Gå til innhold

Virtual Reality - Diskusjonstråden


Anbefalte innlegg

Etter det jeg leser her om Pimax Crystal, så skjønner jeg at Pimax aldri kommer til å bli et av de større headsettene. Det vil aldri nå ut til de eksisterende eierne av VR, og vil hvertfall ikke appellere til ferske VR-brukere/massen. Alt for mye knot til å i det hele tatt få det til å fungere. Ikke for å disse dere som allerede eier det, for om det funker optimalt for deg så er jeg fornøyd på dine vegne, men jeg forstår virkelig ikke hvordan de klarer å produsere headsett på headsett når de alltid går gjennom dårlig software, feilproduksjoner, delays og så til slutt, en mengde med knoting, justering, for å i det hele tatt oppnå et okei-til-bra resultat. Flesteparten av gangene.

Meta, Valve og Pico gjør det smarte valget. Lag noe som funker out of the box, gjør det lett å forstå hva et VR headsett er, og så kan du lansere noe bedre som selger bra til de som forstår det. Pimax føler jeg er et wildcard som ofte feiler, men som aaaav og til treffer. Og så lover de mye, med varierende resultat.

Krysser uansett fingrene for at dere som har Crystal blir fornøyd. Høres ut som headsettet over alle headsett på papiret, men for min del blir det for bulky og mye jobb. Bare mine tanker 😅

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, Alak87 said:

Etter det jeg leser her om Pimax Crystal, så skjønner jeg at Pimax aldri kommer til å bli et av de større headsettene. Det vil aldri nå ut til de eksisterende eierne av VR, og vil hvertfall ikke appellere til ferske VR-brukere/massen. Alt for mye knot til å i det hele tatt få det til å fungere. Ikke for å disse dere som allerede eier det, for om det funker optimalt for deg så er jeg fornøyd på dine vegne, men jeg forstår virkelig ikke hvordan de klarer å produsere headsett på headsett når de alltid går gjennom dårlig software, feilproduksjoner, delays og så til slutt, en mengde med knoting, justering, for å i det hele tatt oppnå et okei-til-bra resultat. Flesteparten av gangene.

Meta, Valve og Pico gjør det smarte valget. Lag noe som funker out of the box, gjør det lett å forstå hva et VR headsett er, og så kan du lansere noe bedre som selger bra til de som forstår det. Pimax føler jeg er et wildcard som ofte feiler, men som aaaav og til treffer. Og så lover de mye, med varierende resultat.

Krysser uansett fingrene for at dere som har Crystal blir fornøyd. Høres ut som headsettet over alle headsett på papiret, men for min del blir det for bulky og mye jobb. Bare mine tanker 😅

Pimax er jo absolutt ikke noe vanskeligere enn andre headsett. Personlig har jeg ikke hatt noe problemer mer pimax software (bortsett fra at jeg ikke har satt meg inn i room scale oppsettet enda)

Problemet er at Pimax først og fremst vil brukes til sims og de er vanskelige å få til å fungere greit(uansett headsett) da spesielt er DCS i en helt annen liga enn alt det andre. 

Skal du spille iRacing er det vel bare å slå på headsettet.

Men til og med DCS kan være mye lettere enn jeg gjør det for meg selv. Hadde jeg bare trykket på VR knappen i grafikk settings i dcs, kunne jeg sikkert kjørt det i 120fps. Men jeg vil det skal se så pent ut som mulig. 

Du har rett i at Pimax ikke vil bli et stort headsett, men det er pris og størrelse/komfort som gjør. 

Pimax gjør set best til simming. Som også er den spill sjangeren som er mest bæl å sette opp. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (12 timer siden):

Jeg har ødelagt min pimax/dcs sak, jeg forandret på en innstilling og etter det krasjer spillet uansett hva jeg gjør, selv om jeg satt innstillingen tilbake.

 

Så jeg har drevet å testa IL2. Uten foveated rendering men med open xr, får jeg 70ish fps på high og 45 på ultra. 

Foveated rendering funker ikke i il2 med open xr, så man må slå på stram vr for dette. Da får jeg 55-60fps med mer eller mindre alt på maks 

Men da er oppløsning på syke 3716x4396. Så jeg skal se hva som skjer om jeg setter ned litt. 

Auda! Kjipt med DCS da?? Hva slags innstilling var det? - slik at jeg ikke går i samme blemma. Eneste problemet jeg har er at jeg må dobbelt klikke DCS ikonet mitt mange ganger før spillet vil starte. Litt rart. Vært sånn en stund. Noen ganger starter det på første forsøk, andre ganger må jeg prøve 5-6 før spillet vil starte. Aner ikke hva det kommer av. Ikke noe med Pimax å gjøre såvidt jeg vet. Kan jo gjøre en re-install med får prøve det til uka. 

Lenke til kommentar
Alak87 skrev (12 timer siden):

Etter det jeg leser her om Pimax Crystal, så skjønner jeg at Pimax aldri kommer til å bli et av de større headsettene. Det vil aldri nå ut til de eksisterende eierne av VR, og vil hvertfall ikke appellere til ferske VR-brukere/massen. Alt for mye knot til å i det hele tatt få det til å fungere. Ikke for å disse dere som allerede eier det, for om det funker optimalt for deg så er jeg fornøyd på dine vegne, men jeg forstår virkelig ikke hvordan de klarer å produsere headsett på headsett når de alltid går gjennom dårlig software, feilproduksjoner, delays og så til slutt, en mengde med knoting, justering, for å i det hele tatt oppnå et okei-til-bra resultat. Flesteparten av gangene.

Meta, Valve og Pico gjør det smarte valget. Lag noe som funker out of the box, gjør det lett å forstå hva et VR headsett er, og så kan du lansere noe bedre som selger bra til de som forstår det. Pimax føler jeg er et wildcard som ofte feiler, men som aaaav og til treffer. Og så lover de mye, med varierende resultat.

Krysser uansett fingrene for at dere som har Crystal blir fornøyd. Høres ut som headsettet over alle headsett på papiret, men for min del blir det for bulky og mye jobb. Bare mine tanker 😅

Pimax vil nok aldri bli et av de større headsetene, men det har også mye med hvilken prisgruppe de opererer i. Over 20.000kr brått her i Norge.

Det når ut til eksisterende eiere av VR så absoluttt - som trenger det Pimax gir. Sånne som meg andre simulator og bilspill entusiaster.  Ferske VR brukere kjøper neppe noe til 20.000 uansett, vil tro det faktisk er nettopp de eksisterende VR brukere som vet hva de trenger som kjøper. 

Det er null knot å få det til å funkere. Installer Pimax Play software. Plugg i headsettet. Start spillet. Det er faktisk Plug and Play. Det var mer knot med Pico 4 og Virtual Desktop å få det til fungere, og ikke minst HP Reverb G2. (i starten, ble lettere etterhvert).

Det som sikkert her i forumet oppleves som knot, har med alle disse tingene Gunfreak og jeg diskuterer som har med å få Pimax Crystal til å funke best mulig med et spesielt spill - DCS. Og DCS krever sinnsykt mye CPU og GPU kraft. Og da kan man prøve bøte på det med tredjeparts programmer som PimaxXR og OPenXR Toolkit og knote med de programmene - ja.

Men selve Pimax Play programmet som er det eneste man må bruke for å spille, er egentlig er veldig enkelt. Start det, (Eller la det starte med Windows) og skru på headsettet. That's it. Og så kan man velge mellom 120hz eller 90hz, alternativt sette oppløsning også hvis man sliter med frame rate.

Det som jeg tror får enkelte til å kritisere Pimax er at de har for høye forhåpninger til hva maskinen deres plutselig skal klare av oppløsning og fps.  

Det Pimax må slutte å gjøre er å annonsere produktene sine og features alt for tidlig. Først nå er alle features tilgjengelig (dvs stand alone mode, eye tracking, foveated rendering osv), men kunder har fått tilsendt headsett i flere uker før dette., Noen fikk headsett for måneder siden (Youtube influensere). I tillegg må de få orden på kvalitetskontrollen sin. Noe jeg tror faktisk er blitt bedre. De stoppet produksjonen/utsendelse av headsett i flere uker i sommer grunnet dette. Så forhåpentligvis er det blitt bedre. 

Nei, Pimax Crystal blir aldri for massene. For dyrt, og i mine øyne  for smalt bruksområde. Men det er lett å starte å bruke. Ikke mer knot enn andre headsett. Kanskje lettere faktisk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Dr.Peedee said:

Auda! Kjipt med DCS da?? Hva slags innstilling var det? - slik at jeg ikke går i samme blemma. Eneste problemet jeg har er at jeg må dobbelt klikke DCS ikonet mitt mange ganger før spillet vil starte. Litt rart. Vært sånn en stund. Noen ganger starter det på første forsøk, andre ganger må jeg prøve 5-6 før spillet vil starte. Aner ikke hva det kommer av. Ikke noe med Pimax å gjøre såvidt jeg vet. Kan jo gjøre en re-install med får prøve det til uka. 

Jeg puttet focus multiplier til 1 I stede for 1.1  i redigerings text dokumentet til quad view. Etter det kræsjer dcs når jeg prøver å starte ett oppdrag. 

Har gjort en file integrity sak i steam, slettet metashaders of foxo mappene i dcs. Alt det vanlige når dcs er teit.

Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Jeg puttet focus multiplier til 1 I stede for 1.1  i redigerings text dokumentet til quad view. Etter det kræsjer dcs når jeg prøver å starte ett oppdrag. 

Har gjort en file integrity sak i steam, slettet metashaders of foxo mappene i dcs. Alt det vanlige når dcs er teit.

auda. Det var rart. Du gjorde det vel i settingsfila som ligger i mappen c:\brukere\dittnavn\appdata\local\Quad-views-Foveated  ?

Og ikke i den som ligger i c:\programfiler\quadviews  osv?

 

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Dr.Peedee said:

auda. Det var rart. Du gjorde det vel i settingsfila som ligger i mappen c:\brukere\dittnavn\appdata\local\Quad-views-Foveated  ?

Og ikke i den som ligger i c:\programfiler\quadviews  osv?

 

 

Ja lagde en egen ny en der ja  og alt funket fint, helt til jeg forandret focus multiplier 1.1 til 1. Kanskje jeg skulle skrevet 1.0? 

Lenke til kommentar

Testet litt Portal 2. Det er foreløpig bare 3dof så det var litt kjipt.

Fortsatt artig da, men best å ikke komme med for høye forventninger her.

Men muligens at dette blir fikset i patcher etter hvert. Ser slik ut i loggen på github:

 

Quote

Things that work

  • Singleplayer
  • 6DoF VR view
  • Motion controls for portal gun and grabbable objects
  • Workshop content

 

Things that need fixing

  • Use the game's own haptic feedback
  • In-game UI and pause menu are broken
  • 6DoF and Roomscale needs to be reimplemented
  • CPU is underutilized

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Portal 2 har vist 6dof, men den må enables i config filen fra false til true. Men er vistnok noe rendering greier som gjør at portaler ser merkelige ut på nær hold i 6dof.

Tror jeg lar modden modnes litt før jeg spiller videre.

Installerte Far Cry istedenfor og den er veldig bra! Fikk den til fungere ganske bra med movement på Index trackpad. Spillet flyter bra i 90fps og ser bra ut med max grafikkinstillinger og litt ekstra supersampling i SteamVR. Litt flimring på vann i horisonten, men det kan leves med.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Takk for god innsikt @Gunfreak og @Dr.Peedee, mye bra informasjon om Pimax og Pimax Crystal der. Jeg vil anse meg selv som en VR entusiast som har brukt mye penger på VR-headsett oppigjennom tiden, og det kollektive inntrykket fra både Reddit og youtube-videoer har vært at det generelt er mye issues med Pimax, og at de lanserer nye og nye headsett og aldri kommer i mål med hva de lover. Bra å høre litt mer info og erfaringer fra noen som eier det nyeste.

Og kan skjønne veldig godt at Sims krever litt mer ekstra jobb for å få så bra som mulig. Ganske mange flere krav som må dekkes for å gjøre det immersive.

Ang. LukeRoss, så er jeg en ihugga Cyberpunk entusiast, og har veldig, veldig lyst til å teste VR-modden for å bare oppleve å være i Night City. Så at det var litt snakk om det tidligere, men er det noen som har testet dette? Om man ser bort ifra mangelen på motion controls, hvor immersive er det å se byen gjennom modden? Vil man få den faktiske skalaen av bygningene og landskapene, eller blir det bare et halvveis forsøk på å gjenskape det? Vil det være bedre å vente på Praydogs VR injector?

Endret av Alak87
  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Alak87 said:

Ang. LukeRoss, så er jeg en ihugga Cyberpunk entusiast, og har veldig, veldig lyst til å teste VR-modden for å bare oppleve å være i Night City. Så at det var litt snakk om det tidligere, men er det noen som har testet dette? Om man ser bort ifra mangelen på motion controls, hvor immersive er det å se byen gjennom modden? Vil man få den faktiske skalaen av bygningene og landskapene, eller blir det bare et halvveis forsøk på å gjenskape det? Vil det være bedre å vente på Praydogs VR injector?

Jeg har tilgode å prøve hverken Luke Ross eller Preydogs sine mods. Virker som man bør ha en rimelig heftig PC for at de skal kjøre greit og min PC er nok for svak. Så skulle gjerne sett hva andre her med kraftigere PC mener.

Men av det jeg har hørt så er Luke Ross sine mods mer basic greier i forhold til Preydog. Preydog sin VR injector vil forøvrig bare fungere med Unreal Engine 4 og 5 spill. Cyberpunk kjører vel i en annen engine. Men jeg hører at det neste witcher spillet bruker Unreal Engine 5, så da er det håp for VR :)

 

Lenke til kommentar

Mistet balansen eg ramlet overende mens jeg spilte Far Cry lol! Holdt på å rive ned PC og greier i det lille rommet jeg er i. På tide med en pause! 😅 Tror jeg bør flytte meg til et mer åpent rom uten noe rot når jeg spiller slike spill, eventuelt sitte.

Savner å være trådløs gitt! Lettere med room scale spilling da.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, ps5 said:

Jeg gav Portal 2 3DOF en rask test og den er imponerende, men vil overhodet ikke anbefale noen første gjennomspilling med denne. Men gøy å ta en kikk på noen favoritt levels for å oppleve scale / høyder.

Blir min første gjennomspilling. Har bare spilt eneren. Ikke faen om jeg spiller spillet på skjerm når jeg kan ha det i VR!

Etter litt bytting frem og tilbake mellom 6dof og 3dof så tror jeg faktisk at jeg spiller det i 3dof, er mer smooth når jeg går gjennom portaler. Blir veldig knotete når jeg aktiverer 6dof. Så jeg forstår hvorfor det er deaktivert på deafult. Virker som folk ikke merker det heller når jeg leser folks kommentarer på reddit. Tipper de fleste kjører 3dof og ikke tenker over det. Det funker jo ganske bra likevel.

Det er helt merkelig hvorfor Valve ikke har laget VR versjoner av alle spillene sine. Folk tåler da fint litt bevegelse i VR med trening og særlig vi som har blitt vant til det. Jeg synes det er skikkelig gøy å bli kastet rundt i VR!

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
14 hours ago, Enceladus said:

Blir min første gjennomspilling. Har bare spilt eneren. Ikke faen om jeg spiller spillet på skjerm når jeg kan ha det i VR!

Etter litt bytting frem og tilbake mellom 6dof og 3dof så tror jeg faktisk at jeg spiller det i 3dof, er mer smooth når jeg går gjennom portaler. Blir veldig knotete når jeg aktiverer 6dof. Så jeg forstår hvorfor det er deaktivert på deafult. Virker som folk ikke merker det heller når jeg leser folks kommentarer på reddit. Tipper de fleste kjører 3dof og ikke tenker over det. Det funker jo ganske bra likevel.

Det er helt merkelig hvorfor Valve ikke har laget VR versjoner av alle spillene sine. Folk tåler da fint litt bevegelse i VR med trening og særlig vi som har blitt vant til det. Jeg synes det er skikkelig gøy å bli kastet rundt i VR!

 

Dette er en av de absolutt beste spillopplevelser gjennom tidene og fortjener (minst) en gjennomspilling i original format i mine øyne. Jeg mistenker også (basert på min korte testing) at du vil få utfordringer med en del puzzles og kanskje spesielt navigering i mørke partier (som det er mange av) da hva du kan se er nøye planlagt (og åpenbart vil endre seg noe i vr). 

edit:  0.1.5 er ute nå: https://github.com/Gistix/portal2vr/releases/tag/v0.1.5
denne inkluderer bla fungerende meny (ekstremt irriterende bug) og muligheten for å rotere uten å fysisk snu seg - her bør man imidlertid ha gode vr legs..

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, ps5 said:

edit:  0.1.5 er ute nå: https://github.com/Gistix/portal2vr/releases/tag/v0.1.5
denne inkluderer bla fungerende meny (ekstremt irriterende bug) og muligheten for å rotere uten å fysisk snu seg - her bør man imidlertid ha gode vr legs..

Herlig! Tester nå! Den meny buggen var irriterende ja.

Har installert meg i et større mer eller mindre tomt rom nå med skikkelig room scale så jeg ikke river ned dyre ting hvis jeg skulle miste balansen.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått kjørt litt iRacing med Pimax Crystal! Og du og du...så sylskarpt bilde! Ikke bare inne i bilen men laaangt inn i det fjerne på banen. Dette ga en helt annen følelse enn noe annet headsett! KJørte mot AI motstandere bare og testa litt. Kjørt på Rudskogen  Motorsenter, Rakkestad. En time fra der jeg bor, og jeg var der på Porsche samling for en par uker siden så vet godt hvordan det er der. Dæggærn. Dæggærn. Dette må jo være nirvana for racing kjørere? Ikke lenger trenger de gi slipp på skarpheten de får fra monitorene sine. Og samtidig få ting 3D i fleisen og kunne beregne kjøringen bedre. Wow!  Jeg har bilstol, ratt, pedaler osv... pluss buttkicker da. Wow! Brukte noen få minutter på tweake grafikk innstillingene i iRacings egne menyer og wooosh 90fps. Sylskarpt!

Jeg er egentlig ikke såååå stor bilspill entusiast. Men ... blir mer av dette tror jeg :)   Testa Project Cars 2 også, men bare såvidt. Fikk ikke like klart bilde der på samme oppløsning, så må kanskje tweakes noe.

Nevnte jeg at bildet på Crystal i iRacing var sylskarpt? Hehe... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...