Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Jeg pleide å spille spill som WoW, Half-life 2, Euro truck simulator 2 og Diablo 3 med 3D briller. Eksperimenterte også litt med å få half-life 1 til å fungere. Laptopen hadde innebygget 3D støtte. Det var ganske kult, men laptopen var egentlig litt for svak for 3D, og hadde litt liten skjerm til at det ble mer enn noe som var gøy å prøve ut. Men da jeg kjøpte ny stasjonær, støttet ikke den nye skjermen min 3D, og siden IR senderen til brillene var innebygget i laptopen og ikke egen dongle, kunne ikke brillene bli brukt uansett. Det hadde vært kult å prøve igjen stereoskopisk 3D i VR briller nå som maskinen er kraftigere og VR briller antagelig er bedre. I tillegg til nyere VR titler selvfølgelig som sikkert er en mye mer spennende opplevelse enn stereoskopisk 3D.

Det eneste jeg bekymrer meg litt for hvis man må bruke third party ting som virtual desktop eller vorpx, er om det kan trigge anti-cheat og at man blir feilaktig banned fordi anticheaten tror man har modifisert spillet. I noen litt eldre spill må man kanskje patche en DLL eller starte spillet i en OpenGL wrapper for at 3D skal bli aktivisert. La oss si half-life 1. Lett for å glemme om patchen ligger der, plutselig 3 år senere prøver man CS 1.6 fra gammelt av (som da baserer seg på programfilene til half-life 1), og vips.. vac'ed.

Noen som vet om dette er et generelt "problem"? Kanskje det er mulig å lage en egen kopi på harddisken utenfor steam libraryet slik at man aldri ved et uhell starter feil. Vet ikke hvor kresen steam DRMen er på at spill startes utenfor steam.

Grunnen til at jeg bekymrer meg for å bli banned fra et 25 år gammelt spill, er at enkelte servere i mer moderne spill er satt opp slik at de automatisk sjekker steamprofilen, og ut fra kontoens alder, antall spill man eier og om man har noe som helst ban på kontoen (uansett hvor gamle) så vurderer de om kontoen er til å stole på. Så jeg vil ikke risikere å få en feilaktig ban i og med at jeg har en 19 år gammel, plettfri steamkonto med spill for tilsammen mange tusen kr. Jeg ser for meg at en slik type trust factor kan bli mer aktuell fremover og i konkurranser hvis cheating blir vanskeligere å oppdage, og da er det kjedelig å ha et "Johaug-stempel" på accounten 😁

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke, men ville ikke brukt vorpx på noe som helst multiplayer spill bare for å være sikker. Hold deg til singleplayer spill. 

 

Ellers blir det spennende dager i virtuelle himmelen. 

Jeg har meldt meg på åpen beta test av VR for IL2 cliffs over dover blitz.

Cliffs over dover er type 11 år gammelt eller noe, så kom det en "remaster" i 2017 laget av de som originalt moddet spillet for å fikse mange mange bugs. Også ble de ansatt av av utgiveren og lagde en offisiell remaster. Det har sagte men sikkert jobbet og jobbet, nye fly. Bedre grafikk og fysikk.  Og nå nærmere de seg VR.

Spillets har 3 ting ingen andre flight sims har.

1. Battle of britain ingen andre nåværende flight sims tar for seg det 

2 Tobruk, altså nord Afrika/Middelhavet, igjen et teater ingen flysim dekker bortsett fra dette spillet.

3. Er det eneste fly simet som kan kjøre store fly formasjoner oå hundrevis av fly, IL2 BoS takler det ikke i det heletatt.  So vil aldri være mer enn noen dusin fly totalt. DCS har ingen maks grens på antall fly(bortsett fra maks 999 bombefly i en formasjon) men pga hvordan spillet er, vil du slite med noe særlig mer enn 30-50 fly, spesielt i VR. Så dette blir kult om jeg kommer inn i betaen. Til og med glostet gladiator fly er med i spillet,  samme fly som prøvde å forsvare fornebu 9. April mot tyske jagefly og frakt fly 

Samtidig nå nettopp har scuttlebutt spredd seg om at F4U Corsair blir sluppet i early access i DCS om et par uker.

Endret av Gunfreak
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Oculus Link? Kjøpte meg en 5m USB kabel til min Quest 2. Og jeg fikk mye bedre grafikk(ikke lenger så grøtete) og bedre FPS. Men oppløsningen har blitt ganske mye dårligere. I f.eks. DCS, når jeg setter Pixel density til 1.5 så blir det veldig bra, og FPSen er fortsatt smooth, men etter en liten stund så fryser spillet i ca. 1 sekund og jeg får helt horribel 'tearing' og bilde vibrerer som faen når jeg beveger hode selv om FPSen fortsatt er bra. Hvis jeg tar av og på meg brillene så blir det bra igjen, en liten stund. Er dette pga. USB kabelen som ikke takler grafikken eller er det noe jeg gjør feil? Fikk 2.6Gbps når jeg tok en USB test.

Aldri opplevd dette i Virtual desktop

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

En ny film fra Kayak VR: Mirage

Spillet er planlagt ute 31 Mars

Quote

Kayak VR: Mirage is a jaw-dropping and exhilarating journey through beautiful locations, made for Virtual Reality. Maneuver our fully physically accurate kayak around checkpoints and crown yourself the fastest, or take it easy and use the free-ride mode and take in the sights of our varied locales.

https://store.steampowered.com/app/1683340/Kayak_VR_Mirage/

Lenke til kommentar
21 hours ago, Enceladus said:

De klarte det!

 

Helt utrolig hva disse modderne får til! Det ble sagt at dette nærmest ikke var mulig, men her er beviset!

Så nå har vi snart Skyrim Blade & Sorcery!

Det ser jævlig kult ut. Spørmålet er om de kan få til et komplekst skade system. Hvis du fremdles må slå en banditt i hode 10 ganger blir det litt kjipt. 

Lenke til kommentar

Jeg har fått Vive'n nå. Har testet litt HL:Alyx og flight simulator, og det var veldig kult 🙂 Det er en veldig rar følelse å bevege seg i spillet samtidig som man står i ro i virkeligheten. Jeg merker at det er nok med korte økter om gangen for å ikke bli helt "ødelagt i hodet".

Nå har jeg nettopp satt det opp, så jeg har litt å sette meg inn i og ting å google. Dessverre virker det som at det er litt tynt med info å finne der ute, og mye som er utdatert av info. Men lurer likevel på om noen kan gi meg litt veiledning til det grunnleggende.

Det ene er:
Når jeg spiller Half-life Alyx så vises spillet i et vindu på PC-skjermen med 1920x1080, samtidig som spillet vises i VR headsettet. Mens VR-brillene skal ha oppløsning på 2448x2448 per øye. Er det noe som kan gjøres her for å øke oppløsningen i spillet? eller sender spillet et annet bilde til selve VR-brillene, enn det som vises på skjermen? Jeg ser det er en "resolution scale" i options, men er usikker på om den gjør noe. I flight sim er det ikke helt enkelt å tyde alt som står på knappene. Men det er mulig at det bare er slik det er, og jeg forventet aldri å få synet til en ørn gjennom brillene.

Og en annen ting angående VR og 3D video:
"Youtube VR" som alle googleresultater anbefaler, ser ut til å være fjernet fra Steam og ikke tilgjengelig andre steder. Det ser heller ikke ut som at det er noe integrering av VR i browser slik at youtubevideoer kan sees direkte i nettleseren. Det ser ut til å ha vært noe som het WebVR, som nå ikke lengre støttes, og "enable virtual reality" checkboxen som har vært i chrome, finnes ikke.

Jeg lastet også ned bigscreen som jeg forsøkte å bruke til å se 3D VR video fra en videofil på harddisken. Videoen var "side by side 3D" med vidvinkel. Jeg får til å spille den av på en slik måte at jeg sitter i en virtuell kinosal og ser frem på lerretet, som igjen viser videoen i "3D", og da med bilde som har slik "vidvinkel distortion" eller hva vi skal kalle det. Jeg klarer ikke å få det til å bli slik at jeg er "direkte i filmen" uten å ha kinosalen rundt meg, og hvor hodebevegelsene heller flytter synet rundt inne i filmen. Det vil vel fungere til stereoskopisk 3D, men ikke som VR video. Noen forslag til hvilken videospiller som kan brukes her?

Her er en "illustrasjon" på hvordan det ser ut:

image.thumb.png.78a69051da6d17d998eff61dd0ba91e6.png

 

Lenke til kommentar
23 hours ago, Marinade87 said:

Når jeg spiller Half-life Alyx så vises spillet i et vindu på PC-skjermen med 1920x1080, samtidig som spillet vises i VR headsettet. Mens VR-brillene skal ha oppløsning på 2448x2448 per øye. Er det noe som kan gjøres her for å øke oppløsningen i spillet?

I Half Life ALyx så skaleres oppløsningen automatisk for å oppnå stabil framerate. I ditt tilfelle med Vive Pro 2 så er stabil framerate enten 90 eller 120fps, avhengig av hva du har satt refresh rate (90hz og 120hz) til i SteamVR settings. Høyere refresh rate krever mer og gjør at spillet vil skalere ned oppløsningen i krevende scener.

Du kan endre på alt dette; jeg søkte og fant denne veldig detaljerte beskrivelsen på hvordan her: https://petrakeas.medium.com/half-life-alyx-performance-analysis-or-why-low-graphic-settings-produce-a-sharper-image-4d17fb8c19bb

Quote

eller sender spillet et annet bilde til selve VR-brillene, enn det som vises på skjermen?

Så vidt jeg vet ja. Oppløsningen på skjermen og i VR brillene er uavhengig av hverandre.

Quote

Jeg ser det er en "resolution scale" i options, men er usikker på om den gjør noe. I flight sim er det ikke helt enkelt å tyde alt som står på knappene. Men det er mulig at det bare er slik det er, og jeg forventet aldri å få synet til en ørn gjennom brillene.

Resolution scale endrer oppløsingen i spillet. Half Life Alyx er litt unikt i så tilfelle siden spillet selv auto justerer oppløsningen. Så å endre på resolution scale vil ikke ha mye å si i forhold til akkurat det spillet. Det samme gjelder The Lab som er et annet Valve spill. I de aller fleste andre spill kan du fint bruke resolution scale med god effekt for å øke opplevd bildeskarphet ved å justere denne slideren. I tillegg hvis du åpner developer tabben i SteamVR settings så kan du skru på en måler som viser framerate og refresh rate i brillene, et hendig verktøy når du optimaliserer spill :)

MS Flight Sim er et særdeles krevende spill å optimalisere. I det spillet tviler jeg på at det er mulig med  2448 oppløsning med 90 eller 120fps. De fleste som spiller det spillet bruker motion smoothing for å oppnå stabil framerate.

Men MS Flight Sim skal få DLSS support i år så da kan det likevel bli mulig å kjøre spillet i høy oppløsning og høy refresh rate hvis du har et 20XX eller 30XX kort fra NVIDIA.

Som et alternativ til DLSS så kan du bruke AMD FSR i de fleste Unity og Unreal spill (fungerer ikke med MS flight Sim eller HL ALyx siden de bruker andre grafikkmotorer). Anbefaler VR Performance tools som inkluderer AMD FSR. Glimrende verktøy! Tenker at dette må være et bra for deg som har VR briller med såpass høy oppløsning, disse verktøyene vil gjøre det mulig for deg å faktisk utnytte denne oppløsningen.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kommer jo an på om det vil funke på PC eller ikke da, og hvor bra det kjører der. PSVR fungerer jo på PC f.eks., og den har jo en viss andel av PC VR-markedet. Tror når Playstation lanserer et bra headsett som har en god pris (hvis det ikke blir for dyrt), så kan det potensielt ha en positiv effekt på PC markedet. 

Jeg er optimistisk hvertfall! Men nå har jeg investert i en Index, og storkoser meg med den enn så lenge :D Selger unna min G2, og det er digg å slippe WMR og WMR kontrollerne. Savner skjermen litt, men FOV og FPS veier opp dette ganske greit. 

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (6 timer siden):

Kommer jo an på om det vil funke på PC eller ikke da, og hvor bra det kjører der. PSVR fungerer jo på PC f.eks., og den har jo en viss andel av PC VR-markedet. Tror når Playstation lanserer et bra headsett som har en god pris (hvis det ikke blir for dyrt), så kan det potensielt ha en positiv effekt på PC markedet. 

Jeg er optimistisk hvertfall! Men nå har jeg investert i en Index, og storkoser meg med den enn så lenge :D Selger unna min G2, og det er digg å slippe WMR og WMR kontrollerne. Savner skjermen litt, men FOV og FPS veier opp dette ganske greit. 

Hvor enkelt er det og skaffe en Index i norge nå? Har syykt lyst på den jeg også. Bare pga. FOVen.

FOVen i Q2 er helt rævva, som er ganske kjipt når jeg spiller mest flysims 😅

Lenke til kommentar
1 hour ago, Papirkurven said:

Hvor enkelt er det og skaffe en Index i norge nå? Har syykt lyst på den jeg også. Bare pga. FOVen.

FOVen i Q2 er helt rævva, som er ganske kjipt når jeg spiller mest flysims 😅

Skaff en Pimax 8k, ca. samme FOV som index, men mye bedre bilde, Index er ganske gammal teknologi nå og hvis du først skal invistere i base stations osv, kan du like gjerne gå for Pimax 8k, ikke noe perfekt headset, mye mer jobb en Quest 2, men det er jo index til et vist punkt også

Lenke til kommentar

@Papirkurven Vanskelig å skaffe i Norge, men jeg fikk en kompis til å frakte den over grensa. Da var det bare å trykke på "bestill", og 6 dager senere var den levert på postkontoret i Sverige. Kostet under 11k, og Finn-prisen nå om dagen ligger på rundt 13 (legger du ut til 12 er den solgt på timen). Så ikke så ille. For min del er det viktigst med god tracking og index-kontrollers, så Pimax var uaktuelt. Re-sale value tror jeg stuper en del raskere på Pimax-settene også. 

Endret av Alak87
Lenke til kommentar

 

Quote

Update (March 31st, 2022): This week Source VR Team member u/fholger posted a detailed update on the HL2VR mod since the team started working on it last year. The group worked initially to salvage pieces which had been previously built, but had to fill in the blanks in a number of places. That included building a missing “bridge” which connected the inherited parts of the mod to the underlying Half-Life 2 game, as well as adding support for Vulkan rendering and MSAA anti-aliasing which u/fholger says “provides a significant uplift to the game’s graphics in the headset.”

While progress was slow at first, things started coming together toward the end of 2021 allowing the team to focus on making early levels of the game fully playable. u/fholger shared a new video showing the latest progress on the Half-Life 2 VR mod, including Index controller finger tracking, proper ladder climbing, and manual reloading.

While the game looks perfectly playable from the video, u/fholger warns that there’s still a lot to do elsewhere; the modders will need to continue progressing through the game fixing what’s broken and making specific sequences functional VR, like the vehicle driving sections later in the game.

The next step after this first milestone is to get the game at least technically playable from start to finish, and to bring more of the old mod’s VR enhancements to the new version of the mod. Once that’s complete, the team has plans to release a public alpha of the mod to find bugs and remaining issues to be fixed.

“Please do not expect a perfect VR experience for [the alpha] release—flat-to-VR ports will always have some jank remaining, and we will still be focussing on the most critical aspects to get the game playable,” says u/fholger.

For now there’s no timeline given for the alpha release of the HL2VR mod, but u/fholger says they’ll make an effort to be more communicative about the mod’s progress than was seen in the past.

The original article, which outlines how this new group of modders brought life to the long defunct HL2VR mod, continues below.

https://www.roadtovr.com/half-life-2-vr-mod-new-signs-of-life/

Endelig litt synlig progresjon på dette prosjektet!

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen har gjort det mulig å bruke openxr i dcs i stede for steam vr.

Folk sa det det gjorde spillet mye smoothere og bedre ytelse. Var skeptisk,  da DCS funker greit sånn som jeg har det nå med steam vr.

Men ble firsta.

Etter litt om og men fikk jeg det i gang. Og head movement var mye bedre, veldig smooth. Merkbart mye bedre. Men.. generelle ytelsen var ikke bedre. Prøvde noen krevende oppdrag jeg har laget og det var mye lagg og ubehageligheter. Jeg opplevde også at fly som flyr fort foran meg, "rister" de rister så mye at de nesten virker dobbelt.

Jeg opplevde også at G2 brillene bare ble svarte midt i spillet. Selv etter jeg gikk ut av spillet var de svarte og kom bare tilbake etter en restart.(har kanskje fått fikset det)

Man har også et program som heter openxr tools. Det er her man virkelig kan forbedre ytelsen.  Men det programmet bare krasjer spillet. Uansett hvor mye jeg prøver å fiske det og restarte. 

Så, selv om smooth head movement var veldig digg, er det for mye mye klabb og babb. Så jeg gikk tilbake til stream vr  som betydde en time med fiksing av filer og nedlasting av nye filer osv.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (17 timer siden):

Noen har gjort det mulig å bruke openxr i dcs i stede for steam vr.

Folk sa det det gjorde spillet mye smoothere og bedre ytelse. Var skeptisk,  da DCS funker greit sånn som jeg har det nå med steam vr.

Men ble firsta.

Etter litt om og men fikk jeg det i gang. Og head movement var mye bedre, veldig smooth. Merkbart mye bedre. Men.. generelle ytelsen var ikke bedre. Prøvde noen krevende oppdrag jeg har laget og det var mye lagg og ubehageligheter. Jeg opplevde også at fly som flyr fort foran meg, "rister" de rister så mye at de nesten virker dobbelt.

Jeg opplevde også at G2 brillene bare ble svarte midt i spillet. Selv etter jeg gikk ut av spillet var de svarte og kom bare tilbake etter en restart.(har kanskje fått fikset det)

Man har også et program som heter openxr tools. Det er her man virkelig kan forbedre ytelsen.  Men det programmet bare krasjer spillet. Uansett hvor mye jeg prøver å fiske det og restarte. 

Så, selv om smooth head movement var veldig digg, er det for mye mye klabb og babb. Så jeg gikk tilbake til stream vr  som betydde en time med fiksing av filer og nedlasting av nye filer osv.

 Openxr tools er en gamechanger for Flight Sim 2020 ihvertfall, jeg vil dro den har like stor effekt på DCS, den bør brukes istedenfor openxr.

Man kan både bruke oppskaleringsteknikk for hele bildet for å bedre ytelse, samt bestemme en sweetspot for øye og kjøre alt annet(man ser i sidesyn) i en lavere oppløsning. Det er genialt for ytelsen. I tillegg til å bestemme world scale og bildeforbedringer.

Har du ikke fått ytelseforbedring har du nok satt det opp feil. Hvorfor det krasjer vet jeg ikke. 

Sliter du med head movement er det nok "motion reprojection" innstilling som kan klusse det til, jeg synes det er best å ha den av. Den må slåes av både i Openxr og openxr tools.

Slik ser det ut for meg (riktig nok i MSFS)

 

OpenXR:

image.png.9050477acadf436a0a142fc339b1eec4.png

OpenXR tools:

IMG-0110.thumb.jpg.6aab36f2f7429b9c19c1af469b04c9b3.jpg

Bortsett fra at inner ring size nå er satt til mellom 35-50% på HP G2.

Oppskalering size (70%) må man eksperimentere med sammen med oppløsning satt i spillet. I MSFS kan f.eks oppløsning satt på PC versionen klusse til denne, vil tro tilsvarende i DCS.

Sammen med dette og noen VR innstillinger jeg fant på youtube for G2 og 3080 har jeg fått en helt ny opplevelse i MSFS ihvertfall.

At G2 blacker ut opplever jeg kun når jeg kjører for høy oppløsning ved siden av G2. F.eks må ekstern skjerm og spillet ikke kjøre i høyere enn full HD oppløsning ved siden av når jeg kjører VR.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrL said:

 Openxr tools er en gamechanger for Flight Sim 2020 ihvertfall, jeg vil dro den har like stor effekt på DCS, den bør brukes istedenfor openxr.

Man kan både bruke oppskaleringsteknikk for hele bildet for å bedre ytelse, samt bestemme en sweetspot for øye og kjøre alt annet(man ser i sidesyn) i en lavere oppløsning. Det er genialt for ytelsen. I tillegg til å bestemme world scale og bildeforbedringer.

Har du ikke fått ytelseforbedring har du nok satt det opp feil. Hvorfor det krasjer vet jeg ikke. 

Sliter du med head movement er det nok "motion reprojection" innstilling som kan klusse det til, jeg synes det er best å ha den av. Den må slåes av både i Openxr og openxr tools.

Slik ser det ut for meg (riktig nok i MSFS)

 

OpenXR:

image.png.9050477acadf436a0a142fc339b1eec4.png

OpenXR tools:

IMG-0110.thumb.jpg.6aab36f2f7429b9c19c1af469b04c9b3.jpg

Bortsett fra at inner ring size nå er satt til mellom 35-50% på HP G2.

Oppskalering size (70%) må man eksperimentere med sammen med oppløsning satt i spillet. I MSFS kan f.eks oppløsning satt på PC versionen klusse til denne, vil tro tilsvarende i DCS.

Sammen med dette og noen VR innstillinger jeg fant på youtube for G2 og 3080 har jeg fått en helt ny opplevelse i MSFS ihvertfall.

At G2 blacker ut opplever jeg kun når jeg kjører for høy oppløsning ved siden av G2. F.eks må ekstern skjerm og spillet ikke kjøre i høyere enn full HD oppløsning ved siden av når jeg kjører VR.

 

Jeg prøvde igjen, så lenge openxr tools er aktive krasjer dcs. Om jeg setter det i safe mode, eller deaktiverer den. Funker det, men selv om jeg nullstiller tools vil det fremdles krasje så fort jeg aktiverer det selv om ingenting er forandret.

 

Openxr på 60 oppløsning gir meg mye dårligere ytelse enn steam vr på 70 med fsr for stream vr. Pluss rare grafiske effekter nå man ser gjennom en propell eller til siden når man flyr lavt. Så bortsett fra smoothere headmovment(så lenge jeg flyr pent og rolig) er det ikke noe å hente for megi openxr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...