Dr.Peedee Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Alak87 skrev (10 minutter siden): Veldig spent på dommen din av headsettet. Liker ikke så godt at man må ha ladede batterier i headsettet for å i det hele tatt spille med det kablet, skjønner ikke hvorfor det kreves 😅 Men krysser fingrene for at dere har fått et bra headset som funker, og som ikke er helt... Pimax. You know what I mean. Får vel gå på youtube å se opp instruksjoner for setup osv. De gjør en bedre jobb en Pimax selv. Apropos nye VR-gadgets, jeg fikk endelig levert mine SlimeVR full body trackers. Det er kjeeempe gøy! Og setup var utrolig simpel. Nå som jeg har alt installert og fikset på PC'en tar det meg 3-4 minutter fra jeg starter prosessen til jeg er ferdig og in-game med trackers. Veldig enkel prosess, og immersion ble økt med ca 80%! Fikk noen skikkelig wow-øyeblikk når jeg balanserte på rekkverket av et trehus i VRchat f.eks. Ikke ofte jeg får vertigo i VR, men det ble trigget veldig, veldig kjapt. Ok, kjenner ikke Slimevr body trackers, men kanskje ikke noe som er aktuelt for en som sitter rolig i en cockpit? Men høres knall ut. Batteri ja, har lest så mye forskjellig der. Skal visstnok vare 6 timer pr nå, og hørt at målet er 8 timer. Gudane veit. Andre sier de ikke får så lang tid. Men hvis 5-6 timer så er det mer enn nok for meg. Så lenge flyr jeg ikke om gangen. Og når man har to batterier, og det er mulig og hot swappe under gaming, så vil det i prinsippet si "uendelig". Men ja, litt dumt for bruk under PCVR. Førsteinntrykket bare å ha på hodet - tyngere enn Pico 4 selvsagt. Ikke rart, Pico 4 er det letteste der ute tror jeg. Men vekten virker så langt fint fordelt. Mye bedre enn Quest 2 og standard reima til den i hvert fall. Men det skal det ikke så mye til. Følger med to face paddinger, en tynn og en tykk. Den tykke er forhåndsinstallert. Den tynne virka veldig tynn, så usikker på om det er noe jeg vil bruke. Vil jo gi bedre Field of view selvsagt, så får se hva jeg ender på. Hodetelefonene er ferdig skrudd fast. Nice. Så MRTV sin unboxing og hos han lå de løst i pakken, så fint at dette nå er ordnet. Er samme lydløsning som på 8KX tror jeg, hvilket lover godt. Følger med skrutrekker for bytte av lenser, men er ingen ekstra linser med. Neppe noe jeg vill styra med uansett. Følger også med en USB hub med tilkobling til strømuttak. Den virka litt flunky, og er vel den som har fått hardest gjennomgå av andre kjøpere. Men har jo egen USB hub med strøm selv som er bra. Så får se. Prøver med den som fulgte med først. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Pimax er Pimax.... ja. Prøvde installere Pimax Play nå Set up og kontrollerprogrammet for PCVR delen nå. Ganske kjapt uti installeringen så kom det opp feilmeldinger, velge retry, ignore eller abort... Prøvde retry en par ganger, gikk ikke. Tok da abort. Prøvde på nytt, men kjørte da install programmet som Administrator - og da gikk det... nesten helt ferdig før det kom feilmeldinger igjen! Corrupt fil eller noe sånn, retry, ignore eller abort. Prøvde kjapt retry en par ganger... og så plutselig gikk den videre. Aner ikke om det hele er innstalert riktig... Hmm. Pimax Play programmet lot meg starte det og logge meg inn på Pimax kontoren min i hvert fall. Så gudane veit. Får vel vite mer når jeg prøver plugge inn etter ferdig ladet. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Da har jeg fått beskjed om at Posten har tatt over for Fedex. Så da kommer den ikke i mårra, da den ALTTID må overnatte på Stokke, før den kommer hit, så absolutt best case scenario er onsdag. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 Gunfreak skrev (2 timer siden): Da har jeg fått beskjed om at Posten har tatt over for Fedex. Så da kommer den ikke i mårra, da den ALTTID må overnatte på Stokke, før den kommer hit, så absolutt best case scenario er onsdag. Da får jeg virke som beta tester for deg så lenge Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 4. september 2023 Del Skrevet 4. september 2023 7 minutes ago, Dr.Peedee said: Da får jeg virke som beta tester for deg så lenge Ja det får du gjøre! Sett i gang Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Posten påstår at den skal den levere Crystal på fredag. Syns det skulle holde med onsdag jeg... Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Gunfreak skrev (1 minutt siden): Posten påstår at den skal den levere Crystal på fredag. Syns det skulle holde med onsdag jeg... Det var kjipt. Jeg var heldig da siden Fedex leverte selv. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 44 minutes ago, Dr.Peedee said: Det var kjipt. Jeg var heldig da siden Fedex leverte selv. Ja, normalt går den fra Oslo til Stokke på en dag. Så til meg, men posten leverer jo bare 2 dager i uka nå, (noe som er helt idiotisk for bring som i teorien er et budfirma) Har du fått i gang din? Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Pimax Crystal - førsteinntrykk: Fysisk - headsettet er stort og tungt. Det er heller ikke så godt balansert som jeg har lest, dvs det er litt framtungt tross batteriet som sitter bak. De som kjenner Pimax 8KX vet mer om hva man kan vente seg. Komfort - tross at det er litt framtungt, så balanserer det seg greit på hodet når man strammer opp hodefestet og får bakenden langt nok ned på bakhodet. Pimax har lagt ut video om hvordan man skal ta det på, og den kan være lur å se hvis man sliter med komfort. Paddingen mot ansiktet er grei nok. Jeg bruker den som er på ved levering. Følger med en ekstra for de som vil teste, men den ser tynn ut. Det finnes allerede 3. parts løsninger der ute også. Men enn så lenge er jeg fornøyd. Når jeg har festet headsettet riktig så kjenner jeg tyngden av det kun hvis jeg rister på hodet. Ellers føles det vel omtrent som en Reverb G2? Usikker. Pico 4 er jo halve vekta eller mindre så det blir urettferdig sammenligning Komfort - ok så langt. Oppkobling mot PC - Vel, det ville vært plug and play hvis det ikke hadde vært for den medfølgende USB hub med strømtilkobling mot stikk kontakt. Den tror jeg enten ikke funka, eller funka dårlig. Har lest fra flere om at kabelen fra den huben og til PCn er litt løs i kontakten på selve Hubn, og at man må bevege litt på den for å få kontakt. Det gadd jeg ikke. Jeg la den til side og brukte min egen USB hub som jeg hadde fra før, kjøpt på Power. Da oppdaget PCn og Pimax softwaren headsettet med en gang. Altså, skaff deg din egen USB 3.0 Hub som har strømkontakt til vegg. Det er altså to USB ledninger og en Displayport som skal tilkobles. Det går kun en kabel fra koblingsboksen og til headsett, altså en Displayportkabel. Er egentlig veldig enkelt - så sant USB hubn virker eller man har sin egen. Software setup - man laster ned siste utgave av Pimax Play fra https://pimax.com/downloads-manuals/ og installerer. Install programmet må kjøres som Administrator hvis ikke får man feilmelding. Jeg fikk også en feilmelding til underveis i installeringen men valgte "Retry" i dialogboksen en par ganger og den gikk videre. Etter man har installert Pimax Play så starter det og logger seg inn med bruker navn og passord (samme som jeg brukte da jeg opprettet konto og kjøpte headsettet). Veldig greit. Når programmet kjører kan man koble til headsettet til PCn og starte det ved å holde power on knappen inne noen sekunder. Og vips så oppdager Pimax Play headsettet, kontrollerne ligeså hvis man trykker på de. Det spratt kjapt opp noen beskjeder om firmware oppgradering, både for headsett og kontrollere. De beskjedene bør man trykke bort først, og så finne menyvalget for "skru av headsett skjermen ved tidsavbrudd" (står ca noe sånt på engelsk da på den menyen) og sette den til 30 minutter for å være sikker på at det ikke går i pause ved oppgradering. Vil jo tro at det ikke går i pause ved oppgradering, men for å være på den sikre siden... På selv headsettet er det to USB-C kontakter. Disse brukes ikke vanligivs. Men før firmware oppdatering må man sette en USB C kabel fra headsettets USB-C kontakt plassert på siden av headsettet og til PCn. Man får en beskjed om dette også før man bekrefter oppgradering. Oppgradering tok litt tid, og jeg ble litt nervøs. Og underveis måtte jeg trykke en bekreftelse før den fortsatte like lenge på resten. Var litt nervøs, men fikk "suksess" til slutt. Tips - ikke tro at den har låst seg, den går sakte etterhvert, trenger en bekreftelse midtveis, og ... ja. 10 minutter til sammen? Dette høres innvikla ut, men er ikke det. Etter dette oppgraderte jeg firmware på kontrollerne også. Det tok også litt tid. Software meny - den er grei å finne fram i. Man velger oppløsning, minimum, balanced, maximum eller manuellt. Man kan velge hz, 90 eller 120, velge IPD manuelt. IPD innstillingen kan man velge fra menyen eller via knapper på headsettet. Automatisk IPD funker ikke nå, men er ventet i en sofware oppdatering i midten av september. Mange har skaffet seg betaen allerede og det funker visst bra. Man velger også local dimming, motion reprojection (husker ikke hva Pimax kaller den) osv... Greit oversiktlig, og enklere enn Windows mixed reality settings som man bruker på HP Reverb G2. Positivt overrasket faktisk. Ellers så brukers SteamVR for å kjøre spillene i utgangspunktet. Det hadde jeg innstallert fra før pga tidligere headsett og den ga meg ikke noe mer overraskelser enn tidligere. Merk - for spill som støtter OpenXR så trengs ikke Steam og SteamVR i hele tatt. Bare å huske på installere PimaxXR og glem hele Steam/SteamVR. Det gir bedre ytelse å kutte ut SteamVR så installere PimaxXR anbefales! Veldig enkelt. Eldre spill som ikke støtter OpenXR vil fortsatt trenge SteamVR, men det gjør andre headsett også. Microsoft Flight simualtor og DCS er blant spillene som støtter OpenXR heldigvis. Tracking - headtrackingen har så langt vært helt feilfri. Yay! Det er inside-out tracking og eksterne basestasjoner på veggen trengs derfor ikke. Håndkontrollene har jeg knapt testet, men leser at det skal være bra nå så sant man installerer siste firmware. I bruk - her tar jeg utgangspunkt i Microsoft Flightsimulator 2020. Pimax Play starter jo opp sammen med windows. Jeg skrur på headsettet med knotten plassert på den. Jeg har allerede installert PimaxXR (fordi MSFS 2020 bruker OpenXR). Så da er det så enkelt som å starte opp MSFS 2020 i vanlig 2d modus. Når jeg er inne i MSFS trykker jeg knappen på tastaturet for å aktivere VR, og vips man er inne i VR. Ingen SteamVR som spretter opp, null tullball. Enkelt og greit. Dette er enklere enn med Reverb G2 (som bruker Windows mixed reality) og Pico 4 (som bruker Virtual Desktop og haug med innstillinger der for å funke bra). Reverb G2 er jo også grei når man har stilt inn Windows mixed reality da man etter det ikke trenger å surre mer med den. Men som sagt, veldig enkelt med Pimax Crystal å komme seg inn i VR. Førsteinntrykk - bildekvalitet/spilling Ja, Pimax leverer som lovet. Det er virkelig krystallklart. Og fargene og kontrast er virkelig fantastisk. Jeg har skrudd på local dimming via Pimax Play menyen, og det ser helt fantastisk ut. Microsoft flight simulator 2020 - jeg lagde et scenario i soloppgang og litt skyer - og gud bedre. Det ser bra så utrolig bra ut! Når det gjelde fps, så må man gå ned på innstillingene når oppløsingen blir så høy - selv med RTX 4090. Det var ventet for min del. Men det jeg oppdaget at når bildet ble så klart, så kunne jeg gå ned på en god del ting og bildet opplevdes likevel som mer detaljert og 3D enn med Pico4/Reverb G2 med mer detaljer fra MSFS2020 menyen. La meg forklare, for å få litt ekstra 3D følelse så har jeg brukt Ambient occlusion i spillet på Medium på Pico4/G2. Det krever mye, men gir litt ekstra pop. Den kunne jeg nå skru helt av, få bedret ytelse, men likevel mer pop og 3d i bildet takket være den naturlig høye kontrasten i panelet og opptikken på Crystal. Uansett må jeg bruke litt tid på å få riktig innstillinger for å få nok flyt. Jeg kjører ikke panelet på full pupp, men likevel er bildet merkbart og godt bedre enn Reverb G2 og Pico 4. Å ikke kjøre panelet på full pupp høres kanskje negativt ut, men det som Pimax har satt som riktig/normal er ganske mye mer enn den egentlig paneloppløsningen, og jeg har kunnet gå ned en del uten å føle jeg taper noe. Dette gjelder MSFS2020 som krever sykt mye da. Noe som er skikkelig imponerende er at ikke bare er instrumentene klare, men også langt bak horisonen! Veldig skarpt innover i bildet. Kan spotte ting langt unnna! I Project Cars 2 og Dirt Rally 2 kjørte jeg full pupp DCS har jeg ikke testet ennå. I midten av september kommer Foveated rendering med eyetracking og det vil gi bedre ytelse. Jeg kan ikke se noe Dirty screen effect heldigvis. Jeg kunne se en del av det på Reverb G1 og litt på G2 og Pico 4. Chromatic abberation - kan ses litt mot kantene av bildet. Ses som litt farget skygge på kanter, men ses mest på hvite menyer med farget tekst. I spill merker jeg det ikke. Og det er ingen grunn til å se etter det heller for da vil man kunne se det som sagt. Field of view - bedre enn Reverb G2, bedre enn Pico 4, bedre enn Quest 2 (mye bedre). Ferdig snakka. Og - man har skarpt bilde over det aller, aller meste av flata! Det er ganske så imponerende. Kommer man fra G2 blir det litt av en positiv overgang. Tja, dette var litt kjapt. Men kommer vel på mer... 4 2 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 37 minutes ago, Dr.Peedee said: Pimax Crystal - førsteinntrykk: Fysisk - headsettet er stort og tungt. Det er heller ikke så godt balansert som jeg har lest, dvs det er litt framtungt tross batteriet som sitter bak. De som kjenner Pimax 8KX vet mer om hva man kan vente seg. Komfort - tross at det er litt framtungt, så balanserer det seg greit på hodet når man strammer opp hodefestet og får bakenden langt nok ned på bakhodet. Pimax har lagt ut video om hvordan man skal ta det på, og den kan være lur å se hvis man sliter med komfort. Paddingen mot ansiktet er grei nok. Jeg bruker den som er på ved levering. Følger med en ekstra for de som vil teste, men den ser tynn ut. Det finnes allerede 3. parts løsninger der ute også. Men enn så lenge er jeg fornøyd. Når jeg har festet headsettet riktig så kjenner jeg tyngden av det kun hvis jeg rister på hodet. Ellers føles det vel omtrent som en Reverb G2? Usikker. Pico 4 er jo halve vekta eller mindre så det blir urettferdig sammenligning Komfort - ok så langt. Oppkobling mot PC - Vel, det ville vært plug and play hvis det ikke hadde vært for den medfølgende USB hub med strømtilkobling mot stikk kontakt. Den tror jeg enten ikke funka, eller funka dårlig. Har lest fra flere om at kabelen fra den huben og til PCn er litt løs i kontakten på selve Hubn, og at man må bevege litt på den for å få kontakt. Det gadd jeg ikke. Jeg la den til side og brukte min egen USB hub som jeg hadde fra før, kjøpt på Power. Da oppdaget PCn og Pimax softwaren headsettet med en gang. Altså, skaff deg din egen USB 3.0 Hub som har strømkontakt til vegg. Det er altså to USB ledninger og en Displayport som skal tilkobles. Det går kun en kabel fra koblingsboksen og til headsett, altså en Displayportkabel. Er egentlig veldig enkelt - så sant USB hubn virker eller man har sin egen. Software setup - man laster ned siste utgave av Pimax Play fra https://pimax.com/downloads-manuals/ og installerer. Install programmet må kjøres som Administrator hvis ikke får man feilmelding. Jeg fikk også en feilmelding til underveis i installeringen men valgte "Retry" i dialogboksen en par ganger og den gikk videre. Etter man har installert Pimax Play så starter det og logger seg inn med bruker navn og passord (samme som jeg brukte da jeg opprettet konto og kjøpte headsettet). Veldig greit. Når programmet kjører kan man koble til headsettet til PCn og starte det ved å holde power on knappen inne noen sekunder. Og vips så oppdager Pimax Play headsettet, kontrollerne ligeså hvis man trykker på de. Det spratt kjapt opp noen beskjeder om firmware oppgradering, både for headsett og kontrollere. De beskjedene bør man trykke bort først, og så finne menyvalget for "skru av headsett skjermen ved tidsavbrudd" (står ca noe sånt på engelsk da på den menyen) og sette den til 30 minutter for å være sikker på at det ikke går i pause ved oppgradering. Vil jo tro at det ikke går i pause ved oppgradering, men for å være på den sikre siden... På selv headsettet er det to USB-C kontakter. Disse brukes ikke vanligivs. Men før firmware oppdatering må man sette en USB C kabel fra headsettets USB-C kontakt plassert på siden av headsettet og til PCn. Man får en beskjed om dette også før man bekrefter oppgradering. Oppgradering tok litt tid, og jeg ble litt nervøs. Og underveis måtte jeg trykke en bekreftelse før den fortsatte like lenge på resten. Var litt nervøs, men fikk "suksess" til slutt. Tips - ikke tro at den har låst seg, den går sakte etterhvert, trenger en bekreftelse midtveis, og ... ja. 10 minutter til sammen? Dette høres innvikla ut, men er ikke det. Etter dette oppgraderte jeg firmware på kontrollerne også. Det tok også litt tid. Software meny - den er grei å finne fram i. Man velger oppløsning, minimum, balanced, maximum eller manuellt. Man kan velge hz, 90 eller 120, velge IPD manuelt. IPD innstillingen kan man velge fra menyen eller via knapper på headsettet. Automatisk IPD funker ikke nå, men er ventet i en sofware oppdatering i midten av september. Mange har skaffet seg betaen allerede og det funker visst bra. Man velger også local dimming, motion reprojection (husker ikke hva Pimax kaller den) osv... Greit oversiktlig, og enklere enn Windows mixed reality settings som man bruker på HP Reverb G2. Positivt overrasket faktisk. Ellers så brukers SteamVR for å kjøre spillene i utgangspunktet. Det hadde jeg innstallert fra før pga tidligere headsett og den ga meg ikke noe mer overraskelser enn tidligere. Merk - for spill som støtter OpenXR så trengs ikke Steam og SteamVR i hele tatt. Bare å huske på installere PimaxXR og glem hele Steam/SteamVR. Det gir bedre ytelse å kutte ut SteamVR så installere PimaxXR anbefales! Veldig enkelt. Eldre spill som ikke støtter OpenXR vil fortsatt trenge SteamVR, men det gjør andre headsett også. Microsoft Flight simualtor og DCS er blant spillene som støtter OpenXR heldigvis. Tracking - headtrackingen har så langt vært helt feilfri. Yay! Det er inside-out tracking og eksterne basestasjoner på veggen trengs derfor ikke. Håndkontrollene har jeg knapt testet, men leser at det skal være bra nå så sant man installerer siste firmware. I bruk - her tar jeg utgangspunkt i Microsoft Flightsimulator 2020. Pimax Play starter jo opp sammen med windows. Jeg skrur på headsettet med knotten plassert på den. Jeg har allerede installert PimaxXR (fordi MSFS 2020 bruker OpenXR). Så da er det så enkelt som å starte opp MSFS 2020 i vanlig 2d modus. Når jeg er inne i MSFS trykker jeg knappen på tastaturet for å aktivere VR, og vips man er inne i VR. Ingen SteamVR som spretter opp, null tullball. Enkelt og greit. Dette er enklere enn med Reverb G2 (som bruker Windows mixed reality) og Pico 4 (som bruker Virtual Desktop og haug med innstillinger der for å funke bra). Reverb G2 er jo også grei når man har stilt inn Windows mixed reality da man etter det ikke trenger å surre mer med den. Men som sagt, veldig enkelt med Pimax Crystal å komme seg inn i VR. Førsteinntrykk - bildekvalitet/spilling Ja, Pimax leverer som lovet. Det er virkelig krystallklart. Og fargene og kontrast er virkelig fantastisk. Jeg har skrudd på local dimming via Pimax Play menyen, og det ser helt fantastisk ut. Microsoft flight simulator 2020 - jeg lagde et scenario i soloppgang og litt skyer - og gud bedre. Det ser bra så utrolig bra ut! Når det gjelde fps, så må man gå ned på innstillingene når oppløsingen blir så høy - selv med RTX 4090. Det var ventet for min del. Men det jeg oppdaget at når bildet ble så klart, så kunne jeg gå ned på en god del ting og bildet opplevdes likevel som mer detaljert og 3D enn med Pico4/Reverb G2 med mer detaljer fra MSFS2020 menyen. La meg forklare, for å få litt ekstra 3D følelse så har jeg brukt Ambient occlusion i spillet på Medium på Pico4/G2. Det krever mye, men gir litt ekstra pop. Den kunne jeg nå skru helt av, få bedret ytelse, men likevel mer pop og 3d i bildet takket være den naturlig høye kontrasten i panelet og opptikken på Crystal. Uansett må jeg bruke litt tid på å få riktig innstillinger for å få nok flyt. Jeg kjører ikke panelet på full pupp, men likevel er bildet merkbart og godt bedre enn Reverb G2 og Pico 4. Å ikke kjøre panelet på full pupp høres kanskje negativt ut, men det som Pimax har satt som riktig/normal er ganske mye mer enn den egentlig paneloppløsningen, og jeg har kunnet gå ned en del uten å føle jeg taper noe. Dette gjelder MSFS2020 som krever sykt mye da. Noe som er skikkelig imponerende er at ikke bare er instrumentene klare, men også langt bak horisonen! Veldig skarpt innover i bildet. Kan spotte ting langt unnna! I Project Cars 2 og Dirt Rally 2 kjørte jeg full pupp DCS har jeg ikke testet ennå. I midten av september kommer Foveated rendering med eyetracking og det vil gi bedre ytelse. Jeg kan ikke se noe Dirty screen effect heldigvis. Jeg kunne se en del av det på Reverb G1 og litt på G2 og Pico 4. Chromatic abberation - kan ses litt mot kantene av bildet. Ses som litt farget skygge på kanter, men ses mest på hvite menyer med farget tekst. I spill merker jeg det ikke. Og det er ingen grunn til å se etter det heller for da vil man kunne se det som sagt. Field of view - bedre enn Reverb G2, bedre enn Pico 4, bedre enn Quest 2 (mye bedre). Ferdig snakka. Og - man har skarpt bilde over det aller, aller meste av flata! Det er ganske så imponerende. Kommer man fra G2 blir det litt av en positiv overgang. Tja, dette var litt kjapt. Men kommer vel på mer... Så så langt, virker det som USB hubben, er den store svakheten? Ellers funker ting bra. Har du testa hvor lett det er å swiche mellom openxr og Steam vr? Jeg bruker open xr på det jeg kan, men noen spill krever fremdeles Steam vr. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Gunfreak skrev (6 minutter siden): Så så langt, virker det som USB hubben, er den store svakheten? Ellers funker ting bra. Har du testa hvor lett det er å swiche mellom openxr og Steam vr? Jeg bruker open xr på det jeg kan, men noen spill krever fremdeles Steam vr. Det tror jeg går rimelig greit. Er bare å velge den OpenXR man ønsker å bruke inne i PimaXr appen. Altså man velger om man vil bruke OpenXR via PimaxXR eller OpenXR via SteamVR. Og velger man OpenXR via SteamVR så vil SteamVR starte opp når man starter spillet. De spillene som bruker kun OpenVR bruker altså OpenVR kun via SteamVR da det finnes ingen andre OpenVR løsninger der ute. Hvis jeg forstår dette riktig. Uansett, ingen problemer. Etter at du har installert Pimax Play (som må brukes for å få headsettet til å funke) så test litt spill så du ser at ting funker. F.eks MSFS2020 også. Bare husk start SteamVR før du starter MSFS. Når du ser at headsett og alt funker så er det å stenge av alt og så installere PimaxXR og gjøre valgene du vil i den. Bare et lite tips og ta ting gradvis. PimaxXR er vel en 3. parts app egentlig. Greia er at er du vant til VR så er det ingen store problemer. Bare husk dette med å installere Pimax Play først før du kobler noe, kjør install programmet som administrator. Se opp for feilmeldinger og prøv evt retry. Og vær nøye under firmware oppgradering. Godt ladede batterier, ekstra USB-C kabel tilkoblet på siden av headsett og til PC - tillegg til alle de andre. Og ta tiden det trenger. Ta ut USB C etter firmware er ferdig på headsett og kontroller. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Da er den i Stokke, og burde egentlig bli levert i mårra. Men jeg må vente til Fredag pga det vidunderlige konseptet privatisering som gjør at posten er en skygge av seg selv. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 Nærmer vi oss noe nå? Og jeg som var tenkt å gå for en Quest 3, vente litt kanskje 😅 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 7. september 2023 Del Skrevet 7. september 2023 14 minutes ago, Enceladus said: Nærmer vi oss noe nå? Og jeg som var tenkt å gå for en Quest 3, vente litt kanskje 😅 Det er vel lov å håpe på en strategisk "lekkasje" med høy detaljgrad et par dager før q3 blir tilgjengelig for bestilling. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Da har Crystal kommet, aner ikke om jeg i det hele tatt får åpna boksen og sett på den i dag 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 On 9/5/2023 at 12:53 PM, Dr.Peedee said: Det tror jeg går rimelig greit. Er bare å velge den OpenXR man ønsker å bruke inne i PimaXr appen. Altså man velger om man vil bruke OpenXR via PimaxXR eller OpenXR via SteamVR. Og velger man OpenXR via SteamVR så vil SteamVR starte opp når man starter spillet. De spillene som bruker kun OpenVR bruker altså OpenVR kun via SteamVR da det finnes ingen andre OpenVR løsninger der ute. Hvis jeg forstår dette riktig. Uansett, ingen problemer. Etter at du har installert Pimax Play (som må brukes for å få headsettet til å funke) så test litt spill så du ser at ting funker. F.eks MSFS2020 også. Bare husk start SteamVR før du starter MSFS. Når du ser at headsett og alt funker så er det å stenge av alt og så installere PimaxXR og gjøre valgene du vil i den. Bare et lite tips og ta ting gradvis. PimaxXR er vel en 3. parts app egentlig. Greia er at er du vant til VR så er det ingen store problemer. Bare husk dette med å installere Pimax Play først før du kobler noe, kjør install programmet som administrator. Se opp for feilmeldinger og prøv evt retry. Og vær nøye under firmware oppgradering. Godt ladede batterier, ekstra USB-C kabel tilkoblet på siden av headsett og til PC - tillegg til alle de andre. Og ta tiden det trenger. Ta ut USB C etter firmware er ferdig på headsett og kontroller. Er det sånn at om du setter Pimax rett i PC trenger du ikke HUBen i det hele tatt? På setup siden nevner den ikke den hubben i det hele tatt Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 (endret) Gunfreak skrev (59 minutter siden): Er det sånn at om du setter Pimax rett i PC trenger du ikke HUBen i det hele tatt? På setup siden nevner den ikke den hubben i det hele tatt Setup siden ble nok laget før de oppdaget at folk gikk veldig fort tom for strøm med batteriene, at 2 timer var litt lite. Med tilkobling til powered USB hub så holder headsett 6 timer ish. Og en del får for lite strøm uansett ut av sine USB kontakter på PCn hvis de har for mye stæsj tilkoblet - noe vi flight simmere ofte har. Litt avhenig av hardware, hovedkort osv... Du kan sikkert prøve rett i PCn hvis du ikke har en powered USB 3.0 hub noe sted. Men på sikt bør du skaffe deg en, tenker jeg. I de setup guidene jeg fant var det USB hub til Crystal. Og du kan prøve med den som fulgte med, ,men hos meg ga den dårlig kontakt. Gratulerer med headsett foresten! Ta ting rolig er mitt tips, ikke installer alt av ting og tang quadropple views og gudane veit. Få det up and running og sjekk underveis. Jeg *tror* så langt at jeg har vunnet i Pimax lotteriet.. Bortsett fra Pimax Play for å få headsett å virke, så PimaxXr er neste sted og OpenXR toolkit. Men oppdater firmware før du begynner med PimaxXR og Open XR toolkit. Har du gjort innstillinger i VR mens du bruker openXR toolkit tidligere med annet headsett så bør du få resatt disse til defaults også før du går videre. Hvilket headsett hadde du før? Var det Reverb G2? Hvis så bare glem at som har med windows mixed reality og OpenXR tool for Windows Mixed Reality. Ser noen online surrer med OpenXR toolkit for Windows Mixed reality, men det er jo bare surr. Løkke tel! Og bare spør Jeg har endelig fått tid til å fly litt i dag, og det er nice. Endret 8. september 2023 av Dr.Peedee 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 3 minutes ago, Dr.Peedee said: Setup siden ble nok laget før de oppdaget at folk gikk veldig fort tom for strøm med batteriene, at 2 timer var litt lite. Med tilkobling til powered USB hub så holder headsett 6 timer ish. Og en del får for lite strøm uansett ut av sine USB kontakter på PCn hvis de har for mye stæsj tilkoblet - noe vi flight simmere ofte har. Litt avhenig av hardware, hovedkort osv... Du kan sikkert prøve rett i PCn hvis du ikke har en powered USB 3.0 hub noe sted. Men på sikt bør du skaffe deg en, tenker jeg. I de setup guidene jeg fant var det USB hub til Crystal. Og du kan prøve med den som fulgte med, ,men hos meg ga den dårlig kontakt. Gratulerer med headsett foresten! Ta ting rolig er mitt tips, ikke installer alt av ting og tang quadropple views og gudane veit. Få det up and running og sjekk underveis. Jeg *tror* så langt at jeg har vunnet i Pimax lotteriet.. Bortsett fra Pimax Play for å få headsett å virke, så PimaxXr er neste sted og OpenXR toolkit. Men oppdater firmware før du begynner med PimaxXR og Open XR toolkit. Har du gjort innstillinger i VR mens du bruker openXR toolkit så bør du få resatt disse til defaults også. Hvilket headsett hadde du før? Var det Reverb G2? Hvis så bare glem at som har med windows mixed reality og OpenXR tool for Windows Mixed Reality. Ser noen online surrer med OpenXR toolkit for Windows Mixed reality, men det er jo bare surr. Løkke tel! Og bare spør Jeg har endelig fått tid til å fly litt i dag, og det er nice. Takk, men hvor stiller man faktisk inn oppløsingen, jeg har ikke funnet den i Pimax play eller OPXR for pimax, de er alt for høy for at PCen min i det hele tatt kan se på menyen i DCS Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Gunfreak skrev (19 minutter siden): Takk, men hvor stiller man faktisk inn oppløsingen, jeg har ikke funnet den i Pimax play eller OPXR for pimax, de er alt for høy for at PCen min i det hele tatt kan se på menyen i DCS Ja... device settings i Pimax Play. Og der under Game menyen. Lenke til kommentar
Dr.Peedee Skrevet 8. september 2023 Del Skrevet 8. september 2023 Gunfreak skrev (20 minutter siden): Takk, men hvor stiller man faktisk inn oppløsingen, jeg har ikke funnet den i Pimax play eller OPXR for pimax, de er alt for høy for at PCen min i det hele tatt kan se på menyen i DCS Har du siste software av Pimax Play på PCn og siste firmware på headsett foresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå