Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (På 12.9.2023 den 12:01 AM):

Greia er du sett den på balanced, også stiller du inn i quad view, poenget er at du kan da øke oppløsingen der du ser, og senke den der du ikke ser. Ved å sette på maxs i Pimax Play. Vil spillet da rendre hele skjermen i max oppløsingen, og så senke oppløsingen der du ikke ser, ved å sette på balanced renderer den da hele skjermen i lavere oppløsingen, men du kan øke oppløsingen enda mer der du ser. På toppen av at den sender oppløsingen der du ikke ser. 

Det et slikt jeg tolker det fra hva jeg fikk forklart.

 

Så si har play på max 100%

Så er spillet 100%, FDR tar så å senker oppløsingen til 70% mens der du ser har du 100%

Mens setter du play på balanced, så er spillet 80%, så senker FDR det til 60% eller noe, mens du fremdeles har 100% der du ser, og fra hva jeg forstår kan du godt ha 110 eller 120% der du ser. Greia er du du trenger jo ikke god grafikk der du ikke ser uansett, så ikke sett play på max, da bare må du nedskalere mer uansett.

Det er slik det ser ut til å virke i følge han som ser ut til å vite hva han snakker om. Men så kart har du 90fps, så har du 90 og trenger kanskje ikke tenkte på slike ting.

Da har jeg fått svar fra mbucchia, som har laget Quadview, OpenXR Toolkit osv... du kjenner han fra forumet vet jeg..Og jeg tenker riktig - bare vet ikke om jeg greier formidle det skriftelig her til deg da. 

Oppløsningen jeg setter er jo utgangspunktet - enter jeg setter den i Pimax Play eller i OpenXR Tools - System meny - Override Resoltion. Jeg velger OpenXR Tools for å bestemme nøyaktig utgansverdi. Pimax Play har for store sprang mellom verdiene sine.  

Setter jeg den til Balanced i Pimax Play og ikke gjør endringer i OpenXR Tookit - Override Resolution meny - så får jeg altså det som Balanced gir som utgangspunkt (tror det er 3300xett eller anna) som multiplierne ganges med. Greia er at jeg synes 3300xettelleranna (som Balanced gir hvis det ikke endres noe sted) er for lavt som center/skarpeste område. Betalt dyre dommer for detta headsettet 🤣 Standard multiplier er 1.0 så det gir 3300xwhatever. (Jeg er ikke sikker på om 3300x... er helt riktig, men for lavt i hvert fall).

Så jeg kan, som du sier, øke multiplier for center/øyas FOV og få høyere verdi der. Og senke mer på det utenfor ved å endre multiplierne for out of foucs. Men det kan jeg jo uansett og får samme resultat. Pimax Play sin oppløsning er overkjørt av meg :)

Det jeg gjorde - og som gir samme resultat er at jeg satte Maximum i Pimax Play. Det gir 4312x5102 - som da multiplierne (x1 som default for center/øye fov) skal ganges med. Alt for høy selvsagt. Men jeg bruker jo ikke den verdien når jeg spiller DCS.

Det jeg gjorde var at jeg i OpenXR Toolkit satt oppløsningen manuelt ved Override Resolution i Systemmeny til 3800x4497. Og da er det DEN oppløsningen begge multipleiere ganges med. Ikke den i Pimax Play. Override er Override med andre ord. Jeg kunne gjort motsatt, som du sa, satt Balanced (fått 3300x...) og ØKT i Override Resolution til 3800x4497 - og igjen fått samme utgangspunkt som å starte i Maxiumum og gå NED. 

Hvis jeg vil spare krefter og senke det utenfor Øynenes fov, så bare senker jeg multipleierene for out of focus area i QuadView settings.CFG. Den er i utgangspunktet 0.5 for Crystal mener jeg, jeg satte den ned til 0.4 - merker egentlig ikke noe forskjell men spare vel noen krefter. 

Hadde jeg hatt RTX 3090 som deg kunne jeg gjort som nå egentlig, satt til Maximum i Pimax Play, og senket i OpenXR toolkit - Override resolution til 3300x... somehting. Eller bare satt den til Balanced og fått 3300xsomething direkte og slippe gjøre endringer i OpenXR Tookit. Og så sette multipliere ut fra hva jeg ønsket som du sier. 

Så hipp som happ. Jeg har rett og slett valgt meg en verdi mellom Balanced (3300x---) og Maximum (4312x5102) som jeg synes er passe utgangspunkt, nemlig 3800x4497 -satt via openXR Tookit. En grunn til å gjøre det sånn er at det er hipp som happ om jeg starter høyere (maximum) og piler venstre(nedover) i OpenXR Toolkit eller Starter lavere (balanced) og piler til høyre (oppover) i oppløsning. Greia er jeg vil ha 3800x4497 som center/eyefocus verdi.

Fordelen med maximum og gå ned i OPenXRToolit. er at når jeg spiller SteamVR spill som bruker OpenVR så bruker de Maximum som utgangspunkt fordi OpenXR tools for DCS verdien da ikke regnes med. Og noen av spillene min tåler den oppløsningen, og så kan jeg endre via SteamVR settings til andre ting evt hvis jeg vil da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr.Peedee said:

Da har jeg fått svar fra mbucchia, som har laget Quadview, OpenXR Toolkit osv... du kjenner han fra forumet vet jeg..Og jeg tenker riktig - bare vet ikke om jeg greier formidle det skriftelig her til deg da. 

Oppløsningen jeg setter er jo utgangspunktet - enter jeg setter den i Pimax Play eller i OpenXR Tools - System meny - Override Resoltion. Jeg velger OpenXR Tools for å bestemme nøyaktig utgansverdi. Pimax Play har for store sprang mellom verdiene sine.  

Setter jeg den til Balanced i Pimax Play og ikke gjør endringer i OpenXR Tookit - Override Resolution meny - så får jeg altså det som Balanced gir som utgangspunkt (tror det er 3300xett eller anna) som multiplierne ganges med. Greia er at jeg synes 3300xettelleranna (som Balanced gir hvis det ikke endres noe sted) er for lavt som center/skarpeste område. Betalt dyre dommer for detta headsettet 🤣 Standard multiplier er 1.0 så det gir 3300xwhatever. (Jeg er ikke sikker på om 3300x... er helt riktig, men for lavt i hvert fall).

Så jeg kan, som du sier, øke multiplier for center/øyas FOV og få høyere verdi der. Og senke mer på det utenfor ved å endre multiplierne for out of foucs. Men det kan jeg jo uansett og får samme resultat. Pimax Play sin oppløsning er overkjørt av meg :)

Det jeg gjorde - og som gir samme resultat er at jeg satte Maximum i Pimax Play. Det gir 4312x5102 - som da multiplierne (x1 som default for center/øye fov) skal ganges med. Alt for høy selvsagt. Men jeg bruker jo ikke den verdien når jeg spiller DCS.

Det jeg gjorde var at jeg i OpenXR Toolkit satt oppløsningen manuelt ved Override Resolution i Systemmeny til 3800x4497. Og da er det DEN oppløsningen begge multipleiere ganges med. Ikke den i Pimax Play. Override er Override med andre ord. Jeg kunne gjort motsatt, som du sa, satt Balanced (fått 3300x...) og ØKT i Override Resolution til 3800x4497 - og igjen fått samme utgangspunkt som å starte i Maxiumum og gå NED. 

Hvis jeg vil spare krefter og senke det utenfor Øynenes fov, så bare senker jeg multipleierene for out of focus area i QuadView settings.CFG. Den er i utgangspunktet 0.5 for Crystal mener jeg, jeg satte den ned til 0.4 - merker egentlig ikke noe forskjell men spare vel noen krefter. 

Hadde jeg hatt RTX 3090 som deg kunne jeg gjort som nå egentlig, satt til Maximum i Pimax Play, og senket i OpenXR toolkit - Override resolution til 3300x... somehting. Eller bare satt den til Balanced og fått 3300xsomething direkte og slippe gjøre endringer i OpenXR Tookit. Og så sette multipliere ut fra hva jeg ønsket som du sier. 

Så hipp som happ. Jeg har rett og slett valgt meg en verdi mellom Balanced (3300x---) og Maximum (4312x5102) som jeg synes er passe utgangspunkt, nemlig 3800x4497 -satt via openXR Tookit. En grunn til å gjøre det sånn er at det er hipp som happ om jeg starter høyere (maximum) og piler venstre(nedover) i OpenXR Toolkit eller Starter lavere (balanced) og piler til høyre (oppover) i oppløsning. Greia er jeg vil ha 3800x4497 som center/eyefocus verdi.

Fordelen med maximum og gå ned i OPenXRToolit. er at når jeg spiller SteamVR spill som bruker OpenVR så bruker de Maximum som utgangspunkt fordi OpenXR tools for DCS verdien da ikke regnes med. Og noen av spillene min tåler den oppløsningen, og så kan jeg endre via SteamVR settings til andre ting evt hvis jeg vil da. 

Takk for en grundig forklaring. 

Har du sjekka hva du får lavt over Paris?

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (3 timer siden):

Takk for en grundig forklaring. 

Har du sjekka hva du får lavt over Paris?

Søren ja. Bare litt. Fløy med  en BF 109, i lav høyde, på høyde med Eiffeltårnet: 70- til noen og 80. Høyere opp 70-90. Noe hakking.

Mine innstillinger var - Resolution for Crystal: 3800x4497. Quadview: peripheral_multiplier=0.4 (avvik fra standard som er 0.5). Resten standard i settings for Quadview, dvs bl.a. focus_multiplier=1.0 Så bra med piksler som skal flyttes.

DCS settings husker jeg ikke i farta. Men rimelig høyt der også. Cloud ultra bl.a, view distance på det høyeste osv…

Spilte et oppdrag fra en A-10 campaign mission i Caucassus kartet som jeg holder på med - samme innstillinger . Dønn flytende 90. Samme med en singel mission F16 i Syria kartet. 

 

Lenke til kommentar

Får den ikke over ca 50fps lavt nede.

quad view gir meg vist 64% bedre FPS. Men selv med alt silt in riktig,  på pimax, openxr pimax, quad, view, og nvidia control panel, får jeg det ikke over 50fps. Det er jo smooth med 50. Men under 50, blir det mindre smooth. Noen anbefalte å reinstallere dcs, så nå venter jeg på at 562 gig skal lastes ned.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Får den ikke over ca 50fps lavt nede.

quad view gir meg vist 64% bedre FPS. Men selv med alt silt in riktig,  på pimax, openxr pimax, quad, view, og nvidia control panel, får jeg det ikke over 50fps. Det er jo smooth med 50. Men under 50, blir det mindre smooth. Noen anbefalte å reinstallere dcs, så nå venter jeg på at 562 gig skal lastes ned.

Hvilken innstilling har du på oppløsning på Crystal? Altså, reell oppløsning? Vet du om du f.eks er CPU limited der? Da hjelper ikke Quadview - faktisk blir det vel litt motsatt i og med at Quadview stjeler cpu cycles.

562 gig ja.. hehe. Tar vel litt tid. 

Lenke til kommentar
9 hours ago, Dr.Peedee said:

Hvilken innstilling har du på oppløsning på Crystal? Altså, reell oppløsning? Vet du om du f.eks er CPU limited der? Da hjelper ikke Quadview - faktisk blir det vel litt motsatt i og med at Quadview stjeler cpu cycles.

562 gig ja.. hehe. Tar vel litt tid. 

Har balanced i Pimax play og ikke gjort noe i openxr, prøvde på fsr 80% for et par dager siden og hadde ingen effekt. 

 

562 gig er bare litt over en time på steam. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Har balanced i Pimax play og ikke gjort noe i openxr, prøvde på fsr 80% for et par dager siden og hadde ingen effekt. 

 

562 gig er bare litt over en time på steam. 

Hvorfor bruker du fsr funksjonen og ikke override resolution? 

Ah, Steam pleier være rask ja. Jeg har non-steam versjonen. Det kan ta tid i blant...

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Fordi i teorien skal jo FSR senke oppløsning men ikke fjerne noe av kvaliteten på bilde.

Ok. Jeg vet ikke, men *tror* ikke det har så mye for seg med de gigaoppløsningene og bruken av Quadview som vi kjører, langt mer enn paneloppløsningen i fokuset. Riktignok for å rette opp distorions og sånt. Ikke at man skal høre på alle andre heller, mye rare råd ute og går, men virker som vi er ment å bruke Override resolution under systemmenyen for å senke/øke paneloppløsningen utenom det Pimax Play gir oss som defaults. Foresten, så legger Quadview modden på 70% Cas sharpening som default. :) 

Men interessant - jeg har rett og slett ikke prøvd det siden jeg fikk headsettet. Da fikk jeg ikke noe ut av det. Så jeg resatte alt under Performance menyen. Til og med Turbo funksjonen aktiveres av Quadview som default. Og med CAS sharpening 70% og Turbo on som default i Quadview, så blir det eneste jeg bruker under Performance menyen i OPenXR Toolkit FPS for å se hva jeg har, men nå har jeg så bra bilde og flyt og jeg har slutta med det også siden i går. Prøvd bare fly og kose meg :)

Virker som eyetrackingen gjør at jeg brenner av batteriene rimelig fort. 3 timer snaut i dag på ett batteri. Hmm... kjipt. Håper det finnes en bedre løsning.

Kunne ikke dy meg, kjøpte to nye fly i dag, F15E og MB339. Sukk... sette opp stikkene for F15E... litt jobb, men men. Litt tullete kjøp, har aldri lært meg F14, F18 eller F16 godt. Dvs F16 har jeg testa en del, kjenner det fra Falcon 4 tiden, og senere BMS Falcon - som nå kjører i VR!  Men kjøpte vel F15E pga nostalgien jeg har til den. Spilt F15 simulatorer siden sendt 80-tall. F15E Strike Eagle II og III bl.a. Var vel på Commodore 64 og Amiga mener jeg å huske.

Ellers - lurer på om man må/bør kalibrere eyetrackingen for hver gang man skrur på headsettet? Når jeg skrur det på første gang for dagen og velger kalibrer så kommer man til første testbilde der man skal se rundt og se dotten flytte seg til riktig sted. Den gjør det særs dårlig. Og når jeg så kjører kalibreringen og etterpå tester så funker det gull. Så..., gjort det som vane hvis jeg har hatt headsettet av. 

Lenke til kommentar

Dere som har en skikkelig monster PC med et 4090 og tilsvarende god CPU, har dere prøvd Luke Ross sine mods? Begynner å bli en del ut av de nå.

Hvordan oppleves det? Kjører spillene fint uten irriterende artifacts?

Far Cry 6 fikk nylig VR støtte med Luke Ross sin mod. Og den har versjon 2 av alternate eye rendering som sies å være en forbedring over versjon 1. Er dette merkbart? Må vistnok ha et 40XX kort for at det skal fungere best.

 

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (20 minutter siden):

Dere som har en skikkelig monster PC med et 4090 og tilsvarende god CPU, har dere prøvd Luke Ross sine mods? Begynner å bli en del ut av de nå.

Hvordan oppleves det? Kjører spillene fint uten irriterende artifacts?

Far Cry 6 fikk nylig VR støtte med Luke Ross sin mod. Og den har versjon 2 av alternate eye rendering som sies å være en forbedring over versjon 1. Er dette merkbart? Må vistnok ha et 40XX kort for at det skal fungere best.

 

 

Ikke testet noen av de. Må ærlig innrømme at jeg fortsatt ikke synes spill der man står og går rundt som om det skulle være et vanlig spill er noe særlig. Jeg liker "sitt-ned" opplevelser som bilspill, flyspill, spacesim osv. Da kan jeg liksom forsvinne inn i en virtuell verden. Med Stå-oppreist opplevelser, beveg deg, så faller jeg liksom fort ut pga begrenset størrelse på spilleområde hos oss. :) Da kræsjer jeg litt for fort mot gardiner, stoler osv...

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ikke testet noen av de. Må ærlig innrømme at jeg fortsatt ikke synes spill der man står og går rundt som om det skulle være et vanlig spill er noe særlig. Jeg liker "sitt-ned" opplevelser som bilspill, flyspill, spacesim osv. Da kan jeg liksom forsvinne inn i en virtuell verden. Med Stå-oppreist opplevelser, beveg deg, så faller jeg liksom fort ut pga begrenset størrelse på spilleområde hos oss. :) Da kræsjer jeg litt for fort mot gardiner, stoler osv...

Kan jo stå stille eller sitte i slike spill også da. Det meste funker for meg. Mange av disse åpen verden spillene har jo dessuten fly og bil ;)

Planlegger innkjøp av ny PC så da sikler jeg mye på trippel A spill med åpen verden.

Men har hørt litt ymse kritikk om nettopp Luke Ross sine mods som bruker alternate eye rendering, så nysgjerrig på hvor bra opplevelsen er der med en skikkelig god PC.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (4 minutter siden):

Kan jo stå stille eller sitte i slike spill også da. Det meste funker for meg. Mange av disse åpen verden spillene har jo dessuten fly og bil ;)

Planlegger innkjøp av ny PC så da sikler jeg mye på trippel A spill med åpen verden.

Men har hørt litt ymse kritikk om nettopp Luke Ross sine mods som bruker alternate eye rendering, så nysgjerrig på hvor bra opplevelsen er der med en skikkelig god PC.

Ok :)  Har spilt Skyrim i VR. Det funka greit så lenge jeg brukte pil og bue synes jeg. Men ble for omfattende nesten å spille hele greia i VR. For mange timer i VR liksom.  Half Life Alyx var jo fantastisk når jeg fikk spilt det trådløst med Pico 4.  Men, tja.. 

Jeg er litt skeptisk til slike mods, men .. hvem vet. :) 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Enceladus said:

Gunman modden til Half Life Alyx blir et eget spill:

 

Gunman modden har beste action og skyting i VR. Om han faktisk greier overføre det til et helt spill. Vill det være rått. Men håper ikke den demoen er representativt for spillet,, horder med hjernedøde bots. Håper det er mer som modden. Med "realistisk " mengde bad guys.

Lenke til kommentar

Portal 2 VR mod er nå ute!

Quote

After a lot of blood, sweat & tears, Gistix has decided to release the initial version of his Portal 2 VR mod today! The entire game can be played in 6DOF VR with full motion controls! Join the Flat2VR.com Discord to get started, get help, etc. and download the mod here: https://github.com/Gistix/portal2vr/r...

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg har ødelagt min pimax/dcs sak, jeg forandret på en innstilling og etter det krasjer spillet uansett hva jeg gjør, selv om jeg satt innstillingen tilbake.

 

Så jeg har drevet å testa IL2. Uten foveated rendering men med open xr, får jeg 70ish fps på high og 45 på ultra. 

Foveated rendering funker ikke i il2 med open xr, så man må slå på stram vr for dette. Da får jeg 55-60fps med mer eller mindre alt på maks 

Men da er oppløsning på syke 3716x4396. Så jeg skal se hva som skjer om jeg setter ned litt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...