Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ganske bra altså! Så nå har vi 3 leverandører som kniver om ledelsen, Samsung, Oculus og HTC. Alle med fordeler og ulemper. I noen tilfeller virker dette som ett bedre headsett enn både Vive og Rift, men ellers stiller de temmelig likt. 

 

Steam er ikke tilgjengelig enda men er ute i Beta i løpet av måneden. Så blir spennende å se hvor godt headsettet fungerer med spillkatalogen min.

 

Jeg har bestilt fra e-bay (ikke tilgjengelig i Europa foreløpig) og venter i spenning :)

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Man kan bestille Lenovo sin i Norge, fra Elkjøp/Lefdal av alle plasser! :p Ser ikke ut som de store forskjellene på dem? Pris?

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4520867

 

Edit: Både Acer og HP har også samme greiene. Og de er på lager ..

 

Edit 2: Ser ut som Dell og Fujitsu også har sett med samme specs. Kjapp og grei gjennomgang av alle sammen her. Men bare så man får et inntrykk av komfort, og hvordan de ser ut:

 

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvordan det er mulig med 4k eller høyere. Med tanke på hvor bra maskin man skal ha for å kjøre de Oculus og vive :/ ?

Er det Pimax du tenker på? Hvis jeg har forstått det riktig så trikser de litt med oppløsningen i markedføringen sin, så 8k er ikke egentlig 8k (to 4k paneler lagt sammen blir 8k i markedsførings verdenen :p) og ikke ekte 4k heller siden de oppskalerer fra  25601440 per øye til 38402160 per øye.

 

Jeg supersampler stabilt til 1.8 med specs 1080Ti og 6700k så tror ikke Pimax 8k blir et problem hvis jeg dropper tilbake til default SS på 1.0 eller et sted der under. https://www.reddit.com/r/Vive/comments/71nep4/pimax_8k_target_resolution_and_gpu_power_estimates/ Kommer litt an på hvor krevende applikasjonen jeg kjører er.

 

Laptoppen de demonstrerte Pimax 8k versjon 2 brukte et 1080 kort som egentlig ligger nærmere et 1070 kort i ytelse. Versjon 3 ble demonstert på en pc med med et 1080 FE kort.

 

En skikkelig gaming rig som ikke er laptop vil nok klare dette fint. Nwidia Volta GPU er også ventet til neste år så da har vi enda mer å gå på. Jeg vet at jeg ikke vil greie å holde fingrene unna en slik.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Sitter og venter på å få bestille Asus sitt sett. Er veldig spent på om vi er kvitt screen door effekten

Det er vi nok ikke, men jo høyere oppløsning og bedre skjermteknologi jo mindre synlig er den. Jeg ville heller gått for Samsung sitt VR sett enn noen av de andre akkurat nå hvis det er minst mulig screendoor du er ute etter. Den har høyere oppløsning og en bedre skjerm med 1440 x 1600 AMOLED i forhold til 1440 x 1440 LCD for de andre.

https://www.wareable.com/microsoft/best-windows-mixed-reality-vr-headset-8763

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg skjønte ikke helt hva Asus skulle tilføre? Virket veldig likt på de andre?

 

Samsungs høres absolutt spennende ut med sine AMOLED paneler, og med bittelitt høyere oppløsning. Venter spent på tilbakemelding fra Enceladus når han har fått det i hus. :) Men jeg er litt skeptisk også mtp screendoor. Jeg er redd AMOLED panelet kanskje er verre enn de andre på akkurat det.

 

Mange ser ut til å tro, eller tenke, at jo høyere oppløsning. Desto mindre screendoor effect får man. Men det er jo egentlig helt feil. Hvor mye screendoor effect man får, utledes av hvor stor "fill rate" hver pixel har.

 

Hvis vi bruker disse bildene til å illustrere med. Ser vi på første bildet de sorte strekene mellom hvert bildepunkt. De strekene er screendoor effekten. Jo tykkere de strekene blir. Desto lavere "fillrate" er det for pikslene. Og jo mere screen door vil man se..

 

pikachu-head-pixel-art-pixel-art_large.p

 

Dette var jo ikke så galt? Kanskje 95% fillrate eller noe slikt? Og om man zoomer ut, så skal det jo bli enda mindre synlig. Men ser vi på dette bildet:

 

Colour-pixels.jpg

 

Så ser vi at 100% fillrate, gjør at screendoor effekten er helt borte. Selv om hver enkelt "pixel" her sikkert er ~25 ganger så store som i bildet over.

 

Dette er selvsagt grovt overdrevet for å illustrere nøyaktig hva det er det er vi snakker om når vi sier "screendoor effekt". Det er altså ikke bare en annen måte å klage på dårlig oppløsning på.

 

Men det er det som blir problemet. Jo mindre pikslene blir fysisk på et bittelite OLED eller LCD panel. Desto større prosentvis andel av skjermen blir til screendoor. Hver sub-pixel må jo få tilført strøm på noe vis.. Og disse ledningene ledes altså rundt pixlene..

 

Personlig tenker jeg oppløsningen på dagens Rift og Vive er litt i minste laget. Men jeg ville heller beholdt den oppløsningen, om de kunne fått opp fillrate'en og redusert screendoor effekten drastisk. Enn høyere oppløsning med enda dårligere fillrate/mer screendoor effekt..

Lenke til kommentar

Skjønner. Takk for oppklaringen :) Så høyere oppløsning er ikke nødvendigvis løsningen da, vel bortsett fra sinnssykt høy oppløsning som 16k per øye :confused:

 

SDE plager meg heldigvis ikke i særlig grad. 

 

Men ja er spent på om det er en synlig forskjell på samsung odyssey og Oculus Rift spesielt. SDE er helt klart bedre på Rift enn Vive og best på PSVR etter min mening når jeg har testet den ved et par anledninger.

 

Når jeg har fått Samsung sitt sett i hus skal jeg gjøre noen sammenligninger. Jeg er ikke den mest teknisk kyndige personen da, kan bli så som så med den vurderingen. Jeg har godt syn da hvis det spiller noen rolle.

 

De som bor i Oslo området kan også ta en tur innom Bitraf Makerspace hvis dere er interessert i å teste selv. Jeg er blitt fast inventar der etter at jeg flyktet vestlandet og the local VR guy :p

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...