Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden

Anbefalte innlegg

Sony forsetter å prøve å drepe PSVR2.

De kommer nå med PCVR adapter som lar det spillet steam vr spill.

Adapteren vil koste 600kr+ og du vil ikke ha noen av features som gjorde PSVR2 bra. Null HDR, null eye tracking. Og null haptic bortsett fra kontroller rumble.

Så ja du kan bruke PSVR2 på PC for 600kr. Men du ender opp med et headset på nivå med Quest 2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (15 timer siden):

Sony forsetter å prøve å drepe PSVR2.

De kommer nå med PCVR adapter som lar det spillet steam vr spill.

Adapteren vil koste 600kr+ og du vil ikke ha noen av features som gjorde PSVR2 bra. Null HDR, null eye tracking. Og null haptic bortsett fra kontroller rumble.

Så ja du kan bruke PSVR2 på PC for 600kr. Men du ender opp med et headset på nivå med Quest 2.

Litt synd det der. Eye tracking hadde vært gull. Men fresnell linsene gjør det litt utdatert uansett. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Uten eye tracking HDR og de andre funksjonene blir det litt meningsløst for meg ja. Oled er kanskje eneste nytten her som kan være bra i spill som Elite Dangerous. Men ellers kan jeg likegodt bruke de andre headsettene mine. Quest 3 er attpåtil med upåklagelig trådløst til PCen min.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

LOL!

Vel, hva skal man tenke om dette!? Quest 3 ekslusivt og bygd opp fra bunnen av for VR.

Jeg er først og fremst litt forundret over at ioi gjør et nytt VR forsøk etter katastrofen av en PC port fra PSVR spillet .

Det kan tyde på at de ser en mulighet for inntjening på Quest i motsetning til PCVR og PSVR2. 

Grafikken blir jo crap i forhold til PC men på Quest spiller det liksom mindre rolle uansett så lenge gameplayet er bra. Det er dessuten stadig litt imponerende hva som er mulig på en Quest 3 når en optimaliserer.

Standalone VR er åpenbart en sukess med stort antall brukere og dermed attraktivt for utviklere.

Sony har rett og slett bommet kraftig med PSVR2 i møte med Standalone. 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Det verste er at Hitman hadde bare trengt litt love and care så hadde det hvert et bra VR spill. Litt mindre jank. Og ikke minst gjære at våpen faktisk skyter der du peker. Sist jeg prøvde et par år siden. Så var det helt tilfeldig hvor du traff når du siktet. Umulig å snike rundt å skyte badguys i hode, selv fra en meter.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
On 4.6.2024 at 8:04 PM, Enceladus said:

Disse banene som spinner rundt er faktisk ganske artige i VR, er noen slike i de nyere pakkene. Blir svimmel av dem, som er gøy! 

Alle VR trailere burde være i 60fps, det gjør seg veldig bra. 

Hadde helt glemt beatsaber, hyggelig at den fremdeles får nytt content etter så mange år. Skal testes!

Edit: Fikk testet nå, fremdeles en feiende flott opplevelse (og ingen tvil om at dette setter utholdenheten på spill etter noen runder). Siste låt hadde også en liten callback til 8 bit dagene til stor glede for eldre lyttere ;D  Men her merker man virkelig at Q3 har mye å gå på i forhold til sortnivå. Håper Q4 kan spandere oled eller ihvertfall noe som nærmer seg.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (På 4.6.2024 den 11:53 AM):

Uten eye tracking HDR og de andre funksjonene blir det litt meningsløst for meg ja. Oled er kanskje eneste nytten her som kan være bra i spill som Elite Dangerous. Men ellers kan jeg likegodt bruke de andre headsettene mine. Quest 3 er attpåtil med upåklagelig trådløst til PCen min.

HDR på PSVR2 med PS5 er faktisk litt imponerende - slik jeg husker det. Dessverre ligger headsettet og støver... jeg spilte en del Grand Turisimo i VR med det - og lysstyrken er noe av det som jeg husker som imponernede. Men de dårlige (fresnel) linsene, for lav oppløsning på grafikken - noe som gjorde det til en grøtete opplevlse...  gikk tilbake til bilspill i VR på PC, Pico 4 via Virtual Desktop men mest da Pimax Crystal. Men egentlig, ikke spilt noe særlig bilspill heller. Det går i DCS når jeg bruker (PC) VR :) . 

Når jeg skriver lav oppløsning på PSVR2 så syntes jeg nok den native oppløsningen på panelene ikke var så gale i seg selv. Men PS5 har ikke muskler til å rendre det skikkelig med antialiasing løsning - tross eyetracking på spill som Grand Turisimo. Derfor håpet jeg at PSVR2 kunne bli en grei HP Reverb G2 erstatter, samme type linser (yuck, men ok da, samme i hvert fall), oppløsning ikke langt fra G2, kablet løsning til PC, god passform/komfor, grei lyd, eyetracking, HDR og med en oppløsning som gjorde at selv svakere PC kunne rendre spill greit. Den gang ei. 

Kommer jeg til å kjøpe adapteret? Tenkte først jeg skulle, greit med et headset nr 2 til min PC nr2, men... vanskelig å gå tilbake til fresnell linser etter å ha blitt vant til Pico 4, Quest 3 og ikke minst Pimax Crystal - i hvert fall når de andre tingen kommer til å mangle til PC for PSVR2. 

Når det gjelder Oled  og Elite Dangerous type spill.... Man kommer forbausene langt med Pimax Crystal sine Qled paneler og local dimming faktisk :) Koster *litt* mer, men.. jaja. Pimax Crystal Light kan jo være en løsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Når det gjelder Oled  og Elite Dangerous type spill.... Man kommer forbausene langt med Pimax Crystal sine Qled paneler og local dimming faktisk :) Koster *litt* mer, men.. jaja. Pimax Crystal Light kan jo være en løsning.

Jeg er ærlig talt 10 ganger mer interessert i hva enn Palmer Luckey kommer til å koke i hop med ducttape og papp enn noe fra Pimax 😜

https://www.roadtovr.com/oculus-rift-creator-palmer-luckey-new-xr-headset/

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe en link kabel for enda litt bedre ytelse i spill.

Virtual Desktop fungerer egentlig glimrende men jeg ønsker enda litt bedre ytelse hvis det er mulig, særlig i UEVR spill hvor jeg gjerne uansett sitter likevel og ikke har behov for å være trådløs.

Hva tenker dere? Er det verdt å kjøpe en offisiell link kabel for akkurat denne situasjonen? Link kabel koster ca. 1300 kr her i landet. Jeg betaler gladelig det for litt bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, Enceladus said:

Vurderer å kjøpe en link kabel for enda litt bedre ytelse i spill.

Virtual Desktop fungerer egentlig glimrende men jeg ønsker enda litt bedre ytelse hvis det er mulig, særlig i UEVR spill hvor jeg gjerne uansett sitter likevel og ikke har behov for å være trådløs.

Hva tenker dere? Er det verdt å kjøpe en offisiell link kabel for akkurat denne situasjonen? Link kabel koster ca. 1300 kr her i landet. Jeg betaler gladelig det for litt bedre ytelse.

Jeg opplever dårligere ytelse med kabel (lavere båndbredde og dårligere kodek støtte), jeg bruker kun denne hvis jeg gjør noe utviklingsrelatert og likevel sitter ved pcen (kun for batterikonsern). Den er fysisk særdeles plagsom sammenlignet med native kablede headset.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
21 minutes ago, ps5 said:

Jeg opplever dårligere ytelse med kabel (lavere båndbredde og dårligere kodek støtte), jeg bruker kun denne hvis jeg gjør noe utviklingsrelatert og likevel sitter ved pcen (kun for batterikonsern). Den er fysisk særdeles plagsom sammenlignet med native kablede headset.

Hmm.. interessant. Spørs om det er verdt det da for meg. Jeg blir heller ikke helt klok av svarene jeg får når jeg googler. Man skulle jo tro at kabel var raskere. Men kanskje ikke hvis støtten er dårlig. Utvikleren av virtual Desktop ser jo også ut til å ha gjort en særdeles god jobb på optimalisering. 

Lenke til kommentar
27 minutes ago, CaZpeR said:

Batman: Arkham Shadow annonsert i går. Foreløpig Meta Quest 3 eksklusiv. Er klar for mer Batman VR. Spilte jo Batman Arkham VR på PSVR1 og syns det var et artig lite spill. 

Et bra år for VR med flere storspill! Batman, Metro, Behemoth, Alien. 

Og så har vi så mange mods nå!

Kjøpte meg Hogwarts Legacy på steam tilbud etter å ha sett Berdo Benjo teste det: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Enceladus said:

Hmm.. interessant. Spørs om det er verdt det da for meg. Jeg blir heller ikke helt klok av svarene jeg får når jeg googler. Man skulle jo tro at kabel var raskere. Men kanskje ikke hvis støtten er dårlig. Utvikleren av virtual Desktop ser jo også ut til å ha gjort en særdeles god jobb på optimalisering. 

Til sim bruk kan det gi mening, men du må tweake litt for å få noe i nærheten av akseptable resultat. Men selv for simracing blir kabelen så voldsomt i veien at jeg ikke ville brukt dette over tid selv.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ok, jeg dropper kabelen. Virtual Desktop funker bra nok det.

Hogwarts Legacy var forresten utrolig janky, men også likevel veldig kult i VR. Det er rått når det funker, blir helt sugd inn i opplevelsen, en følelse som skjerm ikke er i nærheten av å matche.

Det er utrolig synd at disse spillene ikke har skikkelig VR støtte. 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...