Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gunfreak skrev (45 minutter siden):

Eye tracking og Foveated rendering skal nå være ute til pimax Crystal.

Kult - så en post  på DCS forumet. Var bare et bilde av en kar tok av firmwaren. Jeg mistenkte han for å være youtube influenser - de får sånt hele tiden, lenge før oss andre. Men håper det stemmer da, at det er ute for oss også :)

Er ute en oppdatering av PimaxXR også. Den jeg lastet ned forrige uka var PimaxXR 0.4.0, dette er altså 0.4.2. Bug fixes og "Link the Quad-Views-Foveated tool in the Control Center application." . Quad view er THE THING for Foveated rendering i DCS. Quad view lastes ned fra egen side og funker bedre enn Pimax sin stanard foveated rendering (til nå i hvert fall). Quad view støtter også Eye tracking :) 

Lenke til kommentar

Da lastes det ned :)  Håper det blir «fart» på foveayed rendering og at eyeyracking gjør den enda mer anvendbar :)

Lasta ned ny Pimax Play først via update i appen, restarta PCn, og kjører nå firmware oppdatering på headsettet. Trodde hele greia hadde kræsja null skjedde etter jeg klikka Continue. Men etter tre minutter ish starta oppdateringa og den grønne progress bar begynte bevege seg. Puh.

IMG_3830.jpeg

IMG_3835.jpeg

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Lasta ned Pimax Play update, firmware update, og openxr update. Null forbedring i dcs

Lurer på om det noe med innstillingene dine. I openXR toolkit, når du er i VR og trykker Ctrl-F1 (eller hva du bruker) og får menyen fram... Prøv å resette alt der til defaults først mens du er inne i DCS VR, og lukk spillet. Noen ganger lurt å prøve forfra.

I Pimaxplay på PCn sett oppløsning til maxium. Det er 4300x5100 eller noe sånn vilt, men det kan du endre et annet sted. Synd oppløsningen ikke vises i Pimaxplay, men jeg har min på maximum. 90hz. Smoothing av.

I PimaxXR ikke huk av på noe annet enn Pimax OpenXR runtime. 

Start DCS. Få fram OpenXR toolkit menyen i headsettet med CTRL F1. Det eneste som jeg gjorde var å gå til meny tabben nest lengst til høyre - heter "System". Ett hakk ned på den velger du resolution override On, og sett så en lavere oppløsning - 3300x ett eller annet. I "Peformance" tabben på OpenXR toolkit så startet jeg med alt på defaults. Ingen FSR eller scaling. Du setter oppløsningen som sagt under "System" og override resolution. Gå ut av openXR toolkit og restart DCS for få de nye innstillingene i OpenXR toolkit aktivert. 

Når det funker sånn nogenlunde, så prøv kalibrer eyetracking i Pimaxplay og aktiver den. Deretter innstallerer du programmet Quadview foveated rendering.  https://github.com/mbucchia/Quad-Views-Foveated/wiki

Når det er gjort, restart PimaxXR og huk av for enable eyetracker og enable Quadviews.

I OpenXR må du IKKE bruke noen Foveated renderinginnstillinger da dette skal gjøres av Quadviews - som du huket av for i PimaxXR. :) 

Med dette fikk jeg bedre frames. 

MSFS2020 støtter ikke Quadvies. 

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (2 timer siden):

Med quad views fikk jeg moderat bedre fps høyt oppe, men nede får jeg dritt FPS og mye stuttering (30ish fps) 

Må man deaktivere quad view saken når man skal spille MSFS, eller bare brukes den ikke automatisk?

 

Det vet jeg ikke. Men du kan i SteamVR settings gå inn på api layers og deaktivere den der visstnok. Og reaktivere den der igjen. Så slipper man av installere.

Jeg fikk først som deg kun noe bedre fps. Men så gjorde jeg hele prosessen igjen, til punkt og prikke. Inkludert kalibrering av eyetracking.

Og i stad spilte jeg noen oppdrag (ikke multiplayer) i med Pimax Play på Maximum oppløsning, og 90 hz. I OpenXR toolkit så valgte jeg fra System menyen "Override Resolution - yes - og satte den til 3800x4470 oppløsning. Ingen andre innstillinger gjort der.

Og gud bedre! Jeg spilte altså i 3800x4470 (eller 4450 eller noe sånn) oppløsning, og i 90fps. :) Krystall klart bilde :) Gikk det under 90 noen gang? Aner ikke fordi jeg valgte å skru av måleren og bare kose meg. Jeg spotta ground targets som tanks osv fra 11.000 fot og et stykke unna. Gøy. Skrudde av labels. Eyetrackingen virket knall. Jeg testet først ved å sette inn en debug  verdi i Quadview settingsfila slik at to prikker fulgte øynene mine mens jeg fløy. Da jeg så det funka, og at de flyttet seg umiddelbart der jeg titta, så stengte jeg av. Fjerna debugverdien  og prøvde på nytt uten forstyrrelser.. Deilig. Håper Quadview kommer til MSFS2020 også.

Jeg spiller med rtx 4090 og i9 13900k. Med rtx 3090 bør du kanskje redusere noe mer?

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
ps5 skrev (14 minutter siden):

3090 har ca 60% av ytelsen til 4090 så det bør gi en pekepinn. 3090 er vel egentlig litt svak for crystal?

Njaaa. Vet ikke om man generelt kan si 3090 er for svak for Crystal.  I DCS så er det umiddelbart ikke så lett å si da CPU'n også teller mye, man kan risikere å bli CPU limited også. Så... totaloppsettet kanskje. 

Men Crystal er jo perfekt for bilspil også, ikke bare flysim, og der kan man slippe litt lettere unna kanskje. 

Uansett så må man fortsatt gjøre kompromisser med RTX4090 og I9 13900K i både Microsoft flight simulator og DCS. Mest i MSFS2020 dessverre. Grafikken er av en annen verden når man kjører i full oppløsning, men det lar seg ikke gjøre. Ennå. Quad View Foveated Rendering med Eyetracking gjorde susen i DCS. I et testoppdrag jeg har brukt, gikk jeg fra 50fps til 90. Med eyetrackingen kan jeg ikke si at jeg ser forskjell på skarpheten over hele bildet med eller uten Foveated rendering, eneste som skjer er at med Foveated og Eyetracking så har man vips masse mer fps. :) Vinn vinn. Synd at denne måten å gjøre Foveated rendering på ikke er implenmentert i MSFS2020

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dr.Peedee said:

Det vet jeg ikke. Men du kan i SteamVR settings gå inn på api layers og deaktivere den der visstnok. Og reaktivere den der igjen. Så slipper man av installere.

Jeg fikk først som deg kun noe bedre fps. Men så gjorde jeg hele prosessen igjen, til punkt og prikke. Inkludert kalibrering av eyetracking.

Og i stad spilte jeg noen oppdrag (ikke multiplayer) i med Pimax Play på Maximum oppløsning, og 90 hz. I OpenXR toolkit så valgte jeg fra System menyen "Override Resolution - yes - og satte den til 3800x4470 oppløsning. Ingen andre innstillinger gjort der.

Og gud bedre! Jeg spilte altså i 3800x4470 (eller 4450 eller noe sånn) oppløsning, og i 90fps. :) Krystall klart bilde :) Gikk det under 90 noen gang? Aner ikke fordi jeg valgte å skru av måleren og bare kose meg. Jeg spotta ground targets som tanks osv fra 11.000 fot og et stykke unna. Gøy. Skrudde av labels. Eyetrackingen virket knall. Jeg testet først ved å sette inn en debug  verdi i Quadview settingsfila slik at to prikker fulgte øynene mine mens jeg fløy. Da jeg så det funka, og at de flyttet seg umiddelbart der jeg titta, så stengte jeg av. Fjerna debugverdien  og prøvde på nytt uten forstyrrelser.. Deilig. Håper Quadview kommer til MSFS2020 også.

Jeg spiller med rtx 4090 og i9 13900k. Med rtx 3090 bør du kanskje redusere noe mer?

I følge han som har laget quad view, skal man slå av Foveated rendering i Pimax Play, da quad view tar seg av det, og balanced på resolution også, igjen skal quad view og dens Foveated rendering fikse dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (29 minutter siden):

I følge han som har laget quad view, skal man slå av Foveated rendering i Pimax Play, da quad view tar seg av det, og balanced på resolution også, igjen skal quad view og dens Foveated rendering fikse dette.

Ja, foveated rendering i Pimax play skal ikke være på. Den skal, som du sier, gjøres av quad view.

Men eye tracking må være aktivert i Pimax Play. Hvis ikke får man kun fixed foveated rendering i Quad view´n og ikke Dynamic. Jeg glemte det første og var litt skuffa. Så jeg testa mer. Jeg satte debug flagget til verdi 1 i quad view settings.cfg - og uten eye track aktiv i Pimax play så beveger ikke debug dottene seg rundt i DCS når man ser rundt omkring,  og ting vekk fra senter av bildet er ikke så skarpt som midten. Med eye tracking på i Pimax play blir bildet skarpt over alt fordi tydeligvis virker den så godt at jeg «tar den ikke på fersken» med uskarpheter, men jeg vet det funker fordi debug dottene fra Quadview følger blikket mitt rundt i cockpiten,alt er skarpt og frame rate gikk fra noen og femti til 90. Yay! 
 

Balanced resolution er 3200 ish ganger ett eller anna. Syntes det er lavt. Lavere en jeg brukte på Pico 4. Og uansett så stiller jeg resolution ut fra hva maskinen yter og hva spillet (dcs) krever. Så mulig jeg må gå lavere enn 3800x4450 på større missions. Smak og behag og om man tåler noe frame drops innimellom eller ikke. Pluss en del ting man kan prøve i Quad view settings.cfg også. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Dr.Peedee said:

Ja, foveated rendering i Pimax play skal ikke være på. Den skal, som du sier, gjøres av quad view.

Men eye tracking må være aktivert i Pimax Play. Hvis ikke får man kun fixed foveated rendering i Quad view´n og ikke Dynamic. Jeg glemte det første og var litt skuffa. Så jeg testa mer. Jeg satte debug flagget til verdi 1 i quad view settings.cfg - og uten eye track aktiv i Pimax play så beveger ikke debug dottene seg rundt i DCS når man ser rundt omkring,  og ting vekk fra senter av bildet er ikke så skarpt som midten. Med eye tracking på i Pimax play blir bildet skarpt over alt fordi tydeligvis virker den så godt at jeg «tar den ikke på fersken» med uskarpheter, men jeg vet det funker fordi debug dottene fra Quadview følger blikket mitt rundt i cockpiten,alt er skarpt og frame rate gikk fra noen og femti til 90. Yay! 
 

Balanced resolution er 3200 ish ganger ett eller anna. Syntes det er lavt. Lavere en jeg brukte på Pico 4. Og uansett så stiller jeg resolution ut fra hva maskinen yter og hva spillet (dcs) krever. Så mulig jeg må gå lavere enn 3800x4450 på større missions. Smak og behag og om man tåler noe frame drops innimellom eller ikke. Pluss en del ting man kan prøve i Quad view settings.cfg også. 

Greia er du sett den på balanced, også stiller du inn i quad view, poenget er at du kan da øke oppløsingen der du ser, og senke den der du ikke ser. Ved å sette på maxs i Pimax Play. Vil spillet da rendre hele skjermen i max oppløsingen, og så senke oppløsingen der du ikke ser, ved å sette på balanced renderer den da hele skjermen i lavere oppløsingen, men du kan øke oppløsingen enda mer der du ser. På toppen av at den sender oppløsingen der du ikke ser. 

Det et slikt jeg tolker det fra hva jeg fikk forklart.

 

Så si har play på max 100%

Så er spillet 100%, FDR tar så å senker oppløsingen til 70% mens der du ser har du 100%

Mens setter du play på balanced, så er spillet 80%, så senker FDR det til 60% eller noe, mens du fremdeles har 100% der du ser, og fra hva jeg forstår kan du godt ha 110 eller 120% der du ser. Greia er du du trenger jo ikke god grafikk der du ikke ser uansett, så ikke sett play på max, da bare må du nedskalere mer uansett.

Det er slik det ser ut til å virke i følge han som ser ut til å vite hva han snakker om. Men så kart har du 90fps, så har du 90 og trenger kanskje ikke tenkte på slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (5 minutter siden):

Greia er du sett den på balanced, også stiller du inn i quad view, poenget er at du kan da øke oppløsingen der du ser, og senke den der du ikke ser. Ved å sette på maxs i Pimax Play. Vil spillet da rendre hele skjermen i max oppløsingen, og så senke oppløsingen der du ikke ser, ved å sette på balanced renderer den da hele skjermen i lavere oppløsingen, men du kan øke oppløsingen enda mer der du ser. På toppen av at den sender oppløsingen der du ikke ser. 

Det et slikt jeg tolker det fra hva jeg fikk forklart.

 

Så si har play på max 100%

Så er spillet 100%, FDR tar så å senker oppløsingen til 70% mens der du ser har du 100%

Mens setter du play på balanced, så er spillet 80%, så senker FDR det til 60% eller noe, mens du fremdeles har 100% der du ser, og fra hva jeg forstår kan du godt ha 110 eller 120% der du ser. Greia er du du trenger jo ikke god grafikk der du ikke ser uansett, så ikke sett play på max, da bare må du nedskalere mer uansett.

Det er slik det ser ut til å virke i følge han som ser ut til å vite hva han snakker om. Men så kart har du 90fps, så har du 90 og trenger kanskje ikke tenkte på slike ting.

Godt mulig du har rett! Skal finne ut av hva som funker best i morra. 

Men jeg spiller ikke på Maxium altså, det er 4300x5100 eller noe sånt. Jeg har satt det til 3800x4450 ish, og så har jeg forstått det sånn at det jeg ikke ser på rendres lavere enn det. Men masse å sette seg inn i. Kanskje jeg kan få mine 90 fps med enda mere eye candy? :) Bildet er griseklart nå. Og  i fall veldig åpenbart når eye trackingen ikke funka. Så den biten har jeg fått til i hvert fall. Spennende tider :) 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Dr.Peedee said:

Godt mulig du har rett! Skal finne ut av hva som funker best i morra. 

Men jeg spiller ikke på Maxium altså, det er 4300x5100 eller noe sånt. Jeg har satt det til 3800x4450 ish, og så har jeg forstått det sånn at det jeg ikke ser på rendres lavere enn det. Men masse å sette seg inn i. Kanskje jeg kan få mine 90 fps med enda mere eye candy? :) Bildet er griseklart nå. Og  i fall veldig åpenbart når eye trackingen ikke funka. Så den biten har jeg fått til i hvert fall. Spennende tider :) 

Hvilke kart har du i DCS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...