde lansert headsettet med alle features inkludert ville de hatt en vinner, men uten HDR og eye tracking ser jeg nesten ingen fordeler med headsettet.

Endret av Alak87
Lenke til kommentar
Alak87 skrev (5 minutter siden):

Dette er vel fordi den ikke er lansert enda? Vil tro den blir mer tilgjengelig i august når den faktisk slippes. Er jo tross alt et offisielt accessory fra Sony, så at det blir vanskelig å få tak i tviler jeg på.

Jeg er veldig spent på å høre hvordan folk trives med PSVR2 på PC sammenliknet med Pico4 og Q3. Hvis de hadde lansert headsettet med alle features inkludert ville de hatt en vinner, men uten HDR og eye tracking ser jeg nesten ingen fordeler med headsettet.

hører mange si det du sier. Men jeg eier ikke pcvr headset (som forøvrig heller ikke har de featurene meg bekjent? kanskje jeg tar feil?) og kommer nok ikke til å kjøpe et heller, så for meg er det pure win. 

Når det gjelder accessories som er såpass nisje har det ofte vært tilgjengelig ganske tidlig før lansering på diverse retailers osv. Vet ikke om vi har en måte å bestille fra direct på, men jeg kommer til å skaffe den så tidlig som mulig uansett.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, BakaBerg said:

hører mange si det du sier. Men jeg eier ikke pcvr headset (som forøvrig heller ikke har de featurene meg bekjent? kanskje jeg tar feil?) og kommer nok ikke til å kjøpe et heller, så for meg er det pure win. 

Når det gjelder accessories som er såpass nisje har det ofte vært tilgjengelig ganske tidlig før lansering på diverse retailers osv. Vet ikke om vi har en måte å bestille fra direct på, men jeg kommer til å skaffe den så tidlig som mulig uansett.

Ja, da er det jo et lett valg. Bedre å ha muligheten med det man har enn å ikke ha det i det hele tatt. For min del kan jeg aldri gå tilbake til kablet eller Fresnel linser, så valget er ganske greit her 😅

Alle fremtidige headset jeg kjøper må ha eye tracking, og helst face tracking også, men dette tror jeg kommer til å bli standarden nå etter Apple har "introdusert" det med Vision Pro.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, BakaBerg said:

hører mange si det du sier. Men jeg eier ikke pcvr headset (som forøvrig heller ikke har de featurene meg bekjent? kanskje jeg tar feil?) og kommer nok ikke til å kjøpe et heller, så for meg er det pure win. 

Når det gjelder accessories som er såpass nisje har det ofte vært tilgjengelig ganske tidlig før lansering på diverse retailers osv. Vet ikke om vi har en måte å bestille fra direct på, men jeg kommer til å skaffe den så tidlig som mulig uansett.

Ja det stemmer for de mest populære headsettene. Hverken Meta eller Valve som er mest utbredt (i følge steam) har disse egenskapene. Så PSVR2 blir da som et hvilket som helst PC headset, vel bortsett fra Quest 3 da, den skiller seg en del ut fra de eldre headsettene med unike egenskaper som standalone, AR og pancake linser.

Er en del mindre selskaper med nisje headsett som har eye tracking og annet stæsj men de er i fåtall.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Alak87 said:

Alle fremtidige headset jeg kjøper må ha eye tracking, og helst face tracking også, men dette tror jeg kommer til å bli standarden nå etter Apple har "introdusert" det med Vision Pro.

Hvis Meta har eye tracking på sitt neste generasjons headsett; f.eks. Quest 4 så tror jeg det vil være avgjørende for at resten av markedet gjør det samme. Meta er størst og setter dermed en presedens. Men det må være "folkemodellen" aka Quest og ikke Pro varianten om dette skal lykkes. Quest Pro hadde eye tracking og det forandret absolutt ingenting fordi ingen kjøpte headsettet.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
3 hours ago, Enceladus said:

Hvis Meta har eye tracking på sitt neste generasjons headsett; f.eks. Quest 4 så tror jeg det vil være avgjørende for at resten av markedet gjør det samme. Meta er størst og setter dermed en presedens. Men det må være "folkemodellen" aka Quest og ikke Pro varianten om dette skal lykkes. Quest Pro hadde eye tracking og det forandret absolutt ingenting fordi ingen kjøpte headsettet.

Quest Pro var en bom da de prøvde å ta et marked med et dårlig specced produkt, for så å kjøre over headsettet et halvt år etterpå med Q3 som har alle de beste egenskapene til Pro, minus eye tracking. Så ja, de burde jobbet mer med headsettet og lansert noe på lik linje som Apple har med skjermer. Da hadde vi kanskje snakket.

Men nå som alle headset begynner å kreve mer og mer av maskinene må de se mot foveated rendering og eye tracking for å ha sjanse for å drive ting stabilt. Ingen vil fortsette å kjøpe headset som krever en PC til 40k som "obligatorisk tilbehør", haha.

Enten det, eller at de bruker en kombinasjon av det og streaming av grafikken. Vi får se hvor veien går. Nå begynner hvertfall trådløse headsett å bli solide.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, Alak87 said:

Quest Pro var en bom da de prøvde å ta et marked med et dårlig specced produkt, for så å kjøre over headsettet et halvt år etterpå med Q3 som har alle de beste egenskapene til Pro, minus eye tracking. Så ja, de burde jobbet mer med headsettet og lansert noe på lik linje som Apple har med skjermer. Da hadde vi kanskje snakket.

Men nå som alle headset begynner å kreve mer og mer av maskinene må de se mot foveated rendering og eye tracking for å ha sjanse for å drive ting stabilt. Ingen vil fortsette å kjøpe headset som krever en PC til 40k som "obligatorisk tilbehør", haha.

Enten det, eller at de bruker en kombinasjon av det og streaming av grafikken. Vi får se hvor veien går. Nå begynner hvertfall trådløse headsett å bli solide.

Oh man! Gleder meg skikkelig til øyesporing blir standard i alle headsets. Det er så mye kult snacks som blir mulig da; foveared rendering som du sier. Men Meta må få det på plass i Quest 4 ellers gidder ikke utviklere å bruke teknologien.

Øyesporing og mer FOV er høyest på ønskelisten min nå.

Trådløst, linser og oppløsning er IMO godt nok nå med Quest 3.

Endret av Enceladus
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Oppdaget at No Man's Sky kjører bedre i 120hz enn 90hz. Tror grunnen er Meta sin Space Warp teknologi, som er skikkelig god! Så da er det vel bare å alltid bruke 120hz i alle spill fra nå av?

Så da har jeg satt alt av grafikkinstillinger på max i både spillet og virtual desktop og det både kjører og ser bedre ut enn hva som ville vært tilfelle på f.eks. Valve Index.

Er også fint å slippe å måtte supersample bildet på Quest 3 siden oppløsning er så høy, alt ser automatisk skarpt og fint ut.

 

Er en liten performance hit når jeg gjør opptak. Er litt høyere latency da virker det som.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1 hour ago, Tailzo said:

Uh, dette gikk ikke så bra. I dag kom "gratis kameradaptor" i to pakker i postoppkrav på 1829 kroner og 1830 kroner. Fatter ikke hvordan de får det til....

Eh, hva i alle dager? Jeg hadde sendt kvittering til Sony og bedt de kompensere for feil eller dårlig informasjon på pakka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...